29 NOIEMBRIE 2025 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Inteligenţa artificială intră oficial în licee: jumătate dintre noile programe şcolare includ utilizarea AI la ore
Inteligenţa artificială intră oficial în licee: jumătate dintre noile programe şcolare includ utilizarea AI la ore

Integrarea inteligenţei artificiale în şcoli intră într-o fază complet nouă: aproape jumătate dintre programele pentru liceu propuse recent de Ministerul Educaţiei prevăd în mod explicit utilizarea AI la clasă. Noile documente curriculare, puse în consultare pe 24 noiembrie 2025 şi acoperind peste 40 de discipline, marchează cea mai amplă includere a tehnologiilor inteligente în procesul educaţional de până acum.
Proiectele recomandă folosirea instrumentelor bazate pe AI într-o varietate extinsă de materii, de la TIC şi Informatică până la Chimie, Istorie sau chiar Religie. În unele specializări, precum Matematică-Informatică, utilizarea unui asistent AI este descrisă ca fiind obligatorie, fiind parte a modului în care elevii trebuie să exploreze, să verifice şi să explice soluţiile, notează Hotnews.
Lista disciplinelor în care apar menţiuni despre rolul inteligenţei artificiale cuprinde Chimie, Comerţ, Dezvoltare personală, Economic, Electronică-Automatizări, Fizică, Informatică, Pedagogie, Istorie, Limbi moderne 1, Matematică, Pregătire sportivă teoretică, Religie, TIC, Turism şi Alimentaţie.
Există însă şi domenii unde AI lipseşte complet: Limba şi literatura română, Biologie, Geografie, Arte, Educaţie fizică, Arte muzicale, Anatomie, Limbi materne sau Logică, conform unei analize Edupedu.
Dintre toate materiile, TIC pentru clasa a IX-a oferă cele mai detaliate instrucţiuni. Elevii sunt îndrumaţi să folosească chatboţi pentru editarea textelor, instrumente precum Copilot, Grammarly sau ChatGPT pentru reformulări şi verificarea informaţiilor, dar şi sisteme de învăţare personalizată, traduceri automate şi exerciţii de analiză critică a răspunsurilor AI.
La Informatică, referinţele sunt mai generale şi sunt legate de orientarea elevilor spre domeniile IT şi de utilizarea Python în contexte relevante pentru dezvoltarea algoritmilor de inteligenţă artificială.
În specializarea Matematică-Informatică, AI este menţionată ca instrument obligatoriu, cu accent pe analiza critică a rezultatelor generate. În anii de liceu superior, AI poate fi folosită pentru studierea funcţiilor, analizarea şirurilor numerice, vizualizări grafice sau verificarea sistemelor de ecuaţii.
La Chimie, AI este introdusă prin simulări virtuale, explicaţii interactive, resurse personalizate şi sisteme de evaluare automată, alături de atenţionări privind protecţia datelor sau accesul inegal la tehnologie. La Fizică, tehnologia este prezentată ca sprijin în învăţarea aplicată, cu accent pe utilizarea responsabilă.
O noutate o reprezintă introducerea AI şi în programa de Religie, unde poate fi folosită pentru sinteze, explorarea unor teme, generarea de întrebări sau realizarea de prezentări, sub coordonarea profesorului. La Istorie, AI este recomandată în analiza unui „dosar virtual” despre democraţia ateniană, în evaluarea critică a surselor şi în verificarea erorilor produse algoritmic.
Datele Snoop.ro arată că elevii din România sunt deja cei mai mari utilizatori de aplicaţii AI din Uniunea Europeană, mulţi apelând zilnic la astfel de instrumente pentru teme, studiu sau activităţi casnice. Un sondaj indică faptul că 80% dintre respondenţi folosesc ChatGPT pentru documentare, emailuri sau reţete culinare.
Există însă şi riscuri: cercetări precum studiul MIT citat în analiză sugerează că utilizarea excesivă a AI poate duce la scăderea capacităţii de gândire critică, elevii care folosesc intens algoritmi având uneori rezultate mai slabe decât cei care lucrează independent.


Articole înrudite