Consiliul Concurenţei a declanşat un studiu privind piaţa cărnii de porc, cu scopul de a identifica barierele care limitează accesul fermierilor români pe piaţa procesării şi comercializării acestui tip de carne. Analiza vizează eventuale disfuncţionalităţi ale sectorului care pot afecta concurenţa şi, implicit, consumatorii.
Studiul urmăreşte identificarea limitărilor administrative, de reglementare şi de acces la finanţare care frânează dezvoltarea fermelor mici şi foarte mici şi îngreunează intrarea fermierilor sau procesatorilor pe piaţa cărnii de porc. De asemenea, sunt analizate modul de funcţionare al industriei, caracteristicile sectorului, procesele şi criteriile de certificare a cărnii de porc pentru comercializare, precum şi gradul de integrare al companiilor implicate de-a lungul lanţului de producţie şi distribuţie.
Potrivit preşedintelui Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, analiza este realizată în contextul creşterii importurilor de carne de porc şi al reducerii exporturilor. Autoritatea urmăreşte identificarea cauzelor deficitului existent şi a obstacolelor care limitează accesul fermierilor români la marile lanţuri comerciale, fiind analizat întregul lanţ, de la fermă şi abator, până la procesare şi retail, pentru a stabili măsuri care să stimuleze diversitatea produselor la raft şi preţuri mai accesibile pentru consumatori.
În cadrul demersului, Consiliul Concurenţei va solicita informaţii de la companiile din domeniu şi de la instituţiile publice implicate. Totodată, producătorii de carne de porc şi de produse din carne de porc, în special micii producători şi fermierii, precum şi procesatorii şi alte părţi interesate, sunt invitaţi să transmită date, informaţii sau documente relevante pentru studiu.
La finalul analizei, autoritatea va formula recomandări pentru eliminarea problemelor identificate, iar în cazul în care vor fi constatate încălcări ale legii, vor fi iniţiate procedurile necesare pentru sancţionarea acestora. Consiliul Concurenţei reaminteşte că prioritatea sa este identificarea şi eliminarea disfuncţionalităţilor de pe pieţe şi remedierea deficienţelor privind accesul sau relaţiile dintre companiile active pe piaţă.
