Facebook devine Meta (cu referire la metavers): De ce? Recomandat

Vineri, 29 Octombrie 2021 13:26
Publicat în Mozaic
Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

Fondatorul Facebook, Mark Zuckerberg, a anunţat joi, 28 octombrie, că grupul pe care l-a creat nu va mai purta numele său original. Iar noua identitate nu datorează nimic întâmplării. Grupul se numeşte acum Meta, o referire directă la un proiect faraonic pe care intenţionează să-l dezvolte.
În frământările de după o întreruperea globală şi dezvăluirile jenante din partea unui fost angajat, gigantul digital a anunţat luni, 18 octombrie, că doreşte să angajeze 10.000 de oameni în Uniunea Europeană pentru a lucra la dezvoltarea „metaversului”: un fel de lume digitală paralelă. care va fi noul Graal al reţelelor sociale.

Ce este „metaversul”?

Dacă aţi vizionat filmul Ready Player One, aveţi deja o idee destul de bună despre ce este vorba. „Metaversurile” sunt echivalentul OASIS-ului din filmul lui Steven Spielberg: un fel de suport pentru lumea fizică, accesibil prin internet şi interfeţe conectate şi în care ar trebui să poată exista multe avataruri.

Care sunt promisiunile „metaversului”?

„Metaversul” este imaginat de Facebook ca un fel de „internet întruchipat”, în care cineva devine un actor al experienţelor şi acţiunilor dintr-un univers virtual, mai degrabă, decât să fie doar un observator sau consumator de conţinut. „Calitatea esenţială a metaversului va fi prezenţa - sentimentul de a fi cu adevărat acolo cu oamenii”, a postat Mark Zuckerberg în iulie pe profilul său de Facebook.
În acest univers virtual şi captivant pe care intenţionează să-l construiască Facebook, ar putea fi posibil, de exemplu, să dansezi într-un club de noapte cu oameni aflaţi la mii de kilometri distanţă, să lucrezi, să cumpere sau să vinzi bunuri sau servicii digitale. Pe scurt, scopul este de a avea o viaţă socială digitală mult mai captivantă şi incluzivă - în comparaţie cu ceea ce toată lumea face în prezent în spatele ecranului computerului sau pe smartphone-ul său. Un fel de Second Life, dar experimentat prin ochelari conectaţi.

De unde este denumirea conceptului?

Termenul „metavers” provine dintr-un roman distopic din anii 90. Cartea „Samuraiul virtual”, scrisă de Neal Stephenson în zorii Internetului, a purtat însă o altă definiţie a sensului actual. A prezentat utilizatorii unui „metavers” ale căror minţi sunt prinse într-un virus de computer care le infectează direct creierul.
Dacă scopul romanului distopic este de a preveni, chiar şi de a înspăimânta viitoarele abateri ale societăţilor noastre, marile companii digitale au investit sume titanice în proiecte şi tehnologii potrivite pentru construirea „metaversului”, precum realitatea virtuală (VR) sau realitatea augmentată (AR).
Le Monde a raportat că, potrivit firmei IDC, „cheltuielile în acest sector ar trebui înmulţite cu şase între 2020 şi 2024, de la 12 miliarde la 72 miliarde de dolari”.

De ce este Facebook interesat de metavers?

Meta-universurile sunt considerate de giganţii web şi a jocurilor video drept următorul mare salt tehnologic în evoluţia Internetului. Şi aici se poziţionează Facebook, dorind să inventeze noi forme de interacţiuni sociale şi experienţe într-un univers pe care îl construieşte de la A şi Z prin definirea propriilor setări.
Acest lucru are sens pentru o companie care s-a construit pe specialitatea de a conecta utilizatorii de internet, prin intermediul reţelei sociale fondatoare (Facebook) dar şi a diverselor aplicaţii cumpărate de-a lungul anilor, precum WhatsApp sau Instagram.
„Pentru a ne îndeplini viziunea asupra metaversului, trebuie să construim ţesătura  între (diferitele) spaţii digitale, a depăşi limitările fizice şi pentru a ne putea deplasa între ele cu aceeaşi uşurinţă ca între camerele casei”, a detaliat Mark Zuckerberg pe profilul său de Facebook.
Pentru a realiza acest lucru, Facebook pune o mulţime de resurse în el. Compania din California a cumpărat compania Oculus pentru două miliarde de dolari în 2014. De atunci, s-a angajat în alte proiecte legate de „metaversul”, în care s-au investit deja  câteva miliarde de dolari.

Unde suntem azi?

Concret, este deja posibil să avem câteva experienţe legate de proiectul „metavers” al Facebook - dar în prezent sunt foarte limitate. Gigantul californian, de exemplu, a dezvăluit în august versiunea beta a aplicaţiei sale Horizon Workroom.
Obiectivul este dezvoltarea sălilor de întâlnire de realitate virtuală prin intermediul căştilor de realitate virtuală Oculus Quest 2. Participanţii apar în jurul unei mese rotunde sub formă de avatare personalizate, pot interacţiona prin microfonul lor sau pot desena pe o tablă.alb virtual datorită comenzilor de la distanţă.
Facebook şi marca Ray-Ban au lansat o pereche de ochelari VR  în septembrie. Acest gadget digital vă permite să faceţi fotografii şi videoclipuri şi să vă conectaţi la reţeaua socială.
Facebook speră să înceapă să familiarizeze un număr tot mai mare de persoane cu aceste tipuri de accesorii conectate (în timp ce Google şi Snapchat înainte nu au avut succes la acest subiect).

Cine mai este interesat de ea?

La rândul său, sectorul jocurilor video a creat deja embrioni de „metavers”. Este de exemplu cazul Fortnite, care reuneşte 350 de milioane de jucători în principal cu vârsta cuprinsă între 14 şi 24 de ani, şi care trăiesc, în platforma virtuală, unde  din ce în ce mai multe experienţe online care se desprind de conceptul iniţial al jocului Battle royal.
Au avut loc deja concerte virtuale ale rapperului american Travis Scott şi Ariana Grande, care apar sub formă de avatare. În decembrie 2019, jocul a găzduit şi un eveniment exclusiv pentru promovarea Star Wars: The Rise of Skywalker. Transmis în direct, regizorul J.J. Abrams a fost prezent „în persoană” sub forma unui avatar pentru a previzualiza un fragment din film.
Izolarea socială legată de pandemia Covid-19 a fost un catalizator al acestui fenomen. Un angajat al firmei Epic Games, editorul Fortnite, explicase pentru AFP, la sfârşitul lunii martie, că „în vremuri ca acum, în care întâlnirea fizică este mai dificilă, este extrem de important să avem aceste experienţe virtuale”, gândind Fortnite ca platformă pentru experienţe sociale conectate şi nu doar ca joc.
Roblox, un sistem de creare de jocuri online în care majoritatea conţinutului este creat de jucătorii înşişi, a găzduit şi un concert al rapperului american Lil Nas X în noiembrie 2020.

Mai multe din această categorie:

Lasă un comentariu