Monitorul de Galati

Monitorul de Galati

Nu e în regulă! Marţi, reexaminarea actului normativ privind darea-n plată de către Comisia de Buget-Finanţe a ignorat complet impactul asupra bugetului şi finanţelor României, a inovaţiei premieră mondială care legiferează în fapt neplata datoriilor asumate prin contracte anterioare. Miercuri, a venit rândul Comisiiilor reunite juridice şi economice de la Senat să expedieze în derizoriu, într-o atmosferă de teatru-circ absurd greu de descris, exact consecinţele juridice şi economice cuantificabile în plăţi de miliarde de euro din banii contribuabililor.

În plenul reunit, Enache Jiru, ministrul adjunct al Finanţelor a declarat, citez:
"Dacă-mi permiteţi o scurtă intervenţie, privind acest articol foarte important, cu retroactivitatea. Vreau să atrag atenţia, din experienţa Ministerului Finanţelor, care este reprezentantul Statului in litigiile internaţionale. Există riscul ca acest amendament de retroactivitate să nască litigii la curţile internaţionale şi mă refer la Curtea Internaţională de soluţionare a litigiilor de la Washington... Avem experienţa cazului Micula, dar şi a altor cazuri. Toate băncile se vor îndrepta împotriva Statului. Singurul care va plăti este Statul Român. Adică, bugetul statului. Există acest risc. Ca minister care administrează bugetul de stat... (vociferări din sală).”
I s-a permis intervenţia, dar atât. Amendamentul privind aplicarea legii dării în plată neretroactiv a fost respins în aplauzele bezmetice ale galeriei iniţiatorului actului normativ, deputatul Zamfir. Desigur, în imaginaţia aleşilor, sprijinirea fără discernământ ale acestui act cu caracter vindicativ le sporeşte şansele în competiţiile electorale care urmează. Se înşală!
Cred că lucrurile au mers mult prea departe în acest spectacol grotesc. Există o majoritate tăcută, formată din milioane de contribuabili din România care trebuie să înţeleagă exact ceea ce a vrut să spună Enache Jiru, pentru că din buzunarele lor se vor face plăţile!  Avertismentul oficialului de la Finanţe, chiar dacă s-a lovit de zidul vociferărilor şi indiferenţa onoraţilor senatori, nu vine pe un teren gol. Anul trecut, la începutul lunii decembrie, Andreas Treichl, CEO al Erste Group, Carlo Vivaldi, Şef al Diviziei Europa Centrală şi de Est a UniCredit Group, Frédéric Oudéa, preşedite al Federaţiei Europene a Băncilor şi CEO al Société Générale, Karl Sevelda, CEO al Raiffeisen Bank International, au transmis o scrisoare preşedintelui Klaus Johannis în care atenţionau:
”Este mai mult decât probabil că o astfel de interferenţă în contractele comerciale private deja existente să conducă, în mod particular, la deposedarea nejustificată de o proprietate fără nicio compensaţie, la violarea dreptului de liberă circulaţie a capitalului şi la violarea principiului de drept care interzice aplicarea retroactivă a legilor. Considerăm că violarea acestor principii de drept ridică şi o îngrijorare serioasă asupra constituţionalităţii legii {...} Ne-ar plăcea să evităm să fim forţaţi să luăm în considerare paşii următori în a ne apăra investiţiile din România şi am putea evalua acţiuni legale în România, la nivel bilateral (în baza Tratatelor de Investiţii Bilaterale în vigoare) precum şi la nivel european.”

Are cineva vreo îndoială, în condiţiile în care ne pregătim entuziast să dăm o lege care încalcă fără dubii principiile sus-amintite de către cei 4 bancheri, că aceştia vor avea tot dreptul să se adreseze instanţelor internaţionale pentru a-şi recupera prejudiciile? Eu unul nu am şi este vital ca opinia publică să ştie că există un risc enorm de antrenare a unor daune imense ce vor fi plătite din banii tuturor contribuabililor. Vorbim de sume concrete, de ordinul miliardelor de euro, după estimările rezultate din diverse scenarii, , putând să reprezinte până la 2% din Produsul Intern Brut. Acesta poate fi deznodământul haiduciei cu care se mândreşte avocatul iniţiator al acestei legi de EV Mediu Târziu şi deputatul susţinător al neplăţii contractelor, fără să precizeze că jaful produs iniţial sub un pretext social, iar ulterior sub cel al ”legii economice” ar putea fi decontat din banii tuturor românilor, fie ei împrumutaţi sau nu la bancă. Ei sunt cu adevărat cei daţi în plată!
Cum este posibil ca la nivelul legiuitorilor să se manifeste, în pofida avertismentelor, o asemenea atitudine sfidător superficială în ceea ce priveşte banul public, când acestea vin de la ministerul responsabil cu administrarea bugetului? A respinge, practic fără niciun fel de dezbatere, pe repede înainte, toate amendamentele prezentate de Banca Naţională a României, susţinute de doi viceguvernatori, care vin să sprijine reexaminarea legii cerută de Preşedinte, în condiţiile unui asemenea impact bugetar, este o chestiune, în opinia mea, de noaptea minţii!

Refuzul de a scoate Programul Prima Casă, de sub incidenţa acestei aberaţii legislative, care înaintează rapid spre Camera Deputaţilor, nu are, aşa cum ar trebui să fie evident pentru orice om cu inteligenţă sub medie, doar efectul tăierii accesului tinerilor la un credit pentru locuinţă în condiţii mai facile. Sunt 160.000 de credite, în sumă de circa 30 de miliarde de lei, deja acordate în baza unei garanţii a statului, acelaşi care vine acum s-o anuleze prin efectul legii! Deci, se poate ajunge la incredibila situaţie ca, peste noapte, cele mai garantate credite din România, cele cu garanţii ale statului şi garanţii imobiliare, să devină cele mai riscante din punctul de vedere al băncilor. Gravitatea situaţiei vine din faptul că legea română  pune în discuţie însăşi calitatea garanţiei statului român. Au oare idee senatorii din comisiile care ar trebui să se ocupe cu buget, finanţe, economie şi juridic cât de prost sună asta în urechea oricărui investitor? De pildă, cel care în baza garanţiei statului este dispus să finanţeze deficitul bugetului de stat, care tocmai s-a triplat în ultimele 3 luni din cauza unei tăieri permanente de venituri şi a unei simultane majorări de cheltuieli generate de aceeaşi iresponsabilă competiţie electorală? Păi, nici cea mai indulgentă agenţie de rating din lume nu poate trece aşa ceva cu vederea. Riscăm o retrogradare a ţării şi punerea în pericol a finanţării cu costuri rezonabile pentru cheltuieli curente şi stocul de datorie publică. Se ignoră, în modul cel mai iresponsabil cu putinţă, faptul că datoria publică a României, garantată de stat, este deţinută de investitori privaţi, iar acestora li se semnalează de la vârful statului român că, la o adică, garanţia aceea poate dispărea.

Scriam anul trecut, prin vară, că pe măsură ce ne apropiem de alegeri, orizontul deciziilor raţionale se îngustează până la dispariţie şi că, din această cauză, suntem martori neputincioşi în faţa unei crime cu premeditare având drept victimă stabilitatea macroeconomică. Spuneam asta în contextul în care într-o Uniune Europeană măcinată mărunt de problema datoriilor suverane, România, ca stat membru, reuşise performanţa extraordinară a unei consolidări fiscale la care state dezvoltate nici nu visează. Din păcate, avertismentele experţilor indiferent de unde au venit, de la BNR, FMI, Comisia Europeană, Banca Mondială nu au putut să prevină trecerea nefirească, imprudentă şi pe contrasens de la consolidare fiscală la risipă, de la un trend de scădere a datoriei publice la unul de creştere. De la excedent, s-a triplat deficitul bugetar în nici 3 luni. Cu chiu cu vai, deficitul programat pentru acest an a fost ”fixat” la 2,95% din PIB la un pas mic de limita care ne poate duce la declanşarea procedurii de deficit excesiv de către Comisia Europeană. Aceeaşi al cărei avertisment potrivit căruia legea dării în plată aplicată în forma actuală reprezintă un risc economic major este văzută ca parte a unei conspiraţii de către iniţiatorii legii, şi iată, senatorii unui stat membru al Uniunii Europene, nu-i contrazic, ba dimpotrivă! Ei bine, la acest deficit, senatorii noştri n-ar ezita să mai adauge vreo 2% din PIB! Şi simultan  să taie, iresponsabil, variantele de finanţare ale acestuia!

În context, pentru mine este terifiant să constat ca observator al evoluţiei proiectului de lege a dării în plată, că legiuitorii nu manifestă doar inexplicabile lacune în ceea ce priveşte activitatea băncilor, de intermediari financiari, adică intermediari de bani şi nu intermediari de case , ci că sunt complet neştiutori în ceea ce priveşte sursele de finanţare ale deficitului bugetar. Adică, cu toată stima, domnilor senatori ai comisiilor de buget finanţe, de unde vin banii pentru finanţarea deficitului bugetar, adică a diferenţei dintre veniturile bugetare acelea scăzute şi cheltuielile bugetare acelea mai mari... Ei bine, din împrumuturi. Ale cui? Ale statului (prin titluri de stat cu garanţia lui pe care o anulaţi). De la cine? De la bănci. Care bănci? Păi, astea care o să dea statul în judecată pentru că le subtilizaţi din venituri prin lege! Nu-i aşa că sună ciudat? Prezint scuze dacă nu am fost destul de explicit. Pentru că aşa pare după ce am asistat perplex la atitudinea greu de calificat a unor comisii de specialitate în faţa riscurilor semnalate nu doar de creditorii interni ai României (băncile) dar şi în faţa tuturor creditorilor instituţionali ai ţării, din care enumerăm: Comisia Europeană , Banca Mondială, BERD etc etc.

Proiectul legii dării-n plată este o veritabilă bombă cu ceas care va exploda în bugetul ţării, iar senatorii prin atitudinea lor, au grăbit deja numărătoarea inversă. Asta nu mai este lege, asta seamănă cu un sabotaj la adresa stabilităţii financiare a statului român. Domnilor, nu faceţi din România o ţară de dat în plată, dar care nu prezintă nicio garanţie că-şi poate plăti datoriile! Găsiţi alte căi să scăpaţi de terenurile alea. Cei care v-au trimis în Parlament nu merită aşa ceva!

Daniel Oanţă

Vă prezentam în urmă cu două zile un material în care câţiva politicieni care şi-au exprimat intenţia de a candida pentru funcţia de primar al municipiului Galaţi şi care aveau deja girul partidelor lor răspundeau la o serie de întrebări legate de candidatură şi intenţii de campanie. Am dorit ca electoratul să îşi facă o imagine în privinţa viziunii celor care vor să-i ia locul actualului primar. I-am pus aceleaşi întrebări şi primarului Marius Stan, la acestea adăugând însă şi două întrebări suplimentare, deoarece, ca primar în funcţie, se va prezenta în faţa electoratului cu un alt „bagaj”, care îl poate avantaja sau nu, în faţa competitorilor săi.

- Vă avantajează alegerea primarului într-un singur tur de scrutin?

Marius Stan (UNPR): Nu ştiu dacă mă avantajează sau nu, dar cred că alegerea primarului în două tururi este cea mai bună soluţie, pentru democraţie şi pentru legitimitate. Cu cât votează mai mulţi cetăţeni, cu atât are primarul mai multă legitimitate, din punctul meu de vedere. Nu sunt, însă, de acord cu schimbarea regulilor în timpul jocului.

- Se spune că alegerea într-un singur tur îl avantajează pe primarul în funcţie, ale cărui realizări sunt „proaspete” în memoria alegătorilor. Care dintre realizările din mandatul dumneavoastră credeţi că vor cântări greu în faţa electoratului gălăţean?

Marius Stan (UNPR): Sigur că realizările primarului în funcţie sunt proaspete în mintea electoratului, pentru că, multe sau puţine, sunt realizări. Primarul se legitimează cu realizările sale, în timp ce ceilalţi competitori nu se pot legitima decât cu nişte promisiuni pentru care nu pot da garanţii. Ce realizări din mandatul meu vor cântări mai greu? Toate! Pentru că am preluat un oraş în moarte clinică, mai jos de zero, şi am reuşit să facem mai multe lucruri de care Galaţiul avea nevoie ca de aer. Construim locuinţe pentru oamenii cu venituri reduse. Este pentru prima dată în 26 de ani când Primăria construieşte locuinţe cu bani de la bugetul local. Cei mai mulţi oameni care vin la mine în audienţă, peste 60%, îmi cer casă. Vom avea anul acesta câteva sute de apartamente gata, în Micro 17, şi vom începe construcţia celui de-al doilea cartier de locuinţe în Drumul Viilor. Pentru prima dată în istoria recentă, cel puţin, Galaţiul va avea o primărie modernă şi funcţională. Nu vom mai fi nevoiţi să plătim mii de euro chirie pe clădirea în care ne desfăşurăm activitatea în prezent şi vom putea asigura cetăţenilor servicii de mai bună calitate. Am reuşit să reducem numărul de străzi fără canalizare şi fără asfalt. Când am preluat mandatul de primar, mai bine de jumătate din străzile Galaţiului se aflau în această situaţie. Acum mai sunt doar 25-28%. Practic am redus la jumătate numărul străzilor pe care nu exista urmă de civilizaţie. Şi vorbesc aici de peste 75% din străzile din Valea Oraşului, de 90% din străzile din fosta râpă de la Ultimul Leu, în spate la noul Kaufland, de străzile Rizer, Bucovinei, Unirii, Podul Înalt, Incubatorului şi lista poate continua. Am îmbunătăţit şi finalizat proiectul de modernizare a tronsonului rutier strada Oţelarilor – strada Stadionului – strada Frunzei – strada Gheorghe Asachi. Am finalizat trei tronsoane din strada Traian, care va deveni anul acesta cel mai important şi mai modern coridor de circulaţie din Galaţi. Modernizăm străzile Mihai Bravu, Anghel Saligny şi Tecuci. Am construit de la zero Parcul Viva, Faleza Copiilor şi 10 locuri de joacă în cartiere, alte 10 fiind în curs de finalizare. Am modernizat la cele mai bune standarde Orăşelul Copiilor, Parcul Rizer, Grădina Publică. Am redat circuitului public şi competiţional Sala Sporturilor şi Baia Comunală. Am transformat Patinoarul ”Dunărea” în sală polivalentă, care a găzduit importante competiţii sportive internaţionale. Am realizat prima reabilitare urbană din Galaţi. Este vorba despre cea din Micro 19, unde am demolat peste 140 de garaje şi am pus în loc parcare modernă, loc de joacă, parc. Modelul va fi folosit anul acesta şi pentru reabilitările urbane din Micro 18 şi zona Ancora. Am modernizat şcoli şi grădiniţe. Am construit 30 de terenuri de sport în unităţile de învăţământ. Am modernizat şi dotat spitalele pe care le avem în administrare: cel de Pediatrie, Maternitatea ”Buna Vestire” şi Spitalul de Psihiatrie. Am investit în sport şi am avut de câştigat. Galaţiul se poate mândri cu echipe de primă ligă la hochei, unde suntem în premieră campioni ai României, volei, baschet, futsal. Am reabilitat termic 6 blocuri din Galaţi, cu bani europeni. Am făcut, tot pe bani europeni, parcare pentru TIR-uri, am modernizat un colegiu liceal, am înfiinţat un centru de terapie şi recuperare pentru copiii cu deficienţe locomotorii şi unul pentru bolnavii de Alzheimer. Nu în ultimul rând, am reuşit să pornim proiectul de subtraversare a Dunării, care se află în faza realizării studiului de fezabilitate. Ştiu că pentru mulţi pare un proiect fantasmagoric, ştiu că mulţi sunt sceptici. O repet pentru a nu ştiu câta oară: tunelul pe sub Dunărea este proiectul de infrastructură care poate salva Galaţiul de la izolare. Fără un proiect major de infrastructură, Galaţiul va deveni, în câţiva ani, o a doua Vale a Jiului. Nici un Guvern post-decembrist, nici un ministru şi nici un parlamentar de Galaţi nu au făcut nimic pentru a pune Galaţiul pe hartă şi am ajuns să fim condamnaţi la izolare. Dacă nu facem singuri ceva, dacă nu facem un proiect major prin care să obligăm Guvernul şi apoi investitorii să vină către Galaţi, nu avem nicio şansă să mergem mai departe.

- Ce credeţi că v-ar putea reproşa gălăţenii după acest mandat?

Marius Stan (UNPR): Sunt multe lucruri pe care mi le reproşez şi singur. Aş fi vrut să pot face mai multe şi mai mult. Aşa am crezut înainte de a fi primar, că am să pot muta munţii din loc. Din păcate, administraţia publică, birocraţia excesivă, legislaţia stufoasă, contradictorie şi în continuă schimbare nu ne-a permis să ne ducem la bun sfârşit chiar tot ce ne-am propus. Au fost întârzieri mari pe unele proiecte, pentru că legea şi procedurile ne-au ţinut pe loc. Au fost licitaţii care au durat şi 18 luni, pentru că aşa e legea în România şi nu putem face altfel. Au fost situaţii în care unii cetăţeni s-au opus modernizării. Şi a trebuit să apelăm la proceduri legale de expropriere, care durează şi costă. Au fost situaţii în care am aşteptat avize de la ministere şi câte un an, deşi erau probleme banale. În acest context funcţionăm şi, de aceea, multe dintre proiecte au început cu întârziere sau se finalizează mai greu. Oricum, spun eu, cu toate piedicile, cu toată opoziţia şi cu toată birocraţia am reuşit în trei ani şi jumătate să finalizăm mai multe proiecte decât predecesorii mei în 20 de ani. Ştiu că oamenii nu mai au răbdare, că s-au săturat să tot aştepte. Şi îi înţeleg. Dar vreau să ştie că am făcut tot ce a fost omeneşte posibil pentru a realiza cât mai multe proiecte de modernizare şi dezvoltare a Galaţiului, desigur, cu respectarea legii şi a procedurilor legale în vigoare. Altfel nu se poate! Şi îmi mai reproşez ceva: că nu am vorbit mai mult cu oamenii, că nu am ieşit în fiecare zi să le spun ce fac, ce am făcut şi ce vreau să fac. Am crezut că e suficient să fac lucruri pentru ei.

- Care dintre contracandidaţii deja anunţaţi vi se pare un competitor redutabil şi de ce?

Marius Stan (UNPR): Am învăţat din sport să nu îmi subestimez niciodată adversarii. Fiecare competitor, oricât de outsider ar părea, poate face surprize. Sunt adeptul jocului bărbătesc, bazat pe fair play. Şi mai cunosc un lucru important: gustul victoriei. Ştiu cum este să fii campion!

- Veţi avea o campanie agresivă sau vă veţi axa doar pe promovarea de proiecte pentru oraş?

Marius Stan (UNPR): În pofida faptului că unii au furat startul, pentru mine, campania electorală va fi una bazată pe promovarea de proiecte: ce am făcut (şi am ce spune), la ce lucrăm acum şi suntem în curs de finalizare şi ce avem de gând să facem în continuare. Cred că oamenii sunt sătui de vorbe fără acoperire. Spre deosebire de ceilalţi competitori, eu chiar pot vorbi de proiecte.

- În cazul în care veţi fi ales primar al Galaţiului, care direcţie/serviciu din Primărie veţi reorganiza din temelii?

Marius Stan (UNPR): Înainte de a fi primar, aş fi căzut şi eu în capcana de a spune ”TOT”. Cei care spun acest lucru, nu ştiu cum funcţionează mecanismele în administraţia publică şi nu ştiu ce înseamnă ca sute de oameni şi familiile lor să depindă de tine. Sigur că sunt lucruri de îmbunătăţit în activitatea Primăriei, în special în ceea ce priveşte reacţia funcţionarilor la nevoile cetăţenilor. Dar spun eu că s-au făcut paşi importanţi în aceşti aproape patru ani pentru îmbunătăţirea serviciilor oferite populaţiei. Un exemplu foarte elocvent este Evidenţa Populaţiei. Am reuşit să diminuăm semnificativ timpul de aşteptare la ghişee şi timpul de răspuns la cereri. De la 30 – 45 zile, cât se aştepta înainte de iunie 2012 pentru eliberarea unei cărţi de identitate, la 48 – 72 ore în prezent. Sunt progrese ce nu pot fi ignorate. Altfel, e uşor să spui ”dăm afară tot” şi angajăm numai profesionişti. Salariile din administraţia publică nu sunt deloc motivante. Nici un super specialist nu vine să lucreze pe 900 – 1.000 lei pe lună, la Primărie.

- Dacă nu veţi ajunge edil şef al Galaţiului dar vi se va oferi oportunitatea de a fi ales viceprimar, veţi accepta?

Marius Stan (UNPR): Nu

- Care vă sunt în acest moment veniturile personale lunare şi de unde provin acestea?

Marius Stan (UNPR): Declaraţia mea de avere este publică de 8 ani. Poate fi consultată de oricine.

Zilele trecute le-am solicitat câtorva politicieni gălăţeni care şi-au exprimat clar intenţia de a se înscrie în cursa pentru Primăria Galaţi şi care au şi fost deja desemnaţi de partidele lor pentru a se arunca în lupta electorală să răspundă la câteva întrebări. E vorba de un set de doar şase întrebări, la care s-au solicitat răspunsuri scurte şi la obiect, dar care să poată face diferenţa între competitori. Politicienii au fost destul de prompţi în a răspunde la întrebări, iar modul în care şi-au formulat răspunsurile este deja un semn al modului în care se vor poziţiona în lupta electorală. Precizăm că răspunsurile celor trei candidaţi oficiali sunt prezentate în ordine pur alfabetică, fără nicio legătură cu şansele pe care şi le dau aceştia sau cifrele din sondajele fantomă care au apărut deja pe piaţă.

1 - Vă avantajează alegerea primarului într-un singur tur de scrutin?

Nicuşor Ciumacenco (PNL): Cred că pot avea sprijinul majorităţii gălăţenilor şi dacă este un singur tur de scrutin, dar nu mi se pare normal ca alegerile să fie într-un tur în cazul primarilor şi în două tururi în alte situaţii, cum ar fi prezidenţialele. Democraţia ar trebui să aibă aceeaşi unitate de măsură. Să nu uităm că, fără al doilea tur, nu ar fi existat ca preşedinţi Emil Constantinescu, Traian Băsescu sau Klaus Iohannis. Democraţia a dovedit că e nevoie de două tururi.
Cătălin Cristache (MP): Nu. Nu mă avantajează, dar nu asta este cel mai important. Cel mai important este ca votul să reflecte voinţa unui număr cât mai mare de alegatori, ori formula alegerilor dintr-un singur tur ne poate aduce in situaţia de a avea un primar ales de 10-15% dintre locuitorii urbei.
Ionuţ Pucheanu (PSD): Indiferent de numărul tururilor de scrutin, în alegerea primarului vor decide numai gălăţenii. Consider că alegerile într-un singur tur de scrutin fac diferenţa cu adevărat între candidaţi! Candidaţii trebuie să convingă alegătorii printr-un program administrativ care să răspundă nevoilor pe care aceştia le au. În acest moment există o lege electorală care prevede alegerea primarilor într-un singur tur. Indiferent că ne place sau nu ne place acest lucru, legea trebuie respectată şi aplicată.

2 - Care dintre contracandidaţii deja anunţaţi vi se pare un competitor redutabil şi de ce?

Nicuşor Ciumacenco (PNL): Dat fiind că până acum a fost anunţat oficial doar Ionuţ Pucheanu, este singurul despre care pot vorbi. E un tânăr cu potenţial, dar sunt surprins că PSD a luat decizia de a merge pe mâna lui, în condiţiile în care partidul are oameni cu mult mai multă experiaţă administrativă.
Cătălin Cristache (MP): Toţi competitorii mei sunt redutabili, dar nu datorită valorii lor intrinseci, ci a mecanismelor de partid pe care le-au rulat timp de 25 de ani, prin care şi-au creat propria clientela politică, o armată de funcţionari prin care, invariabil, au controlat sau influenţat votul. Sunt redutabili, într-adevăr, dar nu pentru că sunt capabili sau pregătiţi să se arunce-n luptă, ci pentru că, în realitate, fac parte dintr-un mare blat pus la cale de aceiasi Nica, Toader şi Durbacă, în care totul se negociază şi se aranjează încă dinaintea votului. Da, sunt redutabili, dar redutele lor vor cădea anul acesta, pentru că sunt prea mulţi cei care s-au săturat să vadă că, indiferent ce ar alege, aceleaşi trei persoane conduc oraşul şi judeţul de 25 de ani.
Ionuţ Pucheanu (PSD): Iau în serios toţi competitorii din această campanie electorală, însă nu vreau să mă raportez la contracandidaţi, ci vreau să mă raportez la problemele gălăţenilor. Fiecare candidat va transmite electoratului viziunea sa, iar la alegeri gălăţenii vor decide singuri cui vor încredinţa administrarea oraşului.

3 - Veţi avea o campanie agresivă sau vă veţi axa doar pe promovarea de proiecte pentru oraş?

Nicuşor Ciumacenco (PNL): Am dovedit în urmă cu patru ani ce fel de campanie promovez: una a porţilor deschise către oricine doreşte să vină alături de noi şi a proiectelor realizabile, supuse dezbaterii publice.
Cătălin Cristache (MP): Hai să fim serioşi! Ce înseamnă campanie agresivă la Galaţi şi ce înseamnă dezbatere pe proiecte? Aşa cum v-am mai spus, ceea ce vedem încă din anii '90 este o veşnică dezbatere pe proiecte. Nimeni nu deranjează pe nimeni şi toată lumea se-ntrece în proiecte, care mai de care mai îndrăzneţe, care mai de care mai fantasmagorice. Tuneluri pe sub Dunare, trotuare încălzite, stadioane care se-nvârt după soare şi te miri ce altceva şi proiecte cât să muţi Galaţiul cu tot cu Dunăre pe Lună. Să fie clar: oraşul ăsta-i mort nu din lipsă de proiecte sau de soluţii ci din cauza faptului că între păpuşarii politici ai Galaţiului s-a instalat, bine-merci, o pace trainică şi temeinică, sudată în zeci de ani. Eu nu am de gând să fac campanie agresivă. Nici nu ştiu exact ce-i aia. Dacă cumva înseamnă să spun adevărul despre dezastrul în care ne-au adus PNL, PSD şi PC, sau oricum s-or mai numi ei acum sau până la alegeri, atunci probabil că veti considera că fac campanie agresivă. De data aceasta adevărul nu va mai rămâne încrement între proiecte şi promisiuni. Asta ne-a lipsit cu adevărat până acum: curajul de a alunga lupii din stână.
Ionuţ Pucheanu (PSD): Galaţiul are nevoie de dezbatere publică a proiectelor administrative. Cu atât mai mult acum, când se apropie campania electorală. Candidaţii în administraţia gălăţeană trebuie să înţeleagă că oamenii s-au săturat de scandal, de înjurături între politicieni, de ameninţări şi de intoxicări. De aceea, vreau să fac apel la o campanie electorală curată, la dezbatere publică şi la respect între candidaţi. Oraşul nostru şi gălăţenii merită să fie respectaţi! Eu vă asigur, încă de acum, că nu voi răspunde provocărilor contracandidaţilor mei, indiferent de ceea ce vor spune despre mine.

4 - În cazul în care veţi fi ales primar al Galaţiului, care direcţie/serviciu din Primărie veţi reorganiza din temelii?

Nicuşor Ciumacenco (PNL): Trebuie regândită întreaga structură organizatorică a primăriei, pentru a eficientiza activitatea în vederea reducerii birocraţiei. Cred că o atenţie deosebită trebuie acordată serviciului care coordonează activitatea Asociaţiilor de Proprietari, pentru a preîntâmpina problemele din trecut. Un alt exemplu îl reprezintă Institutia Arhitectului Şef, unde e necesar să se realizeze regulamente foarte clare în vederea fluidizării activităţii. Totodată, cred că va trebui realizată o platformă digitală pentru obţinerea certificatului de urbanism şi a autorizaţiei de construire, pentru a limita interacţiunea dintre funcţionar şi cetăţean.
Cătălin Cristache (MP): Am să răspund simplu: toate. Birocraţia, clientelismul politic şi nepotismul trebuie să dispară din toate structurile administraţiei locale. Toate birourile-s supraaglomerate cu nepoţi, nepoate, cumnaţi, amante actuale sau viitoare, fini, cumetri şi verişori, şi să nu-mi spuneţi că nu ştiaţi asta. Dacă aducem profesionişti în primărie, dacă nu o să mai inventăm funcţii doar pentru ca să ne săturăm neamurile şi patronii politici, veţi vedea că toate problemele ce ne bântuie ca o fatalitate de 25 de ani se vor rezolva. Chiar credeţi că nu există soluţii pentru termoficare? Chiar acceptaţi că în secolul XXI nu se poate scăpa de haitele de câini? Chiar trebuie să cumpărăm toate hârburile Europei pe post de mijloace de transport civilizat? Vă imaginaţi că nu există soluţii pentru a putea livra apă potabilă tuturor cetăţenilor oraşului? Hai s-o terminăm cu căpuşele de partid şi cu-mbuibatul neamurilor şi veţi vedea că apar şi soluţiile.
Ionuţ Pucheanu (PSD): Aş "schimba" mai multe reguli în această instituţie şi folosesc ghilimelele pentru că nu e musai să fie daţi oameni afară ci doar să fie conştientizaţi că sunt în slujba cetăţeanului şi trebuie să respecte cu sfinţenie lucrul acesta! Nu voi schimba profesionişti de dragul schimbării, nu voi înlocui un om competent doar pentru că are altă orientare politică. Încă se aşteaptă mult la uşi pentru o banală semnătură şi încă se primesc răspunsuri incomplete... asta aş schimba în primul rând!

5 - Dacă nu veţi ajunge edil şef al Galaţiului dar vi se va oferi oportunitatea de a fi ales viceprimar, veţi accepta?

Nicuşor Ciumacenco (PNL): Am fost de acord să fiu viceprimar în momentul în care propunerea a venit din partea unui om cu experienţă. Nu am acceptat să fiu viceprimar în cazul lui Marius Stan, deşi mi s-a făcut această propunere (în schimbul candidaturii mele la primărie, în 2012) pentru că nu aveam încredere în proiectele şi echipa sa. Din păcate, timpul mi-a dovedit că am avut dreptate. Sunt un om de echipă şi pot lucra în orice colectiv dovedeşte profesionalism şi seriozitate.
Cătălin Cristache (MP): Ar însemna să accept trocul şi minciuna, iar asta nu se poate. Nu am cu cine să fac astfel de înţelegeri, pe de o parte pentru că toţi contracandidaţii mei fac sau au făcut parte din blatul politic orchestrat de Nica, Toader şi Durbacă, iar pe de altă parte, cum m-aş putea înţelege cu nişte persoane care oricum nu acţionează ca efect al propriei voinţe ci mai degrabă ca marionete ale susnumiţilor?
Ionuţ Pucheanu (PSD): Nu mi-am pus această problemă! Sunt candidat la primăria municipiului Galaţi şi cu siguranţă voi câştiga alegerile pentru Primăria Galaţi.

6 - Care vă sunt în acest moment veniturile personale lunare şi de unde provin acestea?

Nicuşor Ciumacenco (PNL): Veniturile obţinute sunt din Cabinetul Medical Individual şi din afacerea familiei. Aceste venituri sunt strict din mediul privat.
Cătălin Cristache (MP): În acest moment realizez venituri doar din salariul de inginer la Registrul Auto Român.
Ionuţ Pucheanu (PSD): De la momentul în care am intrat în administraţia publică, singurul venit pe care l-am realizat a fost din salariul de director general al SP Ecosal.

Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice a Judeţului (DGRFP) Galaţi este unitatea teritorială cu personalitate juridică a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, prin care se realizează, în mod unitar, strategia şi programul Guvernului în domeniul finanţelor publice şi se aplică politica fiscală a statului. Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Galaţi a avut în anul 2015 ca obiective tangibile: eficienţa, transparenţa activităţii şi aplicarea unui tratament unitar pentru contribuabili, care să asigure evitarea subiectivismului şi reducerea suspiciunilor de corupţie.
Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice a judeţului Galaţi are în subordine:
- 6 administraţii judeţene ale finanţelor publice: Brăila, Buzău, Constanţa, Galaţi, Vrancea, Tulcea;
- 5 servicii fiscale municipale: Râmnicu Sărat, Mangalia, Medgidia, Tecuci, Adjud;
-14 servicii fiscale orăşeneşti: Făurei, Ianca, Însurăţei, Pătârlagele, Pogoanele, Băneasa, Eforie, Hârşova, Năvodari, Târgu Bujor, Panciu,
Babadag, Măcin, Sulina;
- 15 birouri vamale.

Activitatea de colectare

Reducerea timpului de reacţie la nevoile declarative şi informaţionale ale contribuabililor persoane fizice şi juridice au fost preocupări ale DGRFP Galaţi pe parcursul anului 2015. Perfecţionarea procedurilor de gestionare a declaraţiilor a dus la înregistrarea de rezultate bune în cadrul activităţii de gestiune contribuabili. La data de 31.12.2015 la nivelul DGRFP Galaţi erau înregistraţi un număr de 251.421 contribuabili, cu 5.130 mai mulţi decât la finele anului 2014.
Creşterea numărului de contribuabili constituie un factor important pentru asigurarea unui sistem social puternic, determinând o creştere a veniturilor colectate la buget, venituri necesare realizării investiţiilor în sănătate, educaţie şi incluziune socială. La finele anului 2015 efortul DGRFP Galaţi de colectare a veniturilor bugetare s-a concretizat în încasarea unei sume de 12.932, 5 mil. lei, cu 263,55 mil. lei mai mult faţă de programul de încasări comunicat de ANAF. Aceste rezultate au fost posibile printr-o coordonare eficientă a acţiunilor structurilor din subordine, precum şi printr-o comunicare operativă şi responsabilitate în asigurarea unor servicii de calitate oferite contribuabililor. Cel mai înalt grad de realizare a programului de încasări a fost înregistrat de judeţul Galaţi, cu un procent de 110,03 %.
La nivelul activităţii fiscale veniturile bugetului de stat au fost de 4.312,32 mil. lei, ale bugetului asigurărilor sociale de stat de 2.922,96 mil. lei, ale bugetului asigurărilor sociale pentru şomaj de 104,89 mil. lei şi ale bugetului fondului naţional unic pentru asigurări de sănătate de 1.373,18 mil. lei. Contribuţia cea mai importantă la formarea veniturilor bugetului de stat o reprezintă impozitul pe venit cu o pondere de 43,99%, urmat de TVA cu 30,03 % şi impozit pe profit cu 15,60%.
Comparând nivelul încasărilor din cele 6 judeţe ale DGRFP Galaţi (în mil. lei) se constată că ponderea cea mai mare a încasărilor o are judeţul Constanţa, urmat de judeţul Galaţi, iar ponderea cea mai mică o înregistrează judeţul Tulcea. Analizând în condiţii de comparabilitate activitatea anului 2015 faţă de anul 2014, rezultă încasări superioare cu 1,601,61 mil. lei, respevtiv cu 14,13 p.p.. Creşterea veniturilor bugetare colectate pe fondul diminuării sarcinii fiscale (reducerea cu 5 p.p. a contribuţiei de asigurări sociale datorate de angajator, scutirea de impozit a profitului reinvestit, reducerea cotei de TVA la 9% pentru alimente, cu excepţia băuturilor alcoolice, etc.) a fost posibilă printr-o colaborare dinamică între structura de colectare, structura de inspecţie fiscală şi structura antifraudă.

Eşalonări la plată acordate

În cursul anului 2015 au fost aprobate 424 cereri pentru eşalanarea la plată a obligaţiilor bugetare restante în suma de 86,65 mil. lei.
La fineIe anului 2015 se aflau în derulare un număr de 769 eşalonări la plata ceea ce reprezintă o creştere cu 24,63% faţă de finele anului 2014, când erau în derulare 617 eşalonări la plată.

Încasări executare silită

În vederea recuperării şi reducerii arieratelor şi cu scopul de a creşte gradul de colectare a veniturilor bugetare, organele fiscale subordonate Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Galaţi, au procedat la aplicarea tuturor modalităţilor de executare silită prevăzute de O.G. nr. 92/2003 republicată.
Totalul sumelor realizate la BGC din executare silită pe anul 2015  se ridica la 1.023,23 milioane lei, din care:
- din somaţii 629.07 milioane lei
- din popriri asupra disponibilităţilor din conturi bancare 362.45 milioane lei
- din popriri pe venituri la terţi 29.65 milioane lei
- din valorificări sechestre bunuri mobile 0.75 milioane lei
- din valorificări sechestre bunuri imobile 1.31 milioane lei
Încasările realizate ca urmare a aplicării măsurilor de executare silită în 2015, au reprezentat 11,74% din totalul încasărilor realizate la bugetul general consolidat. Cea mai eficientă modalitate de executare silită s-a dovedit a fi comunicarea somaţiei, care a condus la încasări de 61,48% din totalul veniturilor din executare silită.
În anul 2015 numărul societăţilor în insolvenţă a fost de 1.466, în scădere cu 43,71% faţă de anul anterior. În ceea ce priveşte distribuţia pe judeţe, o scădere semnificativă a numărului de societăţi intrate în insolvenţă se înregistrează în judeţul Galaţi de aproximativ 56% şi în judeţul Buzău de aproximativ 50%.

Activitatea de inspecţie fiscală

Referitor la activitatea de combatere a evaziunii fiscale, în perioada ianuarie-decembrie 2015, au fost transmise organelor de cercetare penală un număr de 433 sesizări (aferente operatorilor economici persoane juridice) pentru un prejudiciu estimat în suma 1.807.370 mii lei. În perioada de referinţă s-au efectuat 6.252 de acţiuni (inspecţii fiscale parţiale/generale şi acţiuni de control inopinat/încrucişat/cercetări la faţa locului) la operatori economici persoane juridice din care un număr de 3.586 inspeţctii fiscale parţiale/generale, de către un număr mediu de 310 inspectori activi.
În perioda analizată, la nivelul structurilor judeţene coordonate de DGRFP au fost transmise un număr de 2.974 de D.N.O.R.-uri cu control anticipat din care la data de 31.12.2015 sunt un număr de 16 D.N.O.R.-uri cu termen legal de soluţionare depăşit din care 10 acţiuni sunt suspendate conform prevederilor O.P.A.N.A.F. Dr. 467/2013 privind condiţiile şi modalităţile de suspendare a inspecţiei fiscale.
În perioada ianuarie - decembrie 2015, au fost iniţiate un număr de 33 de acţiuni de inspecţie fiscală urmare a analizelor efectuate privind riscului fiscal asociat preţurilor de transfer, în cadrul cărora s-a solicitat Dosarul preţurilor de transfer.
Din numărul total de inspecţii fiscale iniţiate au fost finalizate un număr de 23 de acţiuni, urmare cărora s-au stabilit sume suplimentare în suma de 79.147 mii lei (impozit pe profit şi accesorii) şi s-a diminuat pierderea fiscală cu suma de 128.081 mii lei.

Activitatea vamală

Rezultate deosebite au fost înregistrate în 2015 la:
- BVF Constanţa (reţineri de droguri, ţigarete; interzicerea unui export către Siria ca urmare a aplicării unei sancţiuni internaţionale)
- BVF Constanţa Sud (reţineri de marfă contrafăcută, ţigarete, produse strategice, precursori de droguri şi mărfuri neconforme pentru punere pe piaţă);
- BVF Oancea (reţineri de arme, valută nedeclarata, bijuterii);
- BVF Giurgiulesti (reţineri de ţigarete de contrabandă).
Ca urmare a activităţilor derulate de birourile vamale, DRV Galaţi s-a clasat pe primul loc în ceea ce priveşte ţigaretele confiscate şi mărfurile contrafăcute reţinute.

Acţiuni propuse pentru anul 2016

Pe parcursul anului 2016, Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Galaţi va acţiona pentru respectarea standardelor de conduită şi integritate instituţionala, abordarea echitabilă, nediscriminatorie a agenţilor economici, promovarea unui parteneriat real în relaţia directă cu contribuabilii, acestea fiind premise esenţiale pentru creşterea eficienţei şi calităţii actului fiscal şi pentru realizarea cu profesionalism a misiunii instituţiei, care aplică în teritoriu, în mod unitar Strategia şi Programul Guvernului în domeniul finanţelor publice.
Perfecţionarea activităţii de asistenţă a contribuabililor constituie un obiectiv prioritar, menit să asigure preîntâmpinarea dificultăţilor inerente în cunoaşterea şi interpretarea legislaţiei, să contribuie la educarea şi responsabilizarea contribuabililor şi să conducă la creşterea gradului de conformare declarativă şi de plată a obligaţiilor fiscale.
Continuarea aplicării sistemului de înlesniri la plata obligaţiilor pentru contribuabilii aflaţi în dificultate generată de lipsa temporară a disponibilităţilor băneşti, măsură ce vine în sprijinul mediului de afaceri şi implicit impulsionează încasările la bugetul general consolidat şi contribuie la reducerea arieratelor bugetare.
Îmbunătăţirea colaborării instituţionale care oferă oportunitatea descoperirii cu celeritate a infracţiunilor economice, astfel încât utilizarea informaţiilor din bazele de date proprii şi a celor din bazele de date ale altor autorităţi să conducă la prevenirea, identificarea, recuperarea prejudiciilor create bugetului general consolidat şi la combaterea evaziunii fiscale.

Societatea Apă Canal S.A. Galaţi este Operator Regional la nivelul Judeţului Galaţi din anul 2010 şi este delegată să gestioneze serviciile de alimentare cu apă şi de canalizare în: municipiul Galaţi, municipiul Tecuci, oraşele Târgu Bujor şi Bereşti, comunele: Lieşti, Iveşti, Umbrăreşti, Barcea, Pechea, Şendreni, Movileni, Cosmeşti, Slobozia Conachi, Bereşti Meria, Smârdan, Tudor Vladimirescu, Cavadineşti, Cuza Vodă, Drăgăneşti, Piscu, Braniştea, Fundeni, Independenţa.
În perioada 2012-2015, Societatea APA CANAL SA Galaţi a derulat trei proiecte majore care au avut ca obiectiv modernizarea şi dezvoltarea facilităţilor integrate de apă potabilă şi apă uzată la nivel regional, în scopul îmbunătăţirii standardului de viaţă al populaţiei din Judeţul Galaţi.

I. Proiectul regional „Reabilitarea şi extinderea infrastructurii de apă şi apă uzată în judeţul Galaţi” a vizat extinderea furnizării serviciilor de apă şi canalizare în 11 localităţi din judeţul Galaţi, respectiv:  municipiile Galaţi şi Tecuci, oraşul Târgu Bujor şi comunele: Lieşti, Iveşti, Umbrăreşti, Barcea, Drăgăneşti, Pechea, Cuza Vodă, Slobozia Conachi.

Proiectul a fost cofinanţat din Fondul de Coeziune prin Programul Operaţional Sectorial Mediu 2007-2013 (POS Mediu), Axa prioritară 1 „Extinderea şi modernizarea sistemelor de apă şi apă uzată”.

Valoarea totală a investiţiei, în conformitate cu prevederile Contractului de finanţare este de 507.718.645 lei fără TVA.

Investiţiile prevăzute în proiect au fost grupate pe nouă componente: şase contracte de lucrări,  două contracte de servicii şi un contract de furnizare.

Indicatorii fizici finali ai proiectului sunt:

·         reabilitare şi extindere aducţiuni de apă - 10,051 km;
·         lucrări de extindere şi reabilitare a reţelelor de distribuţie a apei potabile - 239,302 km;
·         branşamente individuale – 13.378 bucati;
·         lucrări de extindere a reţelelor de canalizare – 324,140km;
·         construirea şi reabilitarea staţiilor de pompare, rezervoare de apă, staţii de tratare a apei;
·         reabilitare foraje – 126 foraje la fronturile de captare Salcia Lieşti, Vadu Roşca, Tecuci şi Târgu Bujor;
·         sisteme SCADA pentru sistemul de alimentare cu apă si sistemul de canalizare;
·         3 noi staţii de epurare construite;
·         2 staţii de epurare a apelor uzate au fost extinse si reabilitate;
·        în cadrul contractului de furnizare a fost achiziţionat un Sistem de uscare a nămolului în staţia de epurare a apelor uzate în municipiul Galaţi.
Valoarea acestor investiţii este de  383.911.239 lei fără TVA.

Repartiţia investiţiilor pe UAT-uri se prezintă astfel:

·  Municipiul Galaţi a fost beneficiarul unor în investiţii în valoare de 116.445.958 lei fără TVA;
·  Municipiul Tecuci a fost beneficiarul unor investiţii  în valoare de 69.570.863 lei fără TVA;
·  Oraşul Târgu Bujor a fost beneficiarul unor investiţii în valoare de 28.796.128 lei fără TVA;
·  In localitatea Lieşti au fost realizate investiţii în valoare de 49.039.407 lei fără TVA ;
·  In localitatea Iveşti au fost realizate investiţii în valoare de 22.023.560 lei fără TVA ;
·  In localitatea Umbrăreşti au fost realizate investiţii în valoare de 10.199.057 lei fără TVA;
·  In localitatea Barcea au fost realizate investiţii în valoare de 12.912.495 lei fără TVA;
·  In localitatea Drăgăneşti au fost realizate investiţii în valoare de 12.004.178 lei fără TVA; 

APA CANAL SA Galati a implementat proiectele finanţate prin Programul POS  Mediu 2007-2013

·  In localitatea Cuza Vodă au fost realizate investiţii în valoare de 8.282.909 lei fără TVA;
·  In localitatea Pechea au fost realizate investiţii în valoare de 37.500.748 lei fără TVA;
·  In localitatea Slobozia Conachi au fost realizate investiţii în valoare de 17.135.936 lei fără TVA;

II. Societatea APA CANAL SA Galaţi este unul dintre primii Operatorii Regionali din ţară care, în cadrul proiectului „Investiţii pentru exploatarea şi întreţinerea sistemelor de apă şi canalizare la nivelul ariei de operare a Operatorului Regional Societatea Apă Canal SA Galaţi”, a valorificat,  economiile înregistrate în urma semnării contractelor din cadrul proiectului finanţat prin POS Mediu 2007-2013.

Acest proiect este cofinanţat din Fondul de Coeziune, Axa Prioritara 1A – ”Extinderea şi Modernizarea Sistemelor de Apă şi apă uzată”. Valoarea totală a investiţiei este de 39.438.865 lei fără TVA,  incluzând servicii de audit şi publicitate în valoare de 15.939 lei fără TVA.

În cadrul acestui proiect au fost achizitionate autocurăţitoare simple (2buc), autocurăţitoare combinate (2buc), autovidanjă (3buc), autocisternă (2buc), instalaţie de preparare soluţie de hipoclorit de sodiu (2buc), buldoexcavator şi încărcător frontal (4buc), tractor buldoexcavator (1buc), autolaborator de detectare a pierderilor (2buc), stand verificare contori apă rece (1buc) şi contori electromagnetici (190buc), echipament de încărcare şi transport nămol (1buc), echipament de împrăştiere nămol (1buc), contori de apă rece cu citire radio (52.036buc), module radio (20.323buc) astfel:

·  Pentru UAT Galaţi au fost achiziţionate echipamente şi utilaje în valoare de 20.128.140 lei fără TVA;
·  Pentru UAT Tecuci au fost achiziţionate echipamente şi utilaje în valoare de 6.798.478 lei fără TVA;
·  Pentru Aglomerarea Lieşti (care include localităţile: Lieşti, Iveşti, Umbrăreşti, Barcea si Drăgăneşti) au fost achiziţionate echipamente si utilaje în valoare de 5.008.305 lei fără TVA;
·  Pentru Aglomerarea Pechea (care include localităţile: Pechea, Slobozia Conachi si Cuza Vodă) au fost achiziţionate echipamente si utilaje în valoare de 2.818.017 lei fără TVA;
·  Pentru UAT Târgu Bujor au fost achiziţionate echipamente si utilaje în  valoare de 2.479.403 lei fără TVA;
· Pentru UAT Şendreni,  UAT Cosmeşti,  UAT Bereşti,  UAT Movileni,  UAT Smârdan, UAT Tudor Vladimirescu au fost achiziţionaţi contori de apă rece cu citire radio în  valoare de 2.190.583 lei fără TVA. 

III.        Pentru a respecta cerinţele de conformare cu Directiva CE 98/83/EEC - Directiva privind apa potabilă şi Directiva Consiliului 91/271/CEE privind epurarea apelor uzate urbane, Societatea Apa Canal SA Galati a implementat o primă etapă a Programului Operaţional Infrastructura Mare (P.O.I.M. 2014-2020) prin proiectul „Asistenţa tehnică pentru pregătirea Aplicaţiei de Finanţare şi a Documentaţiilor de atribuire pentru Proiectul Regional de Dezvoltare a Infrastructurii de Apă şi Apă uzată din judeţul Galaţi, în perioada 2014-2020”, proiect cofinanţat din Fondul European de Dezvoltare Regionala.

Valoarea totală a contractului de servicii este de 9.269.900,00 lei fără TVA.

Obiectivul general al proiectului: elaborarea documentaţiilor necesare în vederea obţinerii finanţării proiectului de investiţii din fondurile europene destinate perioadei de programare 2014-2020, asigurându-se astfel continuarea strategiei locale pentru dezvoltarea sectorului de apă si apă uzată în Municipiile Galaţi şi Tecuci, Oraşul Bereşti, Comunele Cosmeşti, Şendreni, Pechea, Slobozia Conachi, Lieşti, Iveşti, Barcea, Umbrăreşti, Movileni, Braniştea, Independenţa, Piscu, Tudor Vladimirescu, Fundeni, Drăgăneşti, Cuza Vodă, Bereşti Meria, Smârdan şi îndeplinirea obligaţiilor asumate de România, în sectorul de apă şi apă uzată, prin Tratatul de Aderare a României la Uniunea Europeană.

Valoarea estimată a Proiectului regional de dezvoltare a infrastructurii de apă şi apă uzată în perioada 2014-2020 este de cca. 96.000.000 euro fără TVA.

Foarte multe persoane aleg centrala pe gaz atunci cand vine vorba despre sistemele de incalzire termica pe care le folosesc. De ce fug majoritatea romanilor de sistemele de incalzire pe electricitate? Cu toate ca tehnologia a avansat atat de mult, iar solutiile de incalzire sunt tot mai accesibile si eficiente, mitul conform caruia gazul este mai ieftin decat energia electrica inca exsita.

De ce aceasta confuzie? Pentru ca perceptia acestor oameni este legata de experienta cu centralele electrice cu radiatoare, resouri sau radiatoarele cu ulei, toate acestea fiind mari consumatoare de energie, cu un cost mult superior de consum. Si au dreptate ! Este adevarat ca aceste trei exemple au un consum mai mare decat o centrala obisnuita pe gaz, insa totodata ele nu respecta principiul de aur privind consumul scazut al unei instalatii de incalzire: inertia termica. Un sistem cu inertie termica este intodeauna mai ieftin. Romanii cunosc acest principiu de la sobe si de la radiatoareele vechi de fonta. Compania AMASS, dedicata pe solutii economice de incalzire mai ieftine decat gazul, doreste sa arate clientilor sai cat de avantajoase pot fi sistemele de incalzire electrice moderne, care nu au nicio legatura cu amintirile si perceptia gresita a romanilor.

Ce solutii propune AMASS ? Prima optiune este incalzirea electrica in pardoseala, care are costuri la consum cu 30% -40% mai mici decat cele din cazul unei centrale pe gaz. Un exemplu: la o casa de 150 mp utili, consumul mediu luna iarna este de 600 ron (inclusiv ceilalti consumatori electrici) > Deci pentru sezonul rece ( septembrie-martie) consumul de electricitate ar fi de 3600 ron pentru o casa de 150mp utili. In plus, nu este nevoie de intretinere, se poate alimenta de la panouri fotovoltaice, eoliene etc pe viitor, ofera siguranta in exploatare si are grija de sanatatea familiei dumenavoastra. Acest tip de sistem de monteaza in sapa, sub gresie, parchet sau dusumea si are o durata de viata foarte mare, care poate ajunge la 80 de ani in ceea ce priveste produsele AMASS.

In cazul in care optati pentru incalzirea electrica in pardoseala, pretul de investitie va fi mai mic cu 50% decat cel pentru centrala pe gaz cu radiatoare. De asemenea, acest sistem inregistreaza o curba termica ideala pentru corpul uman, de unde si senzatia de confort termic excelent. Este alegerea perfecta mai ales pentru familiile cu copii, dat fiind ca acestia petrec mult timp pe jos si pot raci cu usurinta.

Din punctul de vedere al eficientei termice, aceasta solutie este excelenta, mai ales pentru cei care detin panouri fotovoltaice. Un calcul simplu ne arata ca pentru o camera in care era necesar un radiator de 1000 W, instalarea unui sistem de incalzire in pardoseala inseamna un necesar de doar 700-800 W. Si desigur, nu putem uita faptul ca scapati de calorifere, tevi si alte accesorii care ocupau loc si erau greu de intretinut.

A 2 a solutie mai ieftina decat gazul propusa de AMASS, sunt radiatoarele electrice cu roca vulcanica, ideale pentru spatiile care trebuie incalzite rapid, locuinte, hale, birouri etc. Acestea au un consum cu pana la 40% mai mic fata de radiatoarele pe gaz, totul datorita rocilor vulcanice care au o inertie termica mare. Altfel spus, radiatoarele isi mentin temperatura inca 40 de minute din momentul in care alimentarea cu energie electrica s-a oprit. Practic consuma in medie curent 5-10 minute/ora. Deci un radiator de 2 kw va consuma pe ora in medie 150 W - 300 W.

Aceste radiatoare inmagazineaza caldura direct in roca vulcanica, astfel ca nu se pierde nimic. Timpul de functionare al acestora este de 2-3 ore/zi (5-10min/ora x 24 ore), spre deosebire de un radiator de otel care functioneaza 8ore/zi ca sa nu mai vorbim de un radiator pe ulei. In plus, acestea sunt insotite de termostatele AMASS inteligente, care va ajuta sa economisiti si mai mult. Prin urmare, pentru mai multe informatii, accesati www.amass.ro!

În lumina faptelor prezentate în mass-media din Galaţi privind reorganizarea activităţii de administrare a contribuabililor mijlocii şi înfiinţarea Administraţiei pentru contribuabili mijlocii constituită la nivelul regiunii, Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Galaţi ţine să precizeze următoarele aspecte:

Cele două procese aflate în desfăşurare, reorganizarea activităţii de administrare fiscală a contribuabililor mijlocii dispusă prin HG 816/30.09.2015 şi înfiinţarea Administraţiei pentru contribuabili mijlocii constituită la Constanţa care va deservi 1.505 agenţi economici începând cu data de 1 februarie a.c., comparativ cu 2.349 înregistraţi la data de 31.12.2015, nu vor produce efecte negative în derularea serviciului fiscal sau modului de repartizare a sumelor defalcate de TVA şi a impozitului pe venit în vederea echilibrării bugetelor locale.

În fapt, ca şi până acum, toţi contribuabilii mijlocii vor avea la dispoziţie aceleaşi servicii sau facilităţi în vederea îndeplinirii obligaţiilor declarative şi de plată, după cum urmează:

Depunerea declarațiilor fiscale:

- Obligația fiscală actuală de a depune declarații fiscale poate fi îndeplinită şi ulterior reorganizării prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta, prin portalul e-guvernare.ro.( 100, 101, 104, 106, 112, 120, 130, 180, 205, 300, 301, 390, 392, 393, 394, 399, 401, 402, 403, 710, Situaţii financiare anuale/Raportări anuale, etc.).

- Cererea de rambursare a taxei pe valoarea adăugată pentru persoanele impozabile stabilite în România, Formular 318, se completează în format electronic și se înaintează, pe cale electronică, organului fiscal competent din România, prin intermediul portalului electronic pus la dispoziție de Agenția Națională de Administrare Fiscală. 

- În cazul declaratiilor de înregistrare fiscală inițiale sau ulterioare (de mențiuni), acestea pot fi depuse la registratura organului fiscal competent sau se comunică prin poştă, cu confirmare de primire.

Alte servicii:

-Cererea de eliberare a certificatului de cazier fiscal fizice se depune la orice organ fiscal competent in eliberarea certificatului de cazier fiscal, personal sau de reprezentantul legal/imputernicit indiferent de domiciliul contribuabilului, de catre reprezentantul legal al acestora sau prin reprezentant pe baza de mandat întocmit conform legii, indiferent de domiciliul fiscal al contribuabilului. Eliberarea certificatului de cazier fiscal se face de indata de catre organul fiscal competent in eliberarea certificatului de cazier fiscal, indiferent de domiciliul fiscal al contribuabilului. 

- Contribuabilii pot beneficia de îndrumare şi asistenţa acordate de către organele fiscale, prin e-mail, prin intermediul formularului pentru asistenţă electronic pus la dispozitie pe portalul ANAF la adresa https://www.anaf.ro/arondare/. În cazul în care contribuabilii sunt nemulţumiti de modul de acordare a asistenţei sau de comportamentul unui funcţionar fiscal, aceștia pot să transmită un mesaj completând formularul de petiții de pe portalul ANAF la adresa https://www.anaf.ro/Sesizari/.

- În comtinuare, contribuabilii interesaţi pot să obţină informaţii publice despre un anumit agent economic transmiţând un mesaj text prin SMS care să conţină codul de identificare fiscală al societăţii respective, la numărul 1300. Contribuabilul va primi SMS de răspuns prin intermediul operatorilor de telefonie mobilă, cu următoarele date disponibile: codul de identificare fiscal, denumirea agentului economic, înregistrat/neînregistrat în scopuri de taxă pe valoare adăugată, starea de inactivitate fiscală a agentului economic, aplicarea sistemului de taxă pe valoare adăugată la încasare.

- Cererile contribuabililor pot fi depuse la registratura organului fiscal competent sau se comunică prin poştă, cu confirmare de primire, iar transmiterea solutionarilor acestora se poate face prin poştă, cu confirmare de primire.

Referitor la modul de stabilire, alocare a sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată şi din impozitul pe venit, precum şi a beneficiarilor (unităţi administrativ-teritoriale) de drept, ţinem să menţionăm că, în conformitate cu prevederile Legii bugetului de stat pe anul 2016, nr. 339 din 18 decembrie 2015, sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată şi din cota de 18,5% din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale se repartizează prin decizie a directorului general al direcţiei generale regionale a finanţelor publice/şefului administraţiei judeţene a finanţelor publice. Calculul acestor sume are la bază impozitul pe venit mediu pe locuitor, care este obtinut din datele declarate de agenții economici pe fiecare punct de lucru inregistrat fiscal, astfel încât nu contează cărui organ fiscal este arondat contribuabilul, ci unde este situat sediul secundar inregistrat fiscal.

„Mai simplu, banii colectaţi de la contribuabilii mijlocii care au puncte de lucru sau sedii secundare pe raza judeţului Galaţi, de exemplu, reprezentând sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată şi din impozitul pe venit vor ajunge în situaţia dată tot în bugetul local al UAT-urilor pe raza cărora sunt înregistraţi agenţii economici respectivi, şi nu în bugetul altor UAT-uri din cadrul regiunii, arbitrar alese. Trebuie să precizez că proiectele de infrastructură şi dezvoltare locală sau regională nu vor fi afectate de această reorganizare sau de deciziile colegilor nostri de la Constanţa din cadrul noi Administraţii pentru contribuabili mijlocii.

Sunt sigur că decizia conducerii ANAF de a alege judeţul Constanţa ca locaţie a Administraţiei pentru contribuabili mijlocii a avut la bază criterii la fel de obiective ca în anul 2013 când s-a stabilit ca Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice să fie la Galaţi“, a declarat Eugen Ciorici, director general al DGRFP Galaţi.

Duminică, 17 Ianuarie 2016 00:00

S-a închis drumul Galaţi - Cuca (DN 24D)

Deşi judeţul Galaţi iese de sub incidenţa codului portocaliu astăzi, începând ora 18.00, regiunea noastră rămâne sub cod galben în intervalul 17 ianuarie, ora 18.00 – 18 ianuarie, ora 18.00. Meteorologii anunţă că ninsorile vor continua, dar vor fi în diminuare, însă vântul va mai prezenta intensificări cu viteze la rafală de 50 până la 70 km/h, viscolind temporar ninsoarea şi spulberând zăpada depusă. În judeţul Galaţi, până la această oră, nu s-au înregistrat probleme deosebite generate de ninsoare şi viscol. Circulaţia pe drumurile naţionale şi judeţene s-a facut în condiţii de iarnă, excepţie făcând sectorul de drum Cuca - Vânători unde, din cauza viscolului s-au format suluri de zăpadă ce au determinat autorităţile ca începând cu ora 15.30, drumul naţional DN 24D Galaţi - Cuca să fie închis.
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Galaţi, ne-a informat că s-a acţionat pentru deszăpezirea şi împraştierea de material antiderapant pe căile de comunicaţii rutiere, cu 21 utilaje de la Secţia Drumuri Naţionale si 28 pe drumurile judeţene, fiind angrenate în aceste acţiuni peste 200 de lucrători ai Ministerului Afacerilor Interne, de la Comitetele Locale pentru Situaţii de Urgenţă şi alte structuri cu atribuţii în gestionarea efectelor acestor fenomene. 

Duminică, 17 Ianuarie 2016 00:00

Precizări pentru agenţii economici

Primăria municipiului Galaţi aduce la cunoştinţa contribuabililor care desfăşoară activităţi economice în clădirile pe care le deţin (societăţi comerciale, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, etc.) că au obligaţia, potrivit noului Cod Fiscal, să depună o declaraţie în acest sens, la Serviciul de Taxe şi Impozite Locale. Respectiva declaraţie este necesară pentru calcularea nivelului de impozit, în conformitate cu noile prevederi ale Codului Fiscal (Legea 227/2015).
Primăria municipiului Galaţi le recomandă contribuabililor care se află în această situaţie să depună declaraţiile prevăzute de Codul Fiscal până cel târziu pe 29 februarie 2016, pentru a exista timpul necesar introducerii şi prelucrării acestora în baza de date până pe 31 martie, dată până la care contribuabilii pot beneficia de bonificaţia de 10% la plata integrală a taxelor şi impozitelor pe 2016.
Ghişeele de lucru cu publicul ale Serviciului de Taxe şi Impozite Locale (fosta Romarta) sunt deschise luni, marţi, joi şi vineri, între orele 8.30 şi 16.30, şi miercuri, între orele 8.30 şi 18.30. Celelalte puncte de colectare a taxelor şi impozitelor locale, din Micro 18 şi Micro 39, precum şi cel destinat persoanelor juridice, situat pe strada Basarabiei, au program cu publicul de luni până joi, între orele 8.30 şi 15.30, şi vineri între orele 8.30 şi 12.30.

Pagina 7 din 10