România se află pe locul 9 în clasamentul antreprenoriatului feminin

 
Sâmbătă, 10 Martie 2018 00:00
Publicat în Economie
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

România se află pe locul 9 în clasamentul ţărilor cu cel mai ridicat procent al afacerilor deţinute de femei, potrivit studiului Mastercard Index of Women Entrepreneurs 2018, care analizează progresul şi realizările antreprenorilor de sex feminin din 57 de ţări.
„România înregistrează scoruri mai bune decât în 2017, un trend ce sperăm că va continua şi în anii următori, astfel încât femeile antreprenor şi cele de afaceri din ţara noastră să reuşească să îşi realizeze pe deplin potenţialul, să îşi atingă obiectivele şi, în cele din urmă, să accelereze creşterea incluziunii. Lansarea Mastercard Index of Women Entrepreneurs în preajma Zilei Internaţionale a Femeii reprezintă un apel al Mastercard la nivel global de a pune capăt discriminărilor de gen faţă de antreprenoriatul feminin din întreaga lume”, a declarat Diana Tănase, marketing manager, Mastercard România.
Rezultatele studiului arată că, din totalul afacerilor din România, 28,9% sunt deţinute de femei. România a înregistrat o creştere faţă de anul trecut, când se afla pe locul 13, cu 27,5% din numărul total de afaceri deţinute de femei. Din top 10 al ţărilor cu cel mai ridicat procent al afacerilor înfiinţate şi conduse de femei fac parte Ghana (unde 46,4% din totalul afacerilor sunt deţinute de femei), pe primul loc, urmată de Rusia - 34,6%, Uganda - 33,8%, Noua Zeelandă - 33%, Australia - 32,1%, Vietnam - 31,3%, Polonia - 30,3%, Spania - 29,4%, România - 28,9% şi Portugalia -28,7%.

Antreprenoriatul feminin pare să prospere în economiile mai dezvoltate

În ceea ce priveşte condiţiile de sprijin şi oportunităţile de dezvoltare antreprenorială pe care le au femeile, România ocupă locul 32 din 57, cu 61,9%. Clasamentul Index of Women Entrepreneurs ia în calcul rezultatele progresului înregistrat de femei (categorie la care România se află pe locul 33), cunoştinţele şi accesul la resurse financiare (România se află pe locul 24) şi sprijinirea iniţiativelor antreprenoriale (România se află pe locul 29).
Datele la nivel global ale studiului arată că antreprenoriatul feminin pare să prospere în economiile mai dezvoltate. În comparaţie cu femeile antreprenor din pieţele emergente, femeile care au înfiinţat şi care deţin afaceri în ţările dezvoltate au posibilitatea să aleagă dintr-o gamă mai largă de resurse şi oportunităţi, ce le permit inclusiv accesul la capital, la servicii financiare şi la programe academice.
În ansamblu, studiul Mastercard indică faptul că, în ciuda prejudecăţilor culturale de gen, care pot crea blocaje semnificative şi care le pot împiedica pe femeile antreprenor să avanseze şi să îşi atingă adevăratul potenţial, antreprenoriatul feminin din întreaga lume continuă să facă progrese.
Pieţele dezvoltate nu sunt imune la prejudecăţile culturale faţă de antreprenoriatul feminin, arată studiul. În Noua Zeelandă, studiul Mastercard a scos la iveală că societatea este mai puţin receptivă în ceea ce le priveşte pe femeile antreprenor. În ciuda acestor circumstanţe, femeile din Noua Zeelandă care deţin afaceri au depăşit această provocare şi, pentru al doilea an consecutiv, au pus Noua Zeelandă pe primul loc în topul Mastercard Index of Women Entrepreneurs.
Studiul Mastercard sugerează, totodată, că oportunităţile de dezvoltare ale antreprenoriatului feminin nu sunt neapărat aliniate la ritmul dezvoltării economice a pieţei. În economiile emergente, cum sunt Ghana (una dintre celei trei pieţe incluse în studiul Mastercard în acest an, alături de Malawi şi Nigeria), Uganda şi Vietnam, rata femeilor antreprenor este mai mare decât în cazul ţărilor mai dezvoltate. Femeile din aceste pieţe sunt considerate antreprenori de necesitate, pentru că, în ciuda lipsei de capital financiar şi a accesului la servicii de asistenţă, cea care le stimulează să reuşească este nevoia de supravieţuire.
Pe de altă parte, ţările care au înregistrat cele mai mari scoruri – Noua Zeelandă, Suedia, Canada, Statele Unite ale Americii şi Singapore - au în comun 4 factori-cheie ce permit afacerilor să aibă succes: accesul la servicii financiare, uşurinţa de a face business, sprijinul puternic acordat IMM-urilor şi o guvernare de calitate, potrivit Mediafax.

Cele mai multe femei antreprenor din România au vârsta cuprinsă între 40 şi 49 de ani

Statisticile Registrului Comerţului arată că din 482.746 de femei care au calitatea de asociat sau acţionar în companii active din România cele mai multe se încadrează în grupa de vârstă 40-49 de ani - 29% (140.216 persoane), arată un studiu publicat recent de compania de consultanţă REGnet.ro. A doua grupă de vârstă în care se regăsesc cele mai multe femei antreprenor este 30-39 de ani (27% - 130.615 persoane), urmată de grupa 50-59 (18% - 87.107 persoane), grupa peste 60 de ani (16% - 76.982) şi grupa până la 29 de ani (10% - 47.826).
„În ultimii ani, mediul de afaceri a înregistrat o creştere constantă a femeilor care deţin calitatea de asociat sau acţionar în companiile din România, ceea ce demonstrează un interes din ce în ce mai ridicat pentru anteprenoriat în rândul femeilor”, a declarat Cristian Bărcan, fondator al REGnet.ro, companie specializată în înfiinţări şi modificări online de SRL şi PFA.
Potrivit studiului, începutul anului 2018 a înregistrat cea mai mare creştere din ultimii 4 ani a numărului de femei antreprenor care deţin calitatea de asociat sau acţionar într-o firmă din România, cu un număr de 31.053 de firme în avans faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior.
„Eliminarea mai multor taxe de la 1 Februarie 2017 şi succesul programului Start-Up Nation au făcut ca numărul de firme noi să crească cu 37% în primul semestru din 2017, faţă de intervalul ianuarie-iunie din 2016. Au fost înfiinţate 56.304 firme în primele şase luni ale anului trecut, faţă de 41.016 firme în aceeaşi perioadă din 2016”, arată autorii studiului.
De asemenea, o analiză asupra sezonalităţii înfiinţărilor de SRL şi PFA din România, realizată pe ultimii cinci ani, relevă faptul că primăvara este anotimpul în care iniţiativa antreprenorială cunoaşte cel mai mare avânt.
Initiativa antreprenorială din România a reprezentat în 2017 o afacere de circa 2,4 milione de euro (10,9 milioane de lei) pentru stat, conform estimarilor REGnet.ro, bani obtinuţi exclusiv din taxele percepute firmelor la înfiinţare.
Înfiinţată în 2013, REGnet.ro este prima companie din România prin intermediul căreia persoanele pot realiza online modificări ale firmei, nefiind necesară deplasarea la sediul REGnet.ro sau la sediul Registrului Comerţului. Până acum, peste 1.000 de firme au apelat la serviciile REGnet.ro, potrivit Mediafax.

Mai multe din această categorie:

Lasă un comentariu