Claudia PATRICHE

Claudia PATRICHE

Administraţia Fluvială a Dunării de Jos Galaţi se chinuie de câteva luni să găsească o firmă care să facă lucrările de modernizare atât de necesare bunei funcţionări a spărgătorului de gheaţă Perseus. Potrivit declaraţiilor directorului general al Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos Galaţi, ”Caietul de sarcini pentru modernizarea navei Perseus a fost refăcut, am reluat procedura de achiziţie pentru a atrage posibili ofertanţi, am avut o întâlnire cu proiectantul, cel care a întocmit documentaţia, şi cu societatea de clasificare, cea care a avizat planurile, şi au întocmit documentaţia. Suma alocată pentru modernizare a fost de 8,4 milioane de euro din care am cheltuit 200.000 de euro cu proiectarea, au rămas 8,2 milioane de euro fără tva”.

Termenul de depunere a ofertelor este de 22 februarie

”În fiecare seară când îmi spun rugăciunea, mă rog la Dumnezeu să vină un ofertant serios astfel încât să reuşim să modernizăm această navă şi să fie funcţională. Termenul este de 24 de luni şi sperăm ca în perioada în care nava este în modernizare să nu existe nici gheaţă pe Dunăre, să fie o iarnă cum a fost iarna aceasta ”, a mai spus Dorian Dumitru
Dată în folosinţă în 1990, nava Perseus poate interveni atât la stingerea incendiilor, cât şi pentru ranfluarea navelor eşuate pe Dunăre. Totuşi, funcţia de bază este aceea de spargere a gheţii de pe Dunăre, un real pericol atât pentru traficul naval, cât şi pentru locuitorii de pe malurile fluviului. În România mai există o navă similară lui Perseus, nava Hercules, aflată la Constanţa, în administrarea Grupului Român pentru Salvarea de Vieţi Omeneşti pe Mare. Hercules se află în lucrări de modernizare, ceea ce face ca Perseus să fie în prezent singura navă funcţională cu care se poate acţiona iarna.

Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi are în plin proces de derulare achiziţia unui complex de dragaj format din: dragă absorbant refulantă nepropulsată, două şalande hidroclap nepropulsate, remorcher de manevră, ponton pentru acostarea şi încărcarea şalandelor şi 500 metri liniari de tubulatură. Documentaţia pentru procedura de achiziţie publică a complexului de dragaj a fost aprobată în luna noiembrie 2017, de către Consiliul Tehnico-Economic al AFDJ Galaţi, apoi a fost transmisă pentru publicare în SEAP, în vederea validării în aceeaşi lună, proiect ce ar fi trebuit făcut în parteneriat cu Bulgaria, dar partenerii bulgari au renunţat la această colaborare, conform spuselor directorului general al AFDJ, Dorian Dumitru.
”Ne-a fost teamă că poate fi declarat neeligibil, dar noi am mers mai departe singuri şi a fost acceptat proiectul. Complexul de dragaj trebuie să fie gata în iulie 2019. Am avut o singură ofertă. Oferta este dată de ATG Shipypard Giurgiu, iar termenul este de 12 luni. Timp de 2 ani de zile ni se vor deconta şi cheltuielile operaţionale (cheltuieli pentru combustibil, salarii, cu materiale) pentru acest complex de dragă”, a declarat Dorian Dumitru.
Valoarea complexului de dragaj este de 43.500.000 de lei, finanţarea fiind asigurată în procent de 85% din fonduri europene nerambursabile, în cadrul programului C.E.F. (Mecanismul pentru Interconectarea Europei) şi 15% din bugetul de stat.
”Primul obiectiv este relocarea unui nou şenal, un dragaj capital la deschiderea în zona Bechet, al doilea obiectiv este la Corabia pentru executarea unui dragaj capital pentru asigurarea pasei de acces la pod, deschiderea celei de-a doua pase de trecere pe sub podul Calafat-Vidin (la ora actuală se navigă pe o singură pasă în sens alternativ). Tot în cadrul acestui proiect mai avem şi un sistem de semnalizare care se va instala pe podul de la Calafat Vidin, astfel încât navigaţia să se desfăţoare în siguranţă”, a mai declarat directorul general al AFDJ Galaţi.

 

A început numărătoarea inversă pentru bătălia în instanţă iniţiată de Guvern împotriva autorităţilor din Galaţi pe tema controversatului teren de la Vădeni, teren care era destinat pentru construcţii de locuinţe ANL, dar care a ajuns să fie arendat în scopuri agricole. Primul termen de judecată va fi joi, 22 februarie, ora 08:30, potrivit portalului instanţei.
Cererea de chemare în judecată a fost înregistrată la Tribunalul Bucureşti, de la finele lui noiembrie 2017, dosarul fiind repartizat la Secţia a II-a de Contencios Administrativ şi Fiscal. Obiectul dosarului îl constituie obligarea emiterii actului administrativ pentru predarea celor 655 ha de teren din comuna Vădeni, teren pe care trebuia să se extindă cartierul de ANL-uri ”Dimitrie Cantemir”
La sfârşitul şedinţei Consiliului Local din octombrie 2017, primarul declara ”Sperăm la un dialog ceva mai direct şi mai bun cu Guvernul României tocmai pentru a vedea şi a înţelege şi noi exact pentru ce ni se cere cumva acest teren înapoi. Nu înţeleg de ce pentru parcela de 300 de hectare pe care, la fel, o avem dată în arendă de mai bine de 3 ani, nimeni nu spune nimic”.
A greşit municipalitatea sau au dreptate brăilenii rămâne de văzut. Reamintim că, Guvernul condus pe atunci de brăileanul Mihai Tudose a aprobat un Memorandum în cursul lunii septembrie 2017, prin care s-a decis trecerea suprafeţei de teren din proprietatea Galaţiului în cea a Brăilei de la care a fost luat terenul în 2002.

Municipalitatea doreşte să-şi diminueze patrimoniul privind spaţiile de locuit pe care Primăria le deţine, asta după ce ani la rând locuinţele sociale au reprezentat ”găuri negre” la bugetul local, după cum susţine primarul Ionuţ Pucheanu care doreşte ca aceste locuinţe să poată fi scoase la vânzare. În acest sens, la ultima şedinţă a Consiliului Local a fost modificată o hotărâre din 2001 care prevedea ca locuinţele din patrimoniul Primăriei să devină locuinţe sociale după ce erau efectuate lucrări de igienizare şi reparaţii în valoarea de peste 50.000.000 lei vechi (5.000 ron). Potrivit noii hotărâri aceste locuinţe nu-şi vor mai schimba statutul şi vor putea fi vândute, întâietate având cei care au pentru ele contracte de chirie. Pentru cele în care nu sunt chiriaşi, ele vor fi scoase la licitaţie. Aceste locuinţe care beneficiau de îmbunătăţiri ce depăşeau suma de 5.000 de lei, deveneau locuinţe sociale şi numai puteau fi vândute în urma cererii sau disponibilităţii.
”Actualmente toate spaţiile de locuit pe care primăria municipiului Galaţi le are reprezintă în mare măsură o gaură neagră la bugetul local, asta şi pentru că mare parte din ele, anual, au nevoie de intervenţii, (cel puţin fondul vechi), mă refer aici la case, acolo unde lucrurile se deteriorează şi datorită vechimii acestor clădiri, la nivelul apartamentelor, atunci când sunt eliberate aceste apartamente de obicei e ca după război în ele şi evident că trebuie aduse la un minim standard de locuit în vederea închirierii către alţi cetăţeni ce doresc să locuiască în astfel de apartamente puse la dispoziţie de către primăria municipiului Galaţi. Facem începutul unei mici dreptăţi pentru cei ce doresc să devină proprietari unui astfel de apartament, pentru cei care nu doresc dar, pe piaţa liberă au căutare. Vom scoate pe piaţă la licitaţie un număr de apartamente care să poată fi cumpărate de către doritori după regulile pieţei libere imobiliare la nivelul municipiului Galaţi”, a declarat primarul Ionuţ Pucheanu.

Cazarma fostei unităţi militare de pe Bulevardul Coşbuc, în suprafaţă de 10.817 mp nu va mai intra în patrimoniul Primăriei Galaţi, aceasta fiind transferată la Ministerul Justiţiei. Însă, preluarea cazarmei de pe strada Crizantemelor, se află în stadiu avansat, acolo unde vor fi construite mai multe blocuri ANL, cu un total de 360 de apartamente.
”Aşteptăm cu nerăbdare Hotărârea Guvernului prin care ne va fi transferată cazarma de pe strada Crizantemelor, din spatele Calorgal, acolo avem deja un parteneriat semnat cu cei de la MApN, unde jumătate din apartamentele ce urmează a fi construite în sistem ANL să le revină pentru lucrători ai MApN-ului. Minim 360 de apartamente urmează a fi construite în sistem ANL pe zona respectivă. Suntem destul de avansaţi, Ministerul Dezvoltării se ocupă de acest proiect. În momentul de faţă aşteptăm Hotărârea de Guvern”, a declarat primarul Ionuţ Pucheanu.
Primăria Galaţi a renunţat la solicitarea adresată Ministerului Apărării Naţionale de a prelua şi cazarma situată pe Bulevardul Coşbuc, aceasta urmând să fie repartizată Ministerului Justiţiei, pentru a fi construite acolo un sediu al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Galaţi şi o nouă clădire, care să găzduiască Tribunalul Galaţi şi Judecătoria Galaţi.
”O a doua suprafaţă care intrase în intenţia de a intra în patrimoniul nostru al muncipiului Galaţi, era vorba de aproximativ 11.000 de metri pătraţi situaţi pe bulevardul Coşbuc, vizavi de Mehid, acolo unde aproximativ 10.000 de metri pătraţi au fost deja trecuţi în patrimoniului Ministerului Justiţiei şi urmează a fi construit un nou tribunal. Tribunalul şi Judecătoria îşi vor desfăşura activitatea acolo, iar în Palatul Justiţiei îşi va desfăşura activitatea numai Curtea de Apel Galaţi. Avem discuţii cu Parchetul de pe lângă Curtea de Apel pentru a prelua dumnealor acea suprafaţă de aproximativ 11.000 de metri pătraţi, pentru că au alocate deja fondurile necesare pentru construirea unui nou sediu al Parchetului. Cred că e bine să avem o zonă a Justiţiei construită acolo. Noi ne-am afirmat disponibilitatea de a renunţa la acea zonă în favoarea dumnealor. Noi, ca municipalitate, vom rămâne în patrimoniu doar cu cei 23.000 de metri pătraţi, cât are cazarma de pe strada Crizantemelor”, a mai declarat Ionuţ Pucheanu.

 

Primarul municipiului Galaţi afirmă că salariile de bază pentru funcţiile publice şi funcţiile contractuale din cadrul Primăriei municipiului Galaţi vor fi menţinute la acelaşi nivel al salariului net, pe care l-au înregistrat la sfârşitul lui 2017. Întrucât contribuţiile datorate de către angajat, calculate asupra salariilor brute au crescut începând cu data de 1 ianuarie 2018, salariile de bază supuse aprobării Consiliului Local Galaţi au fost majorate astfel încât să fie menţinute în plată salariile nete aferente lunii decembrie 2017. Astfel, potrivit declaraţiilor primarului, creşterea nu va fi mai mare la nivelul brutului de 1,2-1,3%. În 2017 municipalitatea a cheltuit cu salariile tuturor angajaţilor din Primăria Galaţi 33,7 milioane de lei iar în 2018 suma se ridică la 41.8 milioane de lei.
”Salariile în Primăria Municipiului Galaţi vor fi menţinute la acelaşi nivel al salariului net, pe care l-au înregistrat la sfârşitul lui 2017, singura mică creştere de salarii va fi înregistrată per total la nivelul salariilor brute, pentru că, odată cu trecerea contribuţiilor de la angajator la angajat pentru a putea fi menţinute salariile nete, creşterea nu e mai mare la nivelul brutului mă refer, mai mult de 1,2-1,3%, deci, vom menţine nivelul net al salariilor de anul trecut”, a declarat primarul municipiului Galaţi, Ionuţ Pucheanu.

Alocare retroactivă a unor drepturi salariale câştigate în Instanţă

O creştere din punct de vedere al cuantumului salariilor este vizibilă în noul buget, dar se datorează - după cum susţine priamrul - faptului că anul acesta Primăria va trebui să aloce drepturi salariale câştigate în instanţă de către angajaţii primăriei din anii anteriori. ”Această creştere din punct de vedere al cuantumului salariilor vine şi datorită faptului că anul acesta avem un vârf de sarcină în ceea ce înseamnă alocarea retroactivă a unor drepturi salariale câştigate nu doar de angajaţii din aparatul de lucru al Primăriei, nişte drepturi salariale câştigate în instanţă în anii anteriori, sume ce avem obligativitatea din partea instanţelor de a le plăti. (...) E posbil ca anul viitor să existe o diminuare pentru că vârful acesta de sarcini de plăţi retroactive către angajaţii primăriei se vor termina, ceea ce înseamnă că fondurile din salarii ar trebui să se diminueze pe anii viitori, a mai declarat primarul Ionuţ Pucheanu.

Se majorează indemnizaţiile primarului, viceprimarului şi a city-manager-ului

În conformitate cu prevederile din Legea cadru nr. 153/2017, indemnizaţia lunară pentru funcţia de viceprimar se determină prin înmulţirea coeficientului din Anexa IX a legii - coeficient 8 - cu salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată în vigoare. ”Indemnizaţiile primarilor, viceprimarilor şi a city-manager-ului sunt stabilite prin lege şi anume e o cotă anume care se aplică sau un procent anume care se aplică la nivelul salariului minim pe economie (...) dacă în momentul de faţă nu se va găsi o soluţie legală de erijare a acestor cote ce trebuie respectate, salariul mediu sau salariul net al unui viceprimar ar creşte cam cu aproximativ 700 de lei, iar al primarului cu maxim 800 de lei faţă de ultima lună a lui 2017”, a mai precizat Ionuţ Pucheanu.

Municipalitatea doreşte să organizeze un concurs în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean în ceea ce priveşte colectarea selectivă a deşeurilor reciclabile. Concursul „Fii activ – Colectează Selectiv!” ar urma să se desfăşoare în perioada 12 februarie – 15 iunie 2018. În joc vor fi puse premii în bani, în valoare totală de peste 100.000 de lei care vor putea fi investiţi în dotarea claselor cu mobilier şcolar, tehnică de calcul sau alte dotări necesare procesului de învăţământ. Conform regulamentului de concurs, fiecare clasă înscrisă va organiza acţiuni de colectare a deşeurilor reciclabile - hârtie/carton, plastic/PET, sticlă - care vor fi preluate de către Ecosal. Clasamentul final se va realiza în funcţie de cantitatea de deşeuri reciclabile colectată şi de tipul acestora, calculate per unitate de învăţământ şi per elev. În acţiunile de colectare selectivă pot fi implicaţi şi părinţii elevilor sau comunitatea locală. Lista tuturor unităţilor de învăţământ participante în concurs şi clasamentul, vor fi publicate săptămânal pe pagina de internet a Inspectoratului Şcolar Judeţean, pe pagina de internet a Ecosal şi pe site-ul Primăriei municipiului Galaţi.  

Numărul exact al câinilor de rasă comună cu şi fără stăpâni din Galaţi, adică a maidanezilor, a fost întotdeauna un mister. Deţi nu i-a numărat nimeni, consilierii locali au aprobat o noua hotărâre care prevede că sterilizarea gratuită a câinilor maidanezi va fi făcută atât câinilor cu stăpân cât şi fără stăpân. Sterilizarea câinilor de rasă comună şi metişi cu şi fără stăpân, va fi integral subvenţionată de la bugetul local. ”Beneficiari ai acestei hotărâri de Consiliu Local sunt, de data asta, absolut toţi câinii de pe raza municipiului Galaţi. Dacă vei dori să-i faci un bine lui Bobiţă, Lăbuş sau cum l-o chema pe căţelul scării de bloc sau de pe lângă, îl poţi lua frumos în braţe - ca un iubitor de câini ce te declari - vii cu el la centrul unde se poate face o astfel de intervenţie, şi eşti scutit de la plata oricăror taxe. Şi la momentul la care câinele poate fi luat, ţi-l şi asumi! Şi dacă, ferească Dumnezeu, ulterior se întâmplă o neplăcere, să se şi poată răspunde. În permanenţă vedem această dragoste neţărmurită faţă de aceste animale care chiar n-au absolut nicio vină, dar când vine vorba de responsabilităţi toată lumea se întoarce cu spatele!”, a declarat primarul Ionuţ Pucheanu.

Reamintim că, anul trecut suma alocată pentru această acţiune a fost de 129.000 lei fără TVA. Tariful mediu final stabilit în urma licitaţiei fiind110 lei/câine fără TVA (este un tarif mediu, pentru că preţurile pentru această intervenţie diferă de la mascul la femelă). ”Anul trecut măsura s-a adresat strict câinilor cu stăpân... şi doar am avut o avalanşă de solicitări: 27 de cetăţeni au înţeles că au şi obligativitatea, conform legii, să îşi sterilizeze câinii pe care îi deţin. Medicul care a câştigat licitaţia şi-a făcut o pomană cu noi, nici banii n-a mai vrut să-i ia pentru cei 27 de câini”, a mai declarat Ionuţ Pucheanu.

Ziua Unirii Pincipatelor a fost marcată la Galaţi printr-un eveniment inedit, mai exact o sută de fete din România şi Republica Moldova, costumate în ii, cu o vechime cuprinsă între 70 şi 140 de ani au defilat pe holul Universităţii ”Dunărea de Jos” numit şi Sala Paşilor Pierduţi. Astfel, au putut fi admirate costume populare din toate zonele geografice ale ţării. Evenimentul s-a aflat la a doua ediţie, prima ediţie având loc anul trecut, la Iaşi. De la mic la mare, şi până la adevăraţii iubitori de artă populară, cu toţii au luat parte la evenimentul ”Uniţi în flori de RomânIE”, primul astfel de eveniment din Galaţi.
Printre fetele ce au defilat pe ritmuri de odinioară s-au aflat eleve ale Colegiului Naţional ”Mihail Kogâlniceanu”, Colegiul Naţional ”Vasile Alecsandri”, studente de la Politehnică şi de la Liga Studenţilor Basarabeni.
Colecţia Flori de Ie cuprinde peste 150 de costume tradiţionale româneşti, unice, cu broderii deosebite, din fir de mătase, bumbac sau metalic.

Oficilialităţile gălăţene prezente la eveniment

Acţiunea de la Galaţi s-a derulat la iniţiativa Asociaţiei ”Iubesc Galaţiul” şi Flori de Ie, în parteneriat cu Patronatul Femeilor din Meşteşugărit, Prefectura Galaţi, Universitatea ”Dunărea de Jos” din Galaţi, Brânduşa Bordeianu Make-up Artist, Casa de Cultură a Studenţilor Galaţi, Clubul Studenţilor Basarabeni şi Bucovineni, Laura Cristiana Hulubei, cu sprijinul SISSI.
”Am venit la Galaţi pentru că am fost invitaţi şi pentru că Româmia nu e doar la Iaşi sau Bucureşti, România e peste tot şi cred că e bine ca măcar o dată pe an să ne readucem aminte de înaintaşii noştri şi de ce au înfăptuit ei pentru ca noi să fim astăzi aşa cum suntem”, a declarat Cristina Chiriac, fondator al acţiunii ”Flori de Ie”, preşedinte Asociaţia Naţională a Antreprenorilor şi Ambasador al Antreprenoriatului Feminin.
La eveniment a participat şi primarul Ionuţ Pucheanu alături de soţia sa, preşedintele Consiliului Judeţean, Costel Fotea, primarul oraşului Cahul, Nicolae Dandiş şi rectorul Universităţii ”Dunărea de jos”, Iulian-Gabriel Bârsan.
Atmosfera a fost întreţinută de Ansamblul Folcloric Doina Covurluiului şi membrii ai Asociaţiei Tradiţia Militară în colaborare cu Asociaţia Culturală Tomis, filiala Galaţi şi Asociaţia Frontiera Gălăţeană.

Culturile agricultorilor din Tîrgu Bujor şi din mare parte din judeţ vor fi apăraţi, începând de anul acesta, de grindină cu o investiţie importantă pentru, mai exact este vorba de o rampă de lansare a rachetelor antigrindină, care le va asigura protecţia culturilor agricole cu înaltă valoare economică (vii, livezi, sere, etc.) de fenomenele meteorologice periculoase asociate schimbărilor climatice.
Primarul oraşului Tîrgu Bujor ne-a declarat că finanţarea pentru realizarea acestui obiectiv va fi făcută de Ministerul Agriculturii, aprobările fiind deja obţinute. Edilul oraşului a mai afirmat că lucrările vor începe în primăvară şi sunt programate să se încheie la toamnă.
Contactat telefonic, primarul Laurenţiu Viorel Gîdei ne-a declarat: ”Suntem în linie dreaptă în ceea ce priveşte această investiţie, sunt bucuros că se întamplă asta în oraşul nostru pentru că, aşa cum bine se ştie fenomenele meteorologice au stricat de-a lungul vremii multe culturi la noi, aici. Fonduri sunt, nu ne rămâne decât să începem construcţia în sine. Investiţia nu este din bugetul local, ea este finanţată de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale. Cu această ocazie, vom avea şi 6 noi locuri de muncă”.
Pe lângă Tîrgu Bujor vor beneficia de astfel de rampe de lansare şi comunele Poiana, Nicoreşti, Ghidigeni, Drăguşeni, Corni, Cuca şi Măstăcani. În total, vor fi construite anul acesta 8 astfel de rampe.

Pagina 8 din 13