N.R.

N.R.

Situaţii complicate în campania electorală pentru alegerile locale 2020 generate de unii candidaţi care până acum au ocupat funcţiile de primari sau consilieri locali din partea unor partide, iar acum se află pe listele altor partide. Este vorba despre viceprimarul municipiului Galaţi Picu Apostol Roman (1) care ocupă fotoliul de consilier local şi funcţia de viceprimar, dar a fost ales în urmă cu 4 ani pe listele UNPR, iar în prezent candidează pentru funcţia de primar din partea PPU SL, dar şi primarii din Negrileşti, Alexandru Fuică Haisler (2) ales pe listele UNPR şi care acum candidează din parte PSD, şi Cuca - Mihăiţă Vlad (3), tot de la UNPR, dar care candidează din partea PSD.

Situaţia s-ar fi rezolvat cu uşurinţă prin emiterea de către prefectul judeţului Galaţi a unor ordine de constatarea încetării de drept a mandatelor acestor traseişti politici, însă acest lucru nu este posibil fără documentul prin care se comunică excluderea acestuia din partidul politic pe listele căruia a fost ales (în cele trei cazuri de mai sus fiind vorba despre UNPR). În cazul în această comunicare nu este făcută - UNPR fiind în prezent un partid care, cel puţin în Galaţi, nu mai există - pentru ca prefectul să poată lua măsuri legale, în astfel de cazuri este necesar un referat semnat de către secretarul general al localităţii unde se înregistrează aceste situaţii.

Gabriel Ioan Avrămescu, prefectul judeţului Galaţi, ne-a declarat că secretarii celor trei localităţi (municipiul Galaţi, Negrileşti şi Cuca) nu au trimis referatele care ar trebui să stea la baza ordinului prefectului prin care se constată încetarea mandatului prezent. Potrivit prevederilor art. 204 alin. (2) lit. j. şi alin (12) din Codul Administrativ, calitatea de consilier local sau judeţean încetează înainte de expirarea duratei mandatului în termen de 30 de zile de la data comunicării hotărârii de excludere dată de forul competent să decidă asupra excluderii unui membru al partidului politic pe a cărui listă consilierul local sau judeţean a fost ales, prefectul constată, prin ordin încetarea mandatului şi declară vacant postul de consilier.

În privinţa primarilor, este vorba despre art. 160 alin. 7 şi 8 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul Administrativ, care prevede că încetarea mandatului de primar înainte de termen se constată prin ordinul prefectului, ce are la baza un referat semnat de către secretarul general al unităţii administrativ teritoriale precum şi actele din care rezultă motivul legal al încetării mandatului.

În consecinţă, ordinul de încetare înainte de termen a mandatului primarului se emite de către prefect doar în baza referatului secretarului general al unităţii administrativ teritoriale, iar ordinul de încetare înainte de termen a mandatului de consilier local se emite de către prefect în baza hotărârii prin care forul competent a decis excluderea acestora din partid. În lipsa acestor documente, prefectul nu are baza legală pentru a pune pe liber traseiştii care încă mai sunt membrii ai partidelor pe listele cărora au fost aleşi, dar candidează pentru noi funcţii din partea altui partid.

Preşedintele ALDE, senatorul Călin Popescu Tăriceanu, a fost prezent vineri, 28 august 2020, la Galati, aceasta fiind prima vizită în cadrul unui turneu regional pentru evaluarea pregătirii alegerilor în organizaţiile teritoriale ale partidului. Aflat într-o conferinţă de presă alături de candidaţii filialei gălăţene la funcţiile de primar al municipiului Galaţi şi preşedinte al Consiliului Judeţean, Cristian Dima şi Florin Gasparotti, Călin Popescu Tăriceanu a afirmat că moţiunea de cenzură, ce urmează să fie votată luni, 31 august 2020, va trece. 

"Astăzi, pe un ţintar făcut cu parlamentarii din toate partidele, excluzând PNL, USR, PMP, moţiunea va trece (...) Soluţia pe care o văd în continuare este de un guvern care să gestioneze o criză politică şi care va trebui să aibă ca principală misiune organizarea corectă a alegerilor. (...) Deci, trebuie un guvern condus de un tehnocrat, cu miniştri apolitici, cu o formulă restrânsă de guvern, cu un număr mic de ministere şi care va avea misiunea de organizare corectă a alegerilor", a afirmat Tăriceanu/

Cu privire la Galaţi, preşedintele ALDE a declarat că la alegerile locale din 27 septembrie candidaţii ALDE vor afirma identitatea liberală a partidului, în municipiul Galaţi responsabilitatea fiind mai mare, în condiţiile în care Cristian Dima este singurul liberal care candidează pentru funcţia de primar al municipiului Galaţi. "Pentru Primăria Galaţi nu există un candidat liberal, candidatul este din partea USR şi în aceste condiţii ne revine chiar o responsabilitate suplimentară, pentru că am pledat de foarte multă vreme pentru ideea pe care sigur că şi colegii mei o împărtăşesc, că în România există un electorat cu o viziune liberală, cu idei liberale, care are nevoie de o reprezentare şi cei care gândesc liberal au în ALDE partidul care să reprezinte aspiraţiile lor", a declarat Călin Popescu Tăriceanu.

La nivel naţional, USR şi Plus, partidele conduse de Dan Barna şi Dacian Cioloş, au anunţat că până în august cele două formaţiuni vor fuziona. Drept pentru care, filiala locale trebuie să transmită şi ele un mesaj de unitate. În acest context, a fost conovacată şi la Galaţi o conferinţă de presă în care liderii locali ai celor două partide, adică Bogdan Rodeanu şi Bogdan Dumitrescu, au anunţat că s-a semnat documentul prin care ia naştere Alianţa USRPLUS pentru alegerile locale.

”Vom avea liste comune pentru Consiliul local Galaţi şi pentru Consiliul Judeţean Galaţi iar colegul meu, Bogdan Dumitrescu, presedintele PLUS, va fi candidatul pentru preşedinţia Consiliului Judeţean. Le mulţumesc, public, colegilor din Alianţa USRPLUS Galaţi pentru că mi-au încredinţat misiunea de a a candida pentru Primăria Galaţi (:::) Şi ne pregătim pentru fuziune!”, a  anunţat deputatul USR; Bogdan Rodeanu.

Despre negocierile cu partidele de dreapta pentru a fi desemnat un candidat comun pentru fotoliul de primar al Galaţiului, Bogdan Rodeanu a afirmat că discuţiile pe această temă continuă. Adevărul este că PNL nu se poate pronunţa încă dacă va susţine un candidat comun deoarece în prezent se derulează un sondaj de opinie care să evidenţieze care dintre posibilii candidaţi ai dreptei (Bogdan Rodeanu - USR, Onuţ Atanasiu - PNL, fostul primar Marius Stan şi Cătălin Cristache -PMP) stau cel mai bine în preferinţele electoratului. 

Palatul Copiilor din Galaţi a obţinut de la Consiliul judeţean Galaţi un sprijin financiar important pentru susţinerea evenimentelor organizate de această instituţie. Palatul Copiilor Galaţi, în colaborare cu şcolile şi liceele din judeţul Galaţi coordonează, în anul 2020, organizarea mai multor activităţi extracurriculare de interes judeţean, ce se vor desfăşura în perioada februarie - iunie 2020. Vor participa un număr aproximativ de 1.400 elevi, 215 profesori coordonatori şi 900 de părinţi, la festivaluri, concursuri şi alte acţiuni precum:
- Turnul Eiffel - Regina Parisului, Martie 2020,
- Tradiţii francofone, Mai 2020,
- Piano Top Music, Aprilie 2020,
- Artă, tehnică, creativitate, Iunie 2020,
- Ucenici la porţile credinţei, Iunie 2020,
- Copii în lumea inocenţei, Iunie 2020,
- Copiii din Holocaust, Iunie 2020,
- Festivalul judeţean şcolar de şah, Februarie 2020,
- Moştenire cultural-europeană, Iunie 2020,
- Festival „De pe scena şcolii, pe scena vieţii”, Mai 2020,
Având în vedere că numărul mare de participanţi şi faptul că aceste activităţi se adresează elevilor din întreg judeţul Galaţi a determinat un vor în unanimitate al consilierilor judeţeni pentru închierea unui parteneriat şi alocarea unei sume de 46.085,00 lei pentru a se asigura astfel resursele logistice cât şi a celor financiare necesare pentru desfăşurarea acestor evenimente.

În cadrul audierilor care au avut loc în Parlament astăzi, 19 februarie 2020, ministrul desemnat al Transporturilor, Lucian Bode, a fost luat la întrebări de preşedintele comisiei de specialitate, Ionel-Daniel Butunoi, în privinţa controversatelor numiri de directori şi membri ai consiliilor de administraţie de la APDM şi AFDJ Galaţi.

„La APDM aţi numit un preşedinte al Consiliului de Administraţie (CA), un domn Marian Toniţă, care are în CV faptul că e muncitor la Sidex, cu o pasiune pentru agricultură, care e licenţiat la o facultate de inspecţie şi legislaţie fitosanitară şi zoo-veterinară, care nu are nicio legătură cu exploatarea portuară, dar «cireaşa de pe tort» este că acest domn are o condamnare penală, condamnarea a survenit în martie 2018, în cadrul acestei sentinţe are o perioadă de supraveghere de trei ani, iar acum este în acest program de supraveghere şi trebuie să presteze muncă în folosul comunităţii în comuna de domiciliu. Mai mult decât atât, la AFDJ, un domn Sorin Creţu (foto stânga), care e un membru de bază PNL, dar nu cred că asta e o problemă, dar a fost urcat din postura de referent şi a ajuns «peste noapte» director general. (...) La APDM a fost numit director general un domn de 32 ani, Alexandru Şerban (foto dreapta), din al cărui CV nu am reuşit să identific decât faptul că deţine o companie de taxiuri“, a spus senatorul Ionel-Daniel Butunoi, în cadrul audierilor ministrului desemnat al Transporturilor.

„Deşi ştiu că sunteţi un om bine informat, de data asta nu sunteţi «updatat», unul despre cei de care vorbeaţi, Vasile Bogdan, şi-a prezentat demisia în urmă cu câteva zile, în baza unui răspuns de invalidare din partea Registrului Comerţului. Ceilalţi, directorii despre care vorbiţi, ştiţi că nu ministru numeşte directorii. Directorii sunt selectaţi de CA şi voi întreba CA-urile. Dar astfel de acţiuni nu sunt sănătoase pentru nicio companie“, a declarat ministrul desemnat al Transporturilor, Lucian Bode.

Însă nici Bode nu era "updatat", căci cel care şi-a dat demisia nu a fost adus în discuţie. De fapt este vorba despre Bogdan Vasilescu, membru CA începând cu data de 08.01.2020 (responsabil marketing la Şantierul Vard Tulcea). Rămâne de văzut dacă ministrul desemnat Bode va lua măsuri "sănătoase" pentru cele două companii gălăţene.

După ce conducerea APDM Galaţi a anunţat, la începutul lunii februarie, că a fost atribuit contractul pentru lucrările din cadrul proiectului „Platformă Multimodală Galaţi - Etapa I - Modernizarea infrastructurii portuare“ -» citeşte aici «-, următorul pas în realizarea Platformei nu poate fi făcut, deoarece etapa a doua încă nu poate fi demarată. Licitaţia pentru Proiectul „Platformă Multimodală Galaţi - Etapa II - Modernizarea infrastructurii rutiere din zona Platformei Multimodale pentru înlăturarea blocajelor în trafic şi relocarea unui segment de cale ferată pentru fluidizarea traficului feroviar din zona portuară” a fost anulată din lipsă de ofertanţi. Valoarea totală estimată a acestor lucrări era de 39.590.760 lei fără TVA, adică peste 8 milioane de euro. Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare a expirat la data de 31 ianuarie 2020.

Proiectul „Platformă Multimodală Galaţi - Etapa II - Modernizarea infrastructurii rutiere din zona Platformei Multimodale pentru înlăturarea blocajelor în trafic şi relocarea unui segment de cale ferată pentru fluidizarea traficului feroviar din zona portuară” reprezintă a doua etapă a proiectului „Platformă Multimodală Galaţi - înlăturarea blocajelor majore prin modernizarea infrastructurii existente şi asigurarea conexiunilor lipsă pentru reţeaua central Rhin - Dunăre/Alpi” şi are ca scop realizarea de investiţii în infrastructura rutieră şi feroviară de acces în port. Pentru infrastructura rutieră sunt vizate investiţii pentru infrastructura necesară activităţilor care sunt în responsabilitatea statului român, adică cele considerate a nu avea un caracter economic. Infrastructura publică rutieră ce va fi modernizată în cadrul acestui obiectiv investiţional este deschisă publicului făcând parte din reţeaua naţională şi europeană de transport. Ulterior modernizării, infrastructura va fi administrată de CNAIR, nefiind exploatată de APDM.

În privinţa infrastructurii feroviare, este vizată relocarea liniei de cale ferată care străbate portul Galaţi. Aceasta este administrată de către CFR şi asigură accesul în celelalte porturi situate în aval de portul Bazinul Nou - în cadrul căruia va fi amplasată Platforma Multimodală Galaţi. Linia de cale ferată „Cântar” nu este legată de Platforma Multimodală Galaţi. Această cale ferată nu va fi exploatată economic, în sensul în care nu se va percepe o taxă pentru utilizarea ei, însă este destinată a fi utilizată de către instituţiile şi societăţile care îşi desfăşoară activitatea în port şi va fi deschisă oricăror utilizatori care doresc ca mărfurile lor să ajungă, pe calea transportului feroviar, în porturile situate în aval de portul Bazinul Nou, spre a fi transbordate pe Dunăre. Ulterior relocării, aceasta linie de cale ferată va fi administrată de CFR Infrastructură, compania naţională care administrează întreaga infrastructură publică feroviară.

Formula completă a administraţiei judeţului şi municipiului Galaţi, împreună cu conducerea Administraţiei Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi, au anunţat că, în sfârşit, va fi făcut primul pas spre realizarea Platformei Multimodale de la Galaţi, care va moderniza infrastructura portuară astfel încât Portul Galaţi să fie din nou vizibil pe hărţile maritime europene.

După lipsa finanţării, tergiversări şi anulări ale procedurii de licitaţie, directorul APDM Galaţi, Marcela-Daniela Costea, a anunţat atribuirea contractului pentru lucrările din cadrul proiectului „Platforma Multimodală Galaţi - Etapa I - Modernizarea infrastructurii portuare“, ce reprezintă prima etapă a proiectului „Platforma Multimodală Galaţi - înlăturarea blocajelor majore prin modernizarea infrastructurii existente şi asigurarea conexiunilor lipsă pentru reţeaua centrala Rhin - Dunăre - Alpi“. Contractul de execuţie a acestor lucrări a fost câştigat de o asociere care are ca lider o companie din Israel, Mer Terre Maritime Development Contracting Co.Ltd., la care se adaugă două firme sucontractoare din Galaţi: Marsano SRL (subcontractant cu 2.22%) şi Rovis Lider SRL (subcontractant cu 1,67%).

Realizarea platformei multimodale se va face în trei etape

Acest proiect deosebit de important pentru Galaţi are o valoare totală de peste 80 de milioane de euro, finanţarea fiind asigurată din fonduri europene, fonduri guvernamentale, dar şi finanţare privată. Realizarea platformei multimodale se va face în trei etape. În prima etapă vor fi efectuate lucrări de modernizare a cheului, lucrări de dragare în bazinul portuar din zona „Port Bazinul Nou“, umplerea parţială a bazinului portuar şi nivelarea profilului elevaţiei platformei. Termenul de finalizare al lucrărilor este de 18 luni. Valoare totală este de aproape 25 de milioane de euro. A doua etapă prevede lucrări de racordare a portului la reţeaua de transport feroviar şi rutier şi are un buget de circa 12 milioane de euro. În cea de a treia etapă se va realiza platforma multimodală şi zona de acces, iar investiţia se va ridica la peste 43 de milioane euro şi va fi suportată de investitorii privați, adică Metaltrade International SRL şi Port Bazinul Nou. La finalizarea acestui proiect de anvergură, se estimează că vor putea fi operate 150.000 de containere anual şi se vor crea peste aproximativ 20.000 de noi locuri de muncă.

Modernizarea infrastructurii portului Galaţi va contribui la consolidarea legăturilor dintre diferite ţări, precum Ucraina, Moldova şi România, şi va permite o creştere a transportului de marfă de-a lungul secţiunii inferioare a Dunării şi a coridorului global Rin - Dunăre din cadrul reţelei centrale de transport.

Firmele de protecţie a muncii din judeţul Galaţi vor fi luate la bani mărunţi de organele abilitate de control. Aceste verificări vor fi demarate la solicitarea preşedintelui Patronatului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii (P.I.M.M.) Galaţi, Marian Filimon, care, în plenul şedinţei Comisiei de Dialog Social desfăşurată la Prefectura Galaţi, a sesizat faptul că aceste firme care au doar 2-3 angajaţi (de obicei rude ale patronului) au zeci poate sute de contracte de prestări servicii în domeniul Securităţii şi Sănătăţii în Muncă (SSM) pentru care încasează zeci de mii de euro, însă - având în vedere numărul mic al angajaţilor din aceste societăţi - aceştia nu ar avea timpul necesar efectiv să facă cu adevărat instructajul pentru societăţile cu care au contract. Marian Filimon crede că firmele de protecţia muncii fac doar documentele şi atât. Prefectul judeţului Galaţi, Gabriel Avrămescu, a dat asigurări că se vor face verificări cu privire la cele sesizate de preşedintele PIMM Galaţi.

De ce este Galaţiul în top 10 al celor mai poluate oraşe din România rămâne un mister neelucidat pentru că, după cum declară oficialităţile cu responsabilităţi în domeniu, potrivit înregistrărilor din reţeaua de supraveghere a calităţii aerului din judeţul Galaţi, depăşirile indicatorilor nu au fost îngrijorătoare şi nici excesive. Cu toate acestea, în 2020,  au fost înregistrate depăşiri 4 zile, respectiv în 4, 9, 10 şi 13 ianuarie, toate fiind în timpul nopţii. „Depăşirile sunt pe perioade scurte de timp şi nu sunt periculoase. Depăşirile au fost noaptea, după miezul nopţii,  în intervalul orelor 12.00 - 01.00 şi al orelor 02.00 - 03.00 dimineaţa, şi de fiecare dată a fost ceaţă groasă, iar din această cauză particulele nu se dispersează în aer şi râmân la nivelul staţiei. Altă explicaţie nu avem”, a declarat directorul Gărzii de Mediu Galaţi, Marian Mocanu.

Consiliul Local Galaţi s-a reunit, joi, 18 iulie 2019, în şedinţă extraordinară pentru a aproba câteva puncte pe ordinea de zi care au vizat rezolvarea unor situaţii financiare care facilitează obţinerea unui împrumut în vederea achiziţionării a 40 de autobuze noi care să întinerească parcul auto al Transurb. În acest context, consilierii locali au aprobat majorarea capitalului social al companiei de transport public local cu 26,2 milioane de lei. Aceşti bani provin dintr-un credit în valoare totală de 100 de milioane de lei, dar care este destinat şi altor obiective de investiţii. În plus, municipalitatea va mai contracta un al doilea împrumut, de 84,9 milioane de lei, bani cu care se vor refinanţa două credite ”istorice” care au fost contractate în mandatele primarilor Dumitru Nicolae şi Marius Stan.

În deschiderea şedinţei extraordinare de consiliu local, primarul Ionuţ Pucheanu a explicat urgenţa acestor proiecte de hotărâri. Motivul care a stat la baza convocării unei şedinţe extraordinare a fost legat de faptul că Transurb trebuie să semneze luni, 22 iulie 2019. "Din cauza condiţiilor financiare actuale ale Transurb, un eventual credit ar fi fost mult prea scump, pentru că entităţile bancare ar fi trebuit să-şi acopere o marjă de risc mult mai mare, iar marja de risc se regăseşte într-o dobândă mai mare. Prin majorarea capitalului, se asigură finanţarea necesară pentru a semna contractul pentru cele 40 de autobuze necesare transportului în comun", a explicat primarul Ionuţ Pucheanu.

În consecinţă, capitalul social al Transurb se va majora cu 26,2 milioane de lei, din creditul contractat de primărie de 100 de milioane de lei de la Banca de Export Import a României EximBank SA. Diferenţa rămasă din cei 100 milioane de lei 43,7 milioane de lei sunt destinate asigurării cash flow-ului pentru alte două investiţii cu fonduri europene. Este vorba despre modernizarea străzilor Siderurgiştilor şi 1 Decembrie 1918, precum şi pentru sistemul de e-ticketing, dar şi pentru achiziţia a 20 de autobuze hibrid.

Primarul municipiului Galaţi a mai explicat că a fost necesară contractarea unei finanţări rambursabile interne în valoare de 84,9 milioane de lei, de la EximBank, pentru a refinanţa două împrumuturi vechi contractate de la BRD - Groupe Société Générale şi de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD). "BRD are dobândă ROBOR la şase luni plus 1,57 la sută, BERD are ROBOR la trei luni plus 2,25. Potenţialul împrumut cu EximBank înseamnă ROBOR plus 1,25, o dobândă mai bună decât cea ale ambelor bănci", a afirmat Ionuţ Pucheanu, care a subliniat şi faptul că din 2016 până la acest moment, Primăria a rambursat din împrumuturile contractate de primarii de dinainte 125 milioane de lei, bani care în fiecare an intră în zona bugetului de funcţionare şi care s-ar regăsi în bugetul de investiţii, dacă primăria nu ar fi fost nevoită să-i ramburseze.

Pagina 1 din 2