27 OCTOMBRIE 2025 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
România, acuzată de Bulgaria că blochează construcţia de noi poduri peste Dunăre
România, acuzată de Bulgaria că blochează construcţia de noi poduri peste Dunăre

România reprezintă „singurul obstacol” în calea extinderii numărului de treceri peste Dunăre, a declarat Grozdan Karadjov, vicepremier bulgar şi ministru al Transporturilor şi Comunicaţiilor, potrivit publicaţiei bulgare Dunav Most, citată de Rador.

Aflat într-o vizită la Ruse, oficialul bulgar a criticat România pentru „obstacolele sistematice” puse în calea conectării infrastructurii de-a lungul fluviului. Acesta a susţinut că, deşi Bulgaria şi Comisia Europeană depun eforturi active pentru dezvoltarea unor noi legături, partea română ar ezita să extindă conectivitatea dincolo de actualul punct Ruse – Giurgiu.

„Lucrăm de cinci luni la foaia de parcurs pentru coridoarele nord-sud. Este clar că România vrea să lase un singur punct – Ruse – Giurgiu. Ei nici măcar nu sunt pregătiţi să semneze un acord pentru poduri noi. Nu este vorba despre bani sau construcţii, ci pur şi simplu despre un consimţământ pe hârtie”, a declarat, miercuri, Grozdan Karadjov.

Ministrul bulgar a adăugat că proiectul pentru un al treilea pod lângă Ruse a fost amânat ani de zile, iar procedura de mediu abia acum avansează. El a menţionat şi că linia de feribot Ruse – Giurgiu ar putea prelua până la 25% din traficul actual al podului, însă şi în acest caz ar exista lipsă de cooperare din partea României.

De-a lungul anilor, România a cerut Bulgariei să efectueze lucrări de curăţare a Dunării pentru a îmbunătăţi condiţiile de navigaţie, însă proiectul a fost întârziat repetat de Sofia, în ciuda presiunilor din partea Bucureştiului şi a Comisiei Europene.

În 2022, ministrul român al Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunţa că România a început dragarea Dunării inclusiv pe sectorul bulgar, cu acordul acestei ţări, pentru a evita blocajele. Guvernul de la Sofia a aprobat abia în aprilie 2025 un acord între Agenţia Executivă pentru Explorarea şi Întreţinerea Fluviului Dunărea şi Administraţia Fluvială a Dunării de Jos Galaţi pentru derularea comună a procedurilor de achiziţii publice în cadrul proiectului FAST Danube 2.

Proiectul FAST Danube 2, evaluat la aproape 230 de milioane de euro (fără TVA), este realizat în parteneriat între Bulgaria şi România şi finanţat prin Facilitatea Conectarea Europei. Contribuţia Bulgariei este de 111,8 milioane de euro, incluzând granturi de până la 85%. Proiectul are ca obiectiv îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie şi siguranţei traficului pe sectorul comun al Dunării.

Întârzierile repetate din partea Bulgariei fac ca principala axă de transport fluvial a Uniunii Europene, Rin – Main – Dunăre, să fie utilizabilă doar parţial şi, adesea, în condiţii dificile, notează hotnews.ro.

Foto: Podul prieteniei peste Dunăre între Giurgiu şi Ruse/ Sursa: Dreamstime


Articole înrudite