25 APRILIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Evaluarea naţională la clasele de şcoală generală se va desfăşura între 28 mai şi 6 iunie
Evaluarea naţională la clasele de şcoală generală se va desfăşura între 28 mai şi 6 iunie

Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) a anunţat că evaluarea naţională a elevilor din clasele primare şi gimnaziale a fost mutată cu aproape o lună pentru ca elevii să aibă timp să se familiarizeze cu aceste teste, ele respectând modelul internaţional. MEN a adoptat zilele acestea metodologia de organizare şi desfăşurare a evaluărilor naţionale la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a în anul şcolar 2013-2014, documentaţie care s-a aflat în consultare publică din toamna anului 2013.
Evaluările care se vor face anul acesta sunt o premieră pentru România şi se vor derula după un calendar prestabilit, pe clase şcolare. Prima evaluare va avea loc la clasa a IV-a, între 28-30 mai. Va urma evaluarea elevilor de clasele a II-a (2-4 iunie) şi a VI-a (5-6 iunie).
Potrivit specialiştilor MEN, evaluările urmăresc să identifice evoluţia de ansamblu a elevilor, pentru a putea oferi datele ce stau la baza analizei sistemului de învăţământ preuniversitar (pe segmentele menţionate). În urma procesului de analiză se stabilesc plusurile şi minusurile elevilor din procesul de predare-învăţare, astfel încât, la final, politicile educaţionale să aibă o bază reală. Evaluările oferă, astfel, o radiografie exactă a problemelor din sistemul de învăţământ preuniversitar, şi pot permite corectarea din timp a lacunelor elevilor dar şi ajustarea politicilor educaţionale.

Competenţele elevilor care vor fi evaluaţi sunt conform nivelului specific vârstei

Subiectele pentru evaluări sunt elaborate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE), ţinând seama de mai multe cerinţe: să fie formulate clar, precis şi în strictă concordanţă cu programele şcolare în vigoare pentru fiecare disciplină de studiu, să aibă un nivel mediu de dificultate.
„Testele au un format asemănător cu cel al evaluărilor internaţionale (tip IEA - PIRLS, pentru clasa a II-a, tip IEA - TIMSS, pentru clasa a IV-a, tip PISA, pentru clasa a VI-a)”, a precizat şi ministrul Educaţiei.
Testele elaborate pentru clasa a II-a vizează evaluarea competenţelor pentru receptare-producere a mesajelor citit-scrise în limba română şi competenţele de matematică. Testele elaborate pentru elevii aparţinând minorităţilor naţionale, care au urmat cursurile clasei a II-a în limba maternă, vizează în plus şi evaluarea competenţelor de receptare-producere a mesajelor citit-scrise în limba maternă.
Pentru clasa a IV-a testele elaborate vizează: evaluarea competenţelor de înţelegere a textului scris în limba română, evaluarea competenţelor de matematică, iar pentru elevii aparţinând minorităţilor naţionale, care studiază în limba maternă, se administrează şi un test de evaluare a înţelegerii textului scris în limba maternă.
În ceea ce priveşte testele elaborate pentru clasa a VI-a, acestea vizează: evaluarea unor competenţe din aria curriculară "Limbă şi comunicare" şi a celor din aria curriculară "Matematică şi Ştiinţe ale naturii". Pentru elevii aparţinând minorităţilor naţionale, care au urmat cursurile în limba maternă, se asigură testul care vizează evaluarea competenţelor din aria curriculară 'Matematică şi Ştiinţe ale naturii' atât în limba în care au studiat, cât şi în limba română.
Atenţie deosebită se acordă, în cadrul acestei evaluări şi elevilor cu deficienţe, integraţi în învăţământul de masă sau şcolarizaţi în învăţământul special care parcurg curriculumul de masă adaptat, precum şi elevilor cu cerinţe educaţionale speciale care parcurg curriculumul specific învăţământului special.
Ei vor fi examinaţi la solicitarea scrisă a părinţilor, cu teste elaborate la nivelul unităţii de învăţământ, prin adaptarea modelelor publicate.

Metodologia organizării evaluării şcolare este favorabilă elevilor

Durata alocată rezolvării testelor va fi de 25 de minute pentru fiecare test administrat la clasa a II-a şi 60 de minute pentru fiecare test administrat la clasa a IV-a şi la clasa a VI-a.
S-a precizat că evaluarea se desfăşoară în timpul orelor de curs, în funcţie de programul fiecărei unităţi de învăţământ, în clasa în care învaţă elevii. Nu se vor lua măsuri deosebite, cum ar fi camere de supravegheat video sau poziţionarea elevilor câte unul în bancă pentru că subiectele se vor da pe numere.
Elevii nu vor fi notaţi şi nici nu vor primi calificative, iar rezultatele obţinute nu se înregistrează în catalogul clasei. Totodată, rezultatele individuale nu se afişează şi nu se comunică public. Acestea vor fi valorificate, în schimb, la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ, prin elaborarea planurilor individualizate de învăţare, acolo unde aceasta se impune, precum şi pentru informarea părinţilor sau a reprezentanţilor legali ai elevilor asupra stadiului formării şi dezvoltării competenţelor evaluate.
Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a precizat că rezultate din unităţile de învăţământ eşantionate vor fi utilizate în vederea întocmirii raportului naţional privind diagnoza sistemului de învăţământ la nivel primar.
Totodată, dacă anul acesta cadrele didactice care vor participa la evaluarea naţională nu vor primi bani în plus pentru activităţile desfăşurate, de anul viitor situaţia va fi cu totul alta, printr-o reglementare specială.
"Am anunţat sindicatele că în urma mai multor discuţii cu autoritatea de management şi cu domnul ministru Teodorovici, am decis ca în următoarele săptămâni vor fi redactate o serie de proiecte pe fonduri structurale, câte un proiect pe fiecare activitate în parte, astfel încât începând cu 2014-2015 să putem să acoperim financiar efortul depus de profesori pentru simulări de clasa a VIII-a, a XI-a, a XII-a, evaluările naţionale la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a. Pentru fiecare activitate va exista un proiect, urmând ca pentru evaluările la clasa a VIII-a şi bacalaureat plata profesorilor să se facă cum se făcea şi până acum. Aşa cum anul trecut am crescut cu 10% suma pentru evaluarea naţională şi anul acesta vom creşte cu 10%", a explicat ministrul într-un interviu acordat agenţiei naţionale de presă AGERPRES.


Articole înrudite