31 MAI 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
De la spectacolul de divertisment, la spectacolul intelectual: „Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte”, la Teatrul Dramatic (FOTO)
De la spectacolul de divertisment, la spectacolul intelectual: „Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte”, la Teatrul Dramatic (FOTO)

Teatrul Dramatic „Fani Tardini” continuă seria procesului de valorificare a tezaurului clasic cultural autohton, cu spectacolul „Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte”, a cărui premieră a avut loc duminică, 12 martie 2023. După Vasile Alecsandri şi Costache Caragiali, a venit rândul cunoscutei opere a lui Petre Ispirescu să fie dramatizată şi să completeze „PROIECT 9. TEATRU ROMÂNESC CONTEMPORAN”.
Basmul i-a fost povestit lui Petre Ispirescu, în copilărie, de către tatăl său, şi a fost publicat pentru prima oară în ziarul „Ţăranul român” (1862), sub titlul „Povestea lui Făt-Frumos”, sau „Tinereţe fără bătrâneţe”.
Unul din membrii echipei, actorul Ciprian Braşoveanu, mărturiseşte: „N-am înţeles despre ce e vorba în povestea asta. Sau poate n-am vrut să înţeleg, căci eram un copil, iar copiii n-ar trebui să se confrunte cu marile teme ale vieţii şi ale morţii. În decembrie anul trecut am început să lucrez alături de colegii mei la acest nou proiect. Am descoperit că povestea asta spune o altă poveste, mult mai mare. A mea, a colegilor mei, a voastră, a tuturor. Am înţeles ce era cu neliniştea din copilărie. Povestea asta a răscolit dorinţele şi bucuriile noastre, fricile şi angoasele, crizele existenţiale, speranţele şi împlinirile, eşecurile şi dezamăgirile”. Un alt tânăr actor, Laurenţiu Bobeică, prezent în sala teatrului ca spectator, a declarat că a fost fascinat de spectacol şi a încercat să nu piardă nici un cuvânt sau imagine.
Legat de importanţa basmului, eseistul C. Robu-Corcan scria: „Oamenii nu vor obosi niciodată să-şi spună poveştile unii altora. Mai mult, «poveştile» pe care oamenii şi le spun unii altora din timpuri imemoriale - moment identificat ca fiind cel al «primului semn al conştiinţei» - sunt, de fapt, o singură «poveste», care, cu infinite variaţii, se produce în ritmul respiraţiei şi al pulsului umanităţii”.
Temele urmărite în spectacolul-poveste sunt cele ale împăratului fără urmaş, al dorinţei imposibile, ale probelor depăşite, dorinţei împlinite, motivul dorului de părinţi, reîntoarcerea la condiţia umană, echipa dramaticului gălăţean propunând căutarea adevăratului sens al vieţii, uneori definit de moartea care o înconjoară şi demonstrează paradoxul căutării veşniciei.
Abordarea regizorului Adi Iclenzan este una neconvenţională, o punere în scenă minimalistă care focalizează pe jocul pur al actorilor şi al măiestriei lor. Completarea inspirată a impresiei vizuale prin design-ul video semnat de Tudor Neacşu, oferă un impact special, spectatorii păstrând un „after-taste” de modernitate.
În distribuţia spectacolului apar actorii Vlad Ajder, Elena Anghel, Ciprian Braşoveanu, Petronela Buda, Ştefan Forir, Oana Mogoş şi Ionuţ Moldoveanu, iar scenariul dramatic este ca şi la „MaMe”, o creaţie colectivă realizată de echipa artistică a proiectului.
Adaptarea textului original îi aparţine lui Radu Horghidan, autorii scenografiei fiind Adrian Matei şi Adi Iclenzan.

Galerie de imagini disponibilă mai jos!


Articole înrudite