05 NOIEMBRIE 2025 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Norvegia investighează autobuze electrice chineze cu cartele SIM ascunse
Norvegia investighează autobuze electrice chineze cu cartele SIM ascunse

Norvegia se confruntă cu o nouă controversă legată de securitatea vehiculelor electrice. Guvernul de la Oslo a deschis o anchetă privind o flotă de autobuze chinezeşti, după ce s-a descoperit că acestea conţin cartele SIM ascunse — unele provenind chiar din România.
Autorităţile se tem că aceste componente ar putea permite oprirea vehiculelor de la distanţă, o vulnerabilitate cu implicaţii serioase pentru infrastructura publică, potrivit publicaţiei The Truth About Cars.
Problema, însă, nu se limitează la Norvegia. Majoritatea maşinilor moderne sunt conectate permanent la internet şi pot fi controlate de la distanţă prin actualizări software. General Motors dispune de această capacitate încă din 2009, iar alte companii au urmat exemplul. Ceea ce odinioară era o inovaţie s-a transformat treptat într-un risc global de securitate.
Compania Ruter, principalul operator de transport din Oslo, a confirmat că aceste cartele SIM ar putea permite dezactivarea autobuzelor fără intervenţie fizică. Testele de securitate au indicat probleme doar la modelele produse de Zhengzhou Yutong Bus Company. Totuşi, investigaţia nu a identificat activităţi rău intenţionate, iar producătorul chinez a declarat că sistemele respective sunt folosite pentru diagnosticare şi actualizări de la distanţă.
Louis Rossmann, activist cunoscut pentru campaniile privind „dreptul la reparaţie”, a explicat că accesul producătorilor la vehicule este deja extins, incluzând actualizări over-the-air, diagnoză şi control al bateriei. Deşi unele funcţii sunt justificate, el subliniază că acestea ridică întrebări legitime despre cine deţine, în realitate, controlul asupra maşinii: proprietarul sau producătorul.
Situaţia aminteşte de demonstraţiile din anii 2010, când cercetătorii au arătat că automobilele pot fi piratate prin conexiuni wireless. În ultimii ani, erori software au dus chiar la dezactivarea accidentală a unor vehicule, confirmând cât de vulnerabil este ecosistemul auto digital.
Ceea ce era prezentat drept progres tehnologic s-a transformat într-un mecanism de control şi colectare a datelor. Proprietarii pierd tot mai mult din controlul asupra vehiculelor lor, în timp ce producătorii şi partenerii lor comerciali obţin acces extins la informaţiile de utilizare.
Căderea recentă a serviciilor Amazon Web Services (AWS) a demonstrat fragilitatea sistemului: numeroase aplicaţii, dispozitive inteligente şi chiar automobile au fost afectate simultan. Dependente de infrastructuri cloud, maşinile moderne pot fi blocate sau deconectate în cazul unei simple defecţiuni.
Mai grav, datele colectate — de la stilul de condus până la locaţia exactă a vehiculului — sunt adesea stocate şi comercializate către terţi. În teorie, aceste procese optimizează sistemele de asistenţă la condus; în practică, ele duc la o pierdere masivă a intimităţii digitale.
Deşi producătorii susţin că vehiculele conectate sporesc siguranţa şi eficienţa, fiecare dispozitiv permanent online devine şi un potenţial punct de atac cibernetic. În absenţa unor reglementări stricte şi a unei transparenţe reale, conectivitatea auto riscă să transforme confortul digital într-o vulnerabilitate constantă — atât pentru proprietari, cât şi pentru infrastructurile naţionale.


Articole înrudite