Băuturile răcoritoare fără zahăr au apărut în Statele Unite în anii 1960 şi s-au impus treptat pe piaţa mondială, devenind populare mai ales începând cu anii 1980. Mărci precum Coca-Cola Zero, Pepsi Max sau Sprite Zero au fost promovate drept alternative mai sănătoase la variantele tradiţionale cu zahăr.
Totuşi, cercetări recente arată că imaginea acestor produse este mai degrabă rezultatul unei strategii de marketing decât al unor beneficii reale pentru sănătate. În loc de zahăr, ele conţin îndulcitori artificiali precum aspartamul, sucraloza sau acesulfamul K, substanţe care reproduc gustul dulce fără aport caloric, dar pot influenţa negativ metabolismul.
Mai mulţi oameni de ştiinţă au avertizat de-a lungul timpului că aceşti edulcoranţi pot fi asociaţi cu tulburări metabolice şi chiar cu un risc crescut de afecţiuni oncologice. O echipă de la Şcoala de Sănătate Publică a Universităţii din Michigan a analizat peste 5.800 de alimente, evaluând conţinutul de calorii, nutrienţi şi aditivi, pentru a determina efectul asupra speranţei de viaţă. Rezultatele, publicate în revista Nature Food în 2021, arată clar că eticheta „zero zahăr” nu garantează un produs mai sănătos, ci reprezintă mai degrabă o tactică publicitară menită să atragă consumatorii. (sursa stiripesurse.ro)
