M.A.S.

M.A.S.

Un român din doi petrece zilnic, de luni până vineri, 2-3 ore în faţa televizorului, potrivit unui studiu realizat de Mercury Research România. "17% dintre respondenţi au spus că petrec mai mult de 7 ore în weekend, în timp ce alţi 34% petrec la tv între 4 şi 6 ore în weekend, deci e un consum impresionant de televiziune în principal liniară în România. În timpul săptămânii, unul din trei români petrece mai mult de patru ore la televizor, iar unul din doi două-trei ore pe zi", a declarat Mihai Ursoi, country manager al companiei care a comandat sondajul. În ceea ce priveşte preferinţele românilor în materie de conţinut, el a menţionat creşterea interesului pentru canalele documentare. "Creşte interesul declarat al românilor pentru canalele documentare. În 2015, în studiul nostru, 40% apreciau canalele documentare, iar acum 59%. Interes mai mare se observă şi în cazul canalelor de audienţă generală, de la 42% în 2015 la 76% în 2017 sau muzică — de la 42% în 2015 la 60% în 2017", a spus Ursoi. Potrivit companiei care a comandat studiul, canalele de ştiri au pierdut puţin teren, de la 81% în 2016 la 77% anul acesta, fiind în continuare pe primul loc în preferinţele românilor. Ursoi a menţionat că, în ceea ce priveşte criteriile pe baza cărora românii îşi aleg furnizorul de servicii de televiziune, 32% consideră că au o singură opţiune. Studiul relevă că pentru 34% dintre români preţul este un criteriu important în luarea deciziei. "În 36% dintre gospodăriile românilor cu acces la televiziune se găsesc două televizoare, iar în 28% se găsesc trei televizoare. 19% au un singur televizor şi 17% dintre gospodăriile din România au patru televizoare sau mai multe. (...) 66% sunt televizoare plate, dintre aceste 66% un procent de 44% sunt televizoare Smart Tv, (...) 47% dintre gospodăriile din România au televizoare cu tub catodic", a explicat Mihai Ursoi. Conform acestuia, 72% dintre respondenţi au spus că este foarte importantă transmisia tv de înaltă definiţie, cifră identică atunci când vine vorba despre alegerea furnizorului tv. "Ce tip de conţinut preferă românii înaltă definiţie? Observăm o creştere foarte mare a canalelor de audienţă generală de la 30% acum doi ani la 60% în 2017. (...) O creştere spectaculoasă este şi în grupul canalelor de desene animate, o creştere de la 13% la 30% şi bineînţeles filmele şi serialele sunt în topul preferinţelor de vizionare la calitate superioară cu 75%. (...) I-am întrebat pe români cât sunt dispuşi să plătească mai mult decât plătesc la ora actuală pentru conţinut de înaltă definiţie în plus şi ne-au spus că 60% dintre ei ar fi dispuşi să plătească 22 de lei extra pentru cinci canale de înaltă definiţie", a afirmat Ursoi. Studiul "Indicele consumului de televiziune în România 2017 — TVCI România 2017" a fost realizat în aprilie de Mercury Research România, pe un eşantion reprezentativ la nivel naţional de 402 persoane. Marja maximă de eroare este de plus/minus 5%. 
42 de sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 8.850 lei au fost aplicate în doar câteva ore de poliţiştii locali din cadrul Serviciului Control Activităţi Comerciale şi Evidenţa Persoanelor, în urma unei acţiuni organizate în Piaţa Calea Basarabiei. Amenzile au fost date în baza HCL 307/2006, zece dintre acestea au fost aplicate pentru folosirea în vederea determinării cantităţii produselor comercializate a cântarelor neomologate, neverificate metrologic şi  neînregistrate la Administraţia Pieţelor şi 32 pentru neafişarea preţurilor practicate şi a datelor de identificare a agenţilor economici. De la începutul anului, în pieţele agroalimentare de la nivelul municipiului Galaţi, poliţiştii locali au aplicat sancţiuni comercianţilor care nu deţin cântare omologate, licenţe de comerţ stradal, nu au acte de provenienţă a mărfii sau scot la vânzare produse expirate, nu au avize cu orarul de funcţionare şi nu afişează datele de identificare. În primul semestru al anului  poliţiştii locali din cadrul Serviciului Control Activităţi Comerciale şi Evidenţa Persoanelor au constat un număr de 812 contravenţii şi au aplicat 667 de amenzi în valoare totală de 305.400 lei. În 83 dintre cazuri s-a luat şi măsura complementară de confiscare a unor bunuri, după cum urmează: 214 pachete de ţigări, 88 litri băuturi alcoolice, 532,8 kg peste, 6,6 kg icre etc. Valoarea estimată a bunurilor confiscate depăşeşte 7.500 lei. De asemenea, la începutul lunii iulie poliţiştii locali din cadrul Serviciului Control Activităţi Comerciale şi Evidenţa Persoanelor au ridicat în vederea confiscării şi 2.607 kg pepeni. Sancţiunile aplicate de oamenii legii au la bază încălcarea prevederilor HCL 79/2002 (lipsă licenţă comerţ stradal) şi HCL 307/2006 (comerţ în alte locuri decât cele special amenajate, cântare neomologate şi neverificate metrologic, neafişarea preţurilor, neachitarea taxelor stabilite de către Administraţia Pieţelor). În cazuri care ţin de protejarea populaţiei, împotriva unor activităţi comerciale ilicite, poliţiştii locali aplică prevederile legii 12/1990.
Documente secrete semnate de Winston Churchill au dezvăluit că fostul premier britanic plănuia în 1914 să construiască un tunel pe sub Canalul Mânecii, însoţit de un pod basculant, în cazul în care Marea Britanie ar fi intrat în război împotriva Franţei, informează site-ul cotidianului Daily Mail. Dosarul, intitulat "The Channel Tunnel" ("Tunelul Canalului"), a fost alcătuit de fostul prim-ministru britanic în calitatea sa de Prim Lord al Amiralităţii, în 1914. Documentul, semnat şi tipărit de Churchill, analiza posibilitatea realizării unui tunel între Marea Britanie şi Franţa, însă includea şi măsurile de urgenţă care trebuiau să fie luate în cazul în care Franţa ar fi devenit un stat inamic. În cele documente, ce datează din 12 iunie 1914, Churchill sugera că ar trebui construit un pod basculant de urgenţă în cadrul proiectului tunelului. "Un pod basculant ar trebui amplasat într-o deschidere a tunelului. Ar trebui create şi metode de inundare a tunelului, încă acestea nu ar trebui folosite decât atunci când ar începe un război între Marea Britanie şi Franţa. Tunurile unui singur vapor de mici dimensiuni ar putea să distrugă podul şi să prevină trecerea trenurilor cu trupe militare de-a lungul căii ferate, zi şi noapte", se afirmă într-un fragment din acelaşi document. "Pe de altă parte, dacă Franţa este prietenul nostru şi noi dorim să păstrăm deschisă comunicarea prin tunel, controlarea nivelului apei mării ne oferă puterea de a face acest lucru", se explică într-un alt paragraf. Semnat de Winston Churchill în partea sa de jos, documentul poartă şi iniţialele ale mai multor membri din Comitetul de Apărare Imperială. El a fost scos la licitaţie de casa Mullocks Specialist Auctioneers & Valuers în Shropshire. O copie a acestui document, care nu conţine însă semnătura certificată a lui Winston Churchill, se află în colecţia expusă la The Churchill Archives din Cambridge. La licitaţia a fost pusă în vânzare şi o scrisoare considerată istorică, prin care renumitul politician accepta funcţia de preşedinte al Comisiei pentru Comerţ. Aceea a fost prima funcţie publică obţinută de Churchill, care, la vârsta de 34 de ani, a devenit cel mai tânăr membru din istorie al unui guvern britanic.
Miercuri, 2 august, de la ora 18,30, în sala de conferinţe a Complexului Muzeal de Ştiinţele Naturii „Răsvan Angheluţă”, are loc premiera filmului „Unplugged”, primul film mediu-metraj în limba engleză, realizat în întregime de o echipă de tineri gălăţeni. Pelicula „Unplugged” este produsul final al unui proiect educaţional de anvergură, derulat pe parcursul a peste trei săptămâni la Atelierul „Ne vedem la film!” al Asociaţiei „Papillon”. Tinerii au fost coordonaţi de actorul şi regizorul Victor Ioan Mihăilescu, cadru didactic la Facultatea de Arte a Universităţii „Dunărea de Jos” şi coordonatorul atelierului de film. Într-un viitor incert, unde nu mai există energie electrică, oamenii s-au întors la o stare de sălbăticie ancestrală, iar în acest cadru amintind de blockbusterele americane cu subiect apocaliptic, se ţes întâmplări tensionante. Aceasta este tema filmului la care au lucrat şi în care joacă tinerii. În total, la proiect au luat parte 13 copii şi adolescenţi de la mai multe instituţii şcolare din oraş (Şcoala nr. 28, colegiile naţionale „Vasile Alecsandri”, „Costache Negri”, „Mihail Kogălniceanu” şi Liceul Teoretic „Emil Racoviţă”). Individual sau în echipă, ei au fost implicaţi în aproape toate etapele realizării unei producţii cinematografice: scrierea şi apoi adaptarea scenariului, crearea storyboard-ului, distribuirea personajelor, găsirea costumelor, alegerea locurilor de filmare, a decorului, filmarea propriu-zisă, interpretarea rolurilor, realizarea afişului peliculei. Având o durată de 35 de minute, filmul este un mediu-metraj. „Ce pot spune după experienţa „Unplugged” e că am reuşit să realizăm ceva foarte important. Paradoxal, acest ceva nu e filmul. Aici ne-am propus să structurăm o experienţă educaţională prin intermediul mijloacelor cinematografice. Adică să ne adunăm laolaltă, să relaţionăm, să comunicăm, să ne imaginăm, să încercăm, să ne confruntăm ideile şi opiniile, să luăm tot soiul de decizii, să ne expunem, să ne exprimăm, să descoperim ceva. Aş mai adăuga importanţa faptului că am făcut ceva concret. Vedem atâta lume prinsă în „proiecte”, însă un număr extrem de mic dintre acestea ajung să devină realitate. At the end of the day, cum ar zice personajele din film, cred că emoţia inconfundabilă care i-a însoţit în fiece zi din această lună este de fapt cel mai mare câştig”, declară coordonatorul atelierului, Victor Ioan Mihăilescu. O parte dintre tinerii implicaţi în proiectul „Unplugged” au participat în vara anului 2016, tot în cadrul Atelierului „Ne vedem la film!”, şi la realizarea scurtmetrajului „Petronela” (14 min.). Asociaţia „Papillon” are ca misiune promovarea metodelor educaţiei nonformale prin toate activităţile pe care le desfăşoară pentru copii şi adolescenţi. 
Statele Unite se pregătesc pentru prima eclipsă totală de Soare de după anul 1918 ce va fi vizibilă de pe coasta estică până pe cea vestică, un eveniment astronomic rar, ce va putea fi urmărit de milioane de americani şi care va mobiliza numeroşi oameni de ştiinţă, dar şi autorităţi federale, informează AFP. O eclipsă totală de Soare a fost vizibilă într-un perimetru mai restrâns de pe teritoriul american în 1979. Luni, 21 august, când Luna va trece între Soare şi Terra, ea va produce o umbră cu o lăţime de aproximativ 110 kilometri, care se va deplasa din Oregon, în nord-vestul extrem, la mijlocul dimineţii, până în Carolina de Sud, pe cealaltă coastă a ţării, în cursul după-amiezii, traversând astfel 14 state americane într-un interval de aproximativ două ore. Americanii se vor afla astfel într-un întuneric total în mijlocul zilei timp de peste două minute şi vor putea să vadă stele şi planete pe cer, dar şi coroana Soarelui, care, altfel, este invizibilă cu ochiul liber. Aproximativ 12 milioane de americani locuiesc în interiorul acestei bande înguste. Cel mai probabil li se vor alătura alte câteva milioane de compatrioţi, dar şi turişti străini, care vor dori să admire acest spectacol astronomic. Specialiştii estimează că două treimi din populaţia ţării locuieşte la o zi de mers cu automobilul de acest culoar unde eclipsa solară va fi completă, a precizat miercuri, într-o conferinţă de presă, Martin Knopp, un reprezentant al Departamentului Transporturilor din Statele Unite. În restul teritoriului american va fi vizibilă o eclipsă solară parţială, a precizat astronomul Rick Fienberg, purtător de cuvânt al American Astronomical Society (AAS). Însă el consideră că nimic nu se compară cu experienţa de a asista la o eclipsă solară totală, un eveniment considerat excepţional. "Să nu vezi niciodată o eclipsă completă de Soare e ca şi cum ai trăi întreaga viaţă fără să te îndrăgosteşti niciodată", a adăugat astronomul american, care a dezvăluit că a văzut până în prezent 12 astfel de eclipse. Statele Unite vor fi singura ţară unde eclipsa de Soare va fi totală pe 21 august, fapt ce i-a făcut pe oamenii de ştiinţă să vorbească despre "Marea eclipsă americană", a precizat Mike Kentrianakis, un reprezentant al AAS care organizează acoperirea din punct de vedere mediatic a acestui eveniment pentru asociaţia menţionată. Spectatorii din alte părţi ale lumii şi oamenii de ştiinţă vor avea acces la numeroase imagini captate înainte, în timpul şi după eclipsă de 11 avioane, dintre care cel puţin trei vor aparţine NASA, de peste 50 de baloane stratosferice, sateliţi şi chiar de astronauţii de la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale (ISS), fiecare imagine urmând să fie captată din unghiuri diferite. NASA va utiliza, de asemenea, sonda Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO), ce va fi orientată spre Terra pentru a urmări umbra lăsată de Lună la nivelul scoarţei terestre. Postul de televiziune al NASA va transmite în direct imagini ale eclipsei, dar şi diverse activităţi asociate acestui eveniment, ce vor fi organizate în parcuri naţionale, biblioteci, stadioane, muzee şi festivităţi. "Niciodată în trecut un eveniment celest nu a fost văzut de atât de multă lume şi observat într-un număr atât de mare de locuri, din spaţiu, din cer şi de la sol", a spus Thomas Zurbuchen, coordonator al misiunilor ştiinţifice derulate de NASA. Mulţi cercetători vor profita de această ocazie rară pentru a monitoriza Soarele şi a observa impactul avut de umbra Lunii asupra climatului terestru. Astronomii avertizează, de asemenea, asupra pericolului generat asupra ochilor dacă Soarele este privit fără ochelari cu lentile speciale în timpul eclipsei parţiale. O altă tehnică de observare fără risc pentru ochi constă în crearea unui dispozitiv optic, realizând o gaură de mici dimensiuni într-o bucată de carton, pentru a proiecta Soarele pe o foaie de hârtie. Peste 2 milioane de ochelari "speciali pentru eclipsă" vor fi distribuiţi gratuit în Statele Unite în bibliotecile publice. O altă eclipsă solară totală se va produce pe 8 aprilie 2024 în Statele Unite şi va putea fi urmărită din Texas până în Maine. Următoarea eclipsă totală de Soare ce va putea fi admirată de pe coasta de est până pe coasta de vest, din California până în Florida, va avea loc pe 12 august 2045. Din motive care ţin de "mecanica" celestă, eclipsele de Lună şi de Soare se repetă la un ciclu de 18 ani şi 11 zile, un fenomen cunoscut deja încă din Antichitate. În fiecare an au loc între patru şi şapte eclipse de Soare şi de Lună, dintre care cel puţin două solare şi două lunare. Însă eclipsele totale de Soare pot fi observate mai rar decât cele de Lună într-un loc dat de pe Terra şi la scala unei ţări întregi. 
Tinerii finlandezi sunt mai puţin capabili să facă faţă greutăţilor vieţii decât generaţiile anterioare, după cum au arătat rezultatele unei cercetări realizate de către Academia Finlandeză şi de Institutul pentru Siguranţă Profesională, citate de Xinhua. Concluziile publicate de cele două instituţii au apărut în presa finlandeză. Cercetătoarea Anna Kuokkanen a scris pe site-ul Institutului pentru Siguranţă Profesională că în ziua de azi tinerii angajaţi pot alege să îşi ia o zi liberă din cauza unei despărţiri sau a morţii unei pisici. "Medicii cu o carieră îndelungată susţin că, cel puţin în anii '70, ar fi fost de neconceput ca un angajat să spună că stă acasă din cauza morţii animalului de companie", a declarat ea. Potrivit lui Kuokkanen, schimbarea reflectă noua atitudine faţă de muncă în rândul generaţiilor mai tinere. "Ele cer mai mult de la locul de muncă şi de la bunăstarea creată de acesta", a declarat ea. Pe de altă parte, tinerii angajaţi sunt, de asemenea, mai predispuşi să caute ajutor atunci când se confruntă cu simptomele unor probleme mentale, înainte ca acestea să devină serioase. "Aceasta este o schimbare pozitivă, însă plasează noi cerinţe asupra angajatorilor", a ţinut să remarce ea. În Finlanda, un angajat poate, de obicei, să îşi ia concediu medical în urma unei decizii personale între una şi trei zile - acceptarea acestuia de către un medic specialist fiind obţinută ulterior.
Marea Barieră de Corali este emblematică şi nepreţuită pentru australieni, însă experţii cabinetului de consultanţă Deloitte au apreciat valoarea sa economică la 56 de miliarde de dolari australieni (37 de miliarde de euro), relatează AFP. Înscris în Patrimoniul mondial al UNESCO, acest ecosistem este ameninţat în prezent de încălzirea globală, exploatările agricole sau dezvoltarea economică. Pentru a conştientiza despre bogăţia acestui recif care se întinde pe o suprafaţă de 2.300 de kilometri, Fundaţia Marii Bariere de Corali a cerut cabinetului Deloitte Access Economics să-i estimeze "valoarea economică şi socială". În raportul său publicat luni, cabinetul a estimat la 29 de miliarde de dolari australieni (AUD) valoarea turistică a recifului de care depind în total 64.000 de locuri de muncă. Acest studiu arată că marea barieră contribuie mai mult decât oricare alt sit la imaginea internaţională a Australiei. "Valoarea estimată a Marii Bariere de Corali echivalează cu cea a 12 Opere din Sydney", potrivit lui Steve Sargent, directorul Fundaţiei. "Acest raport relevă că marea barieră în calitate de ecosistem, resursă economică sau tezaur naţional este prea importantă ca să dispară", a subliniat el. Pentru acest studiu au fost chestionate 1.500 de persoane originare din 10 ţări cu privire la valoarea acestui recif, fie ca valoare turistică, fie ca importanţă pentru biodiversitatea mondială sau imaginea Australiei. "Este evident că Marea Barieră de corali este de neînlocuit şi nepreţuită", a conchis John O'Mahony, directorul Deloitte Access. Acest recif este ameninţat de asemenea de proliferarea acasterelor, un tip de stea de mare devoratoare de corali, precum şi de episoadele consecutive de albire a coralilor ca urmare a încălzirii globale.
Agenţi ai serviciilor secrete ruse au încercat să spioneze campania electorală a preşedintelui francez Emmanuel Macron la începutul acestui an prin crearea unor conturi false de Facebook, au declarat un congresman american şi alte două persoane informate în legătură cu aceste încercări, relatează Reuters. Aproximativ 20 de conturi false au fost create pe Facebook pentru a-i monitoriza pe oficialii care se ocupau de campania lui Macron şi alte persoane apropiate de actualul preşedinte francez în timp ce acesta încerca să o învingă pe rivala sa de extremă-dreapta Marine Le Pen şi pe alţi adversari în cursa pentru fotoliul de la Palatul Elysee. Macron a câştigat alegerile în luna mai. Facebook a declarat în aprilie că a luat măsuri împotriva conturilor care răspândesc informaţii false despre alegerile franceze. Însă eforturile de infiltrare în paginile de pe reţelele sociale ale oficialilor implicaţi în campania lui Macron nu au fost raportate anterior. Rusia a negat în mod repetat că ar fi intervenit în alegerile prezidenţiale din Franţa prin piratarea unor conturi de e-mail şi obţinerea de documente. Agenţiile de informaţii americane au declarat pentru Reuters în luna mai că hackeri având legături cu guvernul rus au fost implicaţi, însă nu au avut dovezi concludente conform cărora Kremlinul ar fi ordonat aceste atacuri informatice. Facebook a confirmat pentru Reuters că a depistat existenţa unor conturi frauduloase în Franţa şi le-a dezactivat. Oficiali ai companiei au informat Congresul american în legătură cu descoperirile lor. Numărul conturilor de Facebook suspendate în Franţa pentru promovare de propagandă sau spam — multe dintre ele având legătură cu alegerile — au ajuns la 70.000, o creştere importantă faţă de cele 30.000 de conturi închise dezvăluite de companie în aprilie.
Ambasada Statelor Unite ale Americii la Chişinău consideră că Republica Moldova trebuie să-şi consolideze securitatea informaţională, în condiţiile în care buletinele de ştiri şi emisiunile ruseşti distorsionează mesajul public din Republica Moldova prin propagandă şi jumătăţi de adevăr, relatează Radio Chişinău. În acest sens, misiunea diplomatică americană citează un raport al Asociaţiei Presei Independente din Chişinău, în care au fost monitorizate mai multe posturi de televiziune din Federaţia Rusă, retransmise în Republica Moldova, şi care confirmă acest lucru. Concluzia raportului menţionat este că posturile tv ruseşti monitorizate transmit mesaje propagandistice şi manipulează constant opinia publică, abordând subiectele sensibile exclusiv din perspectiva vinovăţiei Occidentului, în primul rând a SUA, NATO şi UE în escaladarea conflictelor militare şi, în general, în tot ce se întâmplă negativ în regiune sau în lume. În parlamentul moldovean a fost depus un proiect de lege privind securizarea spaţiului informaţional al republicii, iniţiativă care se referă însă doar la limitarea retransmisiei emisiunilor de ştiri şi informativ-analitice, produse de instituţiile media din Rusia. Pentru combaterea propagandei ruse, Republica Moldova ar putea beneficia, alături de alte ţări, de asistenţă financiară din partea Fondului SUA pentru contracararea influenţei ruse (Countering Russian Influence Fund — CRIF), potrivit portalului Deschide.md.
Luni, 31 Iulie 2017 12:23

Turismul, problema nr. 1 a Barcelonei

Turismul a devenit pentru locuitorii Barcelonei problema numărul 1 a oraşului lor, cel mai vizitat din Spania, potrivit unui sondaj comandat de primărie şi dat publicităţii, relatează AFP. În oraşul mediteranean de 1,6 milioane de locuitori turismul este considerat o problemă de 19% din cele 800 de persoane care au participat la sondaj, devansând şomajul şi condiţiile de muncă (12,4%), care reprezentau din 2009 principala preocupare. "Nu se pune problema de 'turismofobie'. La Barcelona ne place să călătorim şi să primim vizitatori. Este o nemulţumire concretă legată de turismul în masă în anumite cartiere", a declarat adjunctul primarului, Gerardo Pisarello. În ultimii ani, turismul a crescut tot mai mult în scara de preocupări a barcelonezilor. De pildă, un mare număr dintre ei se plâng de gradul de saturaţie cu turişti a spaţiului public. De exemplu, un flux neîntrerupt de turişti parcurge celebrul bulevard Las Ramblas din Barcelona. Barcelonezii sunt, de asemenea, exasperaţi de vacarmul nocturn pe care îl produc pe tot timpul anului petrecăreţii pe anumite străzi şi denunţă inflaţia galopantă a chiriilor şi a preţurilor de cumpărare a locuinţelor generate parţial de afluxul de vizitatori. În 2016, nouă milioane de turişti s-au cazat la hotel în Barcelona. Primăria afirmă însă că numărul turiştilor a fost de 30 de milioane, dacă se ţine cont de cei care locuiesc în altă parte decât la hotel sau la periferia aglomerării, precum şi de vizitatorii de o zi veniţi din regiune. Primăriţa de stânga Ada Colau s-a declarat hotărâtă să limiteze aceste excese, notează AFP. Primăria a împiedicat deschiderea unor noi hoteluri în centrul oraşului şi a impus amenzi de 600.000 de euro platformelor de închiriere a imobilelor în scop turistic fără licenţă, precum Airbnb şi Homeaway. Turismul este totuşi unul dintre motoarele economice ale Barcelonei, creând 14% din veniturile sale şi 65.000 de joburi directe
Pagina 9 din 1171