Veronica AFTENE

Veronica AFTENE

Mijloacele de transport în comun din Galaţi circulă cu maxim 2-3 călători, cea mai mare parte din zi, ca urmare a instituirii stării de urgenţă din cauza pandemiei de coronavirus şi a limitării circulaţiei persoanelor. Din punct de vedere al evitării aglomeraţiei şi păstrarea ditanţei de siguranţă între călători, efectele deciziilor sunt cele scontate. Însă acest context duce şi la probleme majore de ordin economic cu care se confruntă societatea de transport public local Transurb SA.

Pentru a nu intra în colaps financiar, conducerea societăţii de transport local Transurb SA Galaţi a transmis Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Galaţi, Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă, Primăriei Galaţi şi Consiliului Local al Municipiului Galaţi o informare cu privire la derularea serviciului de transport public local în contextul măsurilor adoptate pentru prevenirea extinderii infectării cu coronavirusul Covid-19 pe teritoriul municipiului Galaţi.

Prin punerea în practică a Hotărârii nr. 26 din data de 24.03.2020 a Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Galaţi şi a Hotărârii nr. 5 din data de 17.03.2020 a Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă Galaţi, au fost asigurate toate condiţiile pentru ca cetăţenii din municipiul Galaţi să circule în siguranţă cu mijloacele de transport în comun, fiind evitată aglomeraţia şi fiind asigurată distanţa de siguranţă între călători. Societatea Transurb asigură, de asemenea, ducerea la îndeplinire a hotărârilor referitoare la obligativitatea operatorilor de transport de a lua măsuri cu privire la dezinfecţia suprafeţelor şi a habitaclului mijloacelor de transport, la fiecare final de cursă. Până la acest moment, au fost achiziţionate produse în valoare de 100.000 de lei, urmând a fi achiziţionate în continuare toate cele necesare.

”Ca urmare a faptului că au fost întrerupte cursurile în şcoli, un număr de 19.000 de elevi şi studenţi care au ridicat abonamente nu mai circulă de la data întreruperii cursurilor şi a suspendării gratuităţilor. Aceeaşi situaţie este şi în cazul pensionarilor pentru care, din data de 24.03.2020,  au fost suspendate abonamentele, pe toată perioada stării de urgenţă. În evidenţele Transurb, la data de 31.12.2019, a fost înregistrat un număr de 29.000 de pensionari care au ridicat abonamente. În plus, persoanele de peste 65 de ani pot circula doar în intervalul 11.00-13.00. Numărul pensionarilor care călătoresc cu mijloacele de transport în comun s-a redus semnificativ. Odată cu introducerea carantinei totale în România, începând cu ziua de miercuri, 25 martie 2020, s-a introdus interzicerea circulaţiei populaţiei, cu excepţia deplasărilor la serviciu sau pentru cumpărăturile absolut necesare. Au fost atinse obiectivele tuturor acestor măsuri de prevenire a răspândirii coronavirusului aplicate de operatorul de transport, dar efectele economice sunt scăderea masivă a numărului de călători şi a încasărilor societăţii Transurb SA. Spre exemplu, pe data de 25 martie 2019, încasările Transurb au fost de 183.338 lei, pe data de 25 martie 2020 s-au încasat 19.097 lei”, se arată în informarea care a ajuns pe masa factorilor de decizie la nivel local.

„Tinând cont de aceste aspecte, dar mai ales de faptul că încasările zilnice au scăzut considerabil, cu peste 80% faţă de aceleaşi zile ale anului precedent, tendinţa fiind tot de scădere de la o zi la alta, vă informăm că situaţia acuală duce la o lipsă acută de lichidităţi, care va genera blocarea activităţii societăţii Transurb SA”, se mai arată în document.

Pentru a circula, conform diagramei actuale, operatorul Transurb rulează un număr de aprovimativ 22.000 de km în zilele lucrătoare şi 18.000 de km, în zilele de weekend. La acest moment este nevoie de un număr de minim 210 şoferi şi conducători de troleibuz în cursul săptămânii şi minim 156 de şoferi şi conducători troleibuz în weekend.

Şedinţele Consiliului Local Galaţi se vor ţine online pe perioada stării de urgenţă instituite la nivel naţional din cauza pandemiei de coronavirus. Aceasta a fost decizia luată în unanimitate de aleşii locali gălăţeni, care s-au adunat marţi, 24 martie 2020, dotaţi cu măşti şi dezinfectanţi, pentru a aproba un singur punct pe ordinea de zi: „Proiect de hotărâre privind stabilirea Procedurii de desfăşurare a şedinţelor Consiliului Local al Municipiului Galaţi, în situaţii excepţionale, constatate de către autorităţile abilitate”. În hotărârea adoptată marţi nu se spune nimic despre transperanţă şi nici despre cum se vor face publice înregistrările video ale acestor şedinţe pentru a şti şi gălăţenii ce hotărăsc aleşii locali, cum de altfel nu sunt publice nici proiectele de hotărâri.

Cum se vor desfăşura şedinţele

Procedura de lucru în cadrul sedinţelor Consiliului Local al municipiului Galaţi, care va se va desfăşura pe o platformă online specială pentru aceste şedinţe, va fi următoarea: la începutul şedinţei, preşedintele de sedinţă, asistat de secretarul general al municipiului Galaţi, va face o prezenţă tehnică a consilierilor locali, pentru a se asigura că toate dispozitivele funcţionează normal. Secretarul general va face apelul nominal pentru fiecare consilier local în parte şi verifică şi anunţă dacă sunt îndeplinite condiţiile de cvorum pentru ca şedinţa să fie statutară, conform prevederilor legale. Preşedintele de sedinţă va da citire ordinii de zi, cu respectarea procedurii suplimentării şi aprobării acesteia conform prevederilor Codului administrativ. În situaţia în care consilierii locali doresc să se înscrie la cuvânt, Preşedintele de şedinţă va dispune pornirea microfoanelor, pe rând, în vederea acordării cuvântului. Fiecare consilier local are dreptul la o singură înscriere la cuvânt pentru fiecare proiect de hotărâre în parte, iar durata acesteia va fi de cel mult 3 minute. Pentru un proiect de hotărâre pot fi acordate maximum 2 luări de cuvânt. Preşedintele de sedinţă poate dispune oprirea microfonului consilierului local, dacă acesta are un comportament neadecvat, dacă intervenţia acestuia nu are legătură cu subiectul dezbătut sau dacă acesta depăşeşte cele 3 minute alocate.
Procedura de exercitare a votului se va desfăşura prin ridicarea mâinii. Opţiunile de vot sunt cele prevăzute în Codul administrativ. În situaţia în care, pe parcursul desfăşurării procedurii de vot, conexiunea cu unul sau mai mulţi consilieri locali încetează, apelul nominal pentru exprimarea opţiunii de vot va putea fi reluat o singură dată pentru consilierul/consilierii local/locali aflat/aflaţi în această situaţie. În cazul în care nu se poate restabili conexiunea, se consideră că alesul local aflat în această situaţie nu participă la vot. După efectuarea apelului nominal în vederea exercitării opţiunii de vot, Preşedintele de şedinţă anunţă dacă proiectul de hotărâre a fost adoptat sau respins, cu precizarea rezultatului votului, a numărului de voturi exprimate/neexprimate, precum şi a opţiunilor de vot exprimate. Pe toată durata desfăşurării şedinţei, Secretarul General al Municipiului Galaţi, asistat de personalul de specialitate din cadrul Biroului Informatizare, va urmări ca numărul consilierilor locali conectaţi să întrunească cerinţa de cvorum prevăzută în Codul administrativ pentru ca şedinţa să fie statutară.
Procedura de exercitare a votului se va desfăşura prin apel nominal şi pornirea microfonului fiecărui consilier local în parte pentru a-şi exprima votul. Opţiunile de vot sunt cele prevăzute în Codul administrativ (pentru, împotrivă, abţinere). Şedinţele Consiliului Local al Municipiului Galaţi vor fi înregistrate audio/video, iar dezbaterile vor fi consemnate într-un proces-verbal.

Primăria municipiului Galaţi pregăteşte amenajarea a trei parcări subterane pe raza municipiului Galaţi. În acest sens, a lansat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice - SEAP o licitaţie pentru achiziţia unor servicii de proiectare - faza studiu de prefezabilitate - pentru obiectivul „Modernizare parc şi amenajare parcări subterane“, cu o valoare estimată a contractului de 80.000 de lei fără TVA, având termen limita pentru trimiterea ofertelor data de 25 martie 2020.
Potrivit documentaţiei licitaţiei, venind în întâmpinarea nevoii acute de creştere a numărului locurilor de parcare, dar şi pentru înfrumuseţarea spaţiilor publice, municipalitatea doreşte realizarea proiectului în faza studiu de prefezabilitate pentru obiectivul „Modernizare parc şi amenajare parcări subterane”, amplasamentele propuse fiind Casa de Cultură a Sindicatelor, Spitalul de Copii „Sf. Ioan“ şi zona VIP din cartierul Ţiglina I.
Câştigătorul licitaţiei ar trebui să întocmească un proiect care să cuprindă amenajarea de locuri de parcare în subteran şi boxe de depozitare, accese intrare-ieşire racordate la sistemul rutier, asigurarea utilităţilor necesare, spaţii de reîncărcare pentru vehicule electrice pentru 5% din locurile de parcare, sistem de taxare automată, amenajare peisagistică deosebită. Termenul de execuţie este de 120 de zile de la data încheierii contractului.

Transportul public din Galaţi este subiectul multor nemulţumiri după ce, în anul 2016, au fost interzise caşcarabetele (maxi-taxi). Cele mai multe nemulţumiri erau legate de starea mijloacelor de transport în comun. Autobuze, troleibuze, tramvaie, toate capacităţile de transport ale Transurb SA erau foarte vechi. În utimii ani, parcul auto al societăţii care asigură transportul public a fost reînnoit cu 17 tramvaie, 40 de autobuze noi şi 20 de minibuze, însă aglomeraţia care se creează în orele de vârf rămâne în topul reproşurilor adresate societăţii Transurb SA.

În ultimele zile însă, internetul a fost inundat de fotografii cu îmbulzeala din mijloacele de trasport, în condiţiile în care, pentru limitarea răspândirii infecţiei cu coronavirus, autorităţile îndeamnă populaţia să folosească mijloacele de transport în comun cât mai puţin şi cu precauţie. Cu atât mai mult a creat reacţii negative şi anunţul societăţii Transurb prin care informa populaţia că din cauza închiderii şcolilor şi a reducerii activităţilor în multe instuţii de stat, dar şi private, societatea va aplica toată săptămâna programul de weekend. În decizia luată ca urmare a unei adrese primite din partea instituţiei sub autoritatea căreia funcţioneaza Transurb, adică Primăria municipiului Galaţi, s-a ţinut cont şi de faptul că pensionarii, care reprezintă una dintre categoriile sociale care folosesc intensiv transportul în comun şi care în contextul pandemiei de coronavirus, sunt cei mai vulnerabili, ar fi trebuit să stea acasa. Numai că efectul nu a fost cel scontat, pensionarii continuă să aglomereze mijloacele de transport în comun, iar gălăţenii care sunt nevoiţi să meargă la serviciu s-au văzut nevoiţi să stea, la prima oră a dimineţii, ca sardelele, suflându-şi unul altuia în ceafă.

Problema însă s-a rezolvat în regim de urgenţă. Începând de astăzi, miercuri, 18 martie 2020, societatea Transurb suplimentează numărul mijloacelor de transport în comun cu 22 de capacităţi, după cum urmează: traseul 102 va beneficia de un plus de 6 autobuze (14 în total), traseul 11 - 4 autobuze (10 în total), traseele 10, 24, 26, 28, 39 - câte 2 autobuze în plus, iar pe traseele 7 şi 44 se va suplimenta cu încă un autobuz. „Societatea noastră nu poate schimba traseele, numărul capacităţilor ce deservesc populaţia sau programul acestora după bunul nostru plac. Schimbările se fac ca urmare a deciziilor administraţiei locale. În contextul pandemiei de coronavirus, pentru a se evita aglomeraţia, cât şi pentru menţinerea distanţei de siguranţă între călători, din data 18 martie 2020, a fost suplimentat graficul de transport cu 22 autobuze pe 9 trasee. Recomandăm tuturor gălăţenilor să evite zonele aglomerate şi să se deplaseze cu mijloacele de transport în comun doar dacă sunt nevoiţi. Este, în primul rând, o măsură de siguranţă pentru sănătatea tuturor. Şi a călătorilor, dar şi a angajaţilor noştri”, a declarat Mihai Cadinoiu, directorul Transurb SA.

Numirea gălăţencei Mărioara Artemis Gătej în funcţia de comisar general cu rang de secretar de stat al Gărzii Naţionale de Mediu a fost publicată, luni, 10 februarie 2020, în Monitorul Oficial.

Mărioara Gătej a condus Oficiul Judeţean de Protecţia Consumatorului (OJPC) Galaţi timp de 12 ani, iar din 2012 şi până în prezent a fost comisar în cadrul Comisariatului Judeţean Galaţi al Gărzii Naţionale de Mediu. În cadrul acestei instituţii a ocupat şi funcţia de comisar şef interimar timp de doi ani.

Marioara Gătej îl va avea adjunct pe Alexandru Mihai Cacoveanu, numit tot luni. La fel şi Alexandru Lucian Vasile, care a fost numit în funcţia de vicepreşedinte, cu rang de subsecretar de stat, al Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate.

Sursa foto: Arhiva Monitorul de Galati

O asociaţie civică a depus o plângere penală împotriva premierului demis, Ludovic Orban, dar şi a altor miniştri care făceau parte din cabinetul Orban, faptele denunţate fiind de trafic de influenţă şi cumpărarea de influenţă.

În fapt, Asociaţia Civică Solidaritatea Hunedoreană (ACSH) a făcut un denunţ adresat Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi Direcţiei Naţionale Anticorupţie împotriva numiţilor: Orban Ludovic - prim-ministru al României, Cîţu Vasile Florin - ministrul Finanţelor Publice, Popescu Virgil Daniel - ministrul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, Hărău Eleonora Carmen - senatoare a României din partea Partidului Naţional Liberal şi Pawar Dayananda Rao - CEO la ArcelorMittal Hunedoara S.A., pentru săvârşirea următoarelor infracţiuni: trafic de influenţă, cumpărarea de influenţă, precum şi alte fapte asimilate infracţiunilor de corupţie.

Motivele sesizării

În justificarea acestei plângeri, ACSH arată în denunţ că „la data de 29.11.2019 ArcelorMittal Hunedoara S.A. a trimis primului-ministru al Guvernului României scrisoarea nr. 100000/168/29.11.2019, prin care, pe lângă felicitările de rigoare pentru intrarea la guvernare a Partidului Naţional Liberal, s-a solicitat în mod direct reducerea preţurilor la energia electrică şi la gazele naturale. Scrisoarea a fost motivată pe faptul că societatea comercială ArcelorMittal Hunedoara S.A. nu poate face faţă concurenţei pe piaţa de desfacere din cauza preţurilor mari la energie. Cu alte cuvinte, conducerea ArcelorMittal Hunedoara S.A. a cerut primului-ministru Orban Ludovic să le creeze un climat economic favorabil, respectiv să le acorde un ajutor de stat, în sensul scăderii preţurilor la energia electrică şi la gazele naturale. Ajutorul solicitat de la Guvernul Orban a fost aprobat la finalul anului 2019, însă nu numai pentru ArcelorMittal Hunedoara S.A. ci şi pentru alte multinaţionale”.

Denunţătorul afirmă că acelaşi demers a fost făcut şi de reprezentanţii combinatului Liberty Galaţi. „Din 1 ianuarie 2020 s-a scumpit (din nou) energia şi nu se cuvenea ca societăţi ca Alro Slatina (deţinută de ruşi), Dacia Renault (deţinută de francezi), Liberty Steel Galaţi si ArcelorMittal Hunedoara (deţinute de indieni), Petrom (deţinută de austrieci şi, indirect, de ruşi) să piardă din «competitivitate» plătind preţul obişnuit al energiei, ca toată lumea”, sunt de păreri reprezentanţii ACSH.

„Cert este că Orban Ludovic a fost de acord cu reducerea preţurilor la energie pentru ArcelorMittal Hunedoara S.A. şi pentru alte multinaţionale. Ne-am pus întrebarea dacă această aprobare a reducerilor de preţuri este sau nu în conformitate cu legislaţia europeană. Astfel, analizând legislaţia incidentă am constatat că legislaţia europeană nu permite acordarea de ajutoare de stat, sub forma reducerii preţurilor la energie pentru anumiţi agenţi economici, pe simpla raţiune că un mediu economic sănătos se construieşte pe respectarea principiului nediscriminării concurenţiale. Nu poţi acorda facilităţi unor agenţi sau operatori economici în detrimentul altora”, se arată în denunţul Asociaţiei Civice Solidaritatea Hunedoreană (ACSH).

Denunţătorii consideră că sumele acordate ca ajutoare de stat ar fi putut face multe pentru populaţie. „Suma acordată ca ajutoare de stat, pentru Energie electrică mai ieftină şi Scutirea la plată a Certificatelor de emisii de CO2/Energie, spre Multinaţionale, este de 830 milioane de euro, aproape egală cu suma de 875 milioane de euro, neacordată, prin lege promulgată, pentru plata alocaţiilor de stat pentru copii, în perioada 01 ianuarie 2020-01 august 2020”, se mai arată în plângerea penală semnată de Mititelu Marin, preşedinte ACSH.

După mulţi ani de aşteptare, comuna Şendreni va avea gaze naturale. Primarul comunei Şendreni, Paul Cristea, a anunţat că a semnat contractul de concesiune a serviciului de utilitate publică de distribuţie a gazelor naturale cu Distrigaz-Sud. Contractul are o valoare totală de 7.693.779 lei (fără TVA), din care partea suportată de Distrigaz-Sud este de 724.002 lei, iar partea susţinută de comuna Şendreni este în valoare de 6.969.777 lei.

„Avem întreaga sumă pentru prima etapă de realizare a investiţiei, adică staţia de joasă presiune pentru care Transgaz va executa atât proiectarea, cât şi execuţia”, a declarat primarul comunei Şendreni, Paul Cristea. Pentru următoarele etape, Paul Cristea vrea să atragă finanţare de la bugetul naţional sau din fondurile europene. Edilul a precizat că, după cum prevede studiul de fezabilitate, lucrările ar trebui să fie finalizate în maxim 3 ani.

Auditorii Camerei de Conturi sunt un fel de sperietoare pentru funcţionarii din cadrul instituţiilor de stat. Aceştia uzează cât pot de des de replici «nu se poate că vine Curtea de Conturi peste mine şi nu vreau să-mi pierd serviciul». Dar lucrurile nu stau deloc aşa. Puţini funcţionari prinşi cu nereguli de către auditorii publici ajung să suporte rigorile legii pentru faptele lor. Cel puţin aşa reiese din rapoartele Curţii de Conturi atunci când vine vorba despre rezultatele verificărilor privind ducerea la îndeplinire a măsurilor pentru remedierea abaterilor constatate.

„Urmare a verificărilor efectuate s-a constatat, pentru cele mai multe cazuri, că măsurile dispuse pentru abaterile generatoare de prejudicii nu s-au dus la îndeplinire, în sensul recuperării efective a prejudiciilor/veniturilor suplimentare, motivat de litigiile formulate de entităţile auditate/controlate, fie împotriva beneficiarilor de sume constatate ca prejudicii (salariaţi, persoane juridice, etc.), fie împotriva deciziilor/încheierilor emise de structurile Curţii de Conturi“, este explicaţia oferită de Camera de Conturi Galaţi.

Deja a deveit o practică a instituţiilor controlate, cu privire la măsurile dispuse pentru stabilirea întinderii prejudiciilor şi dispunerea măsurilor legale de recuperare a acestora, în sensul că în condiţiile în care măsurile de recuperare dispuse (ex. litigii) nu conduc la recuperarea acestora motivat de nelegalitatea măsurilor întreprinse (împotriva unor persoane pentru care instanţele judecătoreşti nu le consideră responsabile sau situaţii în care măsurile sunt tardiv întreprinse), acestea introduc alte şi alte acţiuni judecătoreşti, sau încasează sume mult prea mici comparativ cu valoarea prejudiciilor stabilite, astfel că la momentul desfăşurării acţiunilor de verificare a deciziilor nu întrunesc elementele prevăzute de art.64 din Legea nr.94/1992 pentru a fi sesizate organele de urmărire penală, ceea ce conduce la prescrierea dreptului de recuperare a prejudiciilor de la persoanele cu adevărat responsabile şi implicit la nerecuperarea acestora.

Primăria Galaţi - caz special

„O situaţie aparte a fost întâlnită în ultimii ani (2016 la zi) la U.A.T.M. Galaţi, care deşi deţine toate elementele şi pârghiile legale pentru identificarea persoanelor responsabile de prejudiciile constatate de Camera de Conturi Galaţi, respectiv acte administrative în conţinutul cărora se regăsesc atribuţiile şi responsabilităţile personalului entităţii - fişe post, regulament de organizare şi funcţionare, proceduri operaţionale - aceasta a recurs la sesizarea organelor de urmărire penală pentru identificarea de către aceştia din urmă a persoanelor ce se fac responsabile de prejudiciile respective, procedură care este de durată şi nu garantează recuperarea prejudiciilor la bugetul statului“, se arată într-un raport al Camerei de Conturi Galaţi.

Vineri, 07 Februarie 2020 13:43

Debandadă la Aquacom VN SRL Vânători

Societatea care se ocupă cu prestarea serviciului public de alimentare cu apă la nivelul localităţii Vânători, S.C. Aquacom VN S.R.L. Vânători, a fost luată la bani mărunţi de Camera de Conturi Galaţi, controlul evidenţiind faptul că în această societate de interes local ce aparţine Consiliului Local Vânători, totul este fără respectarea prevederilor legale.

Rezultatelor acţiunilor de control desfăşurate la S.C. Aquacom VN S.R.L. Vânători au relevat faptul că până şi conducerea societăţii a fost numită fără respectarea legii. Mai exact, nu a fost urmată procedura de selecţie legală şi nu a fost încheiat contractul de mandat cu administratorul societăţii care, pe lângă drepturile şi obligaţiile părţilor semnatare, trebuie să cuprindă clauze privind indicatorii de performanţă pe baza cărora se face evaluarea anuală a activităţii administratorului.

De asemenea, nu au fot propuşi şi, ulterior, desemnaţi membrii Consiliului de Administraţie al societăţii, cu respectarea condiţiilor de calificare, experienţă profesională şi selecţie prevăzute de lege. „Deşi entitatea verificată a încheiat un contract de muncă cu administratorul numit, pentru funcţia de «încasator cititor», cu toate acestea în acest angajament legal nu au fost stabiliţi şi inseraţi indicatorii de performanţă a managementului societăţii“, se arată în raportul Camerei de Conturi Galaţi.

Controlul financiar este făcut de un lăcătuş

Mai mult de atât, controlul financiar în cadrul acestei societăţi este efectuat de un lăcătuş. „Deşi conducătorul S.C. Aquacom VN S.R.L. Vânători a desemnat, prin decizie administrativă, persoana cu atribuţii de exercitare a controlului financiar preventiv propriu, totuşi aceasta nu îndeplinea condiţia minimă legală de a avea studii medii economice, aceasta fiind specializată în profesia «lăcătuş construcţii de maşini»”, au constatat organele de control.

În plus, S.C. Aquacom VN S.R.L. Vânători nu a respectat nivelul (maxim) al cheltuielilor de personal prevăzut şi aprobat prin Bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2018, conform hotărârii consiliului local, fiind constatate depăşiri atât ale costurilor salariale cu suma 35.113 lei, cât şi ale numărul de personal, de la 9 salariaţi la 11 salariaţi.

Evidenţa încasărilor nu era făcută zilnic

Abateri au fost constatate şi în privinţa activităţilor de casierie (încasări şi plăţi în numerar), întrucât, printre altele, evidenţa încasărilor şi plăţilor în numerar nu s-a ţinut zilnic cu ajutorul registrului de casă. Drept pentru care auditorii Camerei de Conturi au efectuat un control inopinat la casierie şi s-a constatat faptul că registrul de casă nu a fost completat în perioada 01.01.-17.01.2019, precum şi existenţa unui plus de casă.

Valoarea cumulată a abaterilor constatate este de 15.621 de lei, din care suma de 179,50 de lei constituie valoarea plusului de casă identificat cu ocazia controlului inopinat, iar suma de 15.15.441,50 de lei constituie operaţiuni de încasări (8.139 de lei) şi plăţi (7.302,50 de lei) neevidenţiate în registrul de casă în perioada 01-17 ianuarie 2019.

Controlul s-a soldat cu următoarele concluzii: S.C. Aquacom VN S.R.L. Vânători nu a calculat, nu a facturat, nu a înregistrat şi nu a încasat penalităţi pentru plata cu întârziere de către beneficiarii serviciului public de alimentare cu apă a contravalorii consumului lunar înregistrat, în condiţiile în care termenul de plată a fost stabilit la 30 de zile de la data citirii apometrelor şi facturării sumei datorate.

Deficienţe, cu duiumul

Auditorul public extern concluzionează că, modul de administrare al societăţii, precum şi execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli nu respectă în totalitate principiile legalităţi, regularităţii şi eficienţei, constatându-se următoarele deficienţe:
- nu a fost implementate mecanismele de bună guvernare în funcţionarea societăţii, aşa cum prevede O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice;
- nu au fost supuse auditului statutar situaţiile financiare întocmite pentru anul 2017;
- nu au fost respectate prevederile contractuale, pentru serviciile prestate de distribuţie a apei, în sensul calculării penalităţilor şi înregistrării acestora în evidenţa contabilă, în cazul încasării cu întârziere a obligaţiilor bugetare;
- nu a fost implementat sistemul de management şi control intern (inclusiv auditul intern) şi activitatea de control financiar preventiv propriu nu a fost organizată conform prevederilor legale;
- comisia de inventariere numită prin decizie administrativă nu a supus analizei fiecare creanţă inventariată în scopul identificării anumitor erori si cauzelor de neconcordanţă între evidenţa contabilă analitică şi cea tehnico-operativă;
- în anul 2018 la nivelul S.C. Aquacom VN S.R.L. Vânători au fost efectuate cheltuieli cu personalul (inclusiv contribuţiile aferente datorate bugetului de stat) fără a se încadra în prevederile bugetare aprobate prin hotărârea consiliului local;
- la nivelul societăţii nu au fost aplicate în totalitate prevederile privind achiziţie publice;
- nu au fost respectate prevederile legale privind organizarea, funcţionarea casieriei şi constituirea garanţiei pentru gestionarea mijloacelor băneşti.

O nouă serie de controale la S.C. Calorgal S.A. Galaţi, efectuate de Camera de Conturi Galaţi, a scos la suprafaţă o mulţime de nereguli prin care au fost păgubiţi cetăţenii. De exemplu, în perioada ianuarie-martie 2018 (eşantion verificat), S.C. Calorgal S.A. Galaţi a calculat penalităţi de întârziere la plata de către asociaţiile de locatari/proprietari a contravalorii tarifului de furnizare a energiei termice, în condiţiile în care nu au fost prezentate documente justificative care să ateste data primirii facturilor de către beneficiari, în funcţie de care se stabilea termenul scadent al obligaţiilor de plată.

În plus, în luna ianuarie 2017, S.C. Calorgal S.A. Galaţi a facturat, în mod nelegal, un tarif de furnizare a energiei termice mai mare decât cel aprobat prin hotărârea consiliului local, tarif care trebuia utilizat începând cu data de 01 februarie 2017, fiind astfel stabilite şi încasate necuvenit venituri de la un număr de 3 asociaţii de proprietari selectate pentru verificare. Dintre acestea, doar o singură asociaţie de locatari şi-a făcut dreptate. Prin sentinţa instanţei de judecată, Calorgal a admis cererea depusă de o asociaţie de proprietari privind recalcularea tarifului de livrare a energiei termice şi restituirea sumei de 1.431,06 lei, care a fost pusă în executare silită de către reclamantă, fiind achitată suma de 7.065 lei.

O altă abatere constată de Camera de Conturi Galaţi se referă la faptul că, în perioada decembrie 2016-ianuarie 2019, S.C. Calorgal S.A. Galaţi a plătit, în mod nelegal, suma de 31.400 de lei reprezentând indemnizaţie acordată unui membru în Consiliul de administraţie, în condiţiile acesta a exercitat şi funcţia de director general al societăţii, iar remuneraţia primită pentru această din urmă funcţie reprezintă singura formă de remunerare pentru directorii care îndeplinesc şi calitatea de administratori.

Pierderi uriaşe, an de an

S-a tot vorbit de pierderile înregistrate de Calorgal, atât în perioada când încă mai furniza agent termic în oraş, dar şi după ce sistemul centralizat de încălzire a fost oprit definitiv. Iată că ultimele controale au arătat dimensiunea pierderilor. În perioada 2017-2018, activitatea economică şi financiară a S.C. Calorgal S.A. Galaţi nu a fost rentabilă (profitabilă), fiind înregistrate pierderi atât la data de 31 decembrie 2017, în sumă de 9.742,009 lei, cât şi la data de 31 decembrie 2018, în sumă de 10.556.546 de lei (valoare preliminată întrucât nu au fost depuse situaţiile financiare pe anul 2018), cauza acestora fiind determinată de scăderea volumului de producţie şi a numărului de consumatori, creşterea ponderii cantităţii de pierdere tehnologică, de la 21,79% la 37,4% din producţia livrată beneficiarilor, costuri realizate (477,13 lei/gigacalorie) mai mari decât tariful aprobat (198,62 de lei/gigacalorie) pentru anul 2018. Se menţionează că entitatea, deşi a propus Consiliului Local al Municipiului Galaţi aprobarea noului tarif de distribuţie a energiei termice pe anul 2018 (477,13 lei/gigacalorie), în fapt nu a fost preocupată de obţinerea acordului de principiu al autorităţii deliberative, necesar Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie în vederea emiterii avizului interimar, astfel încât noul tarif nu a mai fost aprobat, se arată în raportul Camerei de Conturi Galaţi.

Măsuri dispuse

Măsurile dispuse şi recomandările formulate de Camera de Conturi Galaţi a vizat ca la societatea Calorgal să se extindă verificările cu privire la modul de facturare a tarifului de furnizare a energiei termice către populaţie aferent lunii ianuarie 2017 (facturi emise începând cu luna februarie 2017) şi procedarea la restituirea (prin plata, compensarea sau recalcularea) a veniturilor încasate necuvenit ca urmare a aplicării unui tarif mai mare decât cel aprobat, în toate cazurile pe care entitatea urmează să le identifice. De asemenea, s-a dispus supunerea spre analiza entităţilor administrative ale S.C. Calorgal S.A. Galaţi a unui raport scris privind situaţia pierderilor înregistrate în perioada 2017-2018, în vederea identificării posibilităţilor de redresare economico-financiară.

O măsură dispusă de auditorii publici se referă la stabilirea întinderii prejudiciului adus bugetului de venituri şi cheltuieli al S.C. Calorgal S.A. Galaţi a indemnizaţiei pentru calitatea de membru în Consiliul de Administraţie (CA), acordată nelegal directorilor care îndeplinesc şi calitatea de administratori şi dispunerea măsurilor legale pentru recuperarea acestuia, inclusiv a beneficiilor legale nerealizate, precum şi stabilirea corectă a remuneraţiei directorului general, care este şi membru al Consiliului de administraţie al S.C. Calorgal S.A. Galaţi, conform prevederilor legale în vigoare. Menţionăm că directorul general al S.C. Calorgal S.A. Galaţi, Marian Alexandru, în 2018, a încasat salarii în cuantum de 93.200 lei, dar şi 14.040 lei de la CA, potrivit declaraţiei sale de avere aferentă anului 2018.

Pagina 1 din 70