Nicoleta ROGOJINA

Nicoleta ROGOJINA

Primăria municipiului Galaţi a achiziţionat o cantitate de 10.564 MWh (± 10%) energie electrică, în Ringul energiei electrice al Bursei Române de Mărfuri. La şedinţa de tranzacţionare din data de 7 februarie 2017, desfăşurată pe platforma electronică de tranzacţionare la Bursa Română de Mărfuri - Terminalul Galaţi, au participat 11 furnizori de energie electrică, datorită cărora licitaţia a fost strânsă, Primăria Galaţi obţinând un preţ de furnizare foarte bun pe unitate, adică 144,46 lei/MWh. Societăţile care au participat la licitaţie au fost ENEL ENERGIE SA, TINMAR ENERGY SA, E.ON ENERGIE ROMÂNIA SA, ELECTRICA FURNIZARE MUNTENIA NORD SA, MANSSON TRADING SRL, THREE WINGS SRL, NOVA POWER & GAS SRL, CEZ VANZARE SA, GETICA 95 COM SRL, ENERGY DISTRIBUTION SERVICES SRL şi INDUSTRIAL ENERGY SA. Preţul cel mai mic, de 144,46 lei/MWh, care nu include componenta de introducere a energiei electrice în reţeaua de transport şi toate taxele reglementate, nu include contribuţia pentru cogenerare de înaltă eficienţă, TVA şi acciză, a fost oferit de E.ON ENERGIE ROMÂNIA SA
Energia electrică cumpărată va acoperi consumul cu iluminatul public din municipiul Galaţi, dar şi consumul unor obiective aparţinând municipalităţii.
Anul trecut, Primăria Galaţi a achiziţionat energie electrică numai pentru iluminatul public, tot prin Bursa Română de Mărfuri - Terminalul Galaţi, furnizorul fiind Electrica Furnizare SA prin SDEE Muntenia Nord, la un preţ de 144,95 lei/MWh, pentru o cantitate de circa 9.700 MWh. Decizia municipalităţii de a adăga şi alte obiective consumatoare de energie electrică pe lângă iluminatul public a determinat o creştere a cantităţii de energie achiziţionată, la un preţ mai mic.
Bursa Română de Mărfuri este singurul administrator al unei pieţe la disponibil, piaţă prin intermediul căreia, atât autorităţile contractante, cât şi celelalte entităţi locale şi regionale pot achiziţiona mărfuri cu un grad înalt de standardizare sau diverse categorii de materii prime. Piaţa la disponibil este organizată în baza Legii 357/2005 privind bursele de marfuri, lege care reglementează activitatea societăţilor comerciale pe această piaţă.
Achiziţia de materii prime cotate pe piaţa la disponibil se realizează prin procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare pentru institutiile publice, potrivit prevederilor art. 104 (5) lit. c) din noua Lege 98/2016 privind achizitiile publice şi art. 117 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale.
Piaţa la disponibil este structurată pe ringuri de produse specializate, în cadrul cărora sunt definite activele suport: ringul energiei electrice, ringul produselor petroliere, ringul gazelor naturale, ringul legume fructe, ringul medicamente, ringul materialelor de construcţii etc.
În prezent, beneficiază de serviciile BRM prin intermediul Terminalului Galaţi: Tribunalul Vrancea, Curtea de Apel Galaţi, Spitalul de Pneumoftiziologie Galaţi, Spitalul de Psihiatrie ”Elisabeta Doamna” Galaţi, Spitalul Clinic de Urgenţă pentru Copii ”Sf.Ioan” Galaţi, Unitatea Militară 02489 Galaţi, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă ”Sf. Apostol Andrei” Galaţi, dar şi alte primării şi consilii judeţene etc.

Printre liberalii din întreaga ţară a început să circule zvonul conform căruia alegerile în partid urmează să aibă loc de sus în jos, ceea ce i-a revoltat pe toţi cei care nu sunt mulţumiţi de cum au mers lucrurile în partid în ultimii ani, dar în special anul trecut când rezultatele alegerilor locale şi parlamentare au dovedit că partidul este într-o perioadă neagră. Un grup de liberali au trecut la fapte făcându-şi publică nemulţumirea faţă de situaţia în care a ajuns PNL adunînd toate nemulţumirile într-un manifest public semnat de 15 penelişti.
La Galaţi situaţia este tensionată de ceva timp, nemulţumirile liberalilor cu vechime în PNL Galaţi fiind dovedite public abia după alegeri. Dintre toţi cei care imediat după alegeri s-au arătat profund dezamăgiţi şi revoltaţi de modul cum înţelege Victor Paul Dobre să conducă filiala gălăţeană a partidului, doar unul apare ca semnatar al manifestului şi anume Paul Ichim.
Şansa acestora de a reforma şi democratiza din nou PNL-ul local este să se ralieze valului naţional care propune alegeri pornind de la baza partidului.
Imediat după ce manifestul a fost făcut public, duminică, la o şedinţă informală cu preşedinţii de organizaţii judeţene a PNL ce a avut loc la nivel naţional, majoritatea preşedinţilor de organizaţii PNL au susţinut necesitatea organizării alegerilor de jos in sus şi au criticat deciziile care au dus la scindarea partidului, atât la nivel naţional cât şi în multe filiale din ţară.
Preşedintele interimar al PNL, Raluca Turcan, a declarat, la finalul acestei întîlniri, că s-a luat decizia ca alegerile interne să fie organizate de jos în sus şi că reorganizarea partidului va începe din filiale, urmând ca cel mai târziu la finalul lunii iunie să fie organizată şi Convenţia Naţională în cadrul căreia va fi ales noul preşedinte al PNL.
„Eu, împreună cu secretarul general (Ilie Bolojan – n.r.), voi propune Biroului Permanent Naţional o variantă în care alegerile să se desfăşoare de jos în sus, de la nivelul fiecărei secţii de votare, urmând cu preşedinţii organizaţiilor judeţene şi apoi cu cei care vor candida pentru conducerea naţională a PNL. Calendarul asumat al PNL este următorul: vom face un BPN care va convoca Consiliul Naţional de Coordonare, organismul care declanşează alegerile interne. Lucrul acesta îl vom face destul de repede, însă suficient de temeinic astfel încât Convenţia (Naţională n.r.) să poată într-adevăr să fie integratoare şi unificatoare. Cred că pe final de cel târziu iunie PNL va avea o conducere legitimă şi susţinută de cea mai mare parte a membrilor PNL”, a declarat Raluca Turcan. Preşedintele interimar al PNL a mai afirmat că va propune înfiinţarea unei comisii de organizare a alegerilor care să fie formată din oameni care să asigure tuturor celor din teritoriu un cadru corect şi transparent pentru desfăşurarea scrutinului intern, iar preşedintele acestei comisii nu va putea candida la şefia partidului.
Ce se va întâmpla la Galaţi e greu de preconizat deoarece la ultima conferinţă de presă organizată zilele trecute de Victor Paul Dobre, preşedintele liberalilor gălăţeni nu a răspuns cu subiect şi predicat dacă va mai candida la şefia filialei şi a dat un răspuns evaziv, lăsând să se înţeleagă că va accepta să lase locul liber doar dacă va ieşi cine vrea el şi nu vreunul din cei din generaţia lui, adică vechii şi revoltaţii partidului, menţionând că şi-ar dori să preia conducerea noua generaţie.
Noua generaţie este reprezentată în partid de apropiatul lui Dobre, George Stângă, care este contestat vehement tocmai de tineretul liberal gălăţean căruia i se reproşează ca a avansat politic doar pentru că are calitatea de a fi apropiat lui Dobre. Până la alegerile parlamentare, în graţiile lui Dobre a fost şi Nicuşor Ciumacenco, dar acesta şi-a dat demisia din funcţia de preşedinte al municipalei PNL şi a aruncat cu noroi în Dobre, reproşându-i rezultatul dezatruos al alegerilor.
Va fi o primăvară interesantă pentru peneliştii gălăţeni căci este clar că Victor Paul Dobre nu se lasă, dar şi revoltaţii câştigă teren după şedinţa şi declaraţiile venite de la centru.

Prezentăm mai jos manifestul integral:

LIBERALI PENTRU VIITORUL ROMÂNIEI
MANIFEST
CĂTRE TOŢI MEMBRII ŞI SIMPATIZANŢII LIBERALI

Prin acest Manifest ne afirmăm principiile care ne unesc în jurul unei politici benefice pentru viitorul României şi chemăm alături de noi toate persoanele de bună credinţă care au convingeri liberale.
Partidului Naţional Liberal este singurul partid de dreapta din România şi singurul partid istoric reprezentat în Parlament. PNL nu poate fi un actor politic oportunist, un grup de interese cu mize personale. PNL trebuie să îşi reafirme statutul de partid major care a contribuit decisiv la crearea statului român modern. El trebuie să câştige din nou încrederea societăţii româneşti în capacitatea sa de a fi un lider în construcţia României de mâine.
Au trecut 45 de zile de la rezultatul umilitor al alegerilor parlamentare, când electoratul ne-a sancţionat pentru erorile politice pe care le-am făcut în ultimii doi ani. În faţa refuzului deţinătorilor temporari ai funcţiilor de conducere de a organiza o dezbatere pentru analiza realistă şi onestă a situaţiei PNL credem că este datoria noastră să acţionăm şi să luăm iniţiativa. Membrii partidului îşi doresc această acţiune, societatea românească ne observă, este momentul să ne ridicăm la înălţimea aşteptărilor.
In anul 2014 unificarea dintre PNL şi PDL, menită să consolideze frontul de dreapta în politica românească, a dus la victoria Preşedintelui Iohannis şi a programului “România lucrului bine făcut“!  După 2014 partidul a intrat însă într-un declin care ne-a condus la dezastrul electoral din 2016, un declin care continuă şi va continua atâta timp cât nu vom avea curajul unei analize lucide.
Eşecul de astăzi al PNL este rezultatul a doi ani de ignorare a problemelor interne şi mai ales de ignorare a dorinţelor şi aspiraţiilor societăţii româneşti:
- Procesul de unificare PNL-PDL a durat prea mult şi a fost condus fără curaj şi fără viziune politică;
- Prelungirea existenţei structurilor bicefale a dezorganizat partidul şi a încurajat luptele interne, sub conducerea unor lideri cu deficit de legitimitate;
- Dezbaterea internă nu a mai fost liberă, fiind înlocuită cu directive de la centru, iar liderii s-au îndepărtat de baza partidului, care a început să fie tratată ca o simplă masă de manevră;
- Statutul partidului a fost încălcat sistematic prin decizii netransparente care au erodat democraţia şi încrederea în interiorul partidului;
- Frica şi oportunismul au definit în ultimul an atmosfera generală în partidul care se mândreşte că e moştenitorul generaţiilor politice care-au făcut Unirea din 1859, Independenţa şi Marea Unire.
- Liderii partidului au ignorat forţele interne şi potenţialul uman existent în Partidul Naţional Liberal şi astfel au eşuat în identificarea unor proiecte şi oferte politice convigătoare pentru societate.
- Primarii şi aleşii locali liberali au fost în mare parte lăsaţi în afara procesului de pregătire a alegerilor parlamentare, ceea ce a demobilizat partidul şi a condus la o pierdere electorală semnificativă în numai câteva luni, de la alegerile locale la cele parlamentare.Încă mai gravă este distanţa care s-a instalat între PNL şi societatea românească:
- PNL a devenit închis şi netransparent faţă de societate. Tot ce am oferit a fost spectacolul incompetenţei printr-o cascadă de erori în deciziile publice;
- Lipsa unei dezbateri doctrinare ne-a slăbit identitatea, a arătat indiferenţă faţă de valori şi ignorarea nevoilor societăţii. Conducerea PNL nu înţelege România de astăzi şi nu are nicio viziune pentru România de mâine;
- Comunicarea catastrofală, cu metode şi prin persoane prost alese au dus la pierderea încrederii electoratului de dreapta care ne-a considerat incapabili de guvernare;
- PNL a eşuat în relaţia cu întreprinzătorii şi clasa de mijloc şi a arătat o totală lipsă de dorinţă pentru un dialog cu intelectualii şi mediul academic.
- În locul unei atitudini lucide societatea a văzut că ne complacem în analize false şi celebrări absurde ale eşecului prezentat ca succes.În faţa tăcerii conducerii interimare actuale, în faţa lipsei evidente de preocupare pentru pregătirea congresului PNL, în faţa manevrelor de culise ale unor grupuri obscure cu interese meschine este nevoie de o reacţie hotărâtă. Noi, semnatarii acestui manifest, ne asumăm o chemare publică la acţiune către toţi membrii şi simpatizanţii partidului.
Vă cerem să vă alăturaţi nouă pentru a aplica urgent măsurile necesare pentru reconstrucţia Partidului Naţional Liberal:
 - Dizolvarea imediată a Comisiei de Unificare si înlocuirea sa cu o Comisie  de organizare a alegerilor, cu membri care nu vor candida pentru o funcţie de conducere;
-  Alegeri pornind de la baza partidului, cu programe de viziune şi acţiune politică, cu respectarea dreptului de a candida şi de a alege al tuturor membrilor declaraţi ai PNL;
- Constituirea Comisiilor de Organizare a alegerilor la toate nivelele şi în toate organizaţiile partidului;
- Constituirea unui Comitet de Dezbatere Doctrinară care să pregătească o platformă menită să fie adoptată în Congresul PNL. Acest comitet va începe imediat consultări cu toate organizaţiile locale şi speciale ale partidului, cu membrii individuali care doresc să contribuie, precum şi cu lumea academică, societatea civilă şi mediile de afaceri.
- Instituirea unui sistem electoral prin care viitorul preşedinte al partidului să fie desemnat prin votul tuturor membrilor PNL.
Aderarea la acest Manifest este deschisă tuturor membrilor şi simpatizanţilor Partidului Naţional Liberal care doresc să îl semneze şi să se alăture acestei iniţiative.
A acţiona acum înseamnă mai mult decât salvarea unui partid. Inseamnă o angajare pentru viitorul României într-un ceas de incertitudine şi îngrijorare.  Având încrederea fermă că numai prin forţele noastre unite putem salva liberalismul românesc de la autodistrugere facem apel la toţi liberalii să ni se alăture.

Semnatari: Dorin Dobra, Traian Dobrinescu, Stelian Dolha, Paul Dumbraveanu, Virgil Guran, Daniel Iane, Paul Ichim, Dragos Luchian, Ion Luchian, Viorica Marcu, Octavian Motoc, Vlad Nistor, Dragomir Tomaseschi, Lucia Varga şi Radu Zlati.

Primăria municipiului Galaţi a pus la dispoziţia cetăţenilor proiectul de hotărâre privind "Aprobarea strategiei de alimentare cu energie termica a municipiului Galaţi 2017 - 2030". Proiectul, care are 128 de pagini, este supus dezbaterii publice până la data de 26.12.2016.
În documentul supus dezbaterii publice se arată că principala ipoteză care a stat la baza realizării strategiei de alimentare cu energie termică a municipiului Galaţi este aceea că întregul sistem de alimentare centralizată cu căldură, cu toate elementele componente (sursă - reţea de transport - sistem de distribuţie) aparţine Primăriei municipiului Galaţi. Pentru aplicarea strategiei într-o perioadă de timp cât mai scurtă trebuie realizate foarte repede toate formele legale de transfer al reţelelor termice primare în proprietatea municipalităţii. Fără acest transfer, strategia de alimentare cu energie termică îşi va atinge greu scopul, întrucât administraţia locală nu va avea dreptul de a interveni asupra tuturor elementelor componente ale actualului Sistem de Alimentare Centralizată cu Căldură (SACET) pentru a putea asigura infrastructura alimentării cu energie termică în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare.
În varianta implementării unui sistem de producere a agentului termic în sistem de cogenerare de înaltă eficienţă, din veniturile realizate prin vânzarea producţiilor de energie electrică, se pot derula în continuare programe sustenabile de reabilitare a întregului sistem de transport şi distribuţie al SACET Galaţi. Odată cu modernizarea punctelor termice şi a reţelelor de transport, implicit se vor extinde şi zonele unitare, iar în felul acesta se stopează fenomenul debranşărilor necontrolate.
„Un alt aspect care trebuie regândit şi schimbat în profunzime este actualul sistem de facturare şi încasare a contravalorii serviciilor de termoficare. În prezent există dificultăţi majore legate de facturarea corespunzătoare şi creşterea gradului de încasare a facturilor. Lanţul actual prin care se desfaşoară aceste operaţiuni este ineficient. Există situaţii în care locatarii plătesc prin cheltuielile de întreţinere toate utilităţile (apă, energie electrică, energie termică, gaze), distribuţia sumelor încasate, efectuate ulterior de asociaţiile de proprietari nu respectă ponderea acestor utilităţi în cheltuielile de întreţinere. Asociaţiile achită cu prioritate energia electrică, gazele şi apa rece pentru a evita întreruperea acestora, după care restul se achită pentru energia termică. Datorită acestui mod de gestionare a resurselor financiare ale asociaţiei, frecvent se ajunge la situaţia în care nu au nicio restanţă către alţi furnizori de utilităţi, toate datoriile neachitate fiind lăsate pe seama contravalorii facturilor de energie termică”, se arată în document.
Proiectul a fost realizat de Universitatea ”Dunărea de Jos” din Galaţi - Facultatea de Inginerie şi supune dezbaterii 10 variante, însă numai varianta cu nr.10 este recomandată a fi luată în calcul.   Ce propune varianta 10   Această variantă analizează în principal potenţialul de substituire a gazelor naturale cu energie termică produsă din biomasă. Trebuie menţionat faptul că în municipiul Galaţi există două surse importante de producere a peleţilor din biomasă, acestea fiind SC Ecosal SA (cu o capacitate de circa 1.500 tone peleţi biomasă/an, cu posibilităţi de creştere a producţiei) şi SC Prutul SA Galaţi (cu o capacitate de producere de peste 20.000 tone peleţi biomasă/an).
Soluţia propusă constă în interconectarea punctelor termice din zona aferentă cartierului Micro 16 şi montarea surselor de producere a agentului termic în zona punctului termic SC 57 şi realizarea unui studiu de fezabilitate.
În cartierul Dunărea, soluţia propusă constă în interconectarea punctelor termice aferente cartierelor Micro 18, Micro 19 şi partial Micro 20 şi Micro 21 şi montarea surselor de producere a agentului termic pe gaze naturale, în sistem de cogenerare de înaltă eficienţă. În cadrul acestei zone se va analiza posibilitatea montării surselor în zonele aferente punctelor termice SC 53 şi/sau SC 50.
În restul oraşului, unde acest lucru nu este posibil sau nu se justifică din punct de vedere tehnico-economic, se vor instala surse (CAF-uri) direct în punctele termice, care să poată asigura necesarul de consum pentru apă caldă curentă şi încălzire. Se consideră a fi un avantaj al acestei variante faptul că se renunţă total la reţelele termice primare existente, ce aparţin SC Electrocentrale.
Costurile estimate pentru această variantă pot depăşi 7.000.000 euro. Durata estimată de realizare a investiţiei este de 2 ani pentru sursele noi de producere a căldurii (2017, 2018) şi 8 ani pentru reabilitare reţele, începând din anul 2017.    Încă 3 studii de fezabilitate şi scoaterea Electrocentrale din jocul furnizării căldurii   În perioada următoare se recomandă elaborarea următoarelor studii de fezabilitate:
- Studiu de fezabilitate pentru asigurare surse de producere agent termic in cogenerare pentru cartierele Micro 18, Micro 19, parţial Micro 20 şi Micro 21;
- Studiu de fezabilitate pentru asigurare agent termic în cogenerare pe bază de biomasă pentru cartierul Micro 16;
- Studiu de fezabilitate pentru asigurare cu surse proprii de producere agent termic pentru restul oraşului.
În cadrul soluţiei propuse se va renunţa total la actuala reţea termică primară, care aparţine SC Electrocentrale. Astfel, o parte semnificativă din pierderile de transport agent termic va fi eliminată.
Se impune şi o analiză amănunţită şi în perspectivă pentru reabilitarea sistemului de distribuţie a căldurii, dimensionat după consumurile actuale şi cele previzionate de căldură şi corelat cu sursele noi de producere a căldurii, în care să se ţină seama de caracterul public şi social al serviciului alimentării cu căldură. Activitatea de reabilitare a reţelelor urmează a se desfăşura pe o perioadă de mai mulţi ani, după montarea echipamentelor de producere a agentului termic, care să asigure independenţa faţă de producătorul actual.
O eventuală preluare a Electrocentrale de către municipalitate este nesustenabilă tehnic şi economic deoarece aceasta nu poate funcţiona decât cu mari costuri operaţionale şi necesită investiţii majore. ”Amintim că în ţară există SACET-uri moderne, cu echipamente de ultimă generaţie, care produc agent termic (comparabil ca necesar cu municipiul Galaţi) cu scheme de personal de ordinul a 20-30 de persoane. În afară de acestea, în ambele strategii de termoficare pentru municipiul Galaţi, efectuate în 2012 şi 2014, se specifică faptul că funcţionarea în continuare a societăţii de producere a agentului termic nu va mai fi sustenabilă în cazul dispariţiei celor 2 clienţi industriali cărora Electrocentrale le furniza agent termic sub formă de abur (ArcelorMittal şi Linde Gaz). După cum este cunoscut, în afara sezonului rece (noiembrie – martie), apa caldă de consum este asigurată cu agent termic (abur tehnologic) de la ArcelorMittal, ceea ce duce la costuri foarte mari”, se arată în document.

Asociaţia GAL Lunca Joasă a Siretului s-a mobilizat de îndată ce a aflat că una dintre comunele membre ale asociaţiei a fost afectată de inundaţii. Carmen Petropoulos, reprezentantul asociaţiei gălăţene, a făcut imediat un apel către colaboratori şi prieteni pentru strângerea unor ajutoare, mai ales pentru copiii din această localitate. Cu sprijinul acestora s-au strâns, încă de săptămâna trecută, hăinuţe pentru copii, dar şi detergenţi, produse de igienă personală şi altele.
”Săptâmâna trecută am dus ajutoare pentru 2 familii, una cu şapte copii, cealaltă cu 5 copii. Restul produselor le-am dus la şcoala din comună, unde directorul ne-a indicat care sunt copiii ale căror case au fost afectate de inundaţii”, ne-a declarat Carmen Petropoulos.
La începutul acestei săptămâni, reprezentanţii GAL Lunca Joasă a Siretului au fost din nou în localitatea Slobozia Conachi cu un nou transport de ajutoare. Au fost duse 30 de pachete cu alimente, 50 de pachete cu detergenţi şi produse de curăţenie şi încă 50 de pachete cu produse de igienă personală (şampon, periuţă de dinţi, săpun etc.), la care s-au adăugat şi hainuţe pentru copii.
”S-au alăturat cu donaţii în produse şi bani şi reprezentanţii altor GAL-uri din ţară de aceea dorim să mulţumim pentru sprijinul acordat domnului George Roşca - GAL Delta Dunării, domnului Rusu Vasile Bogdan - GAL Someş Nadăş şi doamnei Delia Şelaru - GAL Lider Bistriţa Năsăud”, a mai adăugat Carmen Petropoulos.

La începutul acestei săptămâni a fost anunţată pe SEAP firma care a câştigat licitaţia pentru tipărirea buletinelor de vot pentru judeţul Galaţi necesare la alegerile parlamentare pentru Senat şi Camera Deputaţilor din 11 decembrie 2016. Firmele care au depus oferte în cadrul acestei licitaţii ce a avut ca şi criteriu de atribuire preţul cel mai scăzut au fost SC Cuget Liber SA Constanţa, SC Tipografia Prod Com SRL Tîrgu Jiu, SC Trustul de Presă Dunărea de Jos SA Galaţi şi DMB Creativ SRL Slobozia. Oferta declarată câştigătoare a fost cea a societăţii DMB Creativ SRL Slobozia.

Parcul de Soft a găzduit joi o întâlnire publică pentru susţinerea petiţiei pentru construirea drumului expres Focşani - Tecuci - Galaţi - Brăila - A2. Această petiţie a fost lansată online, dar, cum în numai câteva zile s-au strâns sute de semnături, s-a dorit aducerea ei în plan concret. Au fost prezenţi reprezentanţi ai societăţii civile, dintre care s-a remarcat printr-un discurs motivant preşedintele Patronatului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii Galaţi, Marian Filimon, dar şi reprezentanţi ai mediului de afaceri, precum şi simpli cetăţeni. Adunarea a însumat undeva în jur de 30 de persoane, mulţumitor pentru o primă întâlnire, după cum spunea iniţiatorul petiţiei, consilierul local Cristian Dima. Acesta a mai precizat că un grup de cetăţeni care a adunat circa 300 de semnături nu a reuşit să mai ajungă la întâlnire din cauza inundaţiilor. Profesorul Pompiliu Comşa, prezent şi el la întâlnire, a precizat că în mediul online s-au strâns peste 1.000 de semnături într-un timp relativ scurt, petiţia fiind lansată pe data de 30 septembrie. Cristian Dima a declarat că aceasta este doar prima întâlnire pe această temă, iar pentru a continua demersul va fi închiriat un birou unde, zilnic, cei care se vor alătura cauzei să poată semna sau chiar să poată aduce liste cu cei care susţin petiţia. După strângerea unui număr de peste 5.000 de semnături, petiţia va fi transmisă Parlamentului şi Guvernului României.  ”Nu vreau ca acest demers să fie amestecat cu politicul, tocmai de aceea îi rog pe toţi cei care doresc să susţină această iniţiativă să preia în numele lor promovarea acestei petiţii. Această petiţie este pentru Galaţi, pentru toţi gălăţenii”, a spus iniţiatorul, care a explicat că gălăţenii trebuie să se mobilezeze şi să îşi susţină cauza dacă doresc să iasă din această regiune uitată de decidenţii politici, de parlamentari.   După ce pe plan local se vor strânge câteva mii de semnături, atunci demersurile pentru susţinerea petiţiei vor putea fi extinse şi în judeţele limitrofe. Reaminim că petiţia poate fi semnată online accesând link-ul următor: http://www.petitieonline.com/drum_expres_focsani_-_tecuci_-_galati_-_a2.

Asociaţia Clusterelor din România  – CLUSTERO, prin intermediul Consorţiului Clusterelor din Regiunea de Sud Est va organiza, în perioada 5 - 6 octombrie, la Galaţi, conferinţa internaţională – “Clusterele, vectori ai dezvoltării lanţurilor de valoare adaugată în Regiunea Dunării”. Evenimentul va pune accent domeniul bioeconomiei şi se va bucura de prezenţa unor prestigioşi reprezentanţi ai organismelor europene reprezentative, institute de cercetare, universităţi, firme, clustere.
Organizatorii consideră că Regiunea Dunării reprezintă un cadru propice acestei abordari deoarece reuneşte ţări şi regiuni aflate în diverse stadii de dezvoltare. Mai mult, bioeconomia este unul dintre sectoarele cu potenţial de excelenţă pentru România, având în vedere resursele şi competenţele existente în domenii precum energia, mediul, agricultura, securitatea şi siguranţa alimentară.
Pe lângă înaltul caracter ştiinţific şi informativ, conferinţa are un puternic caracter aplicativ, înlesnind întâlnirile de afaceri bilaterale între firmele şi clusterele eurpene participante în cadrul sesiunii de brokeraj derulată cu sprijinul Enterprise Europe Network şi oferă posibilitatea promovării produselor, tehnologiilor, serviciilor şi compeţentelor firmelor, la nivel internaţional. Unul dintre scopurile conferinţei este şi facilitarea intrării în parteneriate strategice la nivel dunărean avându-se în vedere programe precum Horizon 2020, COSME, INTERREG Danube. Conferinţa se va ţine în limba engleză, iar sesiunile plenare vor beneficia de traducere. Participarea la conferinţă este gratuită.

Actualul primar, Ionuţ Pucheanu, ca şi Marius Stan în mandatul trecut, tot face strategii, consultări şi încearcă să găsească soluţii viabile de furnizare a căldurii în sistem centralizat. Deşi sezonul rece se apropie, încă nu s-a găsit nicio variantă acceptabilă şi nu mai este mult până în octombrie, când Electrocentrale are termen pentru a prezenta un plan de reorganizare în faţa instanţei, astfel încât societatea să poată fi salvată de la faliment. Ca urmare a declaraţiilor oficialilor Primăriei Galaţi, administratorul special al Electrocentrale SA, Sinan Mustafa, a luat poziţie, arătând o altă realitate.
În urmă cu câteva zile, cotidianul nostru a publicat un articol în care se relata despre un planul pe termen lung de termoficare a oraşului ce va fi implementat începând de anul viitor în Micro 19, unde s-ar putea uni conductele de la 5 puncte termice, iar acestea ar putea fi alimentate de la o minicentrală de cartier, în fapt un cazan de abur fierbinte (CAF) care să producă şi să distribuie agentul termic, folosind gaze naturale pe post de combustibil. “Va fi o investiţie cifrată la circa 500.000 de euro şi nu, nu luăm în calcul variante de tip SH”, declara primarul.
Ei bine, Sinan Mustafa răstoarnă situaţia prezentată de Primărie, aducând următoarele precizări:
”1. Întâlniri nu au fost aşa multe, ci două la iniţiativa noastră (CET), iar pe cea de-a treia am solicitat-o tot noi, pentru săptămâna viitoare.
2. Strategia de funcţionare aferentă sezonului rece următor, bazată pe estimarea de consum transmisă de distribuitor, a fost finalizată şi trimisă spre aprobare creditorilor CET încă de la începutul acestei luni. De atunci şi până acum, fiind respinsă încă, purtăm negocieri intense pentru a obţine acordul acestora. În acest sens avem pe data de 29.08.2016 o nouă adunare a creditorilor şi atunci sperăm să avem şi votul final. Precizez aici faptul că nemulţumirea creditorilor este dată de datoria înregistrată de fostul distribuitor, Apaterm SA, de peste 50 milioane RON, creată în sezonul 2014-2015 şi care în cea mai mare parte nici până astăzi nu este plătită, datorie care a generat la rândul nostru o sumă restantă aproximativ egală ca şi datorie către Romgaz şi Transgaz, restanţă purtătoare încă de penalităţi. Având în vedere că societatea noastră nu are resurse pentru a onora aceste restanţe, altele decat cele generate de încasările de la fostul distribuitor, total insuficiente până în prezent, încercăm să obţinem acordul creditorilor pentru o nouă eşalonare.
3. Eu, personal, pe baza informaţiilor pe care le deţin, îmi exprim opinia rezervată faţă de posibilitatea distribuitorul de gaz de face faţă valului de branşari/ creşteri de consum ce s-ar înregistra în cazul nefuncţionarii sistemului centralizat de termoficare pe perioada sezonului rece. Aici cred că trebuie să vorbim pe documente oficiale şi invit public pe această cale ca reprezentanţii Engie să ia o pozitie faţă de acest subiect.
4. Consider că este nevoie de continuitate în funcţionarea sistemului centralizat, o dată pentru că nu avem ce pune în schimb (am fi avut dacă recuperam cele peste 400 milioane RON de la fostul distribuitor) pentru a oferi o soluţie celor 36.000 de apartamente încă dependente de acest sistem, iar apoi pentru că, dacă l-am opri/bloca, atunci soluţia restructurată de funcţionare, oricare ar fi ea, chiar şi cea magică de 500.000 euro descrisă în articol, nu ar mai avea doritor în sistem, datorită timpului de implementare.
5. Noi încă din septembrie 2014 am avut şi transmis public o soluţie, cea a societăţii integrate în care municipalitatea să vina ca şi acţionar majoritar. Aceasta, din diverse motive, se pare ca nu se doreste a fi îmbrîţişată. Deşi am solicitat în vederea elaborării planului de reorganizare date aferente activităţii de distribuţie, nu le-am primit până în acest moment. Drept urmare, Electrocentrale Galaţi SA, va regândi scenariul de reorganizare în felul următor: separarea activităţii viabile şi transferul acesteia pe o noua societate, la care acţionari să devină creditorii garantaţi (Romgaz 100%, în principiu) prin conversia unei părţi din datorie în acţiuni, iar activitatea neviabilă, împreună cu datoria netransferată, să rămână pe societatea actuală, ce ar urma să fie lichidată. Societatea nou formată va avea ca şi obiect principal de activitate producţia energiei electrice şi termice, precum şi transportul energiei termice. Datorită lipsei de implicare a distribuitorului pe scenariul societăţii integrate gândit de noi, suntem obligaţi să renunţăm la acesta”.
Ceea ce înseamnă că societatea Calorgal ar putea fi sărită din lungul drum al agentului termic spre caloriferele gălăţenilor, iar Primăria ar rămâne pe cap cu un Apaterm falimentar şi cu un Calorgal care nu ar mai avea obiectul muncii. Gălăţenii ar putea beneficia de un sistem de termoficare fără intermediari, care s-ar putea dovedi mult mai eficient decât orice alte soluţii despre care doar se discută de ani de zile fără a se pune nimic în aplicare. Electrocentrale, silită a se salva de la faliment, ar putea să-şi rezolve problemele de insolvenţă cu această societate nouă, fără datorii, dar mai ales fără un Apaterm/Calorgal care s-a dovedit în toţi aceşti ani un distribuitor de agent termic păgubos pentru bugetul Primăriei, dar mai ales pentru gălăţeni.

Un fiasco total a fost organizarea Zilei Marinei la Galaţi de către Primărie sub denumirea Festivalul ”Fir întins”. Anunţul de achiziţie directă pentru desemnarea firmei organizatoare a fost lansat cu doar vreo două săptămâni înaintea evenimentului, banii pusi în joc ridicându-se la peste 100.000 lei (un miliard de lei vechi). Firma selectată este din Braşov, oraş cu multe festivaluri marinăreşti, nu-i aşa?! Programul a fost anunţat foarte târziu, joi după amiază, pe motiv că locul iniţial de desfăşurare nu a primit avizele necesare. Drept pentru care s-a întrunit, la primărie, comisia ”situaţiilor paradoxale” şi s-a hotărât ca gălăţenii să se distreze cu jocuri marinăreşti, cor bisericesc şi vreo 2-3 trupe pubere, pe stadionul Portul Roşu. Tot pe stadion sau cine ştie pe unde, că nu a fost prea clar, gălăţenii au avut ocazia să lanseze bărcuţe în "piscină" (aşa cum scria pe un afiş promovat pe pagina de facebook a primăriei). Aşa că, gălăţenii care n-au plecat la Brăila - sau whatever - să sărbătorească Ziua Marinei, aveau de alergat între ceremonialul cu defilări de la Palatul Navigaţiei programat a începe la ora 18.00 şi spectacolul de pe Portul Roşu care avea ca oră de start ora 17.00. Primăria a motivat că partea cu spectacolul din acest măreţ festival nu a putut fi organizată pe faleză doarece Poliţia Rutieră nu şi-a dat avizul datorită unor schimbări legislative intrate în vigoare anul acesta. Se pare ca aceste schimbări legislative invocate de onor edilii noştri sunt valabile numai la Galaţi de vreme ce aproape toate oraşele care au sărbătorit Ziua Marinei au găsit soluţii astfel încât să poată oferi cetăţenilor un spectacol de calitate într-un loc civilizat. De altfel, numele acestui festival nu are nicio legătură cu sărbătoarea din 15 august. Denumirea a fost dată de un festival ce trebuie organizat de primărie, în mod obligatoriu, timp de 5 ani, doarece anul trecut ”Fir întins”  (desfăşurat de Florii) a fost finanţat printr-un proiect european care obligă beneficarul să continue organizarea acestei manifestări pe perioada mai sus menţionată. Să mai discutăm despre marii artisti aduşi să concerteze? Asta ar înseamnă să ne autoflagelăm! Singurele sclipiri de sărbătoare au fost date nu de primăria noastra, ci de alţii. Adică de Ivan Patzaichin, care luptă să organizeze an de an concusul de canotci devenit deja tradiţie numai datorită lui. De Marina Română care a defilat frumos în faţa gălăţenilor, la Palatul Navigaţiei, dând un aer de solemnitate (aşa cum se cuvine de altfel) acestei sărbători. Şi nu în ultimul rând, de Festivalul Internaţional de Folclor care a fost organizat de Centrul Cultural ”Dunărea de Jos” şi de Consiliul Judeţean Galaţi. Deci nici aici nu a avut niciun aport Primăria Galaţi. Dezamăgire, chix, bătaie de joc de un miliard de lei din bani publici aruncaţi nu pe Apa Sâmbetei, nici măcar pe cea a Dunării. Şi uite aşa, cu paşi mici, pornim agale spre Brăila, că acolo a fost cu adevărat sărbătoare.

Asociaţia pentru Dezvoltare Durabilă ”Prut - Dunăre” (FLAG) Galaţi a demarat campaniile de animare în teritoriu, evenimente în cadrul cărora se doreşte colectarea şi interpretarea informaţiilor privind zona pescărească şi oportunităţile de dezvoltare în domeniul pescuitului şi acvaculturii în zona Prut - Dunăre. Aceste informaţii vor sta la baza elaborării Strategiei de dezvoltare locală a zonelor pescăreşti Prut - Dunăre Galaţi. Ulterior, prin intermediul acestei strategii, vor putea fi finanţate cu fonduri euorpene proiecte prin intemediul Programului Operaţional pentru Pescuit şi Afaceri maritime (POPAM) 2014 - 2020. Strategia POPAM 2014 - 2020 îşi propune, îndeosebi, să ajute comunităţile pescăreşti să se dezvolte, să ducă la crearea de noi locuri de muncă şi la îmbunătăţirea calităţii vieţii în regiunile cu specific pescăresc.
Corina Sofrone, managerul FLAG Galaţi, a anunţat că, în comparaţie cu anul trecut, zona de acoperire a strategiei s-a extins cu încă două localităţi, iar pe municipiul Galaţi, teritoriu a fost extins, astfel că proiectul va fi implementat în zona pescărească Prut-Dunăre Galaţi, formată din comunele Cavadineşti, Suceveni, Oancea, Vlădeşti, Măstăcani, Folteşti, Frumuşiţa, Tuluceşti, Braniştea, Şendreni şi o parte a municipiului Galaţi.
Tipurile de proiecte finanţabile prin Strategia de dezvoltare locală a zonei pescăreşti Prut - Dunăre Galaţi pot avea ca obiective investiţii în unelte de pescuit, înlocuirea şi modernizarea motoarelor ambarcaţiunilor pescăreşti, amenajarea de bălţi şi lacuri, realizarea de unităţi de acvacultură, construirea de adăposturi pescăreşti, dar şi modernizarea şi construirea de restaurante, pensiuni, cherhanale, baze de agrement cu specific pescăresc. În cadrul conferinţei de animare ce a avut loc joi, au fost date ca exemple de bune practici din anii trecuţi obiective realizate cu fonduri europene acordate prin intermediul FLAG Galaţi, precum prealizarea unei pensiuni pescăreşti la Frumuşiţa, cele două proiecte prin care a fost decolmatată şi modernizată baza de agrement de la Zătun, dar şi realizarea Muzeului Pescăresc de la Gârboavele, ce a avut ca scop promovarea tradiţiilor pescăreşti gălăţene într-un complex de promovare şi agrement (alături de Muzeul Satului), cel de la Gârboavele.
FLAG Galaţi va gestiona fonduri dedicate proiectelor cu specific pescăresc ce vor totaliza 1,6 milioane de euro.

Pagina 3 din 6