Vara recordurilor pe piaţa răcoritoarelor Recomandat

Luni, 10 Iunie 2019 14:55
Publicat în Economie
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Vara lui 2019 ar putea aduce un record istoric pentru piaţa băuturilor răcoritoare, conform unei analize realizată de Frames. Potrivit sursei citate, afacerile celor peste 800 de companii înregistrate în acest sector, producători de ape minerale, băuturi răcoritoare nealcoolice şi sucuri naturale ar putea depăşi nivelul de 6,5 miliarde de lei, o cifră cu aproape 40% mai mare faţă de acum 10 ani. "Se anunţă o vară incendiară şi producătorii de băuturi răcoritoare ştiu că, cu fiecare grad în plus în termometre, vânzările lor cresc semnificativ. Cum prognozele meteo indică o vară secetoasă, toţi marii producători şi distribuitori de sucuri şi apă minerală se pregătesc de vârful de sezon cu campanii şi produse noi, pentru a acoperi setea românilor", precizează analiştii, care menţionează că piaţa băuturilor răcoritoare a marcat un avans semnificativ în ultimii ani, de la o cifră de afaceri de 4,41 mld.lei în 2010 la 5,83 mld.lei în 2017. De asemenea, numărul companiilor care îmbuteliază ape minerale, sucuri şi băuturi naturale nealcoolice, înregistrate cu codurile CAEN 1107 şi 1032, aproape s-a dublat faţă de 2010, de la 437 la peste 800 societăţi în 2018 (date preliminarii). În 2017, raportau date financiare 767 de firme. Forţa de muncă angajată în acest sector a rămas, în tot acest interval, la un nivel aproape constant, în jurul a 10.000 de angajaţi, semn că avansul semnificativ al business-ului s-a axat, în principal, pe dezvoltarea unei infrastructuri mecanizate.
Potrivit analizei, cele două branduri, Coca-Cola şi Pepsi, sunt, şi în România ca de altfel la nivel internaţional, cele mai populare băuturi răcoritoare. Aşa se explică faptul că Coca-Cola HBC Romania SRL şi Quadrant - Amroq Beverages SRL reprezintă cei mai importanţi jucători din această piaţă. Afacerile cumulate ale celor două companii au depăşit 3 miliarde de lei în 2017, cea ce înseamnă aproape jumătate din piaţă. O cifră în creştere cu aproape 100 de milioane de lei faţă de anul precedent şi cu peste 600 de milioane de lei raportat la 2010. Studiul mai arată că, din punct de vedere geografic, cele mai multe firme producătoare de băuturi răcoritoare şi sucuri naturale se află în Bucureşti-Ilfov (67), urmat de judeţele Cluj (49), Argeş (34), Galaţi şi Bihor (câte 29) şi Iaşi (27). Cert este că, pe fondul creşterii consumului, firmele şi-au îmbunătăţit semnificativ situaţiile financiare, media datoriilor nete scăzând de la 7,7 mil.lei în 2010 la 5,9 mil. lei în 2017, iar pierderile s-au redus drastic, de la o medie de 603.484 lei în 2011 la 93.331 lei în 2017. Cu toate acestea, peste 50% dintre firme prezintă un risc foarte mare de business, şi numai 14% au un risc scăzut.
Dincolo de analiza financiară a sectorului, piaţa băuturilor răcoritoare se află în plin proces de restructurare a gamei de produse. Pe fondul înăspririi legislaţiei în materie, tot mai multe companii au început să lanseze branduri şi băuturi fără zahăr, considerate mult mai sănătoase. Analiştii semnalează şi evoluţia semnificativă a segmentului de băuturi energizante, cu plusurile şi minusurile sale, semnalate de producători. Potrivit datelor Euromonitor, din punct de vedere regional, consumul de apă îmbuteliată pe cap de locuitor în România în 2017 a fost de 4,7 litri, cu 35% mai mare decât media Europei de Est şi cu 60% mai mic decât media Europei de Vest. Conform analizei Euromonitor Internaţional, vânzările de apă îmbuteliată în volum sunt aşteptate să aibă o rată de creştere medie anuală compusă de 7,2%, până în anul 2022, România atingând un consum mediu pe cap de locuitor de 132 de litri. Cea mai mare contribuţie la această creştere vine de pe segmentul de apă plată. Comportamentul consumatorilor a cunoscut numeroase schimbări în ultimii 5 ani. Dacă în 2012, 6 din 10 cumpărători de apă alegeau apa carbogazoasă, începând cu anul 2017, mai mult de 5 din 10 pun în coşul de cumpărături apă plată.

Mai multe din această categorie:

Lasă un comentariu