Plenul Camerei Deputaţilor a adoptat miercuri proiectul legii RCA, care extinde obligaţia de asigurare şi pentru unele trotinete şi biciclete electrice ce nu sunt în prezent supuse înmatriculării sau înregistrării. Proiectul aduce modificări privind suspendarea contractului RCA, noile limite de despăgubire şi posibilitatea verificării valabilităţii asigurării prin reţeaua de camere a CNAIR.
Actul legislativ, care transpune în legislaţia naţională Directiva (UE) 2021/2118 a Parlamentului European, a fost adoptat în forma aprobată de Guvern la sfârşitul anului 2023, după ce toate amendamentele propuse în Senat şi în Camera Deputaţilor au fost respinse.
Nu toate trotinetele sau bicicletele electrice vor fi obligate să aibă RCA, ci doar cele care pot depăşi 25 km/h sau cele cu o masă mai mare de 25 kg şi o viteză maximă constructivă de peste 14 km/h. Termenul „vehicul” este redefinit pentru a include mijloacele de transport cu propulsie proprie ce depăşesc aceste limite, remorcile aferente şi tramvaiele.
Legea stabileşte şi limitele minime de despăgubire conform normelor europene: 6.434.740 lei pentru prejudicii materiale şi 31.926.210 lei pentru vătămări corporale sau decese produse într-un singur accident.
Verificarea existenţei asigurării RCA se va putea face prin mijloace electronice, fără oprirea vehiculelor, cu respectarea legislaţiei privind protecţia datelor. Totodată, se introduce un model standard european pentru documentul care atestă istoricul daunelor acoperite de RCA.
Asiguraţii vor putea solicita suspendarea contractului RCA pe perioada suspendării înmatriculării vehiculului, cu condiţia ca acesta să fie imobilizat într-un spaţiu privat, în afara domeniului public. Nerespectarea acestei obligaţii va fi sancţionată cu amenzi între 1000 şi 2000 de lei şi cu reţinerea certificatului de înmatriculare până la prezentarea dovezii unei poliţe RCA valabile. (sursa hotnews.ro)
