07 MAI 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Proiectul privind manualul şcolar, în conflict cu legile concurenţei
Proiectul privind manualul şcolar, în conflict cu legile concurenţei

Uniunea Editorilor din România afirmă că revenirea la manualul unic "ameninţă" nu doar sistemul de învăţământ din ţară, dar şi legislaţia care reglementează libera concurenţă a bunurilor şi serviciilor.
"Consiliul Concurenţei avertizează, într-un răspuns adresat Uniunii Editorilor din România (UER), că 'implementarea unei astfel de măsuri (încredinţarea directă a editării manualelor şcolare de către EDP SA) necesită demonstrarea existenţei unor cauze obiective (eşec de piaţă), întrucât ar avea drept consecinţă închiderea pieţei editării manualelor şcolare care, până în prezent, a funcţionat ca o piaţă concurenţială. Ca urmare, dacă există elemente care atestă lipsa cererii din partea editurilor pentru anumite loturi (materii de studiu) astfel încât să se poată demonstra eşecul pieţei, se poate proceda la implementarea măsurii de încredinţare directă pentru loturile respective, în vederea îndeplinirii de către MEN a obligaţiei imperative şi exclusive de a achiziţiona manuale şcolare' ", se arată într-un comunicat de presă al UER.
Potrivit aceleiaşi surse, Consiliul Concurenţei menţionează că există situaţii excepţionale când statul poate recurge la încredinţarea directă — acolo unde nu există ofertanţi pentru anumite manuale sau pe o perioadă scurtă de timp, de un an, pentru întreaga piaţă, pentru eliminarea deficienţelor din sistem.
"Soluţiile sugerate de către Consiliul Concurenţei sunt deci temporare şi parţiale. Din păcate, MEN a ales să ofere întreaga piaţă, pentru totdeauna, unei singure edituri — EDP — fără să dovedească eşecul pieţei manualelor alternative! Ne întrebăm din nou — de ce atâta grabă în a distruge întreaga piaţă a manualelor? Cine are de câştigat? A treia observaţie a Consiliului Concurenţei menţionează un preţ maximal pe care MEN să îl ofere editurilor, care să fie stabilit în funcţie de preţurile practicate pe piaţă. În acest fel, concurenţa va fi îndreptată către calitate, nu către preţul cel mai mic", susţine UER.
Potrivit sursei citate, "în realitate, MEN nu a achiziţionat niciodată" manuale noi sau retipărite cu o valoare totală mai mare de 8 milioane de euro pe an.
"MEN cumpără anual manuale pentru înlocuirea celor care sunt deteriorate, în conformitate cu necesarul solicitat de inspectorate, dar nu mai mult de 10% din numărul total al manualelor aflate în circulaţie în şcoli, sau manuale noi, atunci când se schimbă programa şi se organizează licitaţii publice (cum a fost cazul manualelor de clasa a V-a anul acesta). Dacă ministrul Educaţiei afirmă că Ministerul Educaţiei alocă şi cheltuieşte 100 milioane de euro anual pentru manuale, ar fi de dorit ca mass-media să întrebe ministerul unde se duce diferenţa de bani?", se mai arată în comunicat.
Manualele alternative nu sunt publicate doar de editurile private şi nu sunt tipărite exclusiv la tipografii private, menţionează sursa citată.
"La licitaţiile pentru manuale a participat întotdeauna şi Regia Autonomă Editura Didactică şi Pedagogică, actualmente transformată în Societatea Editura Didactică şi Pedagogică SA, deţinută integral de stat. De asemenea, editurile, atât cele private, cât şi cele de stat, au apelat pentru tipărirea manualelor atât la tipografii private, cât şi la tipografiile statului (Monitorul Oficial sau Imprimeria Naţională). De exemplu, la licitaţia pentru manualele de clasa a V-a, EDP a participat cu 13 manuale, a pierdut 5 manuale la punctajul de calitate, iar Monitorul Oficial a participat cu 2 manuale şi a pierdut licitaţia cu amândouă. Întrebăm: cum va putea EDP să angajeze sute de specialişti pentru a reuşi să realizeze cele peste 100 de manuale pentru clasa a VI-a? Dar cele peste 1.000 de manuale pentru întreg ciclul preuniversitar?", precizează UER.


Articole înrudite