O echipă de cercetători de la Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST) a anunţat o inovaţie care ar putea redefini piaţa maşinilor electrice: o baterie pe bază de litiu-metal capabilă să ofere până la 800 km autonomie şi un timp de încărcare de doar 12 minute. Rezultatele au fost publicate în revista Nature Energy.
Spre deosebire de bateriile actuale, care folosesc anodă de grafit, noul prototip înlocuieşte această componentă cu litiu pur, crescând considerabil densitatea energetică. Astfel, la aceeaşi greutate, bateria poate stoca mai multă energie şi permite vehiculului să parcurgă distanţe mult mai mari.
Principalul obstacol al tehnologiei – formarea dendritelor ce afectau siguranţa şi durata de viaţă la încărcare rapidă – a fost depăşit printr-un electrolit lichid inovator, denumit „cohesion-inhibiting”. Acesta asigură o distribuţie uniformă a ionilor de litiu şi previne apariţia structurilor cristaline periculoase.
Testele de laborator au demonstrat că bateria poate trece de la 5% la 70% în 12 minute, menţinând performanţa pe 350 de cicluri de încărcare, în timp ce o versiune mai mare a ajuns la 80% în 17 minute, fără degradări semnificative după 180 de cicluri. Durata de viaţă estimată depăşeşte 300.000 km, suficientă pentru utilizare pe termen lung.
Profesorul Hee Tak Kim, coautor al studiului, consideră că această descoperire reprezintă „o fundaţie esenţială pentru depăşirea barierelor tehnice ale bateriilor cu litiu-metal”. Dacă tehnologia va putea fi scalată pentru producţia industrială, impactul asupra industriei auto ar putea fi comparabil cu apariţia primelor vehicule electrice: autonomie ridicată şi timpi de încărcare comparabili cu cei ai motoarelor cu combustie.