Unităţile administrativ-teritoriale din mediul rural ce vor beneficia de finanţarea lucrărilor de înregistrare sistematică din fonduri europene structurale şi de investiţii vor fi nominalizate de către o comisie interministerială ce se constituie în condiţiile legii şi ai cărei membri se desemnează prin decizie a prim-ministrului, prevede o hotărâre aprobată astăzi de Guvern, la propunerea Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene (MDRAPFE). Actul normativ modifică şi completează HG nr. 294/2015 privind aprobarea Programului naţional de cadastru şi carte funciară 2015 – 2023 (PNCCF).
Finanţarea lucrărilor de înregistrare sistematică din unităţile administrativ teritoriale nominalizate de această comisie este asigurată prin Axa 11 a Programului Operaţional Regional 2014-2020, denumită ”Extinderea geografică a sistemului de înregistrare a proprietăţilor în cadastru şi cartea funciară”. Beneficiarul finanţării este Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară.
Din fondurile europene structurale şi de investiţii aprobate prin POR 2014-2020 se vor finanţa lucrările de înregistrare sistematică pentru de unităţile administrativ-teritoriale din mediul rural, nominalizate de comisie.
Comisia va realiza nominalizarea unităţilor administrativ teritoriale prin aplicarea unor criterii de prioritizare, prevede actul normativ. Principalele criterii de prioritizare utilizate de comisie constau în următoarele:
a) unităţi administrativ-teritoriale care fac obiectul dezvoltării proiectelor de infrastructură prevăzute în Master Planul General de Transport al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 666/2016;
b) unităţi administrativ-teritoriale care implementează ori sunt incluse în proiecte de dezvoltare a infrastructurii în cadrul altor programe, potrivit legii;
c) unităţi administrativ-teritoriale în care sunt identificate zone cu vulnerabilităţi sociale particulare privind accesul informal la proprietate. Criteriul va avea în vedere zone cu comunităţi rome, precum şi zonele defavorizate.
Membrii comisiei interministeriale sunt reprezentanţi, la nivel de decizie, ai Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Ministerului Transporturilor şi ai Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, propuşi prin ordin al ministrului, respectiv al directorului general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară. Comisia îşi va desfăşura activitatea în baza unui Regulament aprobat prin hotărâre a guvernului.
Programul Naţional de Cadastru şi Carte Funciară este finanţat din trei surse, care vor asigura înregistrarea sistematică a tuturor imobilelor din România, conform aceleiaşi proceduri legale, respectiv:
1. Veniturile proprii ale ANCPI, care asigură derularea lucrărilor:
· la nivelul întregului UAT, pentru lucrările astfel contractate de ANCPI;
· la nivelul sectorului cadastral din extravilan, şi pe cale de excepţie din intravilan, prin finanţarea de către ANCPI a primăriilor care contractează astfel de lucrări de înregistrare sistematică.
2. Bugetul local al primăriilor care au contractat de lucrări de înregistrare sistematică la nivelul întregului UAT, cu posibilitatea cofinanţării de către ANCPI, la finalizarea sectorului cadastral.
3. Fonduri externe nerambursabile
Implementarea PNCCF aduce o serie de beneficii majore pentru cetăţeni si statul român:
· accelerarea înscrierii gratuite a terenurilor, cu precădere în extravilan, ceea ce va contribui la stabilirea amplasamentului, limitelor şi suprafeţei acestora şi la sprijinirea implementării schemelor de plăţi în agricultură;
· atragerea investitorilor în agricultură, ca urmare a clarificării situaţiei juridice şi tehnice a tuturor terenurilor agricole şi forestiere;
· realizarea unei evidenţe actualizate a domeniului public şi privat al unităţilor administrativ - teritoriale şi al statului român;
· actualizarea situaţiei juridice a imobilelor ce au făcut obiectul înregistrării sistematice, în privinţa cărora nu au fost dezbătute moştenirile, prin plata certificatelor de moştenitor pentru aceste imobile de către ANCPI;
· consemnarea situaţiei reale în registrele de evidenţă ale primăriilor cu privire la terenuri, construcţii şi proprietari, ca urmare a măsurătorilor cadastrale efectuate pentru toate terenurile şi construcţiile;
· realizarea unei baze reale de impozitare a imobilelor.