Uniunea Europeană a anunţat că va reanaliza interdicţia privind vânzarea maşinilor cu motoare pe combustie, programată pentru 2035, precum şi limitele stricte de emisii de CO2 aplicate constructorilor. Decizia a fost luată într-o întâlnire la care a participat şi preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, pe fondul presiunilor tot mai mari venite din partea marilor actori ai industriei auto. Bruxelles-ul promite, în paralel, sprijin pentru întreg lanţul de producţie, de la marii producători la furnizorii de componente.
Avertismentele au fost conduse de Ola Källenius, directorul Mercedes şi preşedintele ACEA, care a atras atenţia că interdicţia din 2035, combinată cu limitele actuale de emisii, riscă să genereze falimente în lanţ. În Germania, insolvenţele recente în rândul furnizorilor auto au confirmat fragilitatea sectorului. Şi organizaţia furnizorilor europeni (CLEPA) a semnalat că sute de mii de locuri de muncă sunt în pericol şi a cerut politici mai flexibile, care să includă hibride, hidrogen şi combustibili sintetici.
Dezbaterea este complicată de un studiu al Agenţiei Europene de Mediu, care arată că vehiculele plug-in hibride poluează de aproape cinci ori mai mult în condiţii reale decât în testele oficiale. În acest context, autorităţile europene vor lucra până în decembrie 2025 la un plan de modificare a reglementărilor. Printre ideile vehiculate se numără stimulente pentru maşinile compacte şi uşoare, susţinute de şefii Renault şi Stellantis, pentru a promova modele accesibile şi eficiente energetic.
Un alt obiectiv major îl reprezintă consolidarea lanţului de aprovizionare cu materii prime critice, precum litiul şi pământurile rare, pentru a reduce dependenţa de China. Noile reguli vor impune cote minime de provenienţă europeană. În acelaşi timp, UE analizează şi măsuri pentru a contracara expansiunea producătorilor chinezi pe piaţa europeană, în special prin modelele plug-in hibride.
Industria auto europeană, care asigură aproximativ 13 milioane de locuri de muncă, rămâne esenţială pentru economia continentului. Oficialii subliniază că obiectivele climatice nu vor fi abandonate, însă regulile vor fi ajustate pentru a echilibra protecţia mediului, competitivitatea industrială şi stabilitatea locurilor de muncă.