Veronica AFTENE

Veronica AFTENE

Denivelările din asfalt, dar mai ales gropile ce se cască din ce în ce mai des pe străzile municipiului Galaţi, îngrijorează populaţia de ani de zile. Deşi s-au făcut nenumărate studii de-a lungul anilor, măsuri concrete nu s-au luat. Se ştie doar că terenul pe care este situat oraşul Galaţi se află, în proporţie de 90%, pe un strat de loess, sensibil la umezeală şi la traficul greu şi intens, dar şi la alte elemente care determină producerea accidentelor tehnice de tip prăbuşire de cavernă, cum a fost cea din zona falezei de la Elice. Câte caverne ameninţă stabilitatea clădirilor din Galaţi, nu se ştie, de aceea este prioritară identificarea acestora.

În acest sens, Primăria municipiului Galaţi a demarat o acţiune de identificare a pericolelor din teren şi a lansat în sistemul electronic de achiziţii publice - SICAP o licitaţie având ca obiect atribuirea contractului de prestări servicii „Modernizare strada Brăilei între strada Roşiori şi Potcoava de Aur - Identificarea cavernelor, cavităţilor şi accidentelor de teren”. Zona a fost aleasă având în vedere şi tasările care au afectat terenul de fundare aferent blocului B8, despre care cotidianul nostru a relatat pe larg în articolul „Panică în cartierul Mazepa: O fisură în asfalt, lungă de peste 20 de metri, se măreşte pe zi ce trece”.

Prin caietul de sarcini al licitaţiei, municipalitatea solicită ca specialiştii să detecteze cavernele, golurile şi cavităţile, să identifice eventualele depozite de umplutură/deşeuri, dar să determine şi cauzele ce pot genera accidente de teren, şi luarea de măsuri pentru stoparea lor.

„Ceea ce s-a întâmplat la blocul B8 nu poate rămâne un subiect uitat. Vrem să ne asigurăm că locatarii din zonă sunt în siguranţă şi nimic nu le pune în pericol locuinţele. De aceea am demarat această acţiune de identificare a tuturor elementelor de degradare a terenului din acea zonă. În paralel cu lucrările de modernizare care sunt în plină desfăşurare acolo, societatea Apă Canal SA va schimba şi magistrala de apă, deoarece atunci când a avut loc tasarea de la blocul B8 s-a remediat avaria şi s-a schimbat conducta doar pe o bucată relativ mică de traseu. Nu putem moderniza zona doar la suprafaţă. Trebuie să ne asigurăm că şi în subteran totul este aşa cum ar trebui să fie”, ne-a explicat primarul municipiului Galaţi, Ionuţ Pucheanu.

Întrebat de reporterii noştri ce se va întâmpla dacă specialiştii vor da şi peste vestitele hrube care împânzesc zona, acesta a declarat: „Aş fi extrem de bucuros să se fie aşa! Nu aş sta niciun moment pe gânduri şi am pune în valoare această hrubă şi am transforma-o într-o atracţie turistică de necontestat. Mi-aş dori foarte mult să avem ocazia de a scoate la lumină unul din aşa zisele «mistere ale Galaţiului» care ar întregi zona istorică a oraşului, alături de Poarta Turcească şi Cavoul Roman, obiective care - aşa cum bine ştiţi - sunt şi ele în atenţia noastră. De anul trecut, de când au fost demarate cercetările arheologice la Cavoul Roman au fost descoperite artefacte de mare valoare, iar în prezent, pentru aceste obiective au fost accesate fonduri europene nerambursabile”.

La scurt timp după Revoluţia din 1989, a avut loc privatizarea în masă a întreprinderilor de stat, iar peste 18 milioane de cetăţeni români au primit acţiuni. În anii 1996-1997 deţinătorii de acţiuni în urma privatizării îşi puteau vinde acţiunile. Dacă la început erau 18.750.498 de acţionari, numărul acestora a tot scăzut, astfel că, în prezent mai sunt 8.439.887 de acţionari. În judeţul Galaţi, la începutul lunii octombrie 2019, erau 248.363 de deţinători. Multe dintre acţiuni sunt latente pentru că nu s-a mai interesat nimeni de ele de ani de zile chiar dacă acţiunile pot fi purtătoare de dividende, dar pot oferi şi alte drepturi. Având în vedere că la 01 ianuarie 2019, potrivit Direcţiei Judeţene de Statistică Galaţi, judeţul Galaţi avea o populaţie de 626.000 de persoane.

Cum poţi afla dacă ai acţiuni

Informaţia poate fi aflată foarte simplu, cu ajutorul unui extras de cont eliberat de Depozitarul Central. Acest extras de cont reprezintă dovada dreptului de proprietate asupra unui număr de acţiuni la o anumită dată. Pentru persoanele fizice, extrasul de cont se eliberează la cererea titularului de cont pe baza următoarelor documente:cerere de eliberare a extrasului de cont/sumarului de cont; copia actului de identitate al titularului de cont, dovada achitării tarifului aferent operaţiunii de eliberare a extrasului de cont pentru persoane fizice (6 lei/societate la care titularul de cont deţine acţiuni) sau la la cererea mandatarului care trebuie să prezinte procură/împuternicire autentificată la notar şi actul de identitate al persoanei împuternicite. În cazul decesului titularului de cont, se solicită prezentarea unei copii a certificatului de deces, precum şi copia actului de identitate al potenţialului moştenitor.

Ce poţi face ca să încasezi dividende

Dividendele se încasează, începând din anul 2015, în mod centralizat prin Depozitarul Central. Dividendele si alte sume de bani pot fi încasate direct în contul bancar al deţinătorului de acţiuni, care nu este client al unui participant (nu are un cont de tranzactionare), după înregistrarea codului IBAN. În acest sens, persoanele fizice, personal sau prin reprezentant legal, vor transmite Depozitarului Central următoarele documente: formularul de colectare cod IBAN, în care vor fi precizate banca şi contul (cod IBAN) deschis pe numele deţinătorului de instrumente financiare, copia actului de identitate valabil, în care să fie lizibil codul numeric personal - certificată de titular „conform cu originalul”; extras de cont sau un document eliberat de bancă (semnat şi ştampilat) prin care se confirmă existenţa contului pe numele deţinatorului de acţiuni, cu precizarea codului IBAN, în original; copia documentelor care atestă calitatea semnatarului cererii de reprezentant legal, dacă este cazul - certificată de titular „conform cu originalul”; copie dovadă plată tarif colectare cod IBAN (in cazul în care documentele sunt transmise către Depozitarul Central). Plata se va face în contul bancar personal indicat sau în numerar, la ghişeele din întreaga ţară ale băncii comerciale aleasă de fiecare emitent în parte. Poţi afla ce societăţi plătesc dividente pe site-ul Depozitarului Central (https://www.roclear.ro/Emitenti/Dividende). Tot pe acest site poţi găsi toate informaţiile necesare pentru a afla dacă ai acţiuni ca urmare a privătizării în masă sau dacă au avut părinţii tăi, dar poţi descărca şi formularele despre care se face vorbire în articol.

Mult aşteptatul drum expres care să unească cele două municipii vecine Galaţi şi Brăila ar putea să se materializeze în următorii ani datorită faptului că CNAIR - Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a publicat în sistemul electronic de achiziţii publice (SICAP) anunţul de participare pentru procedura de atribuire a licitaţiei deschise, având ca obiect "Proiectare şi Execuţie Drum Expres Brăila - Galaţi" în lungime de aproximativ 11 km. Proiectul are o valoare estimată de circa 111 milioane de euro şi o perioadă de proiectare de 10 luni, iar execuţia are un termen de 24 de luni. "Durata contractului de lucrări poate varia în funcţie de perioada de garanţie a lucrărilor ofertată de operatorul economic desemnat câştigător", informează CNAIR, care precizează că data limită de depunere a ofertelor este 10 decembrie 2019.

Potrivit informaţiilor din caietul de sarcini, drumul expres va fi proiectat pentru o viteză de 120 km/h şi va avea o platformă de 22 de metri din carea partea carosabilă care va fi formată din câte două benzi de câte 3,5 metri pe fiecare sens şi o zonă mediană de 3 metri cu câte 0,75 metri spaţiu pentru parapete. Platforma drumului expres va mai avea patru benzi mici de încadrare de câte jumătate de metru şi câte un acostament înierbat de 1,5 m pe fiecare parte.

De-a lungul traseului vor fi proiectate două poduri peste canale de irigaţii şi două viaducte (câte unul pe sens) peste digul de apărare pentru ape mari al râului Siret, peste calea ferată şi peste răul Siret. Primul viaduct va avea o lungime de 845 de metri şi peste râul drumul expres va trece pe un pod hobanat de 290 de metri, iar al doilea viaduct va avea o lungime de 389 de metri, iar traversarea râului Siret se va face printr-un pasaj de 120 de metri. Proiectul mai prevede şi lărgirea DN28 de la două la patru benzi pe o distanţă de 0,43km dinspre municipiul Galaţi până la intersecţia cu Drumul Expres.

Joncţiunea cu DN 2B se face printr-o intersecţie giratorie proiectată la est de localitatea Movileni şi păstrează posibilitatea unei continuări a traseului drumului expres pe partea de vest a combinatului siderurgic Galaţi. DN 2B va fi reabilitat şi lărgit la patru benzi de circulaţie pe un sector de 0,43 km. Drumul expres se va racorda, în zona de nord a municipiului Brăila, cu actualul proiect al şoselei parte din proiectul noului Pod peste Dunăre de la Brăila, lucrări în prezent în execuţie.

HARTA Drumului Expres Galaţi - Brăila în Galeria de imagini de mai jos!

Galaţiul va deveni unul dintre puţinele oraşe din România care va avea, în cadrul Spitalului Judeţean, secţie de Cardiologie Intervenţională în care se vor realiza implanturi de stent. Investiţia Consiliului Judeţean Galaţi în Secţia de Cardiologie Intervenţională şi USTACC (Unitatea de Supraveghere şi Terapie Avansată a Cardiacilor Critici) din cadrul Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă „Sf. Apostol Andrei” Galaţi a fost aprobată de aleşii locali în şedinţa de consiliu ce s-a desfăşurat luni, 30 septembrie 2019. Astfel că, în maxim un an de zile, gălăţenii cu afecţiuni cardiace grave nu vor mai fi nevoiţi să meargă la Bucureşti, Iaşi sau Târgu Mureş pentru a li se monta stenturi, pentru efectuarea unei coronografii sau pentru alte tratamente avansate.

”În cadrul şedinţei Consiliului Judeţean Galaţi a fost aprobată realizarea unei secţii de cardiologie interventională la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Sf. Apostol Andrei Galaţi. Astfel, se vor putea efectua coronarografii, se vor putea monta stenturi la pacienţii cu infarct miocardic, iar specialiştii vor putea implanta stimulatoare cardiace temporare şi permanente. Avem deja doi specialişti pentru aceste proceduri, alţi doi aflându-se în pregătire. Locuitorii acestei regiuni vor putea beneficia de cele mai bune condiţii de diagnostic şi tratament a afecţiunilor cardiovasculare”, a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Galaţi, Costel Fotea. Investiţia va fi suportată integral din bugetul CJ Galaţi.

Nominalizarea PSD pentru funcţia de comisar european în persoana preşedintelui Organizaţiei Judeţene a PSD Galaţi, Dan Nica, atrage după sine şi o serie de repoziţionări în plan local în privinţa urmaşului acestuia la conducerea filialei gălăţene a social democraţilor. Este cunoscut faptul că, odată ajuns comisar european, Dan Nica nu mai poate ocupa nicio funcţie de conducere în cadrul PSD. Ca atare, acesta nu va mai fi preşedintele Organizaţiei PSD Galaţi.

Dar, cum vor fi făcute jocurile în cazul în care Dan Nica va fi acceptat în funcţia de comisar european pentru Transporturi. Firesc, interimatul va fi asigurat de către preşedintele executiv al PSD Galaţi, Costel Fotea. În cazul în care actualul preşedinte al CJ Galaţi nu va dori să asigure interimatul la conducerea filialei, acest lucru va intra în atribuţiile preşedintelui Organizaţiei Municipale, deputatul Florin Popa, unul dintre cei mai apropiaţi oameni ai europarlamentarului Dan Nica.

Indiferent cum, este foarte puţin de crezut că Dan Nica va sta departe de viaţa şi jocurile din plan local ale PSD, în condiţiile în care conduce această organizaţie de peste 20 de ani, fiind pe rând deputat - timp de 18 ani, ministru - de 3 ori, viceprim-ministru şi europarlamentar - de 6 ani.

Consiliul Judeţului (CJ) Galaţi a aprobat şi apoi a premiat, luni, 30 septembrie, 66 de elevi din mediul rural cu rezultate deosebite la admiterea la liceu de anul acesta. Este vorba despre elevii care au luat la Evaluarea Naţională 2019 medii mai mari de 9.00.

„În cadrul şedintei Consiliului Judeţean Galaţi, am premiat cei mai buni elevi din mediul rural care au intrat la liceu. Fiecare elev care a absolvit scoala în mediul rural şi care a reuşit să intre în clasa a IX-a cu media peste 9, a primit 1000 de lei şi o diplomă de excelenţă. Am avut bucuria să acord 66 de astfel de premii pentru a sprijini şi încuraja performanţa. Au arătat că şi în şcolile din mediul rural se face carte. De alfel, cea mai mare medie premiată a fost 9,97. Ea a fost obţinută de o elevă care a învăţat la scoală din satul Tălpigi, comuna Ghidigeni. Felicitări tuturor pentru rezultatele obţinute. Ei sunt exemple de urmat pentru toţi elevii de gimnaziu”, la declarat preşedintele CJ Galaţi, Costel Fotea.

Copiii premiaţi au primit din partea CJ Galaţi un premiu de 1.000 lei şi o „Diplomă de Merit”.

Preşedintele Organizaţiei Judeţene a PSD Galaţi, europarlamentarul Dan Nica, este propunerea social-democratilor pentru postul de comisar european pentru portofoliul Transporturilor. Dupa ce a pierdut prima nominalizare în favoarea Rovanei Plumb, gălăţeanul Dan Nica este la un pas de a ajunge “ministru” al Transporturilor la nivel european, în cadrul executivului european condus de Ursula von der Leyen. Dar încă nu este oficial că această nouă propunere a Guvernului Dăncila este acceptată de şefa Comisiei Europene. 

Dincolo de această nominalizare în forul decizional al PSD, există şi un secret: de ce doreşte Dan Nica această funcţie înaltă la nivel european. Odată cu plecarea din Guvrern şi din Parlament a unuia dintre cei mai longevivi parlamemtari gălăţeni, Viorel Ştefan, acesta a devenit şi unul dintre cei mai influenţi funcţionari europeni plecat din Galaţi. Astfel, Dan Nica, din poziţia de simplu europarlamentar şi şef al deputaţilor europeni PSD, se află sub Viorel Ştefan ca şi poziţie şi influenţă politică.  Postul de comisar european ar însemna pentru şeful PSD Galaţi o poziţie superioară ca decizie şi influenţă faţă de colegul său de organizaţie, aflat bine plasat într-un post în cadrul Uniunii Europene.

Consiliul Judeţean (CJ) Galaţi, ce se va întruni, luni, 30 septembrie 2019, în şedinţă ordinară, va trebui să decidă asupra oportunităţii proiectului major de investiţii „Aeroport internaţional în judeţul Galaţi”, dar şi să accepte demararea procedurii de atribuire a contractului de parteneriat public-privat pentru realizarea acestui proiect.

În calitate de principal promotor al viziunii de dezvoltare economică şi socială, CJ Galaţi a elaborat un studiu de oportunitate şi un studiu de trafic aferent acestei investiţii. Totodată, au fost organizate întâlniri directe, dezbateri publice şi au fost completate chestionare cu privire la necesitatea şi oportunitatea realizării proiectului unde au participat reprezentanţii marilor companii, investitorilor privaţi ce au relaţii comerciale cu operatorii economici din judeţul Galaţi, combinatului siderurgic, ai şantierului naval, operatorilor portuari, patronatelor, universităţilor, spitalelor, iar concluzia este că se solicită în mod explicit construirea unui aeroport în judeţul Galaţi.

Studiile efectuate până în prezent au creionat estimări în scenariul realist cu privire la prognoza traficului. În scenariul cu reţeaua de drumuri de perspectivă (drumuri expres, pod peste Dunăre), potenţialul anului de bază al analizei este estimat la 550.000 pasageri şi traficul estimat pentru anul 15 de operare este de 980.000 pasageri, cu tendinţe de creştere şi pe termen lung.

Potenţialii pasageri sunt structuraţi în următoarele categorii:

- persoanele care fac parte din fluxul circular al migraţiei naţionale şi internaţionale unde au fost luaţi în considerare investitorii strategici ce desfăşoară activităţi economice în zonă, precum: ArcelorMittal, Damen Shipyard, Navrom, Arabesque, Mairon - judeţul Galaţi, Vard Alum - judeţul Tulcea, Agricost - judeţul Brăila, Pandora, Artiflex, Vrancard - judeţul Vrancea, Rulmentul - judeţul Vaslui;

- persoane implicate în activităţi universitare (studenţi şi cadre didactice);

- persoane care îşi desfăşoară activităţi în scopuri de utilitate strategică: zboruri cu destinaţie medicală sau de situaţii de urgenţă (inclusiv calamităţi) - în medie 2 misiuni/an de prelevare organe umane destinate transplantului (Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă „Sf. Apostol Andrei” Galaţi) şi peste 1.500 de zboruri medicale SMURD în ultimii 5 ani, intervenţiile medicale şi transferul pacienţilor cu arsuri grave către spitale specializate în tratamentul marelui ars în străinătate, zboruri necesare în situaţii de calamităţi naturale;

- turişti VFR (visiting friends and relatives);

- pasagerii business care călătoresc spre marile hub-uri internaţionale - vizitele clienţilor şantierelor navale, a persoanelor din conducerea marilor agenţi economici şi cele ocazionate privind anumite evenimente.

Articole similare: FOTO/VIDEO | LOCUL unde se va construi AEROPORTUL de la Galaţi

După ani buni în care s-au dus procese îndelungate în instanţa, Consiliul Judeţean Galaţi a pierdut Casa Memorială „Costache Negri”, imobilul situat pe str. Mihai Bravu, nr. 46 fiind revendicat şi câştigat de Seminarului Teologic Ortodox „Sf. Apostol Andrei” Galaţi. De peste 20 de ani, în acest imobil îşi desfăşoară activitatea Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură Galaţi, însă clădirea se afla în proprietatea Unităţii Administrativ Teritoriale Judeţul Galaţi şi în administrarea Muzeului de Istorie „Paul Păltănea” Galaţi.

Consiliul Judeţean Galaţi va fi nevoit să pună în aplicare decizia definitivă a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia Civilă, din 19 iunie 2019, prin care a fost respinsă ca nefondată, ultima cale de atac, extraordinară, exercitată de Consiliul Judeţean Galaţi - contestaţia în anulare împotriva deciziei din 20 februarie 2019 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia I Civilă, pronunţată în Dosarul civil nr. 3108/121/2016, având ca obiect revendicarea de către Seminarul Teologic Ortodox „Sf. Apostol Andrei” Galaţi a imobilului situat în municipiul Galaţi, str. Mihai Bravu nr. 46, în temeiul titlului de proprietate - act vânzare/cumpărare nr.1715 din 06.04.1912 şi a Sentinţei civile nr. 1394/04.10.2005, pronunţată de Tribunalul Galaţi.

În acest context, va fi pusă în aplicare Sentinţa Civilă nr. 939/27.09.2017 a Tribunalului Galaţi care obligă U.A.T. Judeţul Galaţi să lase Seminarului Teologic Ortodox „Sf. Apostol Andrei” Galaţi, în deplină proprietate şi paşnică folosinţă, imobilul situat în municipiul Galaţi, str. Mihai Bravu nr. 46, altfel spus, imobilul să fie reintrodus în circuitul civil şi să fie transmis fostului proprietar.

Casa „Costache Negri” a fost construită la sfârşitul secolului al XIX-lea de Costache Negri, pârcalab de Galaţi. În luna octombrie a anului 1856 Costache Negrii a cumpărat un loc în „Uliţa Grădinii Vechi” şi a reînoit actele de proprietate pentru alte locuri pe care le avea în „Uliţa Mihai Vodă” şi în „Mahalaua Sârbească”. La 8 iunie 1862, G.Alevra întocmea o cerere către Consiliul Galaţi, prin care solicita eliberarea unui aviz de construcţie pentru Constantin Negre pe „Uliţa Mihai Vodă”. Consiliul îi răspunde favorabil după examinarea planului şi a locului. În decembrie 1862 se efectuau ultimele lucrări la casa din strada Mihai Bravu. În iulie-august 1867 Costache Negri dorea să vândă casa. Casele vândute mai târziu au fost închiriate, în octombrie 1878, de Şcoala Normală de băieţi, strămutată de la Ismail. A funcţionat aici până în anul 1923 în vechiul local situat pe acelaşi teren, fostă proprietate a lui Costache Negri. La 3 septembrie 1924 s-a sfinţit, pe locul casei, piatra fundamentală a clădirii Seminarului „Sfântul Apostol Andrei“.

Starea cimitirelor din Galaţi naşte nemulţumiri de ani de zile. Aleile sunt pline de gropi, clădirile administraţiilor sau clopotniţele prezintă urme vizibile de degradare, iar gardurile arată jalnic. Unul dintre cele mai vechi cimitire din Galaţi, dar şi cel mai aglomerat, este „Eternitatea”. Acesta se întinde pe o suprafaţă de 21,21 hectare şi a fost dat în folosinţă în anul 1880, iar clopotniţa a fost construită în anul 1941. Clădirea administrativă care deserveşte acest cimitir se află într-o stare avansată de degradare: fisuri în pereţi, desprinderi de tencuilă, acoperiş prin care plouă. Despre grupuri sanitare la un nivel acceptabil nici nu poate fi vorba, iar iluminatul este aproape inexistent.

Deşi gălăţenii se plâng de ani de zile de neajunsurile din cimitirele din Galaţi, abia acum Primăria municipiului Galaţi demarează procedurile privind modernizarea Cimitirului „Eternitatea”. În acest context, municipalitatea a lansat în sistemul electronic de achiziţii publice (SICAP) licitaţia privind achiziţia de servicii de proiectare - faza DALI pentru obiectivul „Modernizare Cimitir Eternitatea” cu o valoare estimată de 126.000 lei.

Proiectul va cuprinde cel puţin următoarele lucrări: reabilitarea sediului administrativ şi a clopotniţei, modernizarea şi extinderea grupurilor sanitare, reparaţia şi extinderea instalaţiei de iluminat, dar şi a celei de canalizare şi apă, reparaţii capitale la gardul împrejmuitor, dar şi reparaţii ale carosabilului şi aleilor din incintă. În plus, se vor amenaja platforme betonate pentru colectarea deşeurilor, se vor construi spaţii de vânzare a florilor, lumânărilor şi tuturor materialelor necesare pomenirii şi se vor monta şi camere de supraveghere.

Pagina 5 din 67