05 NOIEMBRIE 2025 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Ce trebuie să ştii despre cauciucurile de iarnă în 2025: marcajul M+S rămâne obligatoriu
Ce trebuie să ştii despre cauciucurile de iarnă în 2025: marcajul M+S rămâne obligatoriu

Pe măsură ce temperaturile scad şi primele ninsori se apropie, şoferii trebuie să se asigure că maşinile lor sunt pregătite pentru sezonul rece. Dincolo de lichidul de parbriz sau verificarea bateriei, cea mai importantă măsură de siguranţă rămâne montarea cauciucurilor de iarnă. În 2025, regulile privind anvelopele folosite pe drumuri acoperite cu zăpadă sau polei rămân stricte, iar neglijenţa poate aduce amenzi considerabile. Ceea ce mulţi nu ştiu, însă, este că nu toate cauciucurile care poartă denumiri precum „all season” sau „winter grip” sunt considerate legale în România.
Conform legislaţiei auto, anvelopele de iarnă sunt obligatorii doar atunci când se circulă pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, indiferent de data din calendar. Aşadar, chiar şi în afara sezonului rece, dacă drumul este alunecos, şoferul trebuie să aibă cauciucuri conforme cu cerinţele legale. Registrul Auto Român (RAR) a explicat că o anvelopă este considerată „de iarnă” doar dacă are marcajul format din literele M şi S, provenite din termenii englezeşti „Mud” (noroi) şi „Snow” (zăpadă). Simbolul poate apărea sub diverse forme, precum M+S, M.S. sau M&S, toate fiind acceptate de legislaţia românească.
Potrivit RAR, toate anvelopele marcate cu literele M şi S îndeplinesc cerinţele legale pentru circulaţia pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. Aşadar, nu contează denumirea comercială, ci prezenţa acestui marcaj obligatoriu. Mulţi şoferi aleg anvelope „all season” pentru confortul de a nu le schimba de două ori pe an, însă această decizie poate fi riscantă. Doar cauciucurile care au efectiv inscripţia M+S sunt conforme cu legea. În lipsa acestui marcaj, ele pot fi considerate nepotrivite pentru iarnă, iar conducătorul auto riscă sancţiuni.
Unii producători includ şi un simbol suplimentar – fulgul de nea într-un munte cu trei vârfuri (3PMSF). Acesta indică faptul că anvelopa a trecut prin teste speciale de aderenţă şi performanţă în condiţii de zăpadă. Deşi nu este obligatoriu prin lege, prezenţa lui oferă o siguranţă sporită şi garantează o calitate superioară.
Pe lângă marcaje, şoferii trebuie să verifice şi alte aspecte importante. Adâncimea minimă a profilului trebuie să fie de 1,6 mm pe cel puţin două treimi din lăţimea benzii de rulare, însă specialiştii recomandă cel puţin 4 mm pentru o aderenţă optimă. De asemenea, anul fabricaţiei (inscripţionat prin codul DOT) este esenţial: cauciucurile mai vechi de 4-5 ani îşi pierd elasticitatea şi pot deveni periculoase, chiar dacă nu par uzate. Anvelopele de iarnă sunt eficiente când temperaturile scad sub 7-8°C, moment în care cauciucurile de vară îşi pierd flexibilitatea şi aderenţa.
RAR recomandă montarea cauciucurilor de iarnă în service-uri autorizate şi avertizează asupra riscurilor folosirii anvelopelor neomologate sau uzate. Conducerea unui vehicul pe un drum acoperit cu zăpadă, polei sau gheaţă fără anvelope conforme este sancţionată cu amenzi din clasa a IV-a, între 9 şi 20 de puncte-amendă, adică până la peste 3.000 de lei. În plus, poliţia rutieră poate reţine certificatul de înmatriculare până la remedierea situaţiei.
În 2025, respectarea regulilor privind cauciucurile de iarnă rămâne o prioritate pentru toţi şoferii. Marcajul M+S este singurul care atestă legal o anvelopă de iarnă, iar simbolul 3PMSF oferă un plus de siguranţă, chiar dacă nu este obligatoriu. Verificarea profilului, a vechimii şi a temperaturii de utilizare poate face diferenţa între o călătorie sigură şi una cu riscuri. Înainte de prima ninsoare, asigură-te că anvelopele maşinii tale poartă inscripţia corectă şi sunt în stare bună – doar aşa vei evita amenzile şi vei putea circula în siguranţă în sezonul rece.


Articole înrudite