Veronica AFTENE

Veronica AFTENE

Autoritatea de Management din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP) a semnat, pe data de 28 iunie 2019, încă 3 contracte de finanţare pentru proiectele mari de infrastructură care vor primi finanţare prin Programul Operaţional Comun România-Republica Moldova 2014-2020.

Proiectele vor fi derulate în parteneriat între autorităţile din România şi cele din Republica Moldova şi vizează următoarele tipuri de investiţii:
- îmbunătăţirea schimbului de informaţii între cele două state partenere, prin dezvoltarea infrastructurii de comunicaţii. Proiectul “Infrastructura de comunicaţii” (COMINF), cu un buget total de 7,9 milioane de euro (din care 5 milioane din fonduri europene) este un parteneriat între Ministerul Afacerilor Interne din Republica Moldova, Ministerul Afacerilor Interne din România şi Ministerul Transporturilor din România. Principalele activităţi finanţate sunt: construirea şi operaţionalizarea unui centru de poliţie în Republica Moldova; instalarea echipamentelor de fibră optică pe ruta Iaşi - Chişinău; interconectarea inspectoratelor de poliţie din Republica Moldova şi achiziţia echipamentelor radio - IT necesare.
- creşterea securităţii graniţelor estice ale Uniunii Europene, prin reabilitarea staţiilor de poliţie din zona de frontieră a celor două state partenere, achiziţia de echipamente şi formarea personalului de poliţie. Proiectul ”Cooperare Regională pentru Prevenirea şi Combaterea Criminalităţii Transfrontaliere România-Moldova” (THOR) are o valoare totală de 12,5 milioane de euro (din care 6,4 milioane de euro din fonduri europene) şi este derulat de parteneriatul încheiat între Inspectoratul General al Poliţiei Române şi cel al Republicii Moldova, Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră din România şi din Republica Moldova.
- îmbunătăţirea structurii de operare SMURD (SMURD 2). Proiectul urmăreşte creşterea siguranţei populaţiei prin dezvoltarea capacităţii de intervenţie în situaţiile de urgenţă şi are o valoare totală de 10 milioane de euro (din care 6,4 milioane finanţare europeană). Vor fi finanţate construirea unui poligon de pregătire pentru personalul din serviciile de urgenţă din ambele state, construirea a 7 piste de aterizare pentru elicoptere - 3 în România (Iaşi, Galaţi, Botoşani sau Vaslui) şi 4 în Republica Moldova (Chişinău - 2, Bălţi - 1, Cahul - 1), construirea a două Unităţi de Primire a Urgenţelor (Chişinău şi Bălţi - Republica Moldova) şi achiziţia de autovehicule de intervenţie. Activităţile vor fi implementate de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă din România, Inspectoratul General al Aviaţiei şi Ministerul Sănătăţii din România şi partenerii din Republica Moldova, respectiv Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale şi Institutul de Medicină de Urgenţă.

Activităţile celor trei proiecte vor fi realizate în termen de 36 de luni de la data semnării contractelor de finanţare. Aceste proiecte totalizează 30% din fondurile europene alocate Programului Operaţional Comun România-Republica Moldova 2014-2020.

Consiliul Local Galaţi a aprobat, în şedinţa din 26 iunie 2019, două hotărâri care modifică taxa specială de habitat (taxa de salubritate), precum şi tarifele practicate de Serviciul Public Ecosal privind colectarea deşeurilor (gunoiului). În acest context, de la 01 iulie 2019, taxa specială de habitat va creşte la 90,27 de lei/an/ persoană, faţă de 86 de lei/an/ persoană, cât a fost până acum, iar această taxa va dispărea, pentru început, la persoanele care locuiesc la casă.

În privinţa tarifelor practicate de Ecosal pentru colectarea deşeurilor, lucrurilor sunt mai complicate. La întrebările consilierilor opoziţiei adresate în şedinţă, dacă populaţia va plăti mai mult gunoiul, viceprimarul Sorin Enache a explicat: "Unele tarife au dispărut, dar au fost adăugate tarife noi, speciale. Deşeul selectat va avea costuri mai mici, iar deşeul neselectat va avea costuri mai mari. Nu poţi taxa la fel un deşeu luat la grămadă cu unul care este selectat".

Concret, începând cu 01 iulie 2019, taxarea diferenţiată în funcţie de deşeurile selectate sau neselectate, va începe de la zona de case a municipiului Galaţi. Vor fi încheiate contracte individuale, iar gălăţenii care locuiesc la casă vor plăti în funcţie de cum predau gunoiul: selectat (hârtie, plastic, sticlă, etc.) sau neselectat, taxa pentru deşeurile selectate fiind mai mică pentru a încuraja populaţia să colecteze gunoiul selectiv. În scurt timp, modul diferenţiat de taxare va fi implementat şi la blocuri, urmând a se introduce metoda de taxare diferenţiată prin intermediul asociaţiilor de locatari. Gălăţenii care locuiesc la casă şi care au plătit deja taxa de habitat pentru tot anul, vor beneficia de recalcularea sumelor plătite.

Fundamentarea acestei metode de tarifare are la bază legislaţia în domeniu care impune ca România să crească gradul de colectare separată, fiind singura ţară din Europa, în prezent, care nu aplică mecanismele recomandate de către Comisia Europeană, şi nu a implementat încă sistemul de taxare de tipul "plăteşti pentru cât arunci". Potrivit OUG 74/2018, autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia să atingă, până la data de 31 decembrie 2020, un nivel de pregătire pentru reutilizare şi reciclare de minimum 50% din masa totală generată, cel puţin pentru deşeurile de hârtie, metal, plastic şi sticlă provenind din deşeurile menajere care provin din gospodării, iar până la 30 iunie 2019, legea prevede obligativitatea primăriilor de a stabili tarife distincte pentru gestionarea deşeurilor selective care să includă şi contribuţia pentru economie circulară.

Datorită acestui sistem de taxare diferenţiat ar trebui să ducă la creşterea cantităţii de deşeuri reciclabile şi să reducă cea de gunoi nesortat, iar populaţia să plătească mai puţin dacă colectează selectiv deşeurile din gospodărie.

Ce este contribuţia pentru economie circulară

Potrivit informaţiilor oferite de site-ul oficial al Parlamentului European, - AICI -, economia circulară este un model de producţie şi consum care implică partajarea, reutilizarea, repararea, renovarea şi reciclarea materialelor şi produselor existente cât mai mult posibil. În acest fel, ciclul de viaţă al produselor este extins. În practică, aceasta implică reducerea la minimum a deşeurilor. Când un produs ajunge la sfârşitul duratei sale de viaţă, materialele din care este făcut sunt păstrate în cadrul economiei de câte ori este posibil. Acestea pot fi folosite din nou şi din nou, creând astfel o valoare suplimentară.

Economia circulară se abate de la modelul economic tradiţional, liniar, care se bazează pe un model de ia-fă-consumă-aruncă. Acest model se bazează pe cantităţi mari de materiale şi energie ieftine, uşor accesibile. De asemenea, o parte a acestui model este programarea uzurii - conceperea unui produs pentru a avea o durată limitată de viaţă pentru a încuraja consumatorii să cumpere unul nou. Parlamentul European a solicitat măsuri de combatere a acestei practici.

Grădina Zoologică din Galaţi se îmbogăţeşte cu 19 specii de animale. Începând de vineri, 28 iunie 2019, timp de câteva zile, animăluţele vor fi primite pe rând, dar vor fi putea fi văzute de gălăţeni peste aproximativ două săptămâni, timp necesar pentru carantină şi acomodare.

Speciile care cu siguranţă vor încânta vizitatorii mici şi mari sunt: alpaca, berbec cu coamă, cerb lopătar, coati, Mara de Patagonia (iepure de Patagonia pe care mulţi îl aseamănă cu un cangur mic), muflon, suricată, călifar alb, fazan argintiu, fazan auriu, fazan regal, gâsca de Anzi, gâsca de Nil, kookaburra, raţa cu cioc roşu, raţa fluierătoare, struţ nandu, turturea râzătoare şi ţestoasa cu labe roşii. Din fiecare specie vor sosi câte 2-3 exemplare, cu excepţia suricatei care va sosi doar un singur exemplar pentru început, iar în scurt timp, după acomodarea acesteia, vor veni şi următoarele surate.

Directorul Complexului Muzeal de Ştiinţe ale Naturii, Mădălin Şerban, ne-a dezvăluit că în plus faţă de cele 19 specii noi ce vor popula Grădina Zoologică, va primi şi acvariul de la Grădina Botanică locatari noi: peşti pirania (pirana).

În ultimii doi ani, gălăţenii sunt profund nemulţumiţi de gospodărirea oraşului. După o perioadă de revoltă, în stilul specific mioritic, glumele cu şi despre bălăriile care au acaparat oraşul au ajuns la ordinea zilei. Responsabilitatea întreţinerii spaţiilor verzi din municipiul Galaţi revine societăţii Gospodărire Urbană SRL, al cărei fost director, Bogdan Ardean, invoca adeseori lipsa forţei de muncă, precum şi ploile abundente. Nemulţumit de prestaţia lui Ardean, primarul municipiului Galaţi, Ionuţ Pucheanu, i-a cerut demisia şi a şi primit-o în urmă cu câteva zile. Demisia lui Bogdan Ardean a fost anunţată prin intermediul unui comunicat de presă al municipalităţii, fără a se anunţa şi înlocuitorul acestuia - AICI -.

Magearu Dragos Lucian

Reporterii noştri au aflat însă că fotoliul de director al societăţii Gospodărire Urbană SRL, îi va reveni lui Dragoş Lucian Magearu, pentru o perioadă de interimat de 6 luni de zile. Dragoş Lucian Magearu (foto) are 35 de ani şi, din 2014 şi până în prezent, a ocupat funcţia de director executiv - Managementul Activelor în cadrul Administraţiei Porturilor Dunării Maritime. În privinţa studiilor, Dragoş Lucian Magearu a trecut în CV că este economist licentiat cu profil Relaţii Comerciale şi Financiar Bancare Interne şi Internaţionale şi are şi un master în Managementul Afacerilor Comerciale, ambele la Universitatea Română-Americană. În plus, este licenţiat (Universitatea Dunarea de Jos Galați) ca inginer protecţia mediului. În plus, mai deţine încă o diploma de master în disciplina ”lnginerie şi Management în domeniul Maritim şi Portuar” obţinută la Universitatea Maritimă din Constanţa, de asemenea are şi calitatea de auditor de mediu, expert achiziţii publice, dar are şi o diplomă de manager de proiect.

Rămâne de văzut dacă toţi anii de studii şi diplomele îl vor ajuta să câştige şi războiul cu buruienile!

Ofertele pentru contractele destinate elaborării Studiilor de Fezabilitate şi Proiectelor Tehnice necesare construirii a patru Drumuri Expres, pe relaţiile Constanţa - Tulcea, Brăila - Tulcea, Buzău - Brăila şi Focşani - Brăila, au fost depuse pe data de 19 iunie 2019.

Pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate şi a Proiectului Tehnic destinate construcţiei Drumului Expres Constanţa - Tulcea, au fost depuse şase oferte: Asocierea Consitrans SRL - Topotechnics SRL, Asocierea Eurocerad International SRL - 3TI Progetti Italia-Ingegneria Integrata SPA, Impresa Di Costruzioni ING. E. Mantovani SPA, Ingenieria Especializada Obra Civil e Industrial, Asocierea Search Corporation - Egis Romania SA, TPF Inginerie SRL.

Pentru elaborarea aceluiaşi tip de documentaţie, necesară construcţiei Drumului Expres Brăila (Jijila) - Tulcea (Cataloi), şi-au manifestat interesul patru ofertanţi: Asocierea Eurocerad International SRL - 3TI Progetti Italia - Ingegneria Integrata SPA, Ingenieria Especializada Obra Civil e Industrial, Asocierea Search Corporation SRL - Egis Romania SA, TPF Inginerie SRL.

Elaborarea Studiului de Fezabilitate şi a Proiectului Tehnic, destinate construcţiei Drumului Expres Buzău - Brăila, a atras şase oferte: Asocierea Consitrans SRL - Topotechnics SRL, Asocierea Egis Romania SA - Search Corporation SRL, Asocierea 3TI Progetti italia Ingegneria Integrata SPA - Eurocerad International SRL, Ingeniería Especializada Obra Civil e Industrial SA, Asocierea Irimat Cons SRL - Italrom Inginerie Internationala, TPF Inginerie SRL.

Iar pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate şi a Proiectului Tehnic, documente necesare construcţiei Drumului Expres Focşani - Brăila, au fost depuse două oferte: 1. Asocierea Consitrans SRL - Topotechnics SRL, 2. Asocierea Egis Romania SA - Search Corporation SRL.

În conformitate cu prevederile caietelor de sarcini, în cadrul fiecarui contract viitorii Prestatori vor avea obligaţia să elaboreze Studiile de Fezabilitate, Proiectele Tehnice de execuţie şi Proiectele pentru Autorizarea Executării Lucrărilor de Construire, dar şi să acorde asistenţă tehnică până la obţinerea autorizatiei de constructie de catre Autoritatea Contractantă. După finalizarea acestor contracte, care au o perioadă de derulare de 24 de luni fiecare, se va putea intra direct în faza licitării documentaţiilor pentru construcţia celor patru Drumuri Expres.

Siegfried Mureşan, cu salariul lui de europarlamentar PNL cu tot, e surclasat când este vorba despre contribuţia în campania electorală pentru europarlamentare de mărinimosul preşedintele al organizaţiei municipale a PNL Galaţi, vicepreşedintele regiunii S-E a TNL România, Şerban Alexandru - Gabriel.

Potrivit datelor făcute publice de Autoritatea Electorală Permanentă privind situaţia contribuţiilor competitorilor electorali declarate în campania electorală pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European din 26 mai 2019, ocupantul locului 27 pe lista PNL a contribuit cu frumoasa sumă de 258.900 de lei. Ocupantul locului 3 pe listă (loc eligibil), Siegfried Mureşan, a cotizat cu ceva mai puţin decât gălăţeanul nostru adică cu suma de 235.000 lei, iar ocupantul locului 2 pe listă, primarul din Alba-Iulia, Mircea Hava, a contribuit în această campanie cu 238.075 lei.

Dacă e să trecem în tabăra PSD Galaţi, sărăcie mare în comparaţie cu opulenţa penelistului Alexandru Şerban. Europarlamentarul de Galaţi, Dan Nica, (locul 5 - loc eligibil) a contribuit în campania electorală cu 165.000 de lei, iar Marius Mitică Mărgărit, (locul 35 pe lista PSD) cu doar 130.000 de lei.

Interesant este că în comparaţie cu ceilalţi competitori electorali de care s-a făcut vorbire mai sus, veniturile lui Alexandru Şerban, aşa cum sunt ele expuse în declaraţia de avere, sunt minuscule. În 2018, preşedintele municipalei PNL a declarat venituri din salarii de 32.168 lei (inginer - Nasdis Consulting SRL) şi 9.438 lei (îndemnizaţie obţinută în calitate de consilier local), şi datorii la două bănci care totalizează 32.800 lei.

O socoteală simplă arată că Alexandru Şerban ar putea aduna suma cu care a contribuit în campania electorală, dacă ar fi să luăm doar salariul de angajat la un SRL, în vreo 8 ani de zile.

Primăria municipiului Galaţi se pregăteşte să sărbătorească, în data de 29 iunie 2019, "Zilele Dunării", drept pentru care a organizat o achiziţie publică în vederea atribuirii contractului pentru "Servicii de organizare a evenimentului «Zilele Dunării 2019»". Valoarea estimată a contractului este de 250.000 lei fără TVA. În caietul de sarcini se solicită să se organizeze trei evenimente: Summer Parade, minicroaziere pe Dunăre şi spectacol de caricaturi pe faleza Dunării.

De altfel, programul este foarte asemănător cu cel de anii trecuţi, care s-a desfăşurat sub organizarea societăţii "Dunărea" SA, însă anul acesta nu se mai face referire la un spectacol de sunet şi lumini, ci la "Spectacol de caricaturi" ce va fi susţinut de trei caricaturişti/portretişti ce vor desena timp de două zile, pe Faleza Inferioară a Dunării.

Președintele ALDE Galați, Cristian Dima, a explicat că ALDE îl susține în continuare pe președintele formațiunii, Călin Popescu-Tăriceanu, pentru a candida la președinția României. Liderul ALDE Galați a precizat că președintele Tăriceanu este cel mai bun candidat pentru funcția de președinte al României.
„Pentru ALDE, cea mai bună variantă de candidat este Călin Popescu-Tăriceanu. Faptul că în spațiul public au apărut zvonuri că nu ar candida la alegerile din toamnă s-a datorat unei interpretări greșite a declarațiilor acestuia. Președintele ALDE a precizat că după alegerile europarlamentare nu este un moment oportun de discutat despre candidatura la prezidențiale. De ce? Pentru că atenția tuturor trebuia canalizată către analiza internă a rezultatelor. Călin Popescu-Tăriceanu nu a spus că renunță la candidatură. Dimpotrivă, din punctul meu de vedere și al colegilor mei din ALDE, Călin Popescu-Tăriceanu este cel mai bun candidat pentru președinție. Președintele ALDE este singurul candidat cu șanse reale de a câștiga competiția prezidențiala în fața lui Klaus Iohannis, singurul capabil să îi unească pe români”, a spus Cristian Dima.
Acesta a precizat că partidul va lua această decizie în scurt timp, urmând ca ulterior să fie purtate discuții și cu partenerii din PSD pentru o candidatură comună din partea coaliției a liderului ALDE.

Universitatea Dunărea de Jos a reuşit să aducă la standardele actuale, după 2 ani în care s-au efectuat lucrări de reabilitare şi recompartimentare, Căminul A din Campusul "Al. I. Cuza".

Investiţia s-a ridicat la aproximativ 2 milioane de euro, însă în acest cămin nu mai există grupuri sanitare pe hol, ci fiecare cameră are baie proprie, dotările sunt de ultimă oră, totul fiind impecabil. Inaugurarea a început cu o slujba de sfinţire oficiată de un sobor de preoţi, în prezenţa prorectorului Universităţii Dunărea de Jos, Cezar Bichescu şi a primarului municipiului Galaţi, Ionuţ Pucheanu, Universităţii revenindu-i lucrările din interior, iar Primăriei Galaţi, amenajarea parcului din faţa căminului precum şi asfaltarea aleilor din proximitate.

64237540 322487055339969 5363748166485147648 n

Căminul A pune la dispoziţia studenţilor 40 de camere, o parte dintre acestea fiind cu două locuri, dar sunt şi apartamente, toate cu baie proprie. Cezar Bichescu a declarat că se încearcă reabilitarea acestui cămin de aproape 20 de ani, însă abia acum s-a reuşit, dar modernizarea campusului nu se va opri aici. "Vreau să arunc mănuşa Primăriei Galaţi, să ne dea o mână de ajutor la realizarea unui nou obiectiv. Este vorba de construcţia unui alt cămin, cu 200 de locuri de cazare, pe amplasamentul Cantinei nr. 1 (foto). Sperăm ca municipalitatea să contribuie la amenajarea spaţiului din campus, aşa cum a făcut-o şi în cazul acestui proiect", a declarat Cezar Bichescu, prorectorul Universităţii.

64277441 1067926486727540 418496669814882304 n

"Educaţia este o prioritate, iar studenţii care vin la Galaţi merită tot confortul. Aşa cum am promis, am amenajat spaţiile verzi şi am asfaltat aleile în zona Căminului A din campusul Universităţii Dunărea de Jos. Căminul a fost reabilitat şi dotat la standarde europene, graţie unui proiect derulat de Universitate cu fonduri de la Compania Naţională de Investiţii. În campus se va construi un nou cămin şi, la fel, ne-am asumat să modernizăm şi zona acestuia. Parteneriatul dintre Primărie şi Universitate rămâne unul de succes!", spune Ionuţ Pucheanu, primarul municipiului Galaţi.

VEZI FOTO în Galeria de imagini de mai jos!

Societatea de transport public local Transurb Galaţi i-a dat în judecată pe foşti sau actuali salariaţi ai societăţii aflaţi pe funcţii de conducere pentru un prejudiciu adus societăţii de peste 100.000 de lei ca urmare a decontării unor lucrări decontate, dar neexecutate. Prejudiciul a fost descoperit de Curtea de Conturi a României - Camera de conturi Galaţi când, în urma unui control, a descoperit că, în anul 2016, Transurb SA a plătit, în mod nejustificat, suma de 107.983 de lei reprezentând contravaloarea a două lucrări de reparaţii a hidroizolaţiei clădirii administrative a Autobazei nr. 1, deşi nu s-a întocmit o expertiză tehnică prealabilă prin care să se identifice o soluţie tehnică optimă. Transurb SA a contractat lucrările de hidroizolaţii cu societatea Leadtech SRL.
Auditorii camerei de conturi au identificat lucrări care nu s-au executat sau s-au executat în cantităţi mult mai mici, precum şi materiale achiziţionate şi plătite nejustificat. Drept pentru care lucrarea s-a dovedit de proastă calitate, iar Transurb a adus o altă firmă, Cipsor SRL, să remedieze deficienţele apărute în condiţiile în care primul constructor era obligat să le remedieze. Auditorii au considerat că vinovaţi sunt inginer Pocriş Mădălina (a întocmit memoriu justificat fără a avea referat de necesitate aprobat şi prin fişa postului avea obligaţia de a întocmi corect documentaţia de achiziţie), directorul de exploatare al societăţii, Constantin Graur (nu a urmărit dacă în dosarul de achiziţie întocmit de Pocriş există toate documentele cerute de legislaţia privind achiziţiile publice) şi director general, Genica Totolici (a aprobat ambele lucrări de hidroizolaţie la aceeaşi clădire fără a da decizie pentru urmărirea lucrării întocmită de Leadtech SRL şi a aprobat realizarea unei alte lucrări de hidroizolaţie, pentru aceeaşi clădire, cu o altă societate, Cipsor SRL).
Ca urmare a celor constatate, Curtea de Conturi a pus în vedere societăţii Transurb SA să stabilească prejudiciul şi să-l recupereze de la cele trei persoane enumerate mai sus. ”Prejudiciul creat societăţii, creat prin plata contravalorii lucrărilor neexecutate (materiale şi manoperă) de către constructorul Leadtech SRL Galaţi şi efectuarea lucrărilor de remediere cu un alt agent economic, în condiţiile în care lucrarea prestată de Leadtech SRL avea o garanţie de 3 ani, este în sumă de 123.003 lei”, se arată într-un raport al Curţii de Conturi. Astfel că, pe data de 29 martie 2019, Transurb a înregistrat un dosar de pretenţii pe rolul Tribunalului Galaţi pentru care instanţa nu a stabilit încă termenul de judecată, chemaţi în judecată fiind inginer Mădălina Pocriş şi directorii (la momentul faptei) Genica Totolici şi Constantin Graur.

Pagina 9 din 67