Nicoleta ROGOJINĂ

Nicoleta ROGOJINĂ

Alianţa GFG deţinută de omul de afaceri Sanjeev Gupta (FOTO) a inaugurat oficial Liberty Aluminium Dunkerque, confirmând intenţia de a se extinde puternic în lanţul de aprovizionare al industriei din Franţa. În prezenţa Ministrului francez al Acţiunii şi Conturilor Publice, Gérald Darmanin, Sanjeev Gupta s-a alăturat personalului şi celor aproape 350 de oaspeţi din Dunkerque pentru a anunţa oficial preluarea celei mai mari topitorii din Europa, cumpărată de la Rio Tinto pentru aproximativ 500 de milioane de dolari în luna decembrie 2018. GFG îşi propune să transforme fabrica de 570 de muncitori într-un pilon central, furnizând materiale şi componente pentru industria franceză, în special pentru sectorul auto. Fabrica produce în prezent 285.000 de tone de aluminiu primar pe an.
Pentru confirmarea acestui angajament, compania deţinută de britanici a devenit una dintre primele care au răspuns la apelul preşedintelui Emmanuel Macron, în timpul evenimentului de săptămâna aceasta intitulat "Choose France Summit", pentru creşterea investiţiilor interne în Franţa. Sanjeev Gupta, care a fost printre cei peste 100 de şefi de companii internaţionale prezenţi la summitul Preşedintelui Macron de la Versailles, a anunţat de asemenea că Liberty Wheels France, deja un client important al topitoriei Dunkerque, a câştigat primul său contract major de când a preluat unitatea de producţie în luna mai 2018.
Din iunie 2019, Liberty Wheels Franţa va furniza producătorului francez specializat în micro-maşini Ligier până la aproximativ 40% din cererea sa anuală de jante din aliaj. Acesta este primul contract câştigat de când Alianţa a achiziţionat unitatea de producţie, care este singurul producător de jante din aluminiu din Franţa. Grupul a implementat încă de atunci un plan de modernizare pentru a îmbunătăţi eficienţa şi productivitatea fabricii. "În primul rând, am plăcerea de a saluta intrarea Liberty Aluminium Dunkerque în portofoliul Alianţei GFG. Scopul nostru este de a face din această unitate de producţie şi din femeile şi bărbaţii cu înaltă calificare care lucrează acolo, piatra de temelie a afacerii noastre industriale din Franţa. Vom colabora cu managementul şi cu personalul local pentru a dezvolta noi produse care să asigure o mai mare valoare adăugată pentru aluminiul produs acolo, susţinând şi creând locuri de muncă de mare valoare (...) Împreună, Liberty Aluminum Dunkerque şi Liberty Wheels Franţa reprezintă lanţul nostru de aprovizionare integrat şi modelul de business în plină acţiune. Ceea ce am reuşit să realizăm este ca un alt producător de maşini francez să fie aprovizionat cu roţi «fabricate în Franţa», realizate din aluminiu în topitoria noastră, de asemenea «fabricată în Franţa»", a declarat Sanjeev Gupta.

Curtea de Conturi a efectuat un control la S.C. Apă Canal S.A. Galaţi la sfârşitul anului trecut şi a constatat că societatea care se ocupă cu gospodărirea resurselor de apă, captarea, tratarea şi distribuţia apei, precum şi colectarea, transportul şi epurarea apelor uzate din Galaţi a fost fraudată de o sumă consistentă de bani în cel mai simplu mod cu putinţă. În anul 2017, Apă Canal S.A. Galaţi a efectuat plata a 1.024.998 lei, pe numele unui furnizor (Fluid Group Hagen SRL) în alt cont decât cel prevăzut în contractul încheiat între cele două părţi. Plata a fost efectuată de către o salariată a societăţii ca urmare a primirii unei solicitări prin email, prin care se comunica schimbarea contului bancar de către societate fără să verifice sau să respecte procedurile operaţionale aferente documentelor de plată.
"Plata s-a efectuat ca urmare a unei solicitări primite pe email, prin care se comunica schimbarea contului bancar al societăţii furnizoare, fără ca această cerere să fie direcţionată către registratura unităţi şi conducerea acesteia, în vederea dispunerii măsurilor legale care se impuneau, precum şi fără a efectua minime verificări, la furnizor sau la unitatea bancară înscrisă în email cu privire la realitatea datelor comunicate", se arată în raportul de control al Curţii de Conturi în care se mai specifică: "Facem precizarea că entitatea, deşi a luat măsura plângerii penale către Inspectoratul de Poliţie a Judeţului Galaţi, sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de înşelăciune şi, respectiv, neglijenţă în serviciu, fiind constituite două dosare penale, totuşi nu s-a îndreptat şi împotriva salariatei care a efectuat, în mod direct, plata nejustificată, în vederea atragerii răspunderii materiale pentru paguba adusă patrimoniului entităţii publice".
Reprezentanţii S.C. Apă Canal S.A. Galaţi nu au dorit să comenteze cele întâmplate atât timp cât cercetarea penală este în curs.

Au venit sărbătorile şi deja zeci de comunicate de presă, de evenimente create pe facebook şi nu numai, anunţă tot atâtea colecte sau fel de fel de mobilizări ale unor asociaţii, organizaţii de partid, instituţii, etc., care şi-au amintit că există oameni sărmani. Despre unele dintre aceste entităţi dornice de a face bine, nu aude nimeni nimic, decât de două ori pe an, cel mult de trei ori, adică de Paşte, de Crăciun şi probabil de 01 iunie. Cum îi apucă pe ei jalea de mila oamenilor sărmani şi simt nevoia să facă tam-tam numai de sărbători! Dar aceste persoane aflate în nevoie nu au ce mânca sau cu ce se îmbrăca tot anul. Nu au niciun sprijin atunci când le este greu primăvara, vara sau toamna. Acum, de sărbători, tăbară toţi pe ei cu zeci de pungi cu de toate.. şi nu spun că nu este o bucurie pentru ei, însă nu cred că nevoile lor se reduc la cadourile cu alimente şi haine primite de sărbători. Toţi aceşti ”aducători de daruri de sărbători” ar trebui să afle întâi de ce familia sau persoana pe care au ales să o ajute acum se află în situaţia asta. Poate că nu are servici? Atunci printre sutele de donatori se găseşte unul să-i ofere un loc de muncă în loc de trei saci cu haine purtate. Au o casă dărăpănată? Hai să mobilizăm donatorii ca în loc de o pungă cu portocale, zahăr, ulei şi bomboane de pom, să doneze contravaloarea produselor şi încet-încet, pe parcursul unui an întreg, poate se adună de un acoperiş. Au copii mulţi? Păi să încercăm să le facem bine lună de lună cu rechizite şi hăinuţe, nu numai de Crăciun. Nu îmi trec mie prin minte în acest moment soluţiile ideale, dar sunt sigură că binefăcătorii de profesie vor găsi metode de întrajutorare care să-i scoată pe sărmani din situaţia în care se află. Aceste donaţii de sărbători nu fac decât să-i menţină în aceeaşi stare. Doi cozonaci şi două pâini aduse de sărăbători nu fac decât să le îndulcească traiul timp de câteva zile, după care revin la viaţa lor chinuită. Pe lângă toate acestea, există şi oameni de bine care ajută aceşti oropsiţi ai sorţii fără să îi ştie nimeni, care susţin familii necăjite tot timpul anului, care îi ”adoptă” (că tot este la modă cuvântul ăsta) şi îi susţin necondiţionat fără a face un titlu de glorie din asta.
Aud întrebări de genul ”nu ştiţi o familie care merită să fie ajutată?”. Cam ce ar trebui să facă acea familie aflată la necaz ca să merite? Să se laude că necazul lor e mai adevărat decât al altora, să se bată cu pumnul în piept că nu sunt şarlatani, că nu trăiesc din pomeni? De aceea, le spun răspicat în special politicienilor care profită de perioada sărbătorilor să ajute amărâţii, că darurile sunt la fel de bine primite şi fără a fi însoţite de poze pe facebook şi anunţate prin comunicate de presă. Dăruind veţi dobândi negreşit mulţumire sufletească şi nu neapărat aplauzele spectatorilor (electoratului)!

După anii de criză economică ce au afectat grav piaţa imobiliară, după boom-ul creditelor imobiliare şi lansarea programului ”Prima Casă”, domeniul imobiliar părea că s-a stabilizat. Însă pe parcursul anului 2018, în judeţul nostru vânzările de terenuri şi case (inclusiv apartamente) par să o fi luat razna. Deşi vânzările au scăzut dramatic, preţurile sunt mari în continuare, ceea ce se resimte puternic pe piaţa imobiliară gălăţeană, căci numărul cumpărătorilor a scăzut semnificativ.
În luna noiembrie 2018, la nivelul judeţului Galaţi, 883 de imobile (case, apartamente, garsoniere, terenuri) au fost vândute. O scădere de aproape 40% comparativ cu aceeaşi lună a anului trecut, când au fost vândute 1446 de imobile, arată datele emise de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (ANCPI).
În luna noiembrie 2017, s-au vândut 885 de terenuri extravilan, iar în aceeaşi lună din 2018 s-au tranzacţionat doar 358 de terenuri în extravilan. Singurul indicator care a crescut este cel al terenurilor cu construcţii în intravilan. Aici cifrele indică un număr de 179 de trazacţii pentru luna noiembrie 2018, în comparaţie cu aceeaşi perioadă din 2017 când s-au vândut 153 de astfel de imobile.

Liberty Primary Steel a anunţat luni, 10 decembrie 2018, că va transforma foarte repede oţelăria de la Whyhalla din Australia de sud, semnând contracte de investiţii în valoare de peste 340 de milioane de lire sterline, ceea ce reprezintă o parte considerabilă din costul transformării uzinei. Au fost semnate cu partenerii contractanţi două contracte pentru proiectarea echipamentului şi construcţia acestuia: Danieli, pentru o nouă şină de ultimă generaţie şi un laminor de profil greu şi CISDI Engineering Co, pentru o uzină de injecţie a cărbunelui pulverizat (PCI).

Sanjeev Gupta, preşedinte executive al GFG Alliance din care face parte şi Liberty Primary Steel, a spus că respectivele componente vor juca un rol esenţial în viitorul pe termen lung al oţelăriei din Whyalla. “Această transformare va îmbunătăţi semnificativ performanţa operaţională, financiară şi de mediu a uzinei, ceea ce va face din Whyalla un centru global de interes pentru industrii inovatoare. (...) Anunţul de azi este o etapă importantă în transformarea oţelăriei din Whyalla care va fi un centru viabil şi sustenabil care va produce 1,8 milioane de tone de oţel de cea mai bună calitate pe an”, a declarat Gupta care a mai precizat că noul echipament care va fi proiectat, construit şi comandat în următorii trei ani, va creşte producţia, va reduce costurile şi va introduce o nouă gamă de produse, ceea ce va duce la pieţe şi clienţi noi.

Investiţiile vor fi finanţate din mai multe surse - inclusiv resursele proprii ale GFG şi prin finanţarea vânzătorului - şi cu siguranţă va fi nevoie de sprijin din partea guvernului federal şi al Australiei de sud. Acesta a mai spus că transformarea din prezent pentru Whyalla va duce compania mai aproape de viziunea pe termen lung de a crea o oţelărie “Next-Gen” care, potrivit spuselor lui, va deveni un combinat global de referinţă ce va folosi tehnologii avansate pentru a produce o gamă largă de produse din oţel la o scară internaţională pentru pieţele emergente.

Anunţul acestor investiţii în oţelăria din Australia pe care Gupta a achiziţionat-o în anul 2017 vine la scurt timp după ce, pe 03 decembrie 2018, Liberty anunţa achiziţia unei fabrici de sârmă din Statele Unite Americii despre care cotidianul nostru a relatat AICI.

Alianţa mondială GFG aparţinând omului de afaceri Sanjeev Gupta, a anunţat luni, 03 decembrie 2018, că a semnat un acord condiţionat pentru cumpărarea acţiunilor Keystone, Consolidated Industries, Inc. (KCI) de la corporaţia Contran (Contran). Conform termenilor înţelegerii, compania Liberty Steel USA, parte a Alianţei GFG va achiziţiona KCI, inclusiv subsidiarele acesteia, în schimbul a 320 milioane de dolari. Se estimează că tranzacţia se va finalizată înainte sau pe 31 decembrie 2018, după o evaluare a respectării reglementărilor în vigoare.
Keystone Steel and Wire este o divizie a KCI şi are peste 100 de ani de istorie în producţia de oţel şi produse din oţel şi o reputaţie excelentă în ceea ce priveşte calitatea şi performanţa. KCI a raportat recent cele mai bune rezultate din lunga sa istorie şi adaugă portofoliului Liberty Steel SUA o unitate de sârmă laminată cu un cuptor cu arc electric (CAE) având o capacitate de 1.1 tone metrice, RedBrand®- un lider de piaţă în producţia de garduri, sârmă industrială, un laminor de bare cu profil rotund de tip Merchant Bar Quality (de bază)/Special Bar Quality (speciale), trei unităţi de producţie pentru armături sudate de bare din oţel şi o linie de producţie a sârmei pentru beton precomprimat. KCI a înregistrat mereu profit şi a îmbunătăţit substanţial profitabilitatea în ultimii 5 ani, pe măsură ce a investit în produse cu valoare adăugată pentru a-şi întări poziţia de furnizor preferat de sârmă laminată cu conţinut scăzut de carbon. Această tranzacţie va duce Liberty într-o poziţie de top în ceea ce priveşte producţia de sârmă laminată din America.
Conform tranzacţiei, Liberty Steel SUA va avea până la 1.8 tone metrice pe an din capacitatea de topire a CAE, 2 tone metrice pe an din capacitatea de laminare a sârmei şi peste 1300 de angajaţi. Compania astfel mărită va deţine operaţiuni în Illinois, Ohio, South Carolina, New Mexico, Texas şi Georgia. Tranzacţia este finanţată de două mari bănci nord americane care oferă un împrumut bazat pe un bun imobiliar şi un împrumut la termen din fonduri gestionate de BlackRock Financial Management Inc. GFG va contribui la tranzacţie cu capital propriu şi cu fabrica negrevată de sarcini Liberty Steel Georgetown.
Preşedintele executiv al Alianţei GFG şi Liberty, Sanjeev Gupta, a declarat: “Achiziţia Keystone este o parte esenţială a strategiei GREENSTEEL a GFG pentru a deveni un jucător de top în producţia sustenabilă a oţelului de înaltă calitate. Pe viitor, GFG va putea profita de istoria de un secol a operaţiunilor sale şi de reputaţia sa de producător de oţel de înaltă calitate.”
GFG a achiziţionat Liberty Steel Georgetown, fabrica sa de oţel din Georgetown, Carolina de Sud, la sfârşitul lui 2017 de la Arcelor Mittal care suspendase activitatea acestei unităţi. Compania a repornit fabrica în iunie 2018 şi a mărit producţia constant până la o rată estimată de 400 kilotone în primul trimestru din 2019, cu intenţia de a continua expansiunea. GFG a reangajat 100 de profesinişti din fosta fabrică şi a creat 50 de noi locuri de muncă, a revitalizat fabrica şi a restabilit reputaţia acesteia ca fiind producătorul principal de sârmă laminată cu conţinut ridicat de carbon din SUA.

Ceea ce se întâmplă în ultimul timp cu managementul de la Compania Naţională Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi, sfidează orice închipuire. Compania este condusă de aproape un an de zile ba de interimari, ba de fostul director aflat în arest la domiciliu, iar în prezent se află la conducere un director despre care nu se ştie cât de legală este numirea lui. Cel mai îngrijorător fapt este că toate acestea se întâmplă sub aripa ocrotitoare a Ministerului Transporturilor, APDM Galaţi aflându-se sub autoritatea acestui minister.

04APDM Ciubrei

Totul a început încă din 2013, când s-a încheiat contractul de mandat cu Luigi Marius Ciubrei, culminând în luna aprilie 2018, când directorul general al companiei, Luigi Marius Ciubrei, a fost prins în flagrant şi arestat pentru că lua mită de la unele persoane care doreau să se angajeze în cadrul APDM. Cotidianul nostru a relatat pe larg AICI. Ca urmare a faptelor sale, Ciubrei este băgat în arest la domiciliu, măsura care este menţinută şi în prezent. În acest context, contractul de mandat al acestuia a fost suspendat de Consiliul de Administraţie (CA) al APDM. Supriza vine după ce printr-o hotărâre judecătorească, lui Ciubrei i se dă dreptul de a părăsi domiciliul pentru a veni la serviciu conform unui program stabilit. Deşi contractul lui Ciubrei fusese suspendat, acesta se reinstalează pe postul de director general. Aşa se face că Luigi Ciubrei, inculpat pentru fapte de corupţie şi arestat la domiciliu, a revenit pentru a conduce o companie naţională până când şi-a dat demisia, în luna septembrie 2018, din funcţia de director general. În locul acestuia a venit un alt director general în persoana lui Georgel Botea care vine de pe funcţia de director general executiv la Navrom Portservice SA Galaţi. Însă Luigi Ciubrei nu a plecat definitiv din APDM, ci a fost pus pe funcţia de consilier în management al noului director general având în atribuţii şi coordonarea Serviciului de Dezvolatre al APDM, serviciu care se ocupă de toate contractele portuare, dar şi de proiectele europene. Aşa se face că noul director al unei companii naţionale este consiliat de o persoană prinsă în flagrant când lua mită, acuzată de corupţie şi aflată în arest la domiciliu. Toate aceste fapte au fost sesizate, iar corpul de control al ministrului Transporturilor a făcut un control la APDM în privinţa contractului de mandat al lui Luigi Ciubrei.

Ministerul Transportului tace chitic când este luat la întrebări cu privire la neregulile de la APDM

Având la bază toate aceste informaţii obţinute de reporterii noştri pe surse, am cerut un punct de vedere de la APDM Galaţi, care ne-a confirmat că ”Domnul Ciubrei Luigi Marius, consilier în management, consiliază echipa managerială pe aspecte legate de activitatea companiei. Printre alte atribuţii ale consilierului în management, se regăsesc: coordonarea activităţilor echipei de pregătire a proiectelor finanţate din fonduri europene nerambursabile, coordonarea activităţilor unităţilor de implementare a proiectelor finanţate din fonduri europene nerambursabile, coordonarea activităţii Serviciului Dezvoltare”. Pentru alte informaţii ne-am adresat (în baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public) Ministerului Transporturilor. Cu toate că reporterii noştri au insistat în repetate rânduri în vedere obţinerii unor răspunsuri, iar termenul prevăzut de lege pentru primirea unui răspuns a trecut demult, ministerul nu ne-a transmis nici un punct de vedere. Iată întrebările pe care le-am adresat Ministerului Transporturilor: ”Prin prezenta vă solicităm următoarele informaţii referitoare la CN APDM Galaţi:
- Venirea actualului director general, Botea Georgel, la APDM de la Navrom Portservice SRL a fost făcută prin transfer sau detaşare?
- Care sunt concluziile Corpului de Control al ministrului Transporturilor după controlul efectuat la APDM Galaţi în urmă cu circa două luni de zile?
- Cum este posibil ca o persoană arestată pentru fapte de corupţie (luare de mită) în persoana fostului director Luigi Ciubrei, să ocupe funcţia de consilier în management şi să coordoneze activitatea unităţilor de implementare a proiectelor europene precum şi departamentul de dezvoltare în condiţiile în care ghidurile de integritate şi de conduită pentru accesarea fondurilor europene sancţionează astfel de asocieri între persoane cercetate pentru fapte de coruţie şi departamentele care pregătesc/implementează/coordonează proiecte finanţate cu fonduri europene?”.
Lăsăm la latitudinea cititorilor noştri să interpreteze tăcerea ministerului de resort.

Ce a constatat Corpul de Control al Ministerului Transporturilor

Reporterii noştri au intrat totuşi în posesia raportului de control întocmit de Corpul de Control nr. 29586/06.08.2018 prin care s-au verificat circumstanţele care au stat la baza acordării mandatului de 4 ani lui Ciubrei Luigi, deşi toţi membrii CA al APDM erau provizorii la acea dată şi nu exista un Plan de Administrare aprobat în baza căruia să fie elaborat un plan de management, cum a fost numit directorul general şi cum s-a stabilit cuantumul componentei variabile a salariului acestuia în lipsa unor indicatori financiari de performanţă ce ar trebui să fi fost prevăzuţi în contractul de mandat, precum şi alte clauze contractuale care nu sunt în concordanţă cu situaţia reală.
Concluziile prezentate în raport sunt de-a dreptul şocante: contractul de mandat încheiat cu Ciubrei Luigi Marius încă din 2013 a fost încheiat în baza legii 31/1990 privind societăţile comerciale, deşi ar fi trebuit încheiat în baza prevederilor OUG nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, cu toate că procedura de selecţie pentru ocuparea funcţiei de director general a fost făcută conform OUG 109. Odată cu încheierea contractului de mandat, s-a stabilit şi o remuneraţie de 3.500 euro pe lună la care se adăuga şi acordarea a 6 salarii în condiţiile îndeplinirii obiectivelor şi criteriilor de performanţă.
În 2016, membrii CA au evaluat activitatea lui Ciubrei din perioada 2013-2015 şi s-a constatat că acesta este demn de încă un mandat, drept pentru care i s-a prelungit directoratul cu încă 4 ani, adică până în martie 2021. Prelungirea mandatului s-a făcut tot în baza legii 31/1990 şi nu aşa cum ar fi trebuit în baza OUG 109/2011. S-a stabilit şi un nou salariu de 19.650 lei brut lunar precum şi o componentă variabilă de 2.850 lei brut lunar, până la concurenţa sumei de 22.500 lei brut lunar, cele două remuneraţii fiind acordate cu respectarea OUG 109/2011, deşi Ciubrei avea încheiat mandatul în baza legii 31/2011. ”Apreciem că acordarea componentei variabile nu este prevăzută ca formă de remuneraţie în legea 31/1999” se arată în raportul Corpului de Control în care se precizează că membrii CA au încheiat un contract de mandat cu directorul Ciubrei, cu 10 luni înainte de a înceta primul contract de mandat. Ba mai mult de atât, în ianuarie 2018, îndemnizaţia fixă de 19.650 lei brut lunar creşte la 23.580 lei brut lunar, iar componenta variabilă creşte de la 2.850 lei brut lunar la 3.420 lei brut lunar. În tot acest timp, Ciubrei a elaborat trimestrial rapoarte privind gradul de realizare a indicatorilor de performanţă, deşi aceştia nu făceau obiectul unei anexe la contractul de mandat şi nici nu puteau fi stabiliţi - aşa cum am arătat mai sus - deoarece nu exista un plan de administrare a societăţii care să stea la baza unui plan de management şi a unor indicatori de performanţă.

APDM tot administratori provizorii are, iar Luigi Ciubrei consiliază în management pe actualul director

În luna aprilie 2018, Ciubrei Luigi a fost săltat de procurorii DNA şi, ca urmare, s-a instituit măsura arestării la domiciliu, iar CA-ul a stabilit ca preluarea atribuţiilor directorului general să fie preluate pentru o perioadă de 30 de zile de directorul adjunct, Carmen Costache. Tot atunci, Adunarea Generală a Acţionarilor a aprobat revocarea din funcţia de membru al Consiliului de Administraţie a lui Ciubrei şi prelungirea interimatului lui Carmen Costache. În iulie 2018, Ciubrei prin avocatul său aduce la cunoştinţa CA-ului că magistraţii i-au permis să vină la muncă şi a cerut să îşi reia activitatea, lucru care s-a şi întâmplat. Şi ar mai fi fost şi în prezent director general dacă nu îşi dădea demisia. Cu toate acestea, Consiliul de Adminsitraţie al APDM este în continuare în provizorat, Ciubrei este în continuare un guru al mangementului în APDM, iar despre noul director nu vrea să ne spună nimeni cum şi ce fel a fost numit. Ministerul Transporturilor tace mâlc, dar noi aşteptăm cu interes să intre pe fir şi Curtea de Conturi, dar mai ales DNA-ul, pentru a spune contribuabililor dacă e corect sau nu ca într-o companie naţională de stat directorul să ia un salariu cât al preşedintelui statului român în timp ce este arestat la domiciliu pentru corupţie.
Să ne reamintim că APDM are în implementare proiectul "Platforma Multimodală Galaţi" cu finanţare europeană de peste 20 milioane de euro care în prezent se află în întârziere, deoarece cheltuielile de investiţii s-au realizat cu 79,58% sub program.

Citeşte pe aceeaşi temă şi:

- Directorul APDM Galaţi, Luigi Ciubrei, şi la muncă, şi în arest la domiciliu

- Director general cu mandat de 30 de zile la APDM Galaţi

- APDM Galaţi a semnat contractul pentru elaborarea proiectului tehnic "Platforma Multimodală"

În ultima perioadă, echipa noastră a studiat paginile de pe reţelele de socializare, profilul şi stilul de comunicare ale unor politicieni locali. Nu de alta, dar în ultimul timp am avut impresia că cetăţenii sunt imuni la orice declaraţie sau postare venită din zona politicii gălăţene şi nu numai. În afară de avalanşe de înjurături şi ceva postări pozitive - de obicei foarte puţine - din partea efectivului de partid, politicienii noştri nu obţin nimic de la electoratul online. Este şi normal să fie aşa. Toţi au mesaje comunistoide, limbaj de lemn, fiecare dintre ei încercând să comunice cât mai preţios şi mai elevat. Ei bine, se pare că toţi sunt ancoraţi în limbajul ”sinergiei faptelor, fără a eluda meandrele concretului”, vorba tovarăşului Ion Iliescu. Măcar el aşa a învăţat din fragedă pruncie, dar tinerii politicieni - indiferent din partidul din care fac parte -, nu ştiu cum au ajuns să comunice la fel ca ”tătuca” Iliescu, în condiţiile în care în momentul în care vorbesc liber, vocabularul lor este cu totul altul. De aceea nu reuşeşte niciunul să ajungă la electorat, să empatizeze cu cetăţenii şi să-i atragă spre un dialog ce ar putea să le atragă voturi pentru ei şi partid, căci urmează doi ani cu patru tururi de scrutin. Primele alegeri vor fi cele europarlamentare, peste doar câteva luni, după care şefii de partid de la Bucureşti pe mulţi vor răspopi în teritoriu dacă nu se vor atinge pragurile propuse. Şi la Galaţi nu se vor atinge, căci toţi sunt varză. Nici puterea şi nici opoziţia nu stau prea bine. Galaţiul e atipic din toate punctele de vedere şi le va face mari surpize tuturor. De altfel, tipologia electoratului gălăţean este într-o continuă schimbare. Electoratul captiv (beneficiarii de ajutoare sociale, pensionarii, bugetarii, etc.) sunt şi ei din ce în ce mai greu de controlat, căci cu o mână iau şi cu alta înjură toţi politicienii.
Modalităţile prin care transmit mesajele folosite în prezent de politicienii noştri nu fac decât să irite cetăţenii. De când reţelele sociale sunt la putere, comunicarea nu mai e ce a fost şi nici nu va mai fi vreodată, iar toate manualele din lume pe această temă nu mai fac doi bani. De ce? Pentru că oamenii s-au săturat de mutre frumos zâmbitoare în poze gen afiş, nu mai vor nici talk show-uri fără sare şi piper şi nici articole/comunicate/postări lungi, tehnice, filosofice şi de fiecare dată fastidioase (nu-i aşa că e un cuvânt greu de digerat?). Cetăţenii au nevoi simple, de care se lovesc zi de zi: drumuri bune, locuri de parcare, spitale curate, căldură măcar în şcoli, transport public curat şi la timp, bănci în parcuri... şi de aceea vor ca cineva să ia atitudine, să vină cu idei, cu răspunsuri şi rezolvări comunicate pe înţelesul lor.
Şi ce este cel mai important, electoratul s-a săturat de politicieni, de toţi. Electoratul a început să empatizeze mai mult cu omul, nu cu politicianul. De aceea, câştigător va fi cel care înţelege să se lepede de discursul politicianist şi să transmită mesaje umane, simple şi pe înţelesul oricui. Ca să nu mai spun că statisticile spun că 42% dintre tinerii români sunt analfabeţi funcţional. Cum ajungi la acest electorat ”fără a eluda meandrele concretului”?

Un proiect de hotărâre de consiliu local este deja pregătit pentru a fi pus pe masa consilierilor locali care prevede acordarea unui ajutor de minimis individual reprezentând scutirea de la plata impozitului pe clădiri şi impozitului pe teren datorate de Navrom Centru de Afaceri SRL pe perioada 01 ianuarie 2019 - 31 decembrie 2020. Potrivit expunerii de motive care însoţeşte proiectul de hotărâre, obiectul ajutorului de minimis constă în atragerea investitorilor locali şi străini prin punerea la dispoziţie a spaţiilor din Parcul de Software şi crearea a noi locuri de muncă ce vor avea ca scop majorarea veniturilor la bugetul de stat şi local. Valoarea maximă a ajutorului de minimis care va fi acordat în cadrul acestei proceduri este de 118.513 euro, respectiv 552.714 lei defalcată astfel: impozit clădiri pentru anul 2019 - 59.255 euro şi pentru anul 2020 - 59.258 euro, la care se adaugă impozit pe teren pe 2019 şi 2020 în sumă totală de 259 euro. Sumele în lei se prezintă astfel: impozit pe clădiri pentru 2019 - 275.752 lei şi e 2020 - 275.752 lei, iar impozitul pe teren cumulat pe 2019 şi 2020 este de 1.210 lei.
Reamintim că Navrom Centru de Afaceri SRL a beneficiat, prin aceeaţi procedură, de scutirea de impozit pe clădire şi teren şi pentru ani 2017-2018, valoarea ajutorului de minimis anterior fiind de 149.892 lei. Navrom Centru de Afaceri, care este proprietarul clădirii, a cedat clădirea pentru o perioadă de 30 de ani în folosinţa Parcului de Software, care este administrat de societatea Cons Management Parc de Soft SRL Galaţi.
Parcul de Soft a fost înfiinţat în 2003, la iniţiativa liderului local al PSD, Dan Nica, care pe atunci era ministru al Comunicaţiilor, şi este administrat de Cons Management PARC DE SOFT S.R.L., societate care are ca asociaţi Consiliul Judeţean şi Consiliul Local Galaţi. Parcul de Software oferă pentru utilizare 64 de birouri cu suprafeţe de 12 mp, 22 mp, 42 mp sau 70 mp, o sală de conferinţe cu o capacitate de 70 locuri, o sală multimedia, o sală de instruire, o sală de protocol, o sală server precum şi spaţii destinate consultanţei şi cercetării.
Dacă în primii ani, clădirea aproape că s-a dovedit neîncăpătoare pentru câţi solicitanţi erau, în prezent, parcul este aproape gol deoarece, chiar dacă sumele percepute pentru chirie sunt modice, utilităţile sunt suprataxate nejustificat - fapt constatat şi de Camera de Conturi Galaţi - urcând cheltuielile chiriaşilor şi de 4-5 ori. Demn de menţionat este şi faptul că până mai ieri le îngheţa softiştilor mouse-ul în mână deoarece proprietarul ce urmează a fi scutit de impozite nu catadicsise să pornească centrala termică motivând că există probleme tehnice.

Pentru că sistemul centralizat de încălzire al oraşului a fost închis, prima entitate economică afectată de această decizie este Electrocentrale (CET) Galaţi deoarece este clar că nu mai are obeictul muncii. Centrala Electrica de Termoficare Galati, cu o putere instalată de 535 MW, a fost destinată alimentării cu energie termică (sub formă de abur tehnologic şi apă fierbinte) a consumatorilor urbani şi industriali din municipiul Galati şi livrării de energie electrică în Sistemul Energetic Naţional în caz de necesitate. Deşi au sperat că poate mai există o şansă de supravieţuire a societăţii, salariaţii de aici încep să fie din ce în ce mai îngrijoraţi. Zilele trecute am primit o sesizare la redacţie, în care unul din angajaţi trage un semnal de alarmă cu privire la viitorul CET Galaţi: "Mă numesc M. S., sunt inginer la Electrocentrale Galaţi, şi doresc să vă semnalez câteva aspecte referitoare la starea de fapt în care ne aflăm. Începând cu anul 2015 (de când am început să oprim instalaţiile pe perioada cât nu am furnizat căldură în oraş) şi până în 2017, la începutul lunii noiembrie, încet, dar sigur, pregăteam pornirea CET-ului pentru a asigura căldura în oraş (pornire din stare rece care poate dura 2-3 zile). Nu am avut niciun fel de problemă 2015-2016-2017 din punct de vedere al energiei (electrică sau termică) de furnizat sau de asigurat combustibilul pentru cazane (contractele erau încheiate cu mult înainte). La data aceasta, 08 noiembrie 2018, CET-ul nu are contracte pentru cumpărarea gazului metan şi vânzarea de energie electrică (fără căldură la oraş, că aşa vrea primarul). Sunt câteva luni de când se tot trimit adrese la ROMGAZ (furnizorul de gaz metan) însă fără niciun rezultat. Contractul este pe pe masa ROMGAZ-ului la semnat. Au fost nenumărate intervenţii la minister - promisiuni deşarte că «DA că vom porni». De ce nu este contract de gaz semnat parafat?", se arată în mesajul acestuia, în care îşi exprimă îngrijorarea cu privire la viitorul societăţii.

Ce spune administratorul special al societăţii, Sinan Mustafa

Pentru a afla dacă este un lucru cert intrarea în faliment a societăţii. "Aşa cum se ştie, în momentul de faţă nu putem discuta despre termoficare - şi nu din cauza noastră -, se cunoaşte faptul că nu putem porni instalaţiile de o capacitate atât de mare pentru o solictare atât de mică. Plecând de la chestiunea asta, separat, noi am încercat să fructificăm orice fel de posibilitate. Chiar acum (n.r. - luni, 12 noiembrie 2018) am plecat de la minister după o discuţie cu Romgaz. Încercăm să asigurăm echilibrarea sistemului energetic naţional atunci când este cazul, deci numai atunci o să pornim ca şi centrală electrică asigurând intrarea în sistem a unei cantităţi suplimentare de energie. Pentru asta, bineînţeles, avem nevoie de un contract de gaz pe care l-am negociat încă din august-septembrie, când s-au parafat condiţiile şi trebuia parafat în consiliul de administraţie al Romgaz. El nu a fost semnat din cauza noastră, ci pentru că în continuare se pun întrebări şi au loc discuţii care nu vizează Electrocentrale, ci datoria creată de Apaterm, adică cele 339 milioane de lei care au fost eliminate de la masa credală şi cele câteva zeci de milioane de lei acumulate de Apaterm ulterior. Noi, în toată această perioadă ne-am achitat datoriile curente. Până la urmă am convenit că după şedinţa consiliului de administraţie al Romgaz, să semnăm", ne-a declarat administratorul special al Electrocentrale Galaţi, Sinan Mustafa.
Întrebat de reporterii noştri despre noua investiţie, acesta a precizat: "Investiţia se referă la o nouă centrală în condensaţie pe platforma Electrocentrale SA. şi în principiu analizăm posibilitatea să o facem cu un investitor strategic. Sunt mai multe variante, sunt trei posibili investitori importanţi cu care discutăm în momentul de faţă. Facilităţile noastre de producţie sunt încă facilităţi importante pentru sistemul energetic naţional şi pentru importanţa lui, drept urmare cred cu tărie că se va lua o decizie favorabilă pentru deschiderea unei noi capacităţi de producţie în Galaţi. Valoarea investiţiei va putea fi apreciată în momentul în care se va decide ce nivel de putere se va alege, dar oricum investiţia se va ridica undeva între 50 şi 150 miliaone de euro".

Pagina 2 din 11