Claudia PATRICHE

Claudia PATRICHE

Aşa cum a promis anterior primarul Ionuţ Pucheanu că primele troileibuze vor intra pe traseu până la Sărbători, aşa s-a şi întâmplat. De astăzi, 21 decembrie 2017 primul dintre cele 14 troleibuze noi, achiziţionate de Primăria municipiului Galaţi, a pornit deja în cursă pe traseul 102, din staţia Parc CFR către Micro 19. Rând pe rând, gălăţenii au urcat în noul mijlloc de transport, unii cu treabă, alţii doar curioşi, au avut ocazia să călătorească cu noul mijloc de transport. Ei au avut surpriza să-l întâlnească în troleibuz pe primarul Ionuţ Pucheanu, alături de alte oficialităţi locale care şi-au cumpărat bilete şi pe care le-au şi compostat.
Oamenii au fost foarte încântaţi, mulţi dintre ei au spus că era nevoie de o reîmprospătare a flotei de transport, unii îşi doresc ca ele să reziste şi să nu fie deteriorate şi că aşteaptă să fie schimbate toate.
”E frumos ce să mai, tot ce e nou e bun, acum să vedem şi cât ţin, cât de mult le păstrăm, a declarat un călător.

 

Se pare că, problemele se ţin lanţ în ceea ce priveşte sistemul centralizat de încălzire şi aduce mari pagube la bugetul local în vederea acoperirii pierderilor de agent termic. După cum se ştie, de câţiva ani, furnizarea agentului termic este un serviciu necorespunzător, dar scump. Primăria însă va trebui să-şi asume aceste pierderi pentru că o altă soluţie în acest moment nu există.
”Avem rezultatele financiare pe prima lună, luna noiembrie, în care am furnizat agent termic şi apă caldă şi din păcate nu arată câtuşi de puţin bine. Pierderile înregistrate şi pe care va trebui să le acceptăm că nu avem ce face, sunt de 2,5 milioane de lei. Pierderile sunt datorate faptului că s-a cumpărat agent termic în surplus faţă de nevoile pe luna noiembrie. Din câte înţeleg s-au contractat aproximativ 22.000 de G/cal, iar către populaţie au reuşit a fi livrate puţin sub 10.000 de G/cal, mai puţin de jumătate. Suma totală a fost mai mult de 5 milioane de lei, iar 2,5 milioane sunt trecute deja la pierderi, sume ce nu vor fi nici măcar facturate către cetăţenii care au beneficiat de serviciile de încălzire oferite de Calorgal SA Galaţi. Din păcate sunt nişte pierderi pe care va trebui să ni le asumăm. Singura alinare e faptul că au venit cele 15 milioane de lei de la Guvernul României, sume ce vor acoperi mare parte din aceste pierderi. Restul le vom suporta, mă refer aici la o parte din luna ianuarie, februarie şi martie cred că va trebui să suportăm pierderile din bugetul local”, a declarat primarul Ionuţ Pucheanu.
În aceste condiţii, debranşarea rămâne o soluţie practică şi mai puţin păguboasă pentru bugetul primăriei. Municipalitatea va relua acordarea sprijinului în primăvara anului viitor, când sistemul centralizat de termoficare va fi oprit şi nu va mai trebui să aloce bani pentru subvenţii, după ce din luna noiembrie s-a suspendat acordarea ajutorului financiar de 3.000 lei pentru achiziţionarea unui sistem de încălzire şi producere a apei calde ca alternativă la sistemul centralizat de termoficare.
Edilul a mai declarat că, ”nu e nici un proiect care să meargă cap coadă aşa cum ne-am fi dorit. Dacă alte instituţii ale statului ne-ar fi lăsat să ne ducem de la bun început lucrurile aşa cum le-am fi gândit, cu siguranţă nimeni în momentul de faţă nu ar fi avut de suferit. Am fost aruncaţi cu trei luni de zile într-o splendidă aşteptare, evident că repercusiunile şi toate problemele care au survenit le decontăm în momentul de faţă. Vorbim de sute de dosare care încă, eu şi în această săptămâna am semnat ordonanţări la plată în vederea acoperirii acestor probleme, iar din bugetul care ne-a venit ca şi tranşă de la Guvern au avut întâietate achitarea acestor dosare”.

Primarul Ionuţ Pucheanu l-a prezentat public pe noul arhitect-şef al municipiului Galaţi, Dragoş Horia Buhociu. Acesta a lăsat Capitala pentru a reveni la Galaţi, pentru a realiza proiecte care ” se văd fizic” pentru oraşul nostru. Dragoş Horia Buhociu a absolvit Şcoala nr. 28 din Galaţi şi Colegiul Naţional ”Vasile Alecsandri”. Edilul are mare încredere în capacităţile acestuia şi speră ca împreună să dezvolte proiecte pentru ca oraşul nostru să devină mai atractiv.
”Evident că nimeni nu e perfect, nimeni nu e fără de păcat, multe s-au spus, multe se vor spune, suntem la un nou început, am încredere deplină în capacităţile, cel puţin pe partea aceasta pe care îşi va desfăşura activitatea domnul Buhociu şi sper ca oraşul nostru, din punct de vedere al investiţiilor care se pot realiza pe raza municipiului nostru să devina mai atractiv” a declarat primarul Ionuţ Pucheanu.
”Nu am crezut că o să ajung arhitect şef şi mai ales la Galaţi pentru că eu am avut o carieră în mediul privat şi în paralel în mediul universitar, iar administraţia era o chestiune destul de îndepărtată. (...) Eu cred şi sper că la nivel local munca mea va fi mai uşor cuantificabilă de mine, pentru mine, şi, desigur, de către alţii şi pot să am această satisfacţie a unui lucru care ”se vede fizic” mai mult decât un proiect abstract care generează efecte la nivelul întregii ţări. Cred că Galaţiul a ratat destule şanse, dar cred în acelaşi timp că suntem aprope să ranversăm trendul descrescător”, a declarat Dragoş Buhociu, noul arhitect- şef al municipiului Galaţi. Reamintim că,oraşul nostru a rămas fără arhitect şef din luna septembrie când fosta arhtectă şefă, Teodora Voicilă, a fost transferată pe funcţia de director al Direcţiei de Urbanism din cadrul Primăriei municipiului Galaţi.

Grădiniţa Nanny a organizat un eveniment caritabil destinat strângerii de fonduri pentru Alessia Ioana, o fetiţă de doar 3 ani diagnosticată cu o boala extrem de rară: Opsoclonus Myoclonus, un sindrom care de regulă se asociază cu neuroblastom (cancer la copii).
În cadrul târgului, invitaţii au avut posibilitatea să cumpere articole de Crăciun realizate de colectivul grădiniţei şi să participe la o licitaţie de obiecte. Suma strânsă este de 10.680 de lei, sumă ce va fi donată către Alessia Ioana. Cei prezenţi la eveniment s-au bucurat şi de momente artistice suţinute de Hippie, Vlad Damian şi Criss Music Canto.
În ediţiile anterioare, din fondurile obţinute au reuşit să renoveze o grădiniţa din Cartierul Fileşti, să modernizeze şi să doteze o grădiniţă din localitatea Cişmele, o alta din zona Dogăriei şi să facă viaţa mai uşoară şi altor copii bolnavi.

Primăria municipiului Galaţi a găsit portiţa legislativă prin care să poată plăti salariaţii din cadrul serviciilor publice Ecosal şi Geotopocad la nivelul - cel puţin - al salariului minim prevăzut de legislaţia în vigoare, din fonduri proprii, fără ca statul juridic al acestor două servicii publice să fie modificat. ”Nu s-a schimbat nimic deocamdată în statutul juridic, acelaşi demers va fi făcut şi cu celălalt serviciu public al Primăriei Municipiului Galaţi, mă refer aici la Geotopocad, e vorba de faptul că, în momentul de faţă aşa cum figurau la nivel de bugetare sau de provenienţă a fondurilor dumnealor erau legaţi de o lege veche care le limita salariile sau care făcea referire la momentul respectiv la o sumă de referinţă care în 2007 sau 2010 când a fost dată se referea la 600 de lei care numai e în concordanţă cu salariul minim pe economie. În felul acesta, lăsăm sau permitem celor două instituţii, celor două servicii publice să-şi poată plăti mai bine muncitorii pentru că acolo erau cele mai mari probleme. Marea majoritate a muncitorilor erau ţinuţi pe minim pe economie, avem extrem de multe utilaje, mă refer aici la Ecosal în mod special, extrem de multe utilaje pe care nu le mai putem scoate în stradă datorită lipsei mecanicilor care ajunseseră de acum căţiva ani să ia acelaşi salariu ca şi un necalificat ceea ce nu era corect vizavi de dumnealor, pentru că îşi asumă cu totul şi cu totul alte responsabilităţi faţă de un muncitor necalificat, în felul acesta sperăm ca aceste posturi să devină ceva mai tentante pentru cei care îşi caută noi locuri de muncă şi să putem ieşi cu absolut toate utilajele pe care Ecosalul le are în dotare”, a declarat primarul Ionuţ Pucheanu.

După ce, în luna octombrie angajaţii Calorgal au protestat nemulţumiţi fiind în primul rând de faptul că nu şi-au primit salariile la timp, această problema se pare că nu şi-a găsit rezolvarea nici până acum. Acestora li s-a promis din partea conducerii că îşi vor primi drepturile salariile abia la sfârşitul anului, însă nemulţumirea e şi mai mare ţinând cont că vin sărbătorile şi au nevoie de bani. Referitor la acest subiect, primarul Ionuţ Pucheanu a declarat la finalul şedinţei extraordinare de Consiliu Local din 13 decembrie 2017: ”Cunosc problemele de acolo, abia acum ne-au venit banii din partea Guvernului care să acopere cheltuielile aferente cu căldura, ceea ce înseamnă că vom putea degreva bugetul local şi vom găsi o formulă, cât de curând, de a transmite în conturile Calorgalului ceva sume de bani care să acopere nevoile de moment ale dumnealor. Din discuţiile pe care le-am avut şi cu domnul director al Calorgal şi cu doamna director economic (n.r. - din cadrul primăriei) Rodica Câmpeanu, vom găsi formule ca toată lumea care lucrează acolo să aibă nişte sărbători liniştite. Nu vă pot promite că vom reuşi să ajungem la 0, dar, cu siguranţă, mare parte din drepturile salariale ale dumnealor vor fi acoperite”.
Reamintim că, în luna actombrie, circa 200 de angajaţi ai societăţii de furnizare a agetului termic din Galaţi, Calorgal, au protestat, timp de două zile nemulţumiţi fiind în primul rând de faptul că nu şi-au mai primit salariile de o lună şi jumătate. În plus, angajaţii Calorgal susţineau că nu mai primesc nici bonuri de masă şi nici sporuri la salariu, majoritatea fiind plătiţi cu salariul minim pe economie. Salariaţii cereau atunci demiterea directorului şi o mai mare transparenţă a administraţiei în privinţa programului de disponibilizări care se preconizează că va fi demarat în 2018.

Lipsa staţiilor fără refugiu din Galaţi continuă să fie o problemă pentru cetăţenii oraşului. Să aştepţi autobuzul într-o staţie fără refugiu în Galaţi, nu e tocmai plăcut mai ales atunci când plouă, bate vântul sau ninge. Mai multe staţii de pe Brăilei sunt fără refugiu însă una dintre cele mai aglomerate este cea din Tiglina II, o staţie foarte aglomerată la orele de vârf şi unde se suprapun nu mai puţin de 17 trasee, după cum spunea chiar primarul municipiului Galaţi, Ionuţ Pucheanu. ”Există o bucată din strada Brăilei, unde se suprapun nu mai puţin de 17 trasee, ceea ce nu are absolut nici o logică”, a declarat Ionuţ Pucheanu.
După ce municipalitatea şi-a propus să revoluţioneze sistemul de transport în comun prin introducerea celui mai modern sistem de E-Ticketing din ţară, care va aduce un sistem de informare al cetăţenilor ce va fi implementat într-o proporţie de 80-90% în staţiile ce vor fi dotate cu un sistem de afişaj pe trei rânduri şi care va prezenta în timp real cetăţeanului ce traseu vine şi în cât timp, a venit rândul şi discuţiilor despre staţiile de călători. Acestea, cel mai probabil, vor fi montate abia la primăvară deoarece la prima tentativă de achiziţie nu s-a prezentat nici un ofertant. Reamintim că, după cum este prevăcut în caietul de sarcini al licitaţiei lansate recent de Primăria Galaţi, pentru staţiile rămase descoperite din oraş se doreşte achiziţia a două tipuri de refugii: late, respectiv, înguste.
”În momentul de faţă suntem în plină desfăşurare a achiziţiei pentru staţiile de călători, îmi pare rău că am ajuns în iarnă şi nu am reuşit să le montăm. Suntem la a doua tentativă, pentru că la prima tentativă de achiziţie a acestor staţii de autobuze nu s-a prezentat nici un ofertant, am refăcut documentaţia, am revizuit bugetele şi am revenit pe SEAP, sperăm ca de data aceasta cu ceva mai mult succes, ceea ce înseamnă că undeva prin primăvară sperăm să fim capabili să montăm cele aproximativ 120 de staţii noi de autobuz de care municipiul Galaţi are nevoie. Evident că aceste staţii vor beneficia de acel sistem de informare şi tot ce e necesar ca cetăţeanul nostru să-şi primească informaţiile în timp util pentru a nu mai aştepta cu zecile de minute în staţii”, a declarat Ionuţ Pucheanu.

Municipalitatea şi-a propus să revoluţioneze sistemul de transport în comun prin introducerea sistemului de E-Ticketing, da, în paralel, edilul i-a asigurat pe gălăţeni, că va fi schimbată şi o bună parte din flota Transurb. Un prim pas a fost făcut deja prin achiziţionarea celor 14 troleibuze noi, urmând ca până săptămâna viitoare să fie achiziţionate şi cele opt garnituri de tramvaie noi, sursa finanţării fiind fondurile europene, urmând ca până la Crăciun să fie lansat şi caietul de sarcini pentru achiziţionarea a încă 70 de autobuze (50 de clasă medie şi 20 de clasă mică), care vor fi finanţate dintr-un împrumut de la CEC Bank. Nu în ultimul rând, un alt pas în ”revoluţia sistemului de transport”, va fi şi ”o nouă scriere” a traseelor care se suprapun.
”Până la momentul în care sperăm ca acest sistem să fie funcţional, cele 14 troleibuze urmează să ajungă în mai puţin de o lună şi le vom putea folosi pe străzile municipiului Galaţi. Săptămâna viitoare, sper că vom demara achiziţia pentru cele 8 garnituri de tramvaie, sursa finananţată fiind fondurile europene, aproximativ 12 milioane de lei, urmează, nu promit că tot săptămâna viitoare, dar până la Crăciun vom lansa şi caietul de sarcini pentru cele 70 de autobuze, 50 de clasă medie şi 20 de clasă mică, cele care vor fi finanţate din împrumutul cu cei de la CEC Bank. Eu sper că până la sfărşitul mandatului, într-o proporţie de 70%, flota de transport în comun de pe raza municipiului Galaţi să fie una nou nouţă, la standarde care să îndeplinească toate cerinţele şi să acopere toate nevoile cetăţenilor din Galaţi şi să devină într-adevăr o alternativă viabilă pentru călătorii”, a declarat primarul Ionuţ Pucheanu.
Edilul a mai menţionat că ”există o bucată din strada Brăilei, unde se suprapun nu mai puţin de 17 trasee, ceea ce nu are absolut nici o logică. Sistemul de transport va fi regândit ca aceste mijloace de transport să nu se mai suprapună ci să se întâlnească în anumite puncte din Galaţi, acolo în care sperăm într-un timp scurt să fie acceptate şi să intre în obişnuinţa cetăţenilor”.

Implementarea Sistemelor de Taxare Automată a Titlurilor de Călătorie (Sistemul AFC sau E-Ticketing), de Informare a Pasagerilor şi Managementul Flotei va fi demarată în cel mai scurt timp datorită faptului că pe data de 06 decembrie 2017 contractul a fost semnat la sediul Primăriei Galaţi. Licitaţia pentru acest proiect a fost câştigată de Asocierea AEP Ticketing Solutions (Italia) – Certsign SA (România) – Swarco Traffic SRL (România) şi este ultima componentă a obiectivelor de investiţii finanţate prin Acordul de împrumut cu Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare, în valoare totală de 100 milioane lei. Sistemul va include bilete cu coduri de bare, care vor putea fi furnizate pe hârtie sau pe un telefon mobil (m-ticket). Va exista şi un smart card de transport cu sigla Municipiului Galaţi care va permite încărcarea de titluri de transport public temporare. Toate titlurile de călătorie, fie bilete pe hârtie sau m-ticket, fie smartcarduri nominale (abonamentele) sau nenominale, vor fi validate la urcarea în mijlocul de transport la validatoarele contactless ce vor fi instalate în fiecare mijloc de transport public. Odată ce se va implementa acest proiect, şoferii de la Transurb nu vor mai putea vinde sau emite bilete.

”Vor fi amplasate în staţiile de autobuz douăzeci de automate de vânzare a biletelor”

”Elementul de noutate pe care îl va aduce acest sistem este faptul că putem trece şi noi la un sistem de bilete temporare şi nu per călătorie, ceea ce înseamnă că cetăţeanul gălăţean care va fi nevoit să plece dintr-o parte a Galaţiului şi să ajungă în cealaltă, dacă e nevoit să folosească unul, două sau trei mijloace de transport diferite, va plăti o singură călătorie nu ca acum, două, trei bilete căt era nevoit să scoată. În perioada de maxim o oră atât cât este biletul sau cât va fi biletul temporar, vei putea să călătoreşti dintr-o parte în cealaltă parte a Galaţiului sau să te şi întorci înapoi dacă ţi-ai rezolvat treaba, cu un singur bilet pe care-l vei achiziţiona. Pentru a putea face acest sistem, sau implementa acest sistem, vor fi amplasate în staţiile de autobuz douăzeci de automate de vânzare a biletelor şi un număr de alte şaizeci de dispencere. Diferenţa dintre cele două este dată de faptul că la automate vei putea plăti atât cu cash cât şi cu cardul, vei putea scoate abonamentul pentru care optezi, vei putea încărca acest abonament dacă ţi-a expirat la o lună sau ţi-ai pus o anumită sumă de bani pe acest card pe care ţi-l va emite automatul şi vrei să ţi-l reîncarci, ăsta este unul dintre punctele în care poţi face lucrul acesta. (...) Fiecare mijloc de transport în comun va fi dotat cu validatoare ale acestor bilete ceea ce înseamnă că, odată ce ţi-ai achiziţionat biletul, el se activează în momentul în care îl validezi în interiorul autobuzului sau tramvaiului la aceste validatoare. Un alt element pe care îl conţine acest sistem, este sistemul de numărare a călătorilor care au acces sau urcă în mijloacele de transport asta pentru a vedea sau avea şi noi o evidenţă între câţi plătesc şi câţi circulă efectiv, pentru că, în urma unei evidenţe de genul acesta ştim şi noi care sunt traseele unde am putea înteţi verficările sau eu ştiu pentru a ajusta sistemul dacă e nevoie”, a explicat primarul municipiului Galaţi, Ionuţ Pucheanu.

”Cei care nu se vor bucura de asta, sunt cei care nu vor să plătească”

Edilul a mai menţionat că toate mijloacele de transport vor fi dotate cu camere de luat vederi pentru protecţia cetăţenilor, şi pentru a vedea ce se întâmplă sau cine, ce distruge prin mijloacele de transport pe de o parte şi nu în ultimul rând toate mijloacele de transport vor fi dotate cu un sistem de monitorizare GPS, care ne va putea spune în timp real unde se află fiecare mijloc de transport în comun. Nu în ultimul rând, E-Ticketing-ul aduce şi un sistem de informare al cetăţenilor care va fi implementat într-o proporţie de 80-90% din staţii ce vor fi dotate cu un sistem de afişaj pe trei rânduri care va prezenta în timp real cetăţeanului ce traseu vine şi în cât timp.
Reprezentantul Asocierii AEP Ticketing Solutions (Italia) – Certsign SA (România) – Swarco Traffic SRL (România), Giampiero Luzzi, care a a afirmat că ” Dacă noi, în viitor, ne străduim să adăugăm mai multe puncte de vânzare cu card, asta o să fie o soluţie, cum spun americanii, scalabilă astfel încât o să fie posibil să trecem de la o configuraţie la alta cu un cost practic zero. Deci o să fie posibilă în orice moment upgradarea lor. În momentul de faţă. ne-am gândit, adică Primăria Galaţi s-a gândit. să împărţim douăzeci de automate la şaizeci de dispencere. Practic, acesta este viitorul şi pentru transportul în comun şi noi credem că o să fie un mare avantaj pentru cetăţeni”.
Sistemul ce se va implementa la Galaţi va fi unul din cele mai bune de la noi din ţară, datorită tehnologiei care avansează de la o zi la alta. ”Doresc să confirm faptul că şi consorţiul nostru şi partenerii noştrii au tot interesul să terminăm proiectul în cel mai scurt timp posibil. Noi trebuie să ajungem cu un sistem perfect funcţional, ca să fie pe măsura cetăţenilor din Galaţi şi pe măsura Primăriei. Dacă soluţia va fi implementată într-un mod corect, toţi cetăţenii se vor bucura de asta. Cei care nu se vor bucura de asta, sunt cei care nu vor să plătească, dar de acum încolo va fi foarte greu, pentru ca ei să nu mai plătească. Tehnologia evoluează în continuu şi ceea ce pot spune e că sistemul de la Galaţi o să fie cel mai modern pe care îl vom avea în momentul de faţă în România”, a mai declarat Giampiero Luzzi.

La ultima şedinţă de Consiliu Local, din data de 27 noiembrie 2017, aleşii locali au votat suplimentarea finanţărilor acordate în 2017 unor cluburi sportive. Astfel, cele mai mari sume au fost acordate Asociaţiei Clubul Sportiv Phoenix Galaţi, respectiv suma de 350.000 lei, Clubul Sportiv Municipal Dunărea 150.000 lei, Asociaţia Rugby Club Municipal suma de 55.000 de lei şi Asociaţia Handbal Club Danubius CSU cu suma de 50.000 de lei. Asociaţia Sport Club Municipal Dunărea, Club Şah Diana şi Asociaţia Fotbal Club Universitatea au fost finanţate cu sume de 10.000 de lei fiecare, iar Club Sportiv Şah Club Galaţi cu suma de 15.000 de lei. Totalul sumelor acordate este de 650.000 de lei. Acestea sunt doar o parte din sumele alocate de la bugetul local pentru cluburile sportive din Galaţi. De la începutul anului şi până în prezent, cele mari mari sume le-a primit  Asociaţia Clubul Sportiv Phoenix Galaţi respectiv suma de 2.340.000 lei, Asociaţia Handbal Club Danubius CSU, suma de 1.235.000 de lei şi Clubul Sportiv Municipal Dunărea suma de 2.250.000. Totalul sumelor finanţate de la bugetul local pentru cluburile sportive din Galaţi, de începutul anului şi până în prezent, se ridică la 7.840.000 de lei adică aproximativ 1,7 milioane de euro.
Pagina 10 din 13