Schimbări la Codul Rutier! Şoferii vor putea circula legal cu 120 km/h pe drumurile expres Recomandat

Joi, 14 Aprilie 2022 14:29
Publicat în National
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Limita maximă pe drumurile expres din România va fi de 120 km/h, în loc de 100 km/h, aşa cum este în prezent, după ce Camera Deputaţilor a adoptat un proiect de lege care vine în ajutorul şoferilor, notează e-juridic.manager.ro.
Actul normativ, adoptat cu 283 de voturi şi 1 abţinere, a fost trimis spre promulgare la preşedintele Klaus Iohannis. Aşa cum prevede legea, actul va intra în vigoare după ce va fi publicat în Monitorul Oficial.
"Veste extraordinară pentru infrastructură din România: la iniţiativa USR, viteza de circulaţie pe drumurile expres va fi de 120 km/h. În Camera Deputaţilor a fost adoptată astăzi legea iniţiată de mine, alături de colegul meu din USR, deputatul Lazăr Ion Marian, conform căreia viteza maximă de circulaţie pe drumurile expres din România va fi de 120 km/h (faţă de 100 km/h, în prezent). Adoptarea legii a venit fix la timp pentru că, săptămâna viitoare, vor fi daţi în circulaţie primii kilometri de drum expres din România. E vorba de un lot de 18km din DEx12 Craiova - Piteşti, ce reprezintă varianta de ocolire a oraşului Balş. Deşi e o mică întârziere pe acest Tronson 2 - calendarul discutat de mine anul trecut prevedea deschiderea întregului tronson de 40km Balş - Slatina până în Paşte - deschiderea chiar şi parţială este o gură de oxigen pentru traficul din zona. Mă bucur că, prin ridicarea limitei de viteză pe drumurile expres, DEx12 nu va deveni o capcană de amenzi. (...) Legea merge la promulgare de către preşedinte, iar acest ultim pas trebuie făcut fără întârziere, aşa încât să se întâmple înaintea inaugurării DEx12 de săptămâna viitoare" a spus Cătălin Drulă, fost ministru al Transporturilor în guvernul Florin Cîţu.

Prevederile actului normativ care modifică viteza maximă admisă pe drumurile expres

Proiectul, depus în octombrie 2021, modifică OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice în sensul stabilirii unui regim diferenţiat între drumurile expres şi drumurile naţionale europene atât în ceea ce priveşte viteză maximă admisă, cât şi din perspectiva regimului de circulaţie aplicabil acestora.
Aşa cum prevede proiectul de lege, vitezele maxime admise în afara localităţilor pentru autovehiculele din categoriile A şi B vor fi:
- 130 km/h pe autostrăzi;
- 120 km/h pe drumurile expres (faţă de 100 km/h cum este acum);
- 100 km/h pe drumurile naţionale europene (E);
- 90 km/h pe celelalte categorii de drumuri.

Pentru autovehiculele din categoriile C, D şi categoria D1 vitezele maxime vor fi:
- 110 km/h pe autostrăzi;
- 100 km/h pe drumurile expres (faţă de 90 km/h cum este acum);
- 90 km/h pe drumurile naţionale europene (E);
- 80 km/h pe celelalte categorii de drumuri.

Pentru autovehiculele din categoriile A1, B1 şi C1 limitele de viteză vor fi:
- 90 km/h pe autostrăzi;
- 85 km/h pe drumuri expres (faţă de 80 km/h cum este acum);
- 80 km/h pe drumurile naţionale europene (E);
- 70 km/h pentru celelalte categorii de drumuri.
„Pe autostrăzi sau pe drumurile expres este interzisă circulaţia pietonilor, a autovehiculelor cu gabarite sau mase depăşite, fără autorizaţie specială de transport eliberată de administratorul drumului public, conform reglementărilor în vigoare, a vehiculelor cu tracţiune animală, a animalelor, a vehiculelor trase sau împinse cu mâna, a bicicletelor, trotinetelor electrice şi mopedelor, a tractoarelor agricole sau forestiere şi a maşinilor autopropulsate pentru lucrări agricole, precum şi a vehiculelor care, prin construcţie sau din alte cauze, nu pot depăşi viteză de 50 km/h”, se arată în actul normativ.
De asemenea, se modifică inclusiv prevederile referitoare la ce este interzis pe drumurile expres. Astfel, la articolul 108 alineatul 1, litera d, punctele 5-7 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
5. circulaţia sau staţionarea pe spaţiul interzis care separă sensurile de circulaţie pe autostradă sau drum expres;
6. staţionarea ori parcarea autovehiculelor pe autostradă sau drum expres în alte locuri decât cele amenajate special şi semnalizate;
7. executarea pe autostradă sau drum expres a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, circulaţia sau traversarea de pe un sens de circulaţie pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părţi carosabile.

Mai multe din această categorie:

Lasă un comentariu