25 APRILIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Cele mai frumoase opt oraşe care au început treptat să renunţe la autoturisme
Cele mai frumoase opt oraşe care au început treptat să renunţe la autoturisme

Automobilele au apărut cu peste 100 de ani în urmă şi, treptat, au cucerit străzile oraşelor. Însă, astăzi, autoturismul nu mai este cel mai convenabil mijloc de transport: de exemplu, la Londra se circulă cu bicicleta mult mai repede, iar despre blocajele din trafic de la Moscova ştie multă lume, şi nu din auzite. De aceea, în multe oraşe au început să apară străzi pietonale, unde circulaţia autoturismelor este interzisă. Vă prezentăm cele mai frumoase opt oraşe care au început treptat să renunţe la autoturisme.

Copenhaga, Danemarca

Copenhaga este oraşul cu cel mai mic număr de automobile din Europa. Şi asta pentru că, în anul 1960, autorităţile au început, în mod special, să extindă zonele pietonale din centrul oraşului şi să îngusteze străzile rutiere. În prezent, în Copenhaga există 320 de kilometri de piste pentru biciclete, iar în viitorul apropiat este planificată construirea unei întregi magistrale, care să lege zonele periferice de centrul oraşului.

Hamburg, Germania

În centrul oraşului Hamburg nu există o interdicţie pentru circulaţia auto, însă Primăria face totul pentru că cetăţenii să circule mai uşor şi mai plăcut pe jos, pe bicicletă sau cu transportul în comun. Aici a fost lansat proiectul „Reţeaua verde”, care prevede că, în următorii 20 de ani, prin tot oraşul vor fi create spaţii verzi, piste pentru biciclişti şi trotuare. Zona pietonală va cuprinde circa 40% din oraş.

Madrid, Spania

Pe multe străzi centrale din Madrid, circulaţia auto este închisă, iar amenda pentru încălcarea interdicţiei este de 100 de dolari. Excepţia este valabilă doar pentru locuitorii cu domiciliul pe aceste străzi. În următorii cinci ani, autorităţile locale intenţionează să elibereze de maşini întreg centrul oraşului, iar străzile centrale să fie transformate în zone pietonale.

Paris, Franţa

În urmă cu doi ani, în capitala Franţei nivelul de poluare a crescut brusc, motiv pentru care autorităţile au hotărât ca circulaţia maşinilor în centrul oraşului să se desfăşoare alternativ: o zi maşinile cu numere pare, în cealaltă zi maşinile cu numere impare. Planul a funcţionat, iar nivelul de poluare s-a redus cu 30%. Până în anul 2020, Primăria capitalei franceze are planificată extinderea reţelei pistelor de biciclişti şi autorizarea accesului în centru doar a autoturismelor cu motor electric. Deocamdată, au fost construite doar câteva zone pietonale în centrul oraşului, iar locuitorii străzilor centrale nu au voie să-şi folosească maşinile în weekend.

Helsinki, Finlanda

În următorii zece ani, populaţia capitalei finlandeze va creşte, iar numărul maşinilor, dimpotrivă, va scădea. Autorităţile de la Helsinki intenţionează să mute circulaţia tuturor autoturismelor la periferie, iar în centrul oraşului să lase doar mijloacele de transport în comun. Aici au fost create deja dispozitive mobile, cu ajutorul cărora pot fi găsite foarte uşor parcările de biciclete din apropiere sau staţiile de tramvai, aşa că, treptat, maşinile în zonă devin inutile.

Chengdu, China

Străzile oraşului Chengdu au fost proiectate în aşa fel încât să poţi ajunge în orice loc pe jos în 15 minute. Automobilelor le-au fost atribuite doar jumătate din străzi, iar restul – bicicliştilor şi pietonilor.

Bogota, Columbia

La Bogota au început să construiască piste pentru biciclişti şi străzi pietonale încă din anii ’70. În prezent, în oraş există circa 300 de kilometri de piste de biciclete, iar majoritatea străzilor centrale sunt eliberate de autoturisme, prin centrul oraşului circulând programat doar autobuze.

Milano, Italia

Autorităţile milaneze distribuie gratuit vouchere pentru călătoria cu transportul în comun pentru şoferii care îşi lasă, în mod deliberat, maşinile acasă. Toate autoturismele sunt înregistrate într-un sistem special, iar când autovehiculul rămâne în parcare, pe cardul special al proprietarului sunt viraţi bani pentru călătoria cu transportul public.


Articole înrudite