24 APRILIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
România se afla pe locul opt în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte construcţia de autostrăzi, după cum arată o statistică realizată de Eurostat, oficiul european de statistică. Incredibil sau nu, în această statistică România depăşeşte ţări cu greutate din blocul comunitar, cum ar fi: Germania, Marea Britanie, Franţa, Olanda, Italia, Belgia, etc. Econtext a realizat o analiză referitoare la câţi kilometri de autostradă are fiecare stat din Uniunea Europeană. În plus, arată şi câţi kilometri de autostradă au construit statele europene în ultimii douăzeci de ani. Mai exact, din 1990 şi până în 2010. Trei state nu apar în analiza noastră: Grecia, Letonia şi Malta, pentru acestea nefiind disponibile toate datele.
Aşadar, din tot blocul comunitar, cei mai mulţi kilometri de autostrada se află în Spania. Spaniolii au aproape 14.000 de kilometri de autostradă. Ei sunt urmaţi de Germania (12.813 kilometri), Franţa (11.163 kilometri). Doar aceste trei state au peste 10.000 de kilometri de autostradă. De altfel, trebuie raportată infrastructura rutieră şi la suprafaţa ţărilor. A patra poziţie este ocupată de Italia, care este urmată de Marea Britanie, Olanda, Portugalia. România este la coada clasamentului, ocupând locul 20, dar s-ar fi putut clasa şi mai jos, dacă erau publice datele exacte din Grecia, Letonia şi Malta.
După cum spuneam, Econtext vă prezintă şi câţi kilometri de autostrada a construit fiecare stat din blocul european în ultimii douăzeci de ani. Şi vă prezentăm atât creşterea procentuală (cu cât la sută s-a majorat numărul de kilometri de autostradă în perioada menţionată), cât şi variaţia în cifre (câţi kilometri a construit efectiv fiecare stat din UE în perioada 1990 – 2010).
Dacă analizăm din perspectiva creşterii procentuale, România se află pe locul opt în UE. Un loc chiar bun! Þara noastră avea anul trecut 321 de kilometri de autostradă, faţă de 113 de kilometri în anul 1990. Ceea ce înseamnă un avans de 185%. Iar acest avans procentual plasează România pe locul opt! Prima poziţie este ocupată de Irlanda, unde numărul de kilometri de autostrada s-a majorat de aproape 26 de ori în ultimii 20 de ani. În termeni procentuali, ar însemna un avans de 2500%. Marile state ale Europei se află în a doua parte a clasamentului, cu creşteri sub 100%. De unde rezultă că, procentual, îi depăşim pe francezi, nemţi, italieni sau britanici.
Totuşi, dincolo de acest avans procentual, este important să vedem care sunt referinţele, care sunt cifrele de la care se pleacă în momentul în care comparăm anul 1990 cu anul 2010. Astfel, chiar dacă totalul autostrăzilor a urcat cu doar 7% în Italia în ultimii douăzeci de ani, cifrele la care ne raportăm lasă România foarte în urmă. Cu alte cuvinte, nu este importantă doar variaţia procentuală, aceasta putând fi înşelătoare în unele situaţii. De exemplu, Italia avea 6.193 de kilometri în 1990. Şi chiar dacă în ultimii douăzeci de ani s-a realizat destul de puţin la acest capitol, infrastructura rutieră din Italia o depăşeşte cu mult, cu foarte mult, pe cea din ţara noastră.
Cea mai harnică tara la capitolul autostrăzi a fost tot Spania. Autorităţile spaniole au construit 8.807 kilometri de autostrada în ultimii douăzeci de ani. Ceea ce înseamnă circa 450 de kilometri pe an! Următorul loc este ocupat de Franţa, care şi-a mărit volumul de autostrăzi cu 4.339 de kilometri. Aproape 2 mii de kilometri au construit şi nemţii în aceşti ani. România a construit doar 208 kilometri, aproape cât Slovacia. În spatele nostru sunt state precum Bulgaria, Cehia, Cipru, Luxemburg. Totuşi, aceste ţări au o suprafaţă cu mult mai mică decât a României, astfel încât, dacă am compara suprafaţa cu numărul de kilometri construiţi, am avea mari şanse să ne trezim chiar pe ultimul loc.
Apare totuşi o întrebare importantă privind aceste statistici: de ce unele dintre marile state europene (gen Marea Britanie sau Olanda) nu au mai construit aşa de mulţi kilometri de autostrada în ultima perioadă? Răspunsul este pe cât de simplu, pe atât de adevărat: pentru că nu prea mai au nevoie, pentru că au o infrastructură rutieră destul de completă.


Articole înrudite