20 APRILIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
România nu prea se plânge la Ombudsmanul European
România nu prea se plânge la Ombudsmanul European
Doar 58 de plângeri înregistrate de Ombudsmanul European în 2012 provin din România, ţara noastră având în UE unul dintre cei mai scăzuţi coeficienţi din acest punct de vedere, alături de Marea Britanie, Franţa şi Italia, informează raportul anual de activitate al Ombudsmanului European, Nikiforos Diamandouros.
România este pe locurile 24-25, la egalitate cu Marea Britanie, în clasamentul ţărilor din care provin plângerile înregistrate în 2012 de Ombudsmanul European, cu un coeficient al plângerilor de 0,5. Un coeficient mai mic au avut doar Franţa şi Italia, respectiv 0,4, în timp ce Luxemburg (16), Cipru (6,1) şi Malta (5,7) conduc autoritar acest top, mai ales ca urmare a populaţiei reduse ca număr.
Coeficientul plângerilor este rezultatul procentajului tuturor plângerilor din fiecare stat membru, împărţit la procentajul acestuia din totalul populaţiei UE. El este mai mare decât 1 în cazul în care din ţara în cauză au provenit mai multe plângeri decât ar fi de aşteptat, având în vedere mărimea populaţiei acesteia.
În 2012, instituţia a primit 2.442 de plângeri, faţă de 2.510 în 2011, şi a deschis 465 de anchete, cu 69 mai multe decât în anul precedent şi un record anual. Cele mai multe anchete din 2012 au vizat lipsa de transparenţă, 21,5%, inclusiv refuzul de a elibera documente sau de a pune la dispoziţie informaţii. În alte cazuri, anchetele s-au declanşat pentru probleme în derularea unor contracte sau licitaţii, dar şi pentru conflicte de interese, incorectitudine, întârzieri şi discriminare.
„În ultimii zece ani, administraţia UE a devenit mult mai transparentă, mai deschisă faţă de cetăţeni. Dar, aşa cum îmi place să spun mereu, există întotdeauna loc de îmbunătăţire, mai ales când este vorba de creşterea capacităţii instituţiilor UE de a fi proactive în promovarea unei culturii a serviciilor pentru cetăţeni”, a spus Nikiforos Diamandouros cu prilejul prezentării raportului.
În 2012, Ombudsmanul European a primit cel mai mare număr de plângeri din partea Spaniei, respectiv 340, aceasta fiind urmată de Polonia (235) şi Belgia (182). După ce au fost analizate, aproape 1.500 de plângeri au fost trimise mai departe avocaţilor poporului din ţările membre, Comisiei pentru petiţii a Parlamentului European (PE), Comisiei Europene (CE) sau unor alte mecanisme de soluţionare a problemelor, precum SOLVIT sau „Your Europe Advice”.
Printre cazurile transferate ombudsmanilor naţionali, raportul menţionează cazul unei fetiţe române de 12 ani care trăia în Franţa împreună cu mama ei şi cu două surori mai mici, în timp ce tatăl ei era încarcerat în România. În condiţiile în care mama ei era foarte bolnavă, plângerea întocmită în numele fetiţei îi solicită Ombudsmanului European asistenţă pentru transferarea executării pedepsei tatălui ei în Franţa, pentru ca acesta să poată fi mai aproape de familie, sau reducerea pedepsei. Cazul a fost transferat avocatului poporului din Franţa, care l-a încredinţat mai departe departamentului din cadrul biroului său care se ocupă de drepturile copilului.
Cele mai multe investigaţii deschise de Ombudsmanul European au avut la bază plângeri din Belgia (103), Italia (42), Spania (39) şi Germania (39). Acestea au vizat CE în 53% din cazuri, urmate de Oficiul European pentru Selecţia Personalului (17%), agenţiile UE (13%) şi PE (5%). Din cele 56 de plângeri primite din România, în 11 s-au declanşat investigaţii, respectiv în 2,4% din numărul total.
Într-un număr de 80 de cazuri, ceea ce reprezintă 21% din total, instituţiile vizate au fost de acord cu o soluţie amiabilă propusă, iar în 56 de cazuri Ombudsmanul European a constatat o administrare defectuoasă. Conform raportului citat, administrarea defectuoasă are loc atunci când o instituţie nu acţionează în conformitate cu legea, nu respectă principiile bunei administrări sau atunci atunci când încalcă drepturi fundamentele. Principalele tipuri de presupusă administrare defectuoasă investigate de Ombudsman în 2012 au vizat legalitatea, acestea fiind urmate de solicitările de informaţii, corectitudinea şi termenul rezonabil pentru luarea deciziilor.


Articole înrudite