27 APRILIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
În cei cinci ani de criză care au trecut, activul bilanţier al Băncii Cooperatiste Belşugul Galaţi a crescut cu 14%, într-un ritm mediu anual de aproximativ 3%, soldul creditelor acordate a urcat cu 17,5%, într-un ritm mediu anual de 3,5%, cel al depozitelor pe termen cu 50%, într-un ritm mediu anual de 10%.
Băncile cooperatiste au o istorie îndelungată în spaţiul românesc, care datează din 1851, când a apărut prima bancă populară din Ardeal, iar Banca Cooperatistă Belşugul Galaţi îşi desfăşoară activitatea încă din anul 1903.
Reţeaua cooperatistă Creditcoop, din care face parte Banca Cooperatistă Belşugul Galaţi, a primit autorizaţie de funcţionare din partea Băncii Naţionale a României în septembrie 2002, iar în următoarea lună Creditcoop Casa Centrală a devenit membră a Fondului de Garantare a Depozitelor din Sistemul Bancar (FGDB).
Băncile cooperatiste sunt instituţii de credit constituite ca asociaţii autonome de persoane fizice, unite voluntar, în scopul îndeplinirii obiectivelor lor comune de ordin economic, social şi cultural. Acestea funcţionează pe principiul întrajutorării membrilor cooperatori. Cu câteva excepţii, cooperativele de credit pot să desfăşoare majoritatea activităţilor pe care le poate desfăşura orice instituţie de credit.
Băncile cooperatiste atrag depozite sau alte fonduri rambursabile de la membrii acestora, precum şi de la persoane fizice, juridice ori alte entităţi, care domiciliază, au reşedinţă sau locul de muncă, respectiv au sediul social şi desfăşoară activităţi în raza teritorială de operare a cooperativei de credit, din acest motiv neputând să concureze între ele.
De asemenea, pot să acorde credite membrilor acestora, cu prioritate, precum şi persoanelor fizice, persoanelor juridice ori altor entităţi fără personalitate juridică, având domiciliul, reşedinţa sau locul de muncă, respectiv sediul social şi îşi desfăşoară activitatea în raza teritorială de operare a cooperativei de credit, la un nivel care nu poate să depăşească 25% din activele băncilor cooperatiste.
Reporter: Cum a evoluat activitatea băncii cooperatiste în ultimii ani?

Ion Eugen Cristian: Banca Cooperatistă Belşugul Galaţi face parte din Reţeaua cooperatistă de credit CREDITCOOP formată din 47 de bănci cooperatiste existente, 770 de sucursale, agenţii şi puncte de lucru ale acestora şi cei aproape 2.250 de salariaţi, la nivel naţional, rezultatele economico-financiare fiind remarcabile, iar indicatorii de prudenţialitate bancară situându-se, de asemenea, la niveluri rezonabile. În ceea ce priveşte Banca Cooperatista Belşugul Galaţi, atât la sediul unităţii cât şi prin cele 7 puncte de lucru ale sale situate în mediu rural în comunele Independenţa, Piscu, Pechea, Târgu Bujor, Măstăcani, Drăguşeni şi Frumuşiţa, a desfăşurat o activitate cu o evoluţie crescătoare constantă, concretizată în indicatori de profitabilitate şi prudenţialitate bancară la un nivel corespunzător. În cei cinci ani de criză care au trecut, activul bilanţier al Băncii Cooperatiste Belşugul Galaţi a crescut cu 14%, într-un ritm mediu anual de aproximativ 3%, soldul creditelor acordate a urcat cu 17,5%, într-un ritm mediu anual de 3,5%, cel al depozitelor pe termen cu 50%, într-un ritm mediu anual de 10%.
Reporter: Consideraţi că există o competiţie puternică pe piaţă?

Ion Eugen Cristian: Competiţie a existat întotdeauna în sistemul bancar, iar în prezent ea este şi mai pregnantă. Această competiţie a fost accentuată de mediul economic mai puţin prielnic, de problemele deosebite cu care se confruntă agenţii economici şi, nu în ultimul rând, de starea financiară a clienţilor persoane fizice. Competiţia este însă binevenită şi, mai ales în ultima perioadă, ofertele, în ceea ce priveşte produsele de creditare, au început să devină din ce în ce mai atractive, băncile conştientizând că menţinerea portofoliului de clienţi reprezintă lucrul cel mai important pentru ele. Vor câştiga această competiţie băncile care vor fi corecte şi operative cu clienţii care solicită produse de creditare şi care vor oferi dobânzi atractive celor cu depozite.
Reporter: Mai prezintă interes băncile cooperatiste, având în vedere că piaţa este practic acaparată de ofertele băncilor comerciale?

Ion Eugen Cristian: Băncile cooperatiste înseamnă, înainte de toate, pentru sistemul bancar românesc, tradiţie şi continuitate - primele bănci cooperatiste funcţionând în România încă din anul 1851, iar Banca Cooperatistă Belşugul Galaţi îşi desfăşoară activitatea încă din anul 1903 cu reprezentativitate în mediul urban, unde se desfăşoară aproape 62% din activitatea acestora. Menţionez că banca cooperatistă, prin punctele de lucru, efectuează operaţiuni şi în unele zone mai greu accesibile şi cu o populaţie nu foarte numeroasă, unde băncile comerciale sunt mai puţin prezente, dar unde se simte nevoia de servicii bancare. Apreciez că Banca Cooperatistă Belşugul Galaţi, în special, prezintă, în continuare, un interes deosebit pentru clienţi, reliefat de comportamentul acestora în ceea ce înseamnă contractarea de credite şi constituirea de depozite, la ora actuală 1.927 de persoane având credite în derulare, iar peste 500 având constituite depozite. De asemenea, şi cifrele enumerate în răspunsul la prima întrebare sunt în măsură să evidenţieze interesul pe care clienţii îl au faţă de băncile cooperatiste. Poate este mult spus că piaţa este "acaparată" de ofertele băncilor, dar dacă folosim alţi termeni, putem accepta, însă, faptul că toate băncile existente în piaţă se află într-o competiţie acerbă pentru câştigarea clienţilor, având în vedere că masă de clienţi bancari se află în scădere şi că vor reuşi doar acele bănci care vor promova cele mai atractive produse bancare. Şi băncile cooperatiste, fiind parte a sistemului bancar românesc, au urmărit în întreaga lor activitate practicarea unui nivel rezonabil al costului creditului şi a unor dobânzi competitive la depozite, rezultatele bune obţinute demonstrând interesul clienţilor pentru serviciile oferite de unităţile noastre.
Reporter: În afara produselor tradiţionale de creditare şi de economisire, ce alte oportunităţi mai oferă băncile cooperatiste pentru clienţii lor?

Ion Eugen Cristian: Este un mare avantaj pentru Banca Cooperatistă Belşugul Galaţi faptul că face parte din Reţeaua Cooperatista CREDITCOOP, unde, pe tot cuprinsul ţării, există la nivel naţional  peste 830 de unităţi operative, la care sunt asociaţi circa 670.000 de membri, iar acest lucru a permis să beneficiem, mai ales în ultimii ani, de 22 de parteneriate cu diverşi agenţi economici, cu reprezentare naţională, activităţi realizate pe bază de comision, care sunt în măsură să suplimenteze baza de venituri a băncilor cooperatiste. Enumerăm doar câteva dintre aceste activităţi, respectiv: încheierea de contracte în numele şi în contul unor societăţi de asigurări, operaţiuni de încasări şi plăţi în contul unor agenţi economici care prelucrează produse agricole, transfer de bani prin sistemul Western Union, încasarea contravalorii facturilor de energie electrică, apă, gaze naturale, telefonie fixă şi mobilă, deschiderea de conturi pentru producătorii agricoli beneficiari ai subvenţiilor acordate de stat prin intermediul Agenţiei pentru Plăţi şi Intervenţie în Agricultură (APIA) şi plata acestora.
Reporter: Care este profilul clienţilor băncii cooperatiste?

Ion Eugen Cristian: În mod sigur, baza de clienţi ai băncii cooperatiste o constituie membrii asociaţi ai acestora, întrucât majoritatea clienţilor au şi această calitate. Având în vedere că toţi membrii asociaţi au domiciliul în raza de operare a băncii cooperatiste şi îşi desfăşoară activitatea acolo, rezultă că acest capital social este autohton, instituţia noastră fiind astfel o instituţie de credit cu capital integral românesc. Întrucât capitalul provine de la clienţi pe care îi cunoaştem şi cu care am realizat, în timp, un parteneriat aparte, o relaţie personalizată, bazată pe încredere şi respect reciproc, suntem în măsură să ştim provenienţa şi să apreciem acurateţea capitalului, dar şi stabilitatea financiară a celor care îl avansează. Astfel, baza de capital este una consistentă, ceea ce conferă băncilor cooperatiste un nivel rezonabil în cadrul sistemului bancar, respectiv 17,5% (n.r. - indicatorul de solvabilitate din sistemul bancar din ţara noastră era, la finele lunii martie, de 15,03%). Aşa cum am amintit anterior, o bună parte din activitatea Băncii Cooperatiste Belşugul Galaţi se regăseşte în mediul rural, acolo unde nevoia de servicii bancare, inclusiv de sprijinire a micilor întreprinzători şi a agricultorilor, se impune, aceştia din urmă constituind baza noastră de clienţi. Oferta noastră se adresează tuturor salariaţilor din sectorul de stat, din cel privat, pensionarilor şi altor categorii de clienţi, persoane fizice şi juridice. Un specific pentru băncile cooperatiste româneşti este faptul că sunt bănci de retail, care se adresează în proporţie de aproape 98% persoanelor fizice, care beneficiază periodic de oferte promoţionale avantajoase din partea instituţiei noastre.
Reporter: Cum a evoluat activitatea de creditare pe timpul crizei?

Ion Eugen Cristian: Pentru a scoate în evidenţă modul în care a evoluat activitatea de creditare pe timpul crizei, aş vrea să fac o precizare în legătură cu evoluţia acesteia în anii anteriori crizei, în care ritmul mediu anual de creştere a soldului creditelor acordate a fost de 10-15%, ritmuri pe care le apreciez normale, la vremea respectivă, acestea permiţând o dezvoltare sănătoasă a activităţii de creditare şi un nivel scăzut al împrumuturilor restante. Perioada de criză a însemnat, din punct de vedere al activităţii de creditare, un ritm anual de creştere mai scăzut, respectiv 3,5%. Dar faptul că baza de clienţi pe care îi avem este de o calitate deosebită, că dezvoltarea activităţii de creditare s-a făcut întotdeauna cu mare atenţie, că valoarea medie a unui credit contractat de clienţi nu a fost foarte mare, de aproximativ 5.000 lei, că împrumuturile au fost bine garantate, în marea lor majoritate cu garanţii personale, a însemnat un portofoliu de credite "curat", cu puţine credite neperformante, nivelul acestora menţinându-se în perioada 2008 - 2012 la un nivel rezonabil, iar la 31 mai 2013 a fost de 7,8%, faţă de 18,2% în sistemul bancar. Apreciez că, şi în viitor, creditele neperformante se vor situa la aceleaşi niveluri bune şi foarte bune, mizând şi pe faptul că mediul economic se va însănătoşi, iar clienţii noştri vor avea acelaşi comportament faţă de actul de creditare.
Reporter: Vă mulţumesc!



Articole înrudite