Şoferii români care conduc maşini diesel mai vechi de 10 ani ar putea fi afectaţi de o nouă propunere a Uniunii Europene, aflată în discuţie la Bruxelles. Potrivit surselor din industria auto, UE ia în calcul introducerea unor reguli mai stricte privind inspecţiile tehnice periodice, cu accent pe vehiculele diesel uzate.
Scopul directivei este uniformizarea inspecţiei tehnice în toate statele membre. În timp ce unele ţări, precum Bulgaria, impun ITP anual, altele, cum ar fi Germania, permit verificarea la fiecare doi ani. Noua propunere vizează o inspecţie anuală obligatorie pentru toate vehiculele mai vechi de 10 ani, pe motiv că acestea sunt mai expuse defecţiunilor şi accidentelor.
Una dintre cele mai controversate prevederi se referă la filtrul de particule (DPF), esenţial pentru reducerea emisiilor motoarelor diesel. Multe vehicule cu peste 150.000 km la bord – în special cele utilizate preponderent în oraş – au filtre DPF defecte sau chiar eliminate. Înlocuirea unui DPF poate costa între 300 şi 6.500 de lei, iar pentru modelele premium, suma poate depăşi 3.000 de euro, ceea ce determină mulţi şoferi să renunţe complet la această componentă sau să opteze pentru variante ieftine şi ineficiente.
Noua reglementare ar obliga proprietarii de vehicule diesel să dovedească existenţa şi funcţionarea filtrului DPF. În lipsa acestuia, maşina nu ar mai putea trece inspecţia tehnică. Însă, verificarea reală ar necesita fie deschiderea sistemului de evacuare, fie echipamente noi în staţiile ITP – soluţii complicate şi costisitoare.
Experţii consideră măsura o încercare de a reduce numărul accidentelor rutiere şi al emisiilor, dar şi o modalitate de a elimina treptat maşinile vechi de pe drumurile europene. Presa germană a criticat deja ideea, considerând-o excesivă şi inechitabilă pentru cei care întreţin corect maşini vechi.
În acest moment, nu există o obligaţie legală, însă direcţia este clară: maşinile diesel vechi şi poluante vor fi tot mai des ţinta restricţiilor în anii următori. Până la oficializarea noilor reguli, şoferii ar trebui să verifice starea filtrului DPF şi să ia în calcul investiţii preventive.
Pentru cei care folosesc dieselul pentru navetă sau activităţi profesionale, mai ales în Europa Centrală şi de Est, reglementările pot deveni o problemă serioasă în lipsa unor măsuri compensatorii. Adaptarea din timp poate preveni costuri şi complicaţii ulterioare.