×

Avertizare

JUser: :_load: Imposibil de încărcat utilizatorul cu ID: 330

Joi, 29 August 2013 03:00

INDICATOR RUTIER DE CITIT CU LUPA

Indicator rutier de tot râsul. Nu poţi citi ce scrie pe el decât dacă opreşti la o distanţă mai mică de doi metri şi te holbezi cât te ţin ochii. Indicatorul se găseşte la câţiva metri după trecerea de pietoni din faţa sediului central al Poliţiei, în Þiglina, şi presemnalizează direcţiile importante de urmat după sesnsul giratoriu de la Ultimul Leu. Adică îi îndrumă pe conducătorii auto spre trecere Bac/Tulcea, spre Spitalul Judeţean, Stadion (nu se ştie care), Brăila, Bucureşti, Tecuci, Focşani, Vama Oancea şi Vaslui. Vorba unui prieten: noroc de următorul indicator postat chiar înainte de intrarea în rondou, că se dumiresc şi şoferi încotro trebuie să apuce să ajungă la destinaţie.
Să vezi şi să nu crezi! Câinii şi oamenii îşi fac nevoile în acelaşi loc! Se întâmplă pe un trotuar de pe Prelungirea Brăilei colţ cu Oltului, în zona C-urilor. Peisajul şi mirosul de ghetou scârbesc orice trecător. Unde te uiţi vezi numai rahaţi de câine, PET-uri de bere, chiar şi câte un leş de pisică, probabil omorâtă de haitele de câini fără stăpân care s-au aciuat în zonă. La prima vedere, mizeria pare să fie de la câinii comunitari, însă dacă circuli mai des pe trotuarul cu pricina, sigur vezi şi câte un proprietar de câine care îşi lasă potaia să-şi facă nevoile pe unde apucă şi apoi pleacă fără nicio jenă. Întrebând un domn iesit la plimbare cu dulăul (domnul având şi o vârstă respectabilă) de ce nu are pungă pentru câine şi dacă ştie că acest lucru se amendează, se încruntă la mine şi îmi spune: „Pe mine mă vedeţi, dar pe taximetriştii care îşi fac nevoile noaptea în grădina de lângă trotuar nu-i mai vedeţi!?”. Considerând că răul pe care îl face este mai mic decât cel al taximetriştilor se întoarce chiar nervos, îşi trage câinele după el şi pleacă. După ce alţi doi locatari din zonă confirmă că taximetriştii care stau la bordură se mai uşurează din când în când în grădină, îl întreb pe unul dintre acuzaţi de ce nu-şi fac nevoile în altă parte, dar primesc un răspuns năucitor: „Doar nu vrei să mă duc până acasă pentru o gură de apă!?”. Doar nu vrem să trăim într-un oraş curat în care să nu ne trezim cu rahat de câine pe talpa pantofilor! Doar nu vrem cumva să miroasă a levănţică si iasomie când mergem pe stradă, mai bine să ne scârbim de mirosul urinei unor oameni cărora le lipseste educaţia de bază, cei şapte ani de-acasă! Vrem mall, vrem parcuri, vrem modernizări, dar ne lipseste esenţialul, bunul simţ şi respectul faţă de celălalt!
Vineri, 30 August 2013 03:00

Muncitori fără acte

Doi dintre muncitorii firmei care lucrau la izolaţia unui bloc urcaţi pe o schelă şubredă de pe strada Cloşca nu aveau forme legale de lucru. În urma controlului efectuat de o echipă a Inspectoratului Teritorial de Muncă, inspectorii au concluzionat că viaţa muncitorilor a fost pusă în pericol din cauza construcţiei neconforme a schelei. Părţi importante de susţinere lipseau din construcţia acesteia. Lipsuri au fost constatate şi în acte: „Au fost sancţionaţi cu 3.500 lei pentru schela incompletă şi cu 20.000 lei pentru formele nelegale de muncă”, informează directorul ITM Galaţi, Ionel Petrea.
Mâine vom sărbători, pentru prima dată în mod oficial, Ziua Limbii Române. Legea nr. 53/2013 adoptată la început de an prevede că ziua poate fi marcată de autorităţile şi instituţiile publice din ţară dar şi de către alte instituţii româneşti din străinătate, prin organizarea unor programe şi manifestări cultural-educative. De asemenea, Guvernul şi autorităţile administraţiei publice centrale şi locale vor lua măsurile necesare pentru arborarea drapelului României, intonarea imnului naţional şi folosirea sigiliilor cu stema României de către autorităţile şi instituţiile publice.
Dacă în alte oraşe sunt anunţate fel de fel de manifestări culturale şi activităţi prin care se va celebra ziua limbii noastre, în Galaţi nu se întâmplă prea multe lucruri. De astăzi va putea fi vizitată o expoziţie cu titlul „Limba noastră-i o comoară” la Biblioteca V.A. Urechia, în sala „Mihai Eminescu”. „Expoziţia cuprinde cărţi referitoare la limbă, gramatică, istorie, tot ce ţine de limba română”, spune şefa serviciului Relaţii cu Publicul de la V.A. Urechia, Florina Diaconeasa.
Ziua limbii române este sărbătorită şi la Chişinău, cu ceva mai multă tradiţie. Încă din 1989 românii de peste Prut serbează pe 31 august „Limba noastră cea română”, asistând la evenimente socio-culturale (recital de poezii, lansări de carte, concerte muzicale). Reprezentanţii Centrului Cultural „Dunărea de Jos” asistă de ani buni la manifestările dedicate acestei zile. La fel se va întâmpla şi în acest an. „Mergem la Chişinău, unde vom participa la o lansare de carte care se numeşte «Umbra fulgului», a cărei autoare este Victoria Fonari. Săptămâna viitoare cartea va fi lansată şi la Galaţi”, anunţă directorul Centrului Cultural “Dunărea de Jos”, Sergiu Dumitrescu.
Proiectul derulat de Asociaţia Judeţeană a Pescarilor Sportivi din Galaţi în parteneriat cu Grupul Şcolar “Anghel Saligny” şi-a îndeplinit obiectivul principal de dezvoltare a capitalului uman prin calificarea sau recalificarea angajaţilor pentru menţinerea pe piaţa muncii. Peste 80 de participanţi la cursurile organizate de cei doi parteneri au promovat cu brio şi sunt pregătiţi să profeseze în domeniile pentru care s-au pregătit, respectiv lucrător social, pedagog social, operator introducere, prelucrare şi validare date dar şi instalator instalaţii tehnico-sanitare şi de gaze.
Grupul ţintă vizat provine din mediul urban şi rural din Regiunea Sud-Est, aparţinând categoriilor de persoane slab calificate la locul de muncă a persoanelor care au dorit să se recalifice în meseriile puse la dispoziţie prin intermediul programului.
Motivaţia implementării acestui proiect a fost determinat de lipsa unor prognoze clare pe termen mediu şi lung, incompatibilitatea între cerere si oferta de instruire, lipsa unor programe în conformitate cu noile tehnici şi tehnologii, informarea deficitară a populaţiei cu privire la programele de calificare şi recalificare profesională, deziteresul manifestat de agenţii economici în a oferi condiţii pentru o practică reală şi o eficientă calificare a angajaţilor.
Proiectul proaspăt încheiat a asigurat flexibilitatea şi calificarea forţei de muncă în vederea obţinerii unor performanţe privind calitatea în domeniile mai sus menţionate.

Finanţare şi cheltuieli

Programul a fost cofinanţat din Fondul Social European Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 „Investeşte în Oameni”, Axa prioritară 2 „Corelarea învăţării pe tot parcursul vieţii cu piaţa muncii” cu domeniul major de intervenţie 2.3 „Acces şi participare la formarea profesională continuă (FPC)” cu o sumă de peste 1.800.000 lei nerambursabili. Valoarea totală a proiectului a fost de aproximativ 2.000.000 lei, la care şi-a adus contribuţia beneficiarul, adică Asociaţia Judeţeană a Pescarilor Sportivi Galaţi, cu suma de aproape 40.000 lei şi bugetul de stat cu suma nerambursabilă de aproape 60.000 lei. Proiectul s-a derulat în perioada 01.09.2011-31.08.2013.
Banii au fost cheltuiţi în etape pentru lansare, promovare şi diseminarea proiectului. S-au realizat mape de prezentare şi de lucru, bannere, materiale consumabile, papetărie, birotică, abonamente la telefonie mobilă, administrare pagină web, audit. Au urmat activităţile de susţinere a programului prin contabilitate, asigurare şi întreţinere utilităţi, administraţie clădiri, transport, întreţinere şi reparare echipamente, asigurare echipamente de protecţie, arhivare. Bani s-au cheltuit şi pentru dotarea sediului de proiect prin achiziţionarea de sisteme de aer condiţionat, centrale termice, mobilier, echipamente.
Logistica a fost asigurată de ambii parteneri. Astfel, AJPS a contribuit cu o sală de conferinţe, două săli de curs, cinci birouri cu dotările necesare şi două autoturisme închiriate. Grupul Şcolar „Anghel Saligny” a pus la dispoziţie trei săli de curs, două laboratoare IT şi sapte birouri dotate corespunzător pentru desfăşurarea activităţilor.

Grup ţintă şi cursuri

După selecţia beneficiarilor s-a trecut la tot procesul de înscriere, înregistrare în baza de date, realizarea tematicii, pregătirea cursurilor si începerea lor.
AJPS a susţinut două cursuri cu tematici diferite, prin care s-a urmărit asimilarea noţiunilor teoretice şi punerea în practică a acestora în vederea obţinerii competenţelor pentru meseriile de „Operator introducere, prelucrare şi validare date”, la care au participat 41 de cursanţi. Cursul însumează 720-240 ore de teorie şi 480 de ore practică şi cursul de „pedagog social”, la care au participat 45 de cursanţi, cu acelasi număr de ore de teorie şi practică.
Partenerul a susţinut tot două cursuri, de „Instalator instalaţii tehnico-sanitare şi de gaze”, la care au participat 46 de cursanţi, şi de „Lucrător social”, cu o prezenţă de 41 de cursanţi. Orele de teorie au fost între 1080 şi 240, iar cele de practică între 720 şi 480.
Cursurile s-au finalizat cu susţinerea examenului de absolvire şi acordarea certificatelor acreditate MMFES şi MECTS. 87 de cursanţi au obţinut certificarea pentru meseriile pe care le-au învăţat.

Obiective orizontale

Programul derulat a avut în vedere câteva idei de bază conform cărora reprezentanţii celor doi parteneri şi-au desfăşurat întreaga activitate. Egalitatea de şanse a fost respectată prin cooptarea atât a femeilor, cât şi a bărbaţilor de vârste diferite, şi s-a urmărit ca pe parcursul programului să nu existe situaţii de constrângere sau limitare a unei dintre părţi. Îmbătrânirea activă a fost alt punct avut în vedere, prin combinarea avantajelor diferitelor grupuri de vârstă şi obţinerea unei atitudini pozitive la locul de muncă. Promovarea dezvoltării durabile duce la o pregătire mai bună a angajaţilor, care vor face faţă oricăror schimbări survenite la locul de muncă.
Dezvoltarea tehnologică a fost un alt factor important al proiectului. Astfel, prin utilizarea noilor instrumente şi tehnologii, activităţile proiectului au oferit cursanţilor posibilitatea îmbunătăţirii competenţelor în sfera IT. Inovaţia acţiunilor propuse în proiect a creeat noi oportunităţi de asimilare a informaţiei şi noi posibilităţi de punere în practică a cunoştinţelor.
Luni, 02 Septembrie 2013 03:00

Arta nu muşcă!

Asta spun două fete creative şi pasionate de frumos, care încurajează consumul iresponsabil de artă. Proiectul „Arta nu muşcă” susţine acte cultural-artistice, în spaţii neconvenţionale, unde arta poate fi văzută, auzită, simţită de un public larg care nu este neapărat consumator. Loredana Munteanu şi Cristina Dobrescu, căci ele sunt fetele nebune care vor să schimbe lumea, au dat startul unui şir de evenimente menite să susţină şi să promoveze tinere talente româneşti, dar în aceeaşi măsură să deschidă şi apetitul tinerilor pentru cultură.
Proiectul „ARTA NU MUŞCÔ a fost fondat de gălăţeanca Loredana Munteanu, pe când studia antreprenoriatul şi avea nevoie de o idee pentru teza de disertaţie. Astfel, într-un moment de sclipire şi apoi de cercetare, a realizat că piaţa românească are nevoie şi de produse culturale. A pus bazele asociaţiei, s-a lansat cu un spectacol de impact la Opera Naţională din Bucureşti, iar restul a venit de la sine.

- De ce despre artă? Care a fost primul eveniment?

Motto-ul a plecat de la faptul că arta şi cultura unui popor reprezintă amprenta şi identitatea sa pe plan naţional şi internaţional.
Primul eveniment a fost pe 1 decembrie 2011, la Opera Naţională Bucureşti, fiind un concept care să sprijine tineri artişti talentaţi din diverse domenii, realizând un melanj din mai multe arte, ca finalmente să putem stimula publicul în mod calitativ: un vernisaj al unui artist chiar din Galaţi - Aldyn Alexander, un spectacol de balet clasic şi contemporan, iar în final un cocktail de socializare, cu scopul de a avea ocazia să împărtăşim idei şi păreri, nu ca la alte evenimente, când se termină activitatea toată lumea pleacă, şi a doua zi a uitat numele artistului, eventual.

- Ce evenimente au succedat iniţierii?

Următoarele evenimente  s-au construit în jurul tinerilor artişti - cauze sociale, voluntariate, proiecte de mai mare anvergură cum e „Muzică clasică la metrou”, colaborări artistice cu branduri importante şi idei ne tot vin.

- Ca orice afacere, şi arta are nevoie de o susţinere financiară. De unde banii pentru organizarea atâtor evenimente?

În primul rând depinde de ce natură este proiectul şi apoi căutăm finanţarea. În mare parte, banii vin din sponsorizări ale brandurilor care se asociază proiectelor noastre, din urma colaborărilor cu diverse companii, dar poate fi vorba şi de primării, consilii judeţene, filarmonici, etc.

- Artiştii care participă la evenimentele voastre sunt remuneraţi?

În principiu, da. Au mai fost proiecte când nu a existat un buget, dar pentru că ideea a rezonat cu artiştii, au acceptat cu mare drag  şi le mulţumim tuturor pentru efortul depus.

- „Iniţiatoare de frumos” este „jobul” de bază sau aveţi şi un loc de muncă obişnuit?

Sună şi este prea bine pentru a avea şi un job obişnuit. Ne dedicăm full time, dacă ne dorim să dezvoltăm un concept puternic pe termen lung şi să îl exportăm peste graniţe.

- Când a apărut a doua jumătate în Arta nu muşcă, Cristina Dobrescu?

A doua jumătate a apărut de la principiul că „lucrurile bune se fac în doi”. Aveam prieteni comuni şi frecventăm cam aceleaşi tip de evenimente. Într-una dintre discuţii, Cristina mărturiseşte că îi place conceptul fondat şi că, dacă am nevoie de ajutor pot conta pe ea, fiind într-un moment când îşi dorea să îşi dea demisia din contabilitate. Facem o echipă bună împreună şi astfel au început să se materializeze ideile.

- „Muzică clasică la metrou” - Ce se întâmplă la acest eveniment?

Practic, sunt o serie de concerte de muzică clasică susţinute de artişti de la Conservator direct pe peronul mai multor staţii şi desfăşurate concomitent la intervalul orar de vârf. De asemenea, sunt vizate momente artistice inedite de dans contemporan, balet clasic, tango, pictură, grafică, cu scopul de antrena publicul vizual şi auditiv.

- Cum au reacţionat oamenii la prima întâlnire?

Cu bucurie, zâmbete, uimire şi plăcere. Este un proiect tare drag nouă, de foarte mare impact la public. Sunt nenumărate întâmplări de anul trecut cu oameni care nu se aşteptau ca într-o zi gri, trişti şi cocoşaţi de griji, să fie aşteptaţi cu recitaluri de muzică clasică şi o atmosferă de poveste.

- Ce este şi ce se întâmplă la atelierul de creaţie?

Proiectul „Pure ART” are în vedere promovarea a 3 ateliere de creaţie: pictură, sculptură şi grafică, sub formă de spectacole interactive. Se poate înscrie oricine, fără a avea vreo experienţă în acest sens, e suficientă dorinţa de a petrece timpul liber într-un mod calitativ. Se pune accent pe creativitate, pe dezvoltare personala şi socializare.

- Care sunt următorii paşi pentru dezvoltarea proiectului?

Paşii se vor a fi din ce în ce mai mari şi siguri. Þintim sus şi suntem absolut convinse că proiectul va fi îmbrăţişat de cât mai mulţi oameni. Dorim să exportăm conceptul în străinătate, iar pentru acest lucru muncim din greu pentru a deveni o dulce realitate.

- Ce vă doriţi să schimbaţi prin mişcarea voastră?

Dorim să deschidem minţi şi suflete, să descreţim frunţi şi să apropiem oamenii de artă. Să asculte din când în când şi muzică clasică, să cumpere bilete la teatru şi spectacole, să contribuie la cauze sociale. Să fim mai buni, fiindcă doar împreună putem schimba lumea.

- Vom avea „Arta nu muşcă” şi pe malul Dunării?

Sunt şanse mari să derulăm activităţi inedite în Galaţi în următoarele luni.

-  Aveţi un motto după care vă ghidaţi?

Doar nebunii pot schimba lumea!

- Cum îi încurajaţi pe cititorii articolului să consume iresponsabil arta?

Îndemnându-i să ia atitudine, să participe la activităţi artistice, să ajute, să se diferenţieze, să fie creativi, să devină selectivi în materie de orice, să adauge un strop de nebunie şi curaj, să exploreze şi să nu se mai uite la TV.
Într-o societate în care sunt promovate tot mai des falsele talente avem oportunitatea să alegem diferit, să alegem să citim o carte în locul vizionării unei telenovele, să ascultăm muzică de calitate în defavoarea unui zdrăngănit comercial, să ne educăm gusturile. Dacă nu ştim cum, dacă nu avem un început pentru a face o schimbare, avem alternativa şi ea se numeşte „Arta nu muşcă”.
Luni, 02 Septembrie 2013 03:00

Muncitori fără acte

Doi dintre muncitorii firmei care lucrau la izolaţia unui bloc urcaţi pe o schelă şubredă de pe strada Cloşca nu aveau forme legale de lucru. În urma controlului efectuat de o echipă a Inspectoratului Teritorial de Muncă, inspectorii au concluzionat că viaţa muncitorilor a fost pusă în pericol din cauza construcţiei neconforme a schelei. Părţi importante de susţinere lipseau din construcţia acesteia. Lipsuri au fost constatate şi în acte: „Au fost sancţionaţi cu 3.500 lei pentru schela incompletă şi cu 20.000 lei pentru formele nelegale de muncă”, informează directorul ITM Galaţi, Ionel Petrea.
Miercuri, 04 Septembrie 2013 03:00

Tasare de teren lângă groapa de la „Elice”

Dalele din parcul de la Elice dau semne că terenul nu este unul sigur pentru promenadă. Pe parcursul acestei veri, în două locuri, pământul s-a tasat din cauza instabilităţii terenului, lăsând loc unor adâncituri ameninţătoare, dacă ţinem cont că la o distanţă de câţiva metri se cască faimoasa groapă adâncă de 10 metri, care tronează în mijlocul drumului de mai bine de trei luni de zile. Acoperită în nenumărate rânduri, groapa de la Elice este un hău în care municipalitatea a tot îndesat bani, în speranţa că problema va rămâne acoperită. Însă s-a ajuns la concluzia că lucrările vor înghiţi câteva zeci de milioane de euro, întrucât tot pământul de pe Faleză riscă să o ia la vale, cu tot cu locuinţe, dacă nu se va face o consolidare de mare anvergură. „Aşteptăm rezultatele expertizei geotehnice care ne va spune exact cât pământ trebuie adus şi cât de tare trebuie tasat, ca să nu mai fie probleme”, ne-a informat purtătorul de cuvânt la Primăria Galaţi, Mihai Costache. Pentru acoperirea gropii de la Elice, a treia oară în ultimii patru ani, „nu s-a estimat nicio sumă necesară lucrărilor şi nici cât timp vor dura”, a mai spus Mihai Costache. Între timp, este posibil ca adânciturile apărute în parc să devină mai pronunţate, o dată cu venirea sezonului ploios. Chiar şi aşa, nu se va mai face nicio lucrare de suprafaţă până nu se acţionează la baza problemei.
Miercuri, 04 Septembrie 2013 03:00

Rechizite şcolare gratuite

În fiecare an, copiii care provin din familii nevoiaşe, fără posibilităţi materiale pentru achiziţionarea rechizitelor necesare începerii anului şcolar, pot beneficia de materiale didactice în mod gratuit prin programul  guvernamental “Rechizite şcolare gratuite”. Anul acesta judeţul Galaţi a primit suma de 375.800 de lei pentru cumpărarea rechizitelor. Pentru a putea intra în posesia pachetului de rechizite, familia elevului care solicită ajutorul nu trebuie să aibă un venit care să depăşească 350 de lei pe membru de familie. Dacă această condiţie este îndeplinită, părinţii pot trece la completarea dosarului. „După întocmirea dosarelor, la nivelul şcolilor, adică după 16 septembrie, se vor împărţi rechizitele pentru ca toţi elevii să poată începe anul şcolar echipaţi corespunzător”, spune inspectorul şcolar general, Laura Marin. Actele necesare întocmirii dosarului sunt: cerere, adeverinţă de salariat cu venitul net pe luna iulie sau o declaraţie notarială în cazul în care părinţii nu au niciun venit, declaraţii pe propria răspundere, adeverinţa de ajutor social ce poate fi obţinută de la Primărie, cuponul de şomaj, cuponul pentru alocaţie complementară, cuponul de pensie acolo unde este cazul, copii după buletinele părinţilor, copie după certificatele de naştere ale copiilor şi adeverinţa de elev pentru copiii care studiază la alte unităţi şcolare. Un pachet de rechizite conţine: un set de caiete de română, matematică, biologie, geografie, muzică, un penar, instrumente de scris, cariocă sau creioane de colorat, radieră şi un set de rigle.
Miercuri, 04 Septembrie 2013 03:00

Procedură greoaie pentru adopţia unui copil

Conform datelor furnizate de Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, numărul adopţiilor încheiate în 2013 în judeţul Galaţi se ridică la 9 iar alţi 8 copii se află în procesul de acomodare în vederea adopţiei de familii eligibile. Numărul familiilor care pot adopta un copil este de 18, iar alte 8 familii se află în curs de atestare. Procesul de adopţie este unul anevoios, atât pentru copii, cât şi pentru familiile sau persoanele care doresc să adopte. Un copil devine adoptabil în urma unei sentinţe judecătoreşti prin care instanţa competentă admite deschiderea procedurii adopţiei interne, sentinţă care trebuie să rămână definitivă şi irevocabilă. Pe parcursul acestui an 35 de copii au devenit adoptabili. Familiile care se adresează Biroului de Adopţii Galaţi au vârste cuprinse între 25 şi 50 de ani, cu o vechime în căsnicie între 2 şi 25 de ani, cu istoric medical cu probleme de fertilitate, în cazuri excepţionale după decesul unicului copil. Membrii familiilor doritoare să înfieze un copil sunt în mare parte clinic sănătoşi şi au o situaţie materială satisfăcătoare întreţinerii unui copil. Din datele furnizate de Biroul de Adopţii, majoritatea familiilor doresc să adopte un singur copil cu vârsta de până la doi ani de regulă fetiţă dar aceste opţiuni se pot schimba pe parcursul procesului de adopţie. Adopţia este operaţiunea juridică prin care se rup legăturile biologice anterioare şi se crează legătura de filiaţie între adoptator şi adoptat. Cadrul juridic în materia adopţiei a fost revizuit în sensul redefinirii noţiunilor de adopţie internă (cetăţeni români cu domiciliul stabil în România, fără absenţe mai mari de 3 luni în ultimele 12 luni) şi adopţie internaţională (cetăţeni străini sau cetăţeni străini stabiliţi pe teritoriul altui stat). De asemenea, o serie de dispoziţii ce vizează condiţiile de fond ale adopţiei au fost corelate cu Noul Cod Civil. Noile reglementări oferă soluţii pentru ca anumite categorii de copii, cum este cazul celor cu părinţi necunoscuţi, să poată fi mai repede adoptaţi. Astfel, copiii cu părinţi necunoscuţi pot fi declaraţi adoptabili după 30 de zile de la emiterea certificatului de naştere. Este reglementată, de asemenea, situaţia copiilor aflaţi în sistemul de protecţie socială, faţă de care părinţii manifestă dezinteres timp de un an, astfel încât aceşti copii să poată fi declaraţi adoptabili după un an în cazul când Direcţia de Asistenţă Socială constată clar că nu a existat nicio legătură între copil şi familia biologică şi că nu există posibilităţi de reintegrare a lui. O altă reglementare importantă se referă la introducerea probei ADN-ului în cadrul procedurii de încuviinţare a adopţiilor unor copii care provin din relaţii extraconjugale ale soţiilor. Un copil poate fi adoptat de o familie sau o persoană declarată aptă să adopte. Adoptatorul sau familia adoptatoare trebuie să îndeplinească garanţii morale şi condiţii materiale necesare creşterii, educării şi dezvoltării armonioase a copilului. Trebuie ştiut că legea interzice anumitor persoane să adopte  cum ar fi persoanele care nu au capacitate deplină de exerciţiu, precum şi persoanele cu boli psihice şi handicap mintal sau cei cu consum ilicit de droguri nu pot adopta. De asemeni două persoane nu pot adopta împreună, nici simultan şi nici succesiv, cu excepţia cazului în care sunt soţ şi soţie şi nici două persoane de acelaşi sex nu pot adopta împreună un copil. Adopţia propriu-zisă se face după un lung şir de paşi care trebuie respectaţi: depunerea dosarului de evaluare în vederea obţinerii atestatului de persoană sau familie aptă să adopte, evaluarea persoanei sau a familiei în vederea obţinerii atestatului. Evaluarea se realizează pe o perioadă de până în 120 de zile. Următorul pas este potrivirea dintre un copil adoptabil şi familia atestată. Potrivirea este o etapă premergătoare încredinţării în vederea adopţiei prin care se selectează cea mai potrivită persoană sau familie care răspunde nevoilor identificate ale copilului. Timp de 90 de zile copilul locuieşte efectiv cu viitoarea familie, perioadă în care se urmăreşte evoluţia relaţiei părinte-copil. Dacă adopţia se întocmeşte, familia este monitorizată pentru o perioadă de cel puţin 2 ani. Pe termen lung, adoptatorii sunt obligaţi să informeze treptat copilul că este adoptat. În perioada de pregătire se realizează consilierea viitorilor părinţi.
Pagina 3 din 8