Veronica AFTENE

Veronica AFTENE

Elicopterul SMURD Galaţi a survolat, în această după amiază, Dunărea în zona Trecere Bac în cadrul unei acţiune de căutare a unui bărbat dispărut în apele Dunării. La acţiunea de căutare au participat alături de echipajul SMURD şi o şalupă a Poliţiei de Frontieră Galaţi, precum şi echipaje ale Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU)  Galaţi. Acţiunea de căutare continuă şi la această oră cu echipajele ISU, însă elicopterul SMURD şi şalupa Poliţiei de Frontieră s-au retras.

Şeful Unităţii pentru România în cadrul Departamentul pentru politică regională şi urbană - DG Regio al CE, Carsten Rasmussen, a fost la Galaţi special pentru a verifica modul în care decurge implementarea Proiectului regional de dezvoltare a infrastructurii de apă şi apă uzată în judeţul Galaţi. Acesta, împreună cu secretarul de stat al Ministerului Fondurilor Europene, Cezar Caleap, şi directorul general al Autorităţii de Management pentru POIM, Cătălin Bălan, s-au întâlnit cu preşedintele Consiliului Judeţean Galaţi, Costel Fotea, directorul general al Direcţiei Regionale Infrastructura Galaţi, Silvia Buhlea, şi directorul general al societăţii Apă Canal S.A. Galaţi, Gelu Stan, în vederea unor discuţii cu privire la stadiul implementării acestui proiect care are o valoare totală de aproape 200 milioane de euro.

Misiunea de monitorizare efectuată în Galaţi, s-a desfăşurat în data de 09 iulie 2019, iar comisia prezentă la Galaţi a efectuat vizite la obiectivele ce se realizează în cadrul „Proiectului regional de dezvoltare a infrastructurii de apă şi apă uzată în judeţul Galaţi, în perioada 2014 - 2020”, care are o valoare totală de 822.694.181,44 lei cu T.V.A. inclus, din care 602.068.190 lei reprezintă surse publice de finanţare, respectiv fondul de coeziune 511.757.961,50 lei, bugetul de stat 78.268.864,70 lei, bugete locale 13.041.363,80 lei şi 90.123.336,79 lei reprezintă contribuţia proprie financiară a operatorului regional Apă Canal S.A. Galaţi.

Principalele lucrări prevăzute în cadrul proiectului sunt:

a) investiţii în domeniul alimentării cu apă: extinderea reţelelor de distribuţie, aducţiuni de apă potabilă reabilitate şi extinse, reabilitare şi extindere a unor tronsoane de conducte de distribuţie, reabilitare şi construire de rezervoare noi, reabilitare, extindere şi construire de staţii de pompare, construirea de dispecerate SCADA (sisteme computerizate care au rolul de a comanda şi monitoriza procesele tehnologice), realizarea de foraje noi, realizarea unor staţii noi de tratare şi de clorinare a apei;
b) investiţii în domeniul apei uzate: extindere reţele de canalizare gravitaţională, reabilitare şi construire unor staţii de pompare, revitalizare sisteme SCADA locale;
c) achiziţionarea unor echipamente de operare.

În cadrul acestui proiect, Apă Canal S.A. Galaţi a reuşit să achiziţioneze cinci autospeciale pentru întreţinerea şi exploatarea sistemului de alimentare cu apă şi de canalizare, adică un autoutilaj excavator-aspirator, două autocisterne, un autocurăţitor combinat şi un autolaborator mobil pentru detectarea pierderilor de apă.

VEZI FOTO în Galeria de imagini de mai jos!

În această perioadă este în plină desfăşurarea acţiunea de montare a 140 de camere de luat vederi care vor funcţiona zi şi noapte. - VEZI VIDEO mai jos! - Echipamentele de supraveghere video fac parte din sistemul e-ticketing, aflat în implementare în municipiul Galaţi.

"Sperăm ca, măcar acum, să se înţeleagă faptul că ne preocupă siguranţa cetăţenilor şi protejarea investiţiilor pe care le facem. Sistemul e-ticketing din Galaţi va fi cel mai modern din România! Sisteme de bilete temporare - cetăţeanul va plăti o singură călătorie chiar dacă trebuie să schimbe mai multe mijloace de transport până la destinaţie, automate de vânzare a biletelor, sistem de numărare a călătorilor, camere de luat vederi pentru protecţia cetăţenilor, sistem de informare pentru călători cu afişaj în staţii şi multe altele", a explicat primarul municipiului Galaţi, Ionuţ Pucheanu.

Sursa video: Facebook - Primaria Municipiului Galati

Articole pe aceeaşi temă:
- La Galaţi, începe implementarea celui mai modern sistem e-ticketing din România

- Sistemul E-Ticketing de la Galaţi va fi cel mai modern din România

Cercetările arheologice derulate până în prezent la situl arheologic Tirighina - Barboşi au scos la lumină o serie de elemente interesante cu privire la evoluţia sitului, precum şi numeroase vestigii arheologice aparţinând epocii romane. Cel mai important sit de epocă romană din sudul Moldovei, situl arheologic Tirighina - Barboşi, va fi pus în valoare de către Primăria municipiului Galaţi, care derulează în acest scop un contract de finanţare cu fonduri europene prin Programul Operaţional Regional 2014-2020. În cadrul acestui proiect, s-au derulat două campanii arheologice în anul 2017 şi în 2019 care au scos la lumină vestigii importante, datate în secolul II.

"Acest turn este unic pentru că nu există turnuri cu opt laturi în zona de sud-est a Europei"

Au fost investigate mai multe puncte din zona Castellum-ului şi a Castrum-ului. În mijlocul Castellum-ului a fost descoperit "Turnul central" al aşezării (foto). Primele informaţii privind această structură au fost consemnate de arheologul Gheoghe Ştefan, în anul 1936, iar forma înregistrată a turnului pe planul publicat este una pentagonală.

Picture 1 Turnul text pagina ziar

Cercetările arheologice derulate în cadrul proiectului au demonstrat faptul că "Turnul central" are o formă octogonală cu laturile de N, NV şi NE păstrate mai bine. "Acest turn este unic pentru că nu există turnuri cu opt laturi în zona de sud-est a Europei. Nu avem până acum analogii pentru acest tip de turn. Are un diametru de opt metri, un turn care avea cel puţin un nivel şi de acolo se puteau observa toate împrejurimile: spre Siret, spre nord, spre est, către Dunăre", a afirmat, miercuri, 10 iulie 2019, într-o conferinţă de presă, arheologul Gabriel Jugănaru.

Picture 3 Locuinte galerie site

Tot în zona Castellum au fost continuate cercetările din anul 2017, efectuate în două secţiuni arheologice unde au fost descoperite încă două locuinţe romane din secolul III p. Chr. (foto) în care au fost descoperite numeroase fragmente ceramice, inclusiv un gât cu torţi de la o amforă, dar şi ţigle cu ştampile militare: Cohors II Mattiacorum, Legio V Macedonica şi Classis Flavia Moesica, dar şi monede, o fibulă din bronz, obiecte cu întrebuinţări diferite din bronz şi fier, toate acestea, alături de patrimoniul arheologic descoperit în campania din anul 2017, urmând a fi expuse în cadrul Muzeului de sit.

Amfiteatru pentru festivaluri, concerte, lansări de carte şi alte acţiuni culturale

Situl arheologic, după ce va fi reabilitat, va avea un muzeu de sit şi centru de informare, va găzdui expoziţii permanente şi temporare. Totodată, în zonă se va amenaja şi un amfiteatru unde se vor organiza diferite evenimente: festivaluri, concerte, lansări de carte şi alte acţiuni culturale. Situl va fi deschis publicului în octombrie 2020, aşa cum de altfel prevede şi termenul de implementare al proiectului de punere în valoare a acestei inestimabile comori arheologice de la porţile Galaţiului.

Demn de amintit este şi faptul că aici au fost descoperite relicvele celui mai vechi creştin străromân cunoscut în ţară, Innocens (secolul al III-lea). Cercetările arheologice de la Tirighina-Bărboşi, întreprinse între anii 1976-1979, au descoperit şaisprezece morminte romane, cel mai valoros dintre acestea fiind, fără îndoială, mormântul paleocreştin numărul 7, atât în ceea ce priveşte bogatul său inventar, cât şi ritul de înhumare specific creştinismului. Scheletul este bine conservat, în poziţie lungit, culcat pe spate, având craniul orientat la VNV şi picioarele la ESE. Mâna stângă, uşor îndoită din cot, are palma situată pe bazin, iar cea dreaptă, în unghi obtuz, are palma aşezată pe abdomen, după ritul creştin. Capul aşezat cu faţa în sus are privirea îndreptată către E. Totodată a fost descoperită o cruciuliţă ajurată, în formă de medalion, din sidef, de mici proporţii, cu orificiu pentru purtat la gât, precum şi o hrismă pictată pe gâtul unei amfore romane tot din secolul al III-lea d.Hr. De altfel, însăşi inscripţia INNOCENS, gravată cu litere latine pe cantul aurit al fibulei romane de aur descoperită la Barboşi, pledează pentru apariţia primului nume de esenţă creştină, nume ce figurează în listele primelor atestări de nume creştine din Imperiul Roman de la sfârşitul secolului al III-lea.

Descoperirile arheologice au fost prezentate, miercuri, 10 iulie 2019, în cadrul unei conferinţe de presă desfăşurată la sediul Primăriei municipiului Galaţi, de către arheologi, conducerea Muzeului de Istorie "Paul Păltănea" Galaţi şi reprezentanţi ai Primăriei Galaţi.

VEZI FOTO în Galeria de imagini de mai jos!

Licitaţia pentru găsirea unui constructor care să efectueze lucrările pentru execuţia cheului din cadrul proiectului "Platforma Multimodală Galaţi - Etapa I - Modernizarea infrastructurii portuare" a fost reluată de către Compania Naţională "Administraţia Porturilor Dunării Maritime" (APDM) S.A. Galaţi cu o valoare estimată de 102.676.093 lei, adică cu aproape 12 milioane lei (aproximativ 2,5 milioane euro) mai mult decât valoarea iniţială de 90.778.567 lei.

Reluarea procedurilor de licitaţie au fost impuse ca urmare a faptului că prima licitaţie a fost anulată din lipsă de ofertanţi, drept pentru care autoritatea contractantă a crescut valoarea estimată a lucrărilor cu circa 2,5 milioane de euro. Aşa cum cotidianul nostru a relatat în articolul "Licitaţie anulată pentru Platforma Multimodală din Portul Galaţi", APDM Galaţi în parteneriat cu Metaltrade International SRL şi Port Bazinul Nou S.A. se tot chinuie cu implementarea proiectului "Platforma Multimodală Galaţi - Etapa I - Modernizarea infrastructurii portuare" încă din anul 2016.

Lucrările care fac obiectul contractului sunt lucrări hidrotehnice portuare, respectiv lucrări de dragare în bazinul situat în zona "Port Bazinul Nou" pentru a permite intrarea în siguranţă a navelor, modernizarea cheului existent pentru a efectua operaţiunile de încărcare directă şi operaţiunile de descărcare cu unităţile de încărcare intermodale între nave şi cheu, umplerea parţială a bazinului portuar pentru a crea spaţiu suplimentar pentru acostare şi pentru operaţiunile de manipulare viitoare şi nivelarea profilului elevaţiei platformei.

Autoritatea de Management din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP) a semnat, pe data de 28 iunie 2019, încă 3 contracte de finanţare pentru proiectele mari de infrastructură care vor primi finanţare prin Programul Operaţional Comun România-Republica Moldova 2014-2020.

Proiectele vor fi derulate în parteneriat între autorităţile din România şi cele din Republica Moldova şi vizează următoarele tipuri de investiţii:
- îmbunătăţirea schimbului de informaţii între cele două state partenere, prin dezvoltarea infrastructurii de comunicaţii. Proiectul “Infrastructura de comunicaţii” (COMINF), cu un buget total de 7,9 milioane de euro (din care 5 milioane din fonduri europene) este un parteneriat între Ministerul Afacerilor Interne din Republica Moldova, Ministerul Afacerilor Interne din România şi Ministerul Transporturilor din România. Principalele activităţi finanţate sunt: construirea şi operaţionalizarea unui centru de poliţie în Republica Moldova; instalarea echipamentelor de fibră optică pe ruta Iaşi - Chişinău; interconectarea inspectoratelor de poliţie din Republica Moldova şi achiziţia echipamentelor radio - IT necesare.
- creşterea securităţii graniţelor estice ale Uniunii Europene, prin reabilitarea staţiilor de poliţie din zona de frontieră a celor două state partenere, achiziţia de echipamente şi formarea personalului de poliţie. Proiectul ”Cooperare Regională pentru Prevenirea şi Combaterea Criminalităţii Transfrontaliere România-Moldova” (THOR) are o valoare totală de 12,5 milioane de euro (din care 6,4 milioane de euro din fonduri europene) şi este derulat de parteneriatul încheiat între Inspectoratul General al Poliţiei Române şi cel al Republicii Moldova, Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră din România şi din Republica Moldova.
- îmbunătăţirea structurii de operare SMURD (SMURD 2). Proiectul urmăreşte creşterea siguranţei populaţiei prin dezvoltarea capacităţii de intervenţie în situaţiile de urgenţă şi are o valoare totală de 10 milioane de euro (din care 6,4 milioane finanţare europeană). Vor fi finanţate construirea unui poligon de pregătire pentru personalul din serviciile de urgenţă din ambele state, construirea a 7 piste de aterizare pentru elicoptere - 3 în România (Iaşi, Galaţi, Botoşani sau Vaslui) şi 4 în Republica Moldova (Chişinău - 2, Bălţi - 1, Cahul - 1), construirea a două Unităţi de Primire a Urgenţelor (Chişinău şi Bălţi - Republica Moldova) şi achiziţia de autovehicule de intervenţie. Activităţile vor fi implementate de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă din România, Inspectoratul General al Aviaţiei şi Ministerul Sănătăţii din România şi partenerii din Republica Moldova, respectiv Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale şi Institutul de Medicină de Urgenţă.

Activităţile celor trei proiecte vor fi realizate în termen de 36 de luni de la data semnării contractelor de finanţare. Aceste proiecte totalizează 30% din fondurile europene alocate Programului Operaţional Comun România-Republica Moldova 2014-2020.

Consiliul Local Galaţi a aprobat, în şedinţa din 26 iunie 2019, două hotărâri care modifică taxa specială de habitat (taxa de salubritate), precum şi tarifele practicate de Serviciul Public Ecosal privind colectarea deşeurilor (gunoiului). În acest context, de la 01 iulie 2019, taxa specială de habitat va creşte la 90,27 de lei/an/ persoană, faţă de 86 de lei/an/ persoană, cât a fost până acum, iar această taxa va dispărea, pentru început, la persoanele care locuiesc la casă.

În privinţa tarifelor practicate de Ecosal pentru colectarea deşeurilor, lucrurilor sunt mai complicate. La întrebările consilierilor opoziţiei adresate în şedinţă, dacă populaţia va plăti mai mult gunoiul, viceprimarul Sorin Enache a explicat: "Unele tarife au dispărut, dar au fost adăugate tarife noi, speciale. Deşeul selectat va avea costuri mai mici, iar deşeul neselectat va avea costuri mai mari. Nu poţi taxa la fel un deşeu luat la grămadă cu unul care este selectat".

Concret, începând cu 01 iulie 2019, taxarea diferenţiată în funcţie de deşeurile selectate sau neselectate, va începe de la zona de case a municipiului Galaţi. Vor fi încheiate contracte individuale, iar gălăţenii care locuiesc la casă vor plăti în funcţie de cum predau gunoiul: selectat (hârtie, plastic, sticlă, etc.) sau neselectat, taxa pentru deşeurile selectate fiind mai mică pentru a încuraja populaţia să colecteze gunoiul selectiv. În scurt timp, modul diferenţiat de taxare va fi implementat şi la blocuri, urmând a se introduce metoda de taxare diferenţiată prin intermediul asociaţiilor de locatari. Gălăţenii care locuiesc la casă şi care au plătit deja taxa de habitat pentru tot anul, vor beneficia de recalcularea sumelor plătite.

Fundamentarea acestei metode de tarifare are la bază legislaţia în domeniu care impune ca România să crească gradul de colectare separată, fiind singura ţară din Europa, în prezent, care nu aplică mecanismele recomandate de către Comisia Europeană, şi nu a implementat încă sistemul de taxare de tipul "plăteşti pentru cât arunci". Potrivit OUG 74/2018, autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia să atingă, până la data de 31 decembrie 2020, un nivel de pregătire pentru reutilizare şi reciclare de minimum 50% din masa totală generată, cel puţin pentru deşeurile de hârtie, metal, plastic şi sticlă provenind din deşeurile menajere care provin din gospodării, iar până la 30 iunie 2019, legea prevede obligativitatea primăriilor de a stabili tarife distincte pentru gestionarea deşeurilor selective care să includă şi contribuţia pentru economie circulară.

Datorită acestui sistem de taxare diferenţiat ar trebui să ducă la creşterea cantităţii de deşeuri reciclabile şi să reducă cea de gunoi nesortat, iar populaţia să plătească mai puţin dacă colectează selectiv deşeurile din gospodărie.

Ce este contribuţia pentru economie circulară

Potrivit informaţiilor oferite de site-ul oficial al Parlamentului European, - AICI -, economia circulară este un model de producţie şi consum care implică partajarea, reutilizarea, repararea, renovarea şi reciclarea materialelor şi produselor existente cât mai mult posibil. În acest fel, ciclul de viaţă al produselor este extins. În practică, aceasta implică reducerea la minimum a deşeurilor. Când un produs ajunge la sfârşitul duratei sale de viaţă, materialele din care este făcut sunt păstrate în cadrul economiei de câte ori este posibil. Acestea pot fi folosite din nou şi din nou, creând astfel o valoare suplimentară.

Economia circulară se abate de la modelul economic tradiţional, liniar, care se bazează pe un model de ia-fă-consumă-aruncă. Acest model se bazează pe cantităţi mari de materiale şi energie ieftine, uşor accesibile. De asemenea, o parte a acestui model este programarea uzurii - conceperea unui produs pentru a avea o durată limitată de viaţă pentru a încuraja consumatorii să cumpere unul nou. Parlamentul European a solicitat măsuri de combatere a acestei practici.

Grădina Zoologică din Galaţi se îmbogăţeşte cu 19 specii de animale. Începând de vineri, 28 iunie 2019, timp de câteva zile, animăluţele vor fi primite pe rând, dar vor fi putea fi văzute de gălăţeni peste aproximativ două săptămâni, timp necesar pentru carantină şi acomodare.

Speciile care cu siguranţă vor încânta vizitatorii mici şi mari sunt: alpaca, berbec cu coamă, cerb lopătar, coati, Mara de Patagonia (iepure de Patagonia pe care mulţi îl aseamănă cu un cangur mic), muflon, suricată, călifar alb, fazan argintiu, fazan auriu, fazan regal, gâsca de Anzi, gâsca de Nil, kookaburra, raţa cu cioc roşu, raţa fluierătoare, struţ nandu, turturea râzătoare şi ţestoasa cu labe roşii. Din fiecare specie vor sosi câte 2-3 exemplare, cu excepţia suricatei care va sosi doar un singur exemplar pentru început, iar în scurt timp, după acomodarea acesteia, vor veni şi următoarele surate.

Directorul Complexului Muzeal de Ştiinţe ale Naturii, Mădălin Şerban, ne-a dezvăluit că în plus faţă de cele 19 specii noi ce vor popula Grădina Zoologică, va primi şi acvariul de la Grădina Botanică locatari noi: peşti pirania (pirana).

În ultimii doi ani, gălăţenii sunt profund nemulţumiţi de gospodărirea oraşului. După o perioadă de revoltă, în stilul specific mioritic, glumele cu şi despre bălăriile care au acaparat oraşul au ajuns la ordinea zilei. Responsabilitatea întreţinerii spaţiilor verzi din municipiul Galaţi revine societăţii Gospodărire Urbană SRL, al cărei fost director, Bogdan Ardean, invoca adeseori lipsa forţei de muncă, precum şi ploile abundente. Nemulţumit de prestaţia lui Ardean, primarul municipiului Galaţi, Ionuţ Pucheanu, i-a cerut demisia şi a şi primit-o în urmă cu câteva zile. Demisia lui Bogdan Ardean a fost anunţată prin intermediul unui comunicat de presă al municipalităţii, fără a se anunţa şi înlocuitorul acestuia - AICI -.

Magearu Dragos Lucian

Reporterii noştri au aflat însă că fotoliul de director al societăţii Gospodărire Urbană SRL, îi va reveni lui Dragoş Lucian Magearu, pentru o perioadă de interimat de 6 luni de zile. Dragoş Lucian Magearu (foto) are 35 de ani şi, din 2014 şi până în prezent, a ocupat funcţia de director executiv - Managementul Activelor în cadrul Administraţiei Porturilor Dunării Maritime. În privinţa studiilor, Dragoş Lucian Magearu a trecut în CV că este economist licentiat cu profil Relaţii Comerciale şi Financiar Bancare Interne şi Internaţionale şi are şi un master în Managementul Afacerilor Comerciale, ambele la Universitatea Română-Americană. În plus, este licenţiat (Universitatea Dunarea de Jos Galați) ca inginer protecţia mediului. În plus, mai deţine încă o diploma de master în disciplina ”lnginerie şi Management în domeniul Maritim şi Portuar” obţinută la Universitatea Maritimă din Constanţa, de asemenea are şi calitatea de auditor de mediu, expert achiziţii publice, dar are şi o diplomă de manager de proiect.

Rămâne de văzut dacă toţi anii de studii şi diplomele îl vor ajuta să câştige şi războiul cu buruienile!

Ofertele pentru contractele destinate elaborării Studiilor de Fezabilitate şi Proiectelor Tehnice necesare construirii a patru Drumuri Expres, pe relaţiile Constanţa - Tulcea, Brăila - Tulcea, Buzău - Brăila şi Focşani - Brăila, au fost depuse pe data de 19 iunie 2019.

Pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate şi a Proiectului Tehnic destinate construcţiei Drumului Expres Constanţa - Tulcea, au fost depuse şase oferte: Asocierea Consitrans SRL - Topotechnics SRL, Asocierea Eurocerad International SRL - 3TI Progetti Italia-Ingegneria Integrata SPA, Impresa Di Costruzioni ING. E. Mantovani SPA, Ingenieria Especializada Obra Civil e Industrial, Asocierea Search Corporation - Egis Romania SA, TPF Inginerie SRL.

Pentru elaborarea aceluiaşi tip de documentaţie, necesară construcţiei Drumului Expres Brăila (Jijila) - Tulcea (Cataloi), şi-au manifestat interesul patru ofertanţi: Asocierea Eurocerad International SRL - 3TI Progetti Italia - Ingegneria Integrata SPA, Ingenieria Especializada Obra Civil e Industrial, Asocierea Search Corporation SRL - Egis Romania SA, TPF Inginerie SRL.

Elaborarea Studiului de Fezabilitate şi a Proiectului Tehnic, destinate construcţiei Drumului Expres Buzău - Brăila, a atras şase oferte: Asocierea Consitrans SRL - Topotechnics SRL, Asocierea Egis Romania SA - Search Corporation SRL, Asocierea 3TI Progetti italia Ingegneria Integrata SPA - Eurocerad International SRL, Ingeniería Especializada Obra Civil e Industrial SA, Asocierea Irimat Cons SRL - Italrom Inginerie Internationala, TPF Inginerie SRL.

Iar pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate şi a Proiectului Tehnic, documente necesare construcţiei Drumului Expres Focşani - Brăila, au fost depuse două oferte: 1. Asocierea Consitrans SRL - Topotechnics SRL, 2. Asocierea Egis Romania SA - Search Corporation SRL.

În conformitate cu prevederile caietelor de sarcini, în cadrul fiecarui contract viitorii Prestatori vor avea obligaţia să elaboreze Studiile de Fezabilitate, Proiectele Tehnice de execuţie şi Proiectele pentru Autorizarea Executării Lucrărilor de Construire, dar şi să acorde asistenţă tehnică până la obţinerea autorizatiei de constructie de catre Autoritatea Contractantă. După finalizarea acestor contracte, care au o perioadă de derulare de 24 de luni fiecare, se va putea intra direct în faza licitării documentaţiilor pentru construcţia celor patru Drumuri Expres.

Pagina 1 din 59