Piaţa auto din Europa a marcat un moment istoric: pentru prima oară, producătorul chinez BYD a reuşit să vândă mai multe maşini electrice decât Tesla, într-o regiune considerată până recent fief-ul incontestabil al companiei conduse de Elon Musk. Acest moment de cotitură are loc într-un climat dificil pentru industria auto, caracterizat de scăderi ale vânzărilor, presiuni economice şi o competiţie tot mai intensă pe segmentul electric.
Conform datelor furnizate de Jato Dynamics, în aprilie 2025, BYD a înmatriculat în Europa 7.231 de vehicule electrice, depăşind uşor Tesla, care a înregistrat 7.165 de unităţi. Deşi diferenţa numerică este redusă, semnificaţia ei este majoră: pentru prima dată, hegemonia Tesla este zdruncinată de un rival chinez pe piaţa europeană.
Europa a devenit în ultimii ani un pilon central în tranziţia către mobilitatea electrică, susţinută de politici stricte privind emisiile, subvenţii generoase şi o populaţie tot mai preocupată de impactul climatic. În acest context, Tesla – în special cu Model Y – a dominat piaţa, până acum.
Lansat în Europa la sfârşitul lui 2022, BYD (Build Your Dreams) a cunoscut o ascensiune rapidă, intrând iniţial pe pieţele din Norvegia şi Olanda. Succesul său se datorează unei combinaţii eficiente de preţuri competitive, autonomie decentă şi o logistică bine pusă la punct. Rezultatele din aprilie 2025 reflectă o strategie solidă de adaptare la preferinţele consumatorilor europeni.
BYD nu este un actor nou în domeniu – în China este liderul pieţei de vehicule electrice şi a depăşit Tesla şi la nivel global în ultimul trimestru al anului 2023. Acum, compania îşi concentrează eforturile pe Europa, unde piaţa de EV a crescut cu 28% doar în primul trimestru din 2025.
În paralel, Tesla traversează o perioadă dificilă. Aprilie a fost a patra lună consecutivă de scădere a vânzărilor în Europa, iar livrările din primul trimestru au scăzut cu 37,2%. Deşi compania speră să recâştige teren cu un Model Y actualizat, rămâne incert dacă acest lucru va fi suficient.
În plus, imaginea exclusivistă a Tesla se estompează pe măsură ce devine un brand de masă, iar lipsa unui model „entry-level” accesibil o face vulnerabilă în faţa ofertelor asiatice sub 30.000 de euro.
Analistul Felipe Munoz de la Jato Dynamics numeşte această evoluţie „un moment de cotitură pentru piaţa auto europeană”, evidenţiind că BYD a reuşit să câştige teren deşi a intrat târziu pe piaţă, spre deosebire de Tesla, prezentă aici de ani buni.
Deşi victoria BYD din aprilie ar putea părea o excepţie, ea arată o transformare profundă a pieţei. Europa devine un teren de luptă tot mai competitiv, unde contează nu doar inovaţia, ci şi capacitatea de adaptare. Producătorii chinezi vor avea de înfruntat provocări semnificative, inclusiv presiuni politice, posibile bariere comerciale şi scepticismul unei părţi din public.
În acest context, Tesla trebuie să îşi regândească strategia pentru Europa – poate prin extinderea producţiei locale, lansarea unor modele mai accesibile sau îmbunătăţirea serviciilor post-vânzare.
Cert este un lucru: dominaţia absolută a Tesla pe piaţa auto electrică europeană se clatină. Pentru consumatori, acest nou val de concurenţă aduce o veste bună – mai multe opţiuni, tehnologii mai bune şi, probabil, preţuri mai accesibile.