Luni, 27 Iunie 2016 00:00

Cum te protejezi în cazul pierderii unui colet poştal

Scris de
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Declararea valorii coletelor este singura modalitate prin care utilizatorii pot fi despăgubiţi corespunzător, în raport cu suma declarată, în caz de pierdere, furt sau distrugere totală/parţială ori deteriorare a coletului pe parcursul livrării acestuia către destinatar. De aceea, Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) îi sfătuieşte pe utilizatorii de servicii poştale care expediază pe teritoriul României bunuri de valoare (telefoane, aparate foto etc.) să opteze pentru un serviciu de trimitere cu valoare declarată, chiar dacă acesta presupune costuri mai mari de expediere.

Serviciul de trimitere cu valoare declarată

Serviciul de trimitere cu valoare declarată este taxat suplimentar faţă de alte tipuri de servicii poştale, cu sume care reprezintă, adesea, un procent din valoarea declarată a bunului expediat. În schimb, el funcţionează ca o asigurare a întregii valori declarate a coletului în caz de pierdere, furt,  distrugere ori deteriorare, spre deosebire de celelalte tipuri de trimiteri poştale interne care nu fac obiectul unui asemenea serviciu cu valoare declarată, pentru care furnizorii sunt obligaţi prin lege să acorde o despăgubire ce reprezintă de 10 ori tariful serviciului.
Trebuie reţinut că expedierea coletului prin serviciul ramburs (cu plata contravalorii bunului de către destinatar la momentul livrării) nu presupune optarea implicită pentru serviciul cu valoare declarată. Prin urmare, şi în cazul acestui tip de serviciu este indicată asigurarea coletului prin alegerea suplimentară a serviciului de trimitere cu valoare declarată. În cazul în care utilizatorul declară o valoare a coletului mai mică decât cea reală, despăgubirea va fi calculată în raport cu nivelul valorii declarate.  

Cum funcţionează

De exemplu, un utilizator care doreşte să vândă cu suma de 500 lei un telefon mobil prin intermediul platformelor online de anunţuri şi îl expediază cumpărătorului printr-un serviciu ramburs în valoare de 10 lei, va fi despăgubit de curier, în cazul pierderii telefonului pe parcursul expedierii, astfel:
- în cazul în care nu a optat suplimentar pentru serviciul de trimitere cu valoare declarată - cu suma de 100 lei (de 10 ori taxa de transport);
- în cazul în care a optat suplimentar pentru serviciul de trimitere cu valoare declarată (plătind, de exemplu, o taxă de 1% din valoarea declarată a telefonului) – cu suma de 500 lei (valoarea declarată a telefonului) + 10 lei (taxa de transport), fără însă a-i fi restituită şi taxa plătită pentru asigurarea telefonului prin serviciul de trimitere cu valoare declarată, adică 5 lei;
- în cazul în care a optat suplimentar pentru serviciul de trimitere cu valoare declarată (plătind, de exemplu, o taxă de 1% din valoarea declarată a telefonului), dar a declarat o valoare mai mică, respectiv 300 lei – cu suma de 300 lei (valoarea declarată a telefonului) + 10 lei (taxa de transport), fără însă a-i fi restituită şi taxa plătită pentru asigurarea telefonului prin serviciul de trimitere cu valoare declarată, adică 3 lei.

Bine de ştiut

- Serviciul cu valoare declarată nu este oferit implicit de furnizor, ci la cererea expeditorului;
- Furnizorii de servicii poştale nu au obligaţia de a oferi acest serviciu, este deci posibil ca unii dintre ei să nu o facă;
- Dacă furnizorul îţi pune la dispoziţie o aplicaţie online de completare a documentelor de transport, verifică dacă aplicaţia oferă şi opţiunea de asigurare a coletului;
- Verifică dacă documentul de transport înmânat de curier la preluarea coletului reflectă cerinţele/condiţiile de livrare solicitate;
- Aceste reguli se aplică exclusiv trimiterilor poştale interne, respectiv acelor trimiteri expediate de pe teritoriul României către o adresă situată pe acest teritoriu;
- În lipsa unui contract explicit, Condiţiile generale privind furnizarea serviciilor poştale  de pe site-ul furnizorului de servicii poştale reprezintă în fapt contractul pe care îl închei cu acesta.

Ce, cum şi unde reclami

În caz de pierdere, furt, distrugere (totală sau parţială) sau deteriorare a bunului expediat, trebuie să te adresezi mai întâi furnizorului, care are obligaţia să îţi soluţioneze reclamaţia conform contractului încheiat cu tine sau Condiţiilor sale generale privind furnizarea serviciilor poştale, cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 13/2013. Dacă reclamaţia nu a fost soluţionată amiabil sau nu ai primit un răspuns în maxim 3 luni, te poţi adresa ANCOM, cu dovada îndeplinirii procedurii reclamaţiei prealabile, urmând paşii descrişi aici. ANCOM nu poate însă stabili cuantumul despăgubirilor şi nici obliga furnizorul la plata acestora, astfel de competenţe revenind instanţelor de judecată.
Secţiunea InfoCentru din pagina de internet ANCOM pune la dispoziţia utilizatorilor informaţii utile despre serviciile de comunicaţii electronice (telefonie, internet şi televiziune) şi serviciile poştale, pentru a-i sprijini în alegerea şi folosirea acestor servicii. Informaţiile se referă în principal la încheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.

Lasă un comentariu