16 APRILIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Strategia de marketing a marilor lanţuri de magazine are drept scop să vă convingă în a cheltui cât mai mulţi bani atunci când le treceţi pragul. De câte ori vi s-a întâmplat să mergeţi la supermarket pentru pâine, apă şi câteva legume şi aţi ajuns la casă având coşul arhiplin de bunătăţi, majoritatea la promoţie, aproape gratis? În cele mai multe cazuri necesitatea unor astfel de cumpărături este doar iluzorie. Cumpărăm pe principiul că „e la promoţie, incredibil de ieftin” şi "cu siguranţă o să ne trebuiască la un moment dat". Până să ne trebuiască ce am cumpărat la promoţie, fie a ieşit din garanţie, fie am uitat unde le-am depozitat. Atunci de ce continuăm să cheltuim?
Răspunsul este simplu: competiţia dintre marile magazine le determină pe acestea să investească în practici de marketing care să îi determine pe consumatori să cumpere cât mai mult, în aşa fel încât afacerea să se menţină profitabilă. Tertipurile sunt dintre cele mai ingenioase: de la ambalajele tentante, ofertele de nerefuzat de tipul "2 la preţ de 1" până la aşezarea produselor pe rafturi şi muzica din magazine, mereu veselă şi în ton cu sezonul, care te ajută să intri în atmosferă, să îţi aminteşti că trebuie să cumperi cadouri celor apropiaţi sau măcar să te răsfeţi cu câteva achiziţii. Să nu uităm de "promoţiile" care vă îmbie să cumpăraţi produse reduse cu până la 90% în condiţiile în care cu o săptămână înainte, acelaşi produs, care nu era la promoţie, avea aproximativ acelaşi preţ cu cel redus cu multe procente. În cele ce urmează vom divulga cele mai uzuale dintre "strategiile" supermarket-urilor care vă conving să scoateţi bani din buzunar pentru a cumpăra lucruri de care nu aveţi nevoie.

Aşezarea mărfurilor pe rafturi este în sine o strategie de marketing

Produsele aşezate la nivelul privirii sunt şi cele mai scumpe. Companiile producătoare negociază şi plătesc locul pe raft al produsului lor, de aceea este indicat să comparaţi întotdeauna produsele uşor accesibile cu cele mai puţin accesibile ale unui alt producător. Astfel veţi putea cumpăra produse similare calitativ dar la un preţ mult mai mic. Chiar mai mult, dispunerea raioanelor în magazine este gândită în aşa fel încât să încurajeze cumpărăturile. Aţi observat că, periodic, raioanele îşi schimbă locul în magazine? Unde data trecută erau cosmeticele, acum găsiţi raionul de dulciuri... Ideal, am putea intra în magazin şi cumpăra produsele uzuale din zonele deja cunoscute, în timp record, fără să mai trecem pe la raioanele cu produse care nu ne interesează. Pentru a preveni un astfel de comportament, supermarket-urile schimbă periodic dispunerea mărfurilor în magazine, în aşa fel încât consumatorul să fie nevoit să treacă pe la toate raioanele pentru a găsi ceea ce caută. În acest periplu, cu siguranţă atenţia îi va fi atrasă de alte câteva produse pe care le va cumpăra fie pentru că sunt la promoţie, fie pentru că are impresia că îi sunt necesare. Sau pur şi simplu dintr-un capriciu... Dacă este însoţit de copii, riscul abaterii de la lista iniţială de cumpărături devine o certitudine.
Produsele aflate la promoţie sunt expuse întotdeauna la capăt de rând. Foarte puţini sunt cei care au curiozitatea să verifice cât înseamnă de fapt o reducere de 50%. Ar putea să constate cu stupoare că, în ciuda reducerii de 50%, produsul promovat este în continuare în categoria celor mai scumpe din gama lui. De asemenea, în cazul reducerilor de tipul „2 la preţ de 1”, puţini sunt cei curioşi să afle cât costă de fapt produsul singur, ce gramaj şi ce dată de valabilitate are.
În cele mai multe situaţii, promoţiile ascund false avantaje. Aţi observant că produsele de strictă necesitate sunt dispuse cel mai departe de intrarea în magazine? Pentru a cumpăra pâine sau lapte trebuie să traversăm întreg supermarket-ul, trecând prin cea mai mare parte a raioanelor. Şansele să cumpărăm şi altceva cresc proporţional cu numărul raioanelor străbătute.
Produsele preambalate sunt mereu tentante deoarece ne scutesc de efortul de a le alege din vrac, înfruntând aglomeraţia şi statul la coadă pentru a le cântări. În schimbul acestui confort plătim întotdeauna mai mult pentru produsele preambalate, beneficiind de aceeaşi calitate.
Spre capătul supermarketului, după un interval considerabil de timp petrecut în magazin, ajungi la raionul cu produse preparate şi descoperi cu surprindere că îţi este foame. În plus, acasă nu e nimic pregătit şi familia s-ar bucura de o masă caldă imediat după întoarcerea de la cumpărături, aşa că în coş îşi găsesc locul şi câteva sortimente de mâncare gătită.
Produsele de strictă necesitate nu sunt aşezate unele lângă celelalte, ci la câteva raioane distanţă, în aşa fel încât între lactate şi cereale să poţi trece şi prin raionul cu dulciuri, de exemplu. Dacă cei mici te acompaniază la cumpărături, vei opri cu siguranţă pentru ciocolată sau bomboane, cu atât mai mult cu cât răbdarea lor se apropie de final, mult mai repede decât sesiunea de cumpărături.
Legumele congelate sunt aşezate în aşa fel încât să nu poţi rata vitrina cu îngheţată. De piatră să fii (sau de gheaţă) şi tot ar fi greu să rezişti atâtor sortimente de îngheţată delicioasă.
Să nu crezi că ai scăpat de capcane odată ajuns la casă. În timp ce aştepţi să plăteşti produsele, ai la dispoziţie mai multe reviste sau ziare pe care să le răsfoieşti ca să treacă timpul mai repede. Cum nu apuci să le citeşti înainte de a ajunge la casă, însă ţi-au captat deja interesul, va trebui să le cumperi...
Alte câteva dulciuri sunt aşezate strategic pentru a fi văzute de copiii tăi sau pentru a-ţi încărca bateriile după atâta timp petrecut la cumpărături.
În aceste circumstanţe, lupta pare inegală. Şi totuşi, câteva reguli, respectate cu stricteţe, pot scurta simţitor lista cumpărăturilor inutile şi implicit suma plătită la final, indiferent că vă duceţi la cumpărături.

Reguli pentru cumpărături la supermarket

1) Fă-ţi o listă de cumpărături şi nu te abate de la ea;
2) Mănâncă întotdeauna înainte de a merge la cumpărături;
3) Compară produsele, mărcile şi preţurile înainte să alegi;
4) Lasă-i pe cei mici acasă, iar dacă asta nu este posibil, nu ceda rugăminţilor lor. Fă-le o singură favoare, la alegere;
5) Verifică perioada de valabilitate a produselor cumpărate;
6) Analizează cu grijă ofertele speciale şi nu cumpăra înainte să te asiguri că îţi aduc un avantaj economic real;
7) Cumpără produsele disponibile la vrac în locul celor preambalate;
8) Nu cumpăra cantităţi mari decât dacă te asiguri că preţul este într-adevăr avantajos şi întreaga cantitate va putea fi consumată înainte de expirare;
9) Verifică etichetele pentru a vedea ce cumperi şi în ce cantitate;
10) Compară ofertele supermarket-urilor pe moneycenter.ro. Aici poţi găsi fiecare catalog online al fiecărui mare comerciant din România.


Articole înrudite