Cătălin Mihai MOGA

Cătălin Mihai MOGA

Compania Johnson & Johnson este obligată de o decizie judecătorească a unui juriu din Missouri să plătească daune în valoare de 4,69 miliarde de dolari către 22 de femei care au acuzat compania că pudra de talc produsă de ei ar fi conţinut azbest, ceea ce ar fi cauzat cancerul lor ovarian, potrivit The Street, citat de Mediafax.
Amenda cuprinde daune compensatorii de 550 de milioane de dolari şi 4,14 miliarde de dolari reprezentând o amendă, potrivit unei declaraţii comune a avocaţilor reclamanţilor.
Acţiunile Johnson & Johnson au scăzut cu 2,4% după închiderea şedinţei de tranzacţionare.
Compania se confruntă cu peste 9.000 de plângeri penale legate de pudra de talc.
În cadrul unei declaraţii, compania a spus că va face apel la verdict, „care a fost produsul unui proces nedrept din punct de vedere fundamental care le-a permis reclamanţilor să prezintă un grup de 22 de femei, majoritatea fără nicio legătură cu statul Missouri, într-un singur caz, toate susţinând că au dezvoltat cancer ovarian din cauza produselor noastre”.

Thrillerul "Siberia", de Matthew Ross, cu Keanu Reeves în rolul principal şi în care joacă şi actriţa româncă Ana Ularu, a avut premiera vineri în cinematografele din America de Nord, informează Mediafax.
În centrul acţiunii se află Lucas Hill (Reeves), un comerciant de diamante american. După ce partenerul său dispare în mod inexplicabil, Hill porneşte pe urmele acestuia, în Rusia, având drept paravan vânzarea unor diamante rare, de origine îndoielnică. Este vrăjit, însă, de proprietara unei cafenele ruseşti din Siberia, Katya (Ularu). Pe măsură ce pasiunea dintre ei devine mai aprinsă, se complică lucrurile şi în lumea înşelătoare a traficului de diamante. Ciocnirea celor două lumi îl aduce pe erou într-o situaţie fără ieşire, potrivit sinopsisului de pe cinemagia.ro.
La premiera de la New York, ce a avut loc miercuri seară, Keanu Reeves a declarat că a fost interesat de acest scenariu pentru intimitatea emoţională, dar şi pentru umorul său.
"Ştii, este căsătorit, este negustor de diamante, sfârşeşte prin a avea o idilă, se îndrăgosteşte, încearcă să ţină lucrurile împreună şi se prăbuşeşte", şi-a descris Reeves personajul pentru The Hollywood Reporter.
Pentru Ana Ularu, scenariul demonstrează complexitatea relaţiilor.
"Cred că am fost interesată să am pe cineva care să spună o istorie ca asta, o poveste de dragoste neobişnuită, care nu implică lucruri care funcţionează sau mici breşe", a declarat aceasta pentru The Hollywood Reporter.
"Implică pe cineva care trece prin tot acest haos, tot acest iad şi sfârşeşte tot prin a iubi acea persoană", a mai spus Ularu.
Actriţa Ana Ularu nu se află la primul rol într-un film străin. Ea a mai jucat alături de Jennifer Lawrence şi Bradley Cooper în "Serena" (2014) şi alături de Tom Hanks în "Inferno" (2016). În 2017 publicul a putut să o vadă în serialul de televiziune "Emerald City".
De-a lungul carierei, actriţa a jucat, printre altele, în peliculele "Italiencele" (2004), de Napoleon Helmis, "Turkey Girl" (2005), de Cristian Mungiu, scurtmetraj parte din filmul colectiv "Obiecte pierdute/ Lost and Found", "Hârtia va fi albastră" (2006), de Radu Muntean, şi "Tinereţe fără tinereţe" (2007), al lui Francis Ford Coppola.
Totodată, în 2011, a primit trofeul Boccalino - premiul criticii elveţiene pentru cea mai bună actriţă, la Festivalul Internaţional de Film de la Locarno, pentru rolul din "Periferic" (2010), de Bogdan George Apetri, iar în 2012, trofeul Shooting Stars, Festivalului Internaţional de Film de la Berlin.

LeBron James, marea vedetă a baschetului nord-american, ar putea juca într-o comedie, iar aceasta ar fi a doua apariţie a sa într-un film, după ce şi-a jucat propriul rol în lungmetrajul "O tipă... dezastru/ Trainwreck", de Judd Apatow, potrivit variety.com, citat de Mediafax.
Proiectul acestei comedii a fost vândut companiei de producţie Paramount Players de scenaristul Steve Mallory şi de LeBron James, prin compania sa SpringHill Entertainment, iar vedeta NBA este în negocieri să joace în viitorul film.
Proiectul a fost dezvoltat timp de mai multe luni, iar Mallory se va ocupa de scenariu.
Lungmetrajul va fi produs de SpringHill Entertainment.
La începutul lunii iulie, LeBron James a semnat un contract pe patru ani cu echipa Los Angeles Lakers, în valoare totală de 154 de milioane dolari, a anunţat agenţia care îi reprezintă interesele, Klutch Sports Group.
Deşi James, în vârstă de 33 de ani, a fost ocupat să îşi construiască o carieră ca unul dintre cei mai mari jucători de baschet din lume, sportivul este pasionat şi de cinematografie. Recent, el a vândut companiei Legendary Entertainment proiectul "Hustle", pe care îl va produce, fapt care i-a permis să se înscrie în Sindicatul producătorilor americani.
De asemenea, este producătorul remake-ului "House Party" (New Line) şi al seriei Netflix "On Her Own Ground", cu Octavia Spencer.

Prefectura Galaţi anunţă că paşapoartele simple electronice pentru persoanele care au împlinit vârsta de 18 ani vor avea o valabilitate de zece ani. Prevederea este stipulată în Legea nr. 133 din 18 iunie 2018 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate, care va intra în vigoare pe 20 iulie 2018. Acelaşi act normativ restricţionează emiterea paşapoartelor simple temporare doar la situaţii conjuncturale clar definite şi care trebuie justificate cu documente. Astfel, paşaportul simplu temporar se eliberează cetăţenilor români care îndeplinesc condiţiile prevăzute de prezenta lege şi nu se află în situaţia de suspendare a dreptului de a călători în străinătate.
"Pentru obţinerea unui paşaport simplu temporar, solicitantul trebuie să se prezinte la sediul serviciului nostru pentru a dovedi cu documente împrejurările care impun emiterea unui astfel de document de călătorie, iar după obţinerea aprobării, să achite taxa aferentă care în prezent este de 96 lei. Prin urmare, atragem atenţia solicitanţilor şi reprezentanţilor agenţiilor de turism cu privire la faptul că achiziţionarea pachetelor de vacanţă şi a biletelor de transport ar trebui să se facă numai după verificarea existenţei şi a valabilităţii documentelor de călătorie, cu precizarea că pentru a călători în ţări unde este necesară viza de intrare, paşaportul trebuie să fie valabil minim 6 luni de la data intrării în ţara respectivă", spune comisar şef de poliţie Aurelian Păduraru, şeful Serviciului Public Comunitar pentru Eliberarea şi Evidenţa Paşapoartelor Simple.

În şedinţa de Guvern de joi, 12 iulie 2018, s-a aprobat extinderea până la 31 iulie 2018 a termenului până la care contribuabilii persoane fizice trebuiau să depună Declaraţia Unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale. Termenul a fost extins deoarece atât bonificaţia de 5% din impozitul pe venit aferent anului 2018 şi plătit integral până la 15 martie 2019, cât şi cea acordată corespunzător pentru contribuţiile sociale datorate, au suscitat interesul contribuabililor, care a determinat îngreunarea Spaţiului Privat Virtual prin numărul foarte mare de accesări ale acestui serviciu online gratuit în apropierea expirării termenului.
Declaraţia se completează şi se depune de către persoanele fizice care realizează, individual sau într-o formă de asociere, venituri din România şi/sau din străinătate, şi de cele care datorează impozit pe venit şi contribuţii sociale obligatorii. Persoanele care nu realizează venituri şi aleg să plătească contribuţia de asigurare de sănătate au de asemenea obligaţia de a depune Declaraţia Unică. Declaraţia Unică se depune online, atât prin intermediul Spaţiului Privat Virtual (SPV), pe baza de nume utilizator şi parolă, sau cu certificat digital calificat, cât şi prin intermediul portalului e-guvernare.ro. De asemenea, Declaraţia se poate depune şi în format hârtie direct la registratura administraţiilor fiscale ale ANAF, sau prin poştă, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
Nedepunerea la termenele prevăzute de lege de către persoanele fizice a Declaraţiei Unice se sancţionează cu amendă de la 50 lei la 500 lei, potrivit art.336, alin.(3) din Codul de Procedură Fiscală.

Anul acesta, Ziua Dunării a fost marcată de WWF-România cu mare încredere în importanţa educaţiei în formarea cetăţenilor de mâine, pentru conservarea naturii. Astfel, WWF-România a lansat primul ghid educaţional care tratează în egală măsură Dunărea, Delta Dunării şi sturionii din Dunăre: "Exploratori ai Dunării şi ai Sturionilor din Dunăre".
Ghidul "Exploratori ai Dunării şi ai Sturionilor din Dunăre" face parte dintr-o serie de trei ghiduri educaţional pe care WWF-România îl realizează completând seria deja cunoscută care tratează natura sălbatică din Carpaţii de Sud-Vest şi zimbri. Ghidul este structurat în trei părţi, primele două tratând subiecte teoretice legate de Coridorul Verde al Dunării Inferioare, Delta Dunării şi sturionii din Dunăre şi a treia parte care reprezintă bazele viitoarelor Cluburi de tineri activi pentru Dunăre şi Sturionii din Dunăre. Practic, această ultimă parte reprezintă curriculumul complet destinat profesorilor şi elevilor coordonatori, care să îi îndrume pe aceştia pas cu pas în construirea unor generaţii de tineri adulţi responsabili cu mediului, implicaţi în identificarea şi soluţionarea problemelor cu care comunităţile lor se confruntă. Ghidul este destinat tinerilor cu vârste cuprinse între 12-18 ani de la gimnaziu şi liceu şi este disponibil online aici. Materialul a fost realizat în cadrul proiectului "Conservarea sustenabilă a sturionilor din Dunăre prin prevenirea şi reducerea braconajului şi comerţului ilegal cu produse din sturion" cu contribuţia financiară din partea programului Comisiei Europene LIFE+ şi cofinanţat de WWF-Olanda.

România găzduieşte ultimul sector al fluviului Dunărea neîntrerupt de baraje, Dunărea Inferioară

Până prin anii '90, lunca şi Delta Dunării au suferit modificări majore prin îndiguirea şi desecarea unor suprafeţe inundate sau inundabile însemnate şi transformarea lor în terenuri agricole. Mai mult de 80% din zonele umede au fost pierdute şi, odată cu ele, serviciile pe care le furnizează: protecţia împotriva inundaţiilor, apă potabilă, lemn, biomasă, oportunităţi de turism şi recreere, peşte şi alte surse de hrană. Zonele inundabile cu tot ce însumează ele (lacuri, braţe laterale ale Dunării) sunt importante pentru depunerea icrelor de către peşti şi zone de cuibărit pentru numeroase specii de păsări migratoare. Astfel, zonele umede din lungul Dunării erau rezervoare importante de resurse naturale pentru localnici. Întreruperea legăturii fluviului cu lunca inundabilă, a dus la pierderea acestor beneficii oferite de natură şi a determinat reducerea drastică a capacităţii de stocare a apei la inundaţii şi protejarea astfel a localităţilor de viituri puternice.

Sturionii, cel mai valoros dar al Dunării

Apăruţi în urmă cu 200 de milioane de ani, contemporani cu dinozaurii, sturionii sunt peşti migratori străvechi aflaţi astăzi în pragul dispariţiei. Dunărea Inferioară este unul dintre ultimele sectoare de apă dulce unde mai pot fi găsiţi sturioni sălbatici. Pescuitul ilegal - în principal pentru caviar - este cea mai mare ameninţare directă împotriva sturionilor din Dunăre. Acesteia i se adaugă pierderea habitatelor şi întreruperea migrării către zonele de reproducere. În România din anul 2006 este interzis pescuitul sturionului, interdicţia fiind valabilă până în prima parte a anului 2021. 

15Ghid Sturioni poza in text

Prima platformă online de sesizare a tuturor problemelor de mediu

Problemele de mediu, fie că vorbim despre un posibil caz de braconaj sau un comportament nepotrivit la adresa mediului, de luna aceasta pot fi semnalate online cu ajutorul platformei actionez.ro. Această platformă funcţionează ca un formular online interactiv. Cetăţenii îl completează cu informaţiile pe care le au şi, în funcţie de caz, fie le este indicat să trimită o sesizare către instituţia sau instituţiile relevante problemei identificate de ei, fie primesc o serie de recomandări, în funcţie de problematică. Sesizarea va fi redirecţionată automat de către platformă instituţiei căreia îi este destinată. Odată trimisă sesizarea, aceasta va apărea pe harta sesizărilor trimise de toată lumea. Pe măsură ce instituţia răspunde sesizării, platforma va arăta gradul de soluţionare, în timp real.

WWF şi Google pun Delta Dunării pe harta digitală a lumii

WWF-România îşi uneşte forţele cu Google pentru a pune Delta Dunării pe harta digitală a lumii, pe care o cutreieră peste un miliard de oameni zilnic. Procesul de captare a imaginilor de tip Street View a început acum o lună de zile, echipa WWF navigând braţele Sulina şi Sfântu Gheorghe, iar imaginile vor fi disponibile online în toamnă pe Google Maps, după ce vor fi procesate de specialiştii Google.

#Connect2DanubeDelta: De ce este importantă Delta Dunării

Delta Dunării, sit UNESCO protejat la nivel internaţional, adăposteşte peste 5.000 de specii de animale şi plante, peste 300 de specii de păsări, adică 85% dintre speciile de păsări din România, majoritatea strict protejate, cea mai mare colonie de pelicani şi cea mai întinsă zonă compactă de stufăriş din Europa. De asemenea, Delta este cunoscută pentru dinozaurii subacvatici, sturionii, cei mai mari peşti de apă dulce din lume. În perioada Comunismului însă, biodiversitatea zonei a scăzut din cauza extinderii terenurilor agricole, a fermelor piscicole şi a exploatării excesive a stufului.

Biodiversitatea sau conexiunea dintre toate elementele naturale

Trăim într-o lume a tehnologiei, o lume a conexiunilor şi hashtagurilor, dar, în acelaşi timp, când vine vorba de mediul înconjurător, este greu să înţelegem de ce contează natura pentru noi, zi de zi. Delta Dunării este un hotspot de biodiversitate, un termen complicat la prima vedere, dar familiar, când este analizat mai atent. Născut din sintagma "diversitate biologică", termenul se referă la varietatea vieţii pe Pământ, în toate formele ei şi cu toate interacţiunile sale. Varietate genetică, nenumărate specii, comunităţi, ecosisteme - ca Delta Dunării - unde viaţa interferează cu mediul fizic. Aceste numeroase interacţiuni au făcut Pământul prielnic vieţii omeneşti. Tot ce vedem în jurul nostru, de la păduri, delte, râuri, toate ecosistemele care ne oferă resurse pentru traiul nostru, toate acestea înseamnă, de fapt, biodiversitate. Faptul că avem aer respirabil şi apă potabilă, hrană şi spaţii de recreere, se datorează biodiversităţii.

Un hashtag menit să schimbe trendul: #ProtectWater

Cea mai mare ameninţare înregistrată la adresa biodiversităţii provine din impactul combinat al pierderii şi degradării habitatelor, ca urmare a activităţii umane - nu degeaba perioada actuală este numită de cercetători Antropocen. Dacă trendul actual continuă, până în 2020 populaţiile speciilor sălbatice de vertebrate ar putea ajunge la un declin de 67%, comparativ cu anul 1970, ca urmare a activităţilor umane. În plus, cel mai mult suferă populaţiile speciilor de apă dulce, declinul fiind în acest caz de 81%, mai mult decât dublă faţă de speciile terestre şi marine. Odată cu biodiversitatea, cu ecosistemele de apă dulce, pierdem de fapt şi serviciile esenţiale de mediu: protecţia împotriva inundaţiilor, apă potabilă, lemn, biomasă, oportunităţi de turism şi recreere, peşte şi alte surse de hrană.
Dar fiecare putem şi să protejăm natura, prin gesturi simple. Înseamnă să alegem produse locale şi de sezon, să susţinem produsele sustenabile, dezvoltate de localnici. Când călătorim, să fim turişti responsabili care nu iau cu ei decât poze ca amintire şi care nu deranjează speciile sălbatice. Poate cel mai important, înseamnă să ne informăm şi să acţionăm când vedem că legile care proejează natura, ca Directiva Cadru Apă şi Directiva Habitate, sunt în pericol. Doar împreună şi prin gesturi repetate zi de zi putem proteja natura.

Jocuri şi jucării cu eroii din filme, jucării eco realizate din lemn, jocuri software care transpun copiii în realitatea virtuală - pe piaţa românească de profil oferta devine tot mai variată, producătorii şi comercianţii raportand an de an rezultate financiare în creştere. Potrivit studiului realizat de compania KeysFin, pe fondul creşterii veniturilor românilor, piaţa jucăriilor ar putea depăşi în acest an pragul de 1 miliard de lei.
În România, oferta de jocuri şi jucării din 2018 este, fără îndoială, cea mai variată de până acum. Există zeci de mii de produse diferenţiate în functie de vârsta sau preferinţele copiilor - de la jocuri şi jucării cu eroii din filme la jocuri de logică, perspicacitate etc. Potrivit comercianţilor, un nou trend care prinde tot mai mult în ţara noastră îl reprezintă jocurile şi jucăriile hand-made, multe dintre acestea fiind vândute sub formă de kit, pe care copiii trebuie să îl asambleze şi decoreze. Sunt produse care încearcă să stimuleze creativitatea şi îndemânarea, dar şi apropierea copiilor de natură, de mediul ambiant. Sunt jocuri şi jucării menite să scoată copiii din faţa calculatorului, să îi ajute să interacţioneze mai mult cu realitatea.
Radiografia pieţei jucăriilor arată o creştere semnificativă a afacerilor producatorilor români. Sunt în general companii mai puţin cunoscute pe piaţa românească, care mizează pe calitatea produselor şi mai puţin pe publicitatea asociată, specifică marilor jucători. Aceşti producători de jucării sunt mai degrabă cunoscuţi pe pieţele din afara ţării, unde preferă să işi distribuie produsele.
"Piaţa jucăriilor aparţine în mare parte produselor licenţiate, cu eroi din filme, din desene animate, care beneficiază de o publicitate agresivă pe toate canalele mass media. Dovadă că afacerile companiilor care vând produse licenţiate sunt cele mai mari - Jumbo, Noriel, Netzah Game şi Brick Depot sunt, în prezent, cei mai activi jucători dintr-o piaţă a cărei cifră de afaceri ar putea depăşi în acest an 1 miliard de lei", explică analiştii de la KeysFin.

Piaţa jucăriilor, un business profitabil

Potrivit datelor KeysFin, în piaţa românească a producţiei şi comercializării de jocuri şi jucării (coduri CAEN 3240 si 4765) activează 374 de companii, cu peste 30% mai multe decât în 2012. In intervalul 2012-2017, cifra lor de afaceri a crescut de aproximativ 5 ori, de la 190,8 milioane lei în 2012 la 946,5 milioane de lei în 2017 (n.r. - estimări preliminarii KeysFin).
"Asistăm la un avans semnificativ al acestei pieţe şi estimăm că, până la finalul acestui an, piaţa jucăriilor şi a jocurilor va atinge 1 miliard de lei, extinderea semnificativă a ofertei, a numărului de magazine şi creşterea puterii de cumpărare a clienţilor fiind principalele argumente", afirmă analiştii KeysFin.
Cresterea pieţei jocurilor şi jucăriilor a venit si pe fondul investiţiilor companiilor străine, care controlează în prezent 80% din comerţul autohton şi puţin peste 50% din sectorul de producţie. Firmele cu acţionari din Grecia, Luxemburg, Marea Britanie, Cipru, Germania, Ungaria şi Franţa sunt cei mai puternici investitori.
Cele mai multe companii din piaţă activează în Bucureşti, Mureş, Bihor, Covasna, Harghita, Arad şi Braşov. Covasna este liderul topului din perspectiva cifrei de afaceri, cele şase companii din acest judeţ înregistrând o cifră de afaceri cumulată de peste 53 milioane de lei.

Jumbo, liderul de necontestat al pieţei

Firmă cu acţionariat grecesc, Jumbo ramâne şi în acest an cel mai important jucător din piaţa jucăriilor. Compania, care şi-a continuat în ultimii doi ani extinderea agresivă în teritoriu cu noi magazine de format tip hyper, a raportat în 2016 o cifră de afaceri de 268,2 milioane de lei.
Grecii, care acoperă peste 56% din piaţă, sunt urmaţi în clasamentul comercianţilor de Noriel (Intertoy Zone SRL), cu afaceri de 140,9 milioane de lei, Netzah Game SRL (15,4 milioane de lei), primul magazin certificat LEGO din Romania (Brick Depot SRL) cu 14,3 milioane lei, J&M SRL (14,2 milioane lei) şi Imaginarium (Tritex Design SRL) cu o cifra de afaceri de 9 milioane de lei. În topul producătorilor de jocuri şi jucării, conduce firma Romexa SA, cu afaceri de 21,8 milioane de lei, urmată de Airquee SRL (19,5 milioane lei), D-Toys SRL (18 milioane lei), Modelleisehnbahn SRL (17,2 milioane de lei) şi From Product SRL, cu 14,5 milioane de lei.
"Primii 10 jucători din comerţul de profil concentreaza 92% din piaţă, iar în sectorul producţiei primele 10 companii reprezintă 67% din cifra de afaceri totală. Astfel, nivelul ridicat de polarizare a pieţei jucăriilor este direct influenţat de nivelul investiţiilor făcute de principalii jucatori", explică analiştii de la KeysFin.
La nivel internaţional, potrivit datelor Keysfin, LEGO este principalul actor din piaţa jucăriilor, cu venituri de 4,7 miliarde de euro şi un profit de 1,05 miliarde de euro în 2017. Compania este urmată de Hasbro (producător al mai multor mărci de jucării: Transformers, Frozen, My Little Pony, Monopoly etc.), cu venituri de 4,34 miliarde de euro şi de Mattel (mărci: Barbie, Fisher Price, Mega Bloks etc), cu 4,06 miliarde de euro.

În România, 5% dintre accidentele rutiere mortale sunt produse ca urmare a consumului de alcool, în contextul în care rapoartele Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii înregistrează o rată de 8,7 decese într-un an la 100.000 de locuitori. Potrivit psihologului Lenke Iuhoş, reacţiile la volan ale şoferilor încetinesc simţitor direct proporţional cu creşterea alcoolemiei. Astfel, la o alcoolimie de 0,3 la mie, şoferului i se înceţoşează imaginea şi nu mai estimează corect distanţele, la o alcoolimie de 0,5 la mie, i se micşorează viteza de reacţie şi nu mai estimează corect viteza cu care conduce. La o alcoolimie de 0,8 la mie, imaginea scade din claritate cu 10-20%, iar la o alcoolemie de 1,1 la mie, acuitatea vizuală se reduce cu 20-30 de procente, timpii de reacţie cresc semnificativ, are tulburări de echilibru, nu poate vorbi coerent şi capacitatea de a conducere este serios afectată.

Infocons a realizat un studiu asupra medicamentelor/suplimentelor alimentare tip pulbere pentru soluţie orală şi a suplimentelor alimentare împotriva răcelii şi gripei. Au fost analizate 17 produse. Distribuitorii sunt: Smithkline Beecham S.A. (Coldrex Max Grip Lemon, Coldrex Honey&Lemon, Coldrex Lemon, Coldrex MaxGrip Fructe de pădure&Mentol), Bristol Myers Squibb KFT (Fervex pentru adulţi, Fervex pentru copii), Zentiva KS (Modafen Hot Drink), SC Slavia Pharm SRL (Faringo Hot Drink), Wrafton Laboratories Limited (Revigrip Hot Lemon Max), Glaxosmithkline Consumer Healthcare (Theraflu EXTRA răceală şi gripă, Theraflu SINUS răceala şi gripă), Zdrovit (Gripovit Junior, Gripovit Max C), SC Fiterman Pharma SRL (Propolis C Răceala&Gripă pentru copii şi adulţi), Angelini Pharma Österreich GMBH (Tantumgrip - lămâie, lămâie&miere, portocală) şi Vitar s.r.o (Herbaflu răceală şi gripă). Din punct de vedere al conţinutului de sodiu, 36,84% din produse au înregistrat cantităţi de sare, variind între 42,2 şi 135,8 mg.
Rezultatele acestui studiu au fost, după cum urmează:
- Theraflu EXTRA răceală şi gripă - 42,2 sare (mg/per plic);
- Theraflu SINUS răceală şi gripă - 42,2 sare (mg/per plic);
- Tantumgrip Lamaie Revigrip Hot Lemon Max - 112,9 sare (mg/per plic);
- Revigrip Hot Lemon Max - 117 sare (mg/per plic);
- Modafen Hot Drink - 121,39 sare (mg/per plic);
- Tantumgrip Lamaie&Miere - 135,8 sare (mg/per plic);
- Tantumgrip Portocala - 135,8 sare (mg/per plic).
Organizaţia Mondială a Sănătăţii nu recomandă consumul a mai mult de 5 g (echivalentul unei linguriţe) de sare zilnic. Cantitatea medie de sare consumată de o persoană zilnic este de 9-12 grame. Reducerea acesteia la mai puţin de 5 g poate reduce riscul de boli cardiovasculare, infarct sau accident vascular cerebral. De altfel, în România, în perioada 2010-2016, 576.328 de persoane au suferit un accident vascular cerebral.
"Chiar dacă este vară, putem răci. Răcim şi iarna, răcim şi primăvara, chiar şi toamna. Indiferent când răcim, mulţi dintre noi mergem repede la prima farmacie şi cumpărăm tot felul de produse de răceală, de cele mai multe ori fără recomandarea medicului. Astfel, ajungem la celebrele «plicuri de răceală», substanţe cu care sperăm să ne facem bine cât mai repede. Ar trebui să fim atenţi la ce conţin aceste produse, deoarece multe dintre ele conţin substanţe active, dar şi mulţi coloranţi, aromatizanţi, zahăr pentru a le îndulci. Dacă ne uităm pe eticheta unui astfel de produs, nici nu ştim dacă suntem în galantarul cu mâncare sau cu medicamente. Dar atenţie, astfel de produse conţin şi sare! Cred că nimeni nu s-ar fi gândit la aşa ceva, şi în condiţiile în care ingerăm sare din tot felul de produse agro-alimentare, ne mai trezim cu sarea şi în produsele care ar trebui să ne facă bine. Trebuie să fim atenţi pentru că, mâncând multă sare, s-ar putea să fim nevoiţi să ne întoarcem la farmacie", a spus Sorin Mierlea, preşedinte InfoCons.

InfoCons a realizat un studiu comparativ 2015 vs 2018 pentru produsele tip băuturi energizante ce se găsesc pe piaţa din România. În cadrul acestui studiu, au fost analizate 65 de produse, aparţinând următorilor producători/distribuitori/importatori: Coca-Cola HBC România, S.C. Hell Energy SRL, SC Mega Image SRL, S.C. Alconor Company SRL, Romaqua Group S.A. Borsec, Sarantis România S.A., Kaufland România S.C.S., Elgeka-Ferfelis România SA, SC Procer Company SA, S.C. European Food SA, SC Lidl Discount SRL, Nova Trade SRL, SC Rio Bucovina SRL, S.C. Profi Rom Food SRL, Queen Monaco Services SRL, Carrefour Romania, Nec Fresh SRL, Tymbark Maspex Romania SRL, S.C. Quadrant-Amroq Beverages SRL, Red Bull GmbH, Ertag S.R.L., SC Avatar Trading 3000 SRL, Premium Beverages SRL, Belfoods Impex SRL, Deli Food Distribution SA şi Romania Hypermarche S.A.
Cantitatea de glucide a produselor studiate s-a situat între 0 şi 16 grame/100ml. 20% din produsele studiate au avut sub 1 gram de glucide în 2018, aproape acelaşi procentaj ca în 2015, când 19.5% din produsele studiate au înregistrat aceeaşi cantitate. 16 grame este cea mai mare cantitate de glucide regăsită în produsele studiate în 2018, cu aproape 1 gram mai mare decât maxima din 2015, de 15,1 grame. 93% din cantitatea de glucide a produsului din 2018 a fost reprezentată de zaharuri. 8.62 grame este media glucidelor regăsite în produsele studiate în 2018, foarte puţin peste media din 2015, de 8.54 de grame.
Cantitatea de zaharuri din produsele analizate în 2018 s-a situat între 0 şi 15 grame/100ml de produs. 66% dintre produsele studiate în 2018 au avut cantitatea de glucide din componenţa lor reprezentată exclusiv de zaharuri. 15 grame este cea mai mare cantitate de zaharuri regăsite în produsele studiate în 2018.

Pagina 441 din 484