Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, în calitate de coordonator naţional pentru serviciile digitale, reaminteşte utilizatorilor platformelor online care sunt drepturile de care dispun şi ce demersuri pot face atunci când o platformă decide să restricţioneze anumite tipuri de conţinut publicat.
Furnizorii de platforme online pot aplica diferite măsuri în situaţia în care conţinutul unui utilizator nu respectă condiţiile de utilizare. Platformele au obligaţia de a include în condiţiile generale de utilizare informaţii privind toate tipurile de restricţii impuse utilizatorilor, referitoare la politicile, procedurile, măsurile şi instrumentele folosite pentru moderarea conţinutului, precum şi la sistemul furnizorilor de soluţionare a plângerilor. Prin accesarea platformei, utilizatorii acceptă aceste seturi de reguli, care reprezintă cadrul contractual dintre furnizorul platformei şi utilizatori, stabilind condiţiile şi modalitatea de utilizare a serviciilor.
În cazul în care o platformă impune o restricţie, aceasta trebuie să transmită utilizatorului o expunere de motive clară şi specifică, care să indice tipul restricţiei, domeniul de aplicare teritorial şi durata, faptele şi circumstanţele avute în vedere, informaţii privind utilizarea mijloacelor automatizate în luarea deciziei, trimiterea la temeiul juridic sau contractual invocat, precum şi informaţii clare despre căile de atac disponibile, inclusiv mecanisme interne de soluţionare a plângerilor, posibilitatea soluţionării extrajudiciare şi opţiunile judiciare. Această obligaţie se aplică doar dacă furnizorul platformei deţine datele de contact electronice ale utilizatorului şi nu este necesară în cazul conţinutului comercial înşelător de largă circulaţie sau al restricţiilor impuse prin ordine ale autorităţilor.
Platformele trebuie să asigure un sistem intern eficient de soluţionare a plângerilor, accesibil electronic şi gratuit. Dacă utilizatorii nu sunt mulţumiţi de deciziile platformei, se pot adresa unui organism extrajudiciar certificat de soluţionare a litigiilor. În România, un astfel de organism nu este încă certificat, însă utilizatorii pot apela la orice organism certificat din Uniunea Europeană.
ANCOM nu are atribuţii de moderare a conţinutului, astfel că plângerile referitoare la moderare trebuie adresate furnizorilor platformelor. Dacă, după parcurgerea mecanismelor interne ale platformei, utilizatorii consideră că aceasta nu respectă obligaţiile privind expunerea de motive, mecanismul de contestare sau prezentarea căilor de atac, pot depune o plângere la ANCOM, însoţită de dovezi pentru fiecare demers realizat. Conform Regulamentului privind serviciile digitale, ANCOM poate soluţiona plângerea dacă furnizorul platformei este stabilit în România sau o poate transmite coordonatorului serviciilor digitale din statul membru în care platforma este stabilită.
Utilizatorii pot accesa secţiunea dedicată din InfoCentru ANCOM pentru informaţii suplimentare referitoare la Regulamentul privind serviciile digitale şi rolul ANCOM în aplicarea acestuia. InfoCentru ANCOM pune la dispoziţie informaţii utile despre serviciile de comunicaţii electronice, serviciile poştale şi serviciile digitale, privind încheierea contractelor, tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau roamingul, alături de ghiduri despre fraude sau acces la internet. ANCOM promovează interesele utilizatorilor în contextul tranziţiei la societatea Gigabit prin utilizarea instrumentelor de administrare şi reglementare disponibile. Detalii suplimentare sunt disponibile pe site-urile instituţiei, inclusiv pentru testarea calităţii internetului şi verificarea acoperirii cu semnal mobil.
