Transportatorii cer predarea unor lecţii de utilizare a aplicaţiilor ITS în şcolile de şoferi

 
Miercuri, 17 Ianuarie 2018 00:00
Publicat în National
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT) consideră că este „imperios necesar” ca utilizarea aplicaţiilor de tip ITS (sisteme inteligente de trafic) să se înveţe în cadrul orelor de pregătire teoretică şi practică pentru obţinerea permisului de conducere auto.
Din interviurile realizate cu şoferii profesionişti care utilizează cu o frecvenţă ridicată astfel de aplicaţii, dar şi prin monitorizarea directă în trafic, specialiştii FORT au ajuns la concluzia că în România procentul de utilizare a aplicaţiilor ITS este de 60% în rândurile şoferilor amatori din categoria de vârstă 18-40 de ani, 40% în rândurile şoferilor din grupa de vârstă 40-60 de ani şi sub 5% în rândurile şoferilor cu vârstă peste 60 de ani. „Aceste date statistice sunt valabile cu preponderenţă pentru maşinile aflate în trafic urban, dar şi pentru autovehiculele ce circulă în trafic extraurban”, se arată într-un comunicat al FORT.
Sondajul citat mai arată că în rândurile şoferilor profesionişti se disting două categorii: şoferii de transport de marfă care utilizează în medie un procent de peste 85% aplicaţii de tip ITS sau aplicaţii de transport şi logistică, respectiv şoferii din transportul de pasageri care utilizează în proporţie de doar 60% astfel de aplicaţii.
„Având în vedere faptul că inteligenţa artificială preia din ce în ce mai mult din sarcinile şoferului raportat controlului autovehiculului şi că ITS urmează a fi integrată masiv în producţia de serie a acestora, dar şi din cauza faptului că foarte multe evenimente rutiere au loc din cauza lipsei de experienţă în utilizarea corectă şi în condiţii de siguranţă a acestor aplicaţii, FORT consideră că este nevoie acută de pregătire corespunzătoare - utilizarea ITS - în cadrul etapelor prin care trece un şofer în vederea obţinerii permisului auto”, se arată în comunicat.
FORT atrage totodată atenţia autorităţilor asupra faptului că infrastructura rutieră necesită investiţii serioase pentru a realiza comunicarea în timp real de tip V/I ( vehicul-infrastructură), respectiv pentru ca aplicaţiile inteligenţe pe componenta de securitate activă să funcţioneze în mod corespunzător. „Degeaba autovehiculul are instalat un sistem ce nu permite efectuarea unei manevre cu încălcarea marcajului continuu, dacă acest marcaj nu este prezent la nivelul carosabilului”, exemplifică autorii analizei.
În consecinţă, FORT recomandă tuturor utilizatorilor de autovehicule asistate de inteligenţă artificială să dezactiveze acele sisteme ce au nevoie de comunicare cu infrastructura şi nu pot realiza această comunicare atâta timp cât se deplasează pe zone de infrastructură neadaptată acestui tip de comunicare cu vehiculul, pentru a evita situaţii care le pot pune atât lor, cât şi celorlalţi participanţi la trafic, viaţa în pericol.

Mai multe din această categorie:

Lasă un comentariu