În perioada ianuarie – septembrie 2025, Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (ANPIS) a plătit peste 4,9 miliarde de lei pentru indemnizaţiile destinate părinţilor aflaţi în concediu de creştere a copilului. Potrivit datelor instituţiei, un număr mediu lunar de 152.052 de părinţi au beneficiat de acest sprijin.
Indemnizaţia pentru creşterea copilului este un beneficiu de asistenţă socială acordat părinţilor sau reprezentanţilor legali care îşi suspendă activitatea profesională pentru a se ocupa de îngrijirea copilului. Conform Ordonanţei de Urgenţă nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, pot beneficia de acest drept persoanele care au realizat venituri supuse impozitului, precum salarii sau activităţi independente, timp de cel puţin 12 luni în ultimii doi ani anteriori naşterii copilului şi care intră în concediu pentru creşterea copilului.
Indemnizaţia se acordă până la împlinirea vârstei de doi ani, respectiv trei ani în cazul copilului cu handicap, şi este în valoare de 85% din media veniturilor nete realizate în ultimele 12 luni. Cuantumul lunar variază între minimum 1.651 de lei şi maximum 8.500 de lei.
Părinţii care revin la muncă înainte ca copilul să împlinească vârsta de şase luni, respectiv un an în cazul copilului cu handicap, pot opta pentru acordarea stimulentului de inserţie, în valoare de 1.500 de lei lunar.
În luna septembrie 2025, cele mai multe cereri pentru indemnizaţia de creştere a copilului s-au înregistrat în marile centre urbane. Bucureştiul se află pe primul loc, cu peste 18.244 de beneficiari, urmat de judeţul Cluj, cu 7.849 de părinţi, şi de judeţul Timiş, cu 7.074 de beneficiari. Cele mai puţine cereri s-au înregistrat în judeţele Tulcea, cu 850 de beneficiari, Mehedinţi, cu 1.084, şi Covasna, cu 1.240, unde numărul beneficiarilor a fost sub 1.300 de persoane.
Indemnizaţia pentru creşterea copilului se acordă la cerere, pe baza unui dosar depus la primăria de domiciliu sau reşedinţă. Dosarul trebuie să conţină cererea tip, actele de identitate, certificatul de naştere al copilului, certificatul de căsătorie sau livretul de familie, certificatul de handicap, dacă este cazul, dovada veniturilor, dispoziţia de suspendare a contractului de muncă, documente privind suspendarea activităţii, fişa fiscală, dacă este cazul, şi un extras de cont pentru plata în cont bancar.
Plata indemnizaţiei se efectuează de către Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, prin agenţiile teritoriale, începând cu data de 8 a fiecărei luni, pentru luna anterioară. Modificările privind modalitatea de plată, schimbarea reprezentantului legal sau a domiciliului titularului implică actualizarea dosarului printr-o solicitare adresată agenţiei teritoriale. Pentru naşterea unui alt copil sau pentru solicitarea stimulentului de inserţie este necesară depunerea unui nou dosar.