25 APRILIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Atribuţiile Consiliului Local
Atribuţiile Consiliului Local
Mai avem o lună până la campania electorală pentru alegerile locale, alegeri la care vom fi chemaţi la urne să ne alegem Consiliul Local (CL), Consiliul Judeţean, primarul şi preşedintele Consiliului Judeţean. Vom vorbi în acest material despre atribuţiile CL, ca să ştim, când vom da cu ştampila, de ce îi trimitem pe acei oamenii acolo. În primul rând, Consiliul Local reprezintă autoritatea prin care este guvernată o comună, un oraş sau un municipiu. Consilierii locali sunt aleşi prin vot universal (de către cei care au 18 ani împliniţi), iar numărul acestora este stabilit printr-un ordin al prefectului, în funcţie de numărul de cetăţeni existenţi în urbea respectivă. Mandatul de consilier local este de 4 ani, care poate fi prelungit prin lege organică, în caz de război sau catastrofă. Acesta îşi exercită mandatul de la data constituirii până la data declarării ca legal constituit a noului consiliu.
CL organizează partea administrativă a oraşului
Acesta are puterea de decizie în orice problemă de interes local care nu intră, prin lege, în atribuţiile altei instituţii. În primul rând, CL aprobă statutului comunei, oraşului sau municipiului şi regulamentul de funcţionare a Consiliului. Un atribut important se referă la capacitatea de a aproba înfiinţarea, organizarea şi statul de funcţii ale aparatului de specialitate al primarului, ale instituţiilor şi serviciilor publice de interes local şi reorganizarea şi statul de funcţii ale regiilor autonome. Mai pe scurt, se ocupă de partea de funcţionare a principalelor instituţii din oraş care oferă diverse servicii (apă, gunoi, căldură etc.). Când vine vorba de finanţe, consilierii aprobă bugetul local, virările de credite, modul de utilizare a rezervei bugetare locale. Aceştia mai aprobă contractarea sau garantarea împrumuturilor, dar şi stabilirea de impozite şi taxe locale. Un alt element care face parte din atribuţiile unui consiliu se referă la aprobarea documentaţiei tehnico-economice pentru lucrările de investiţii de interes ale localităţii, dar şi aprobarea strategiilor privind dezvoltarea economică, socială şi de mediu. CL mai poate hotărî darea în administrare, concesionare sau închiriere a bunurilor proprietate publică, precum şi a serviciilor de interes local (gunoi, deszăpezire). Un alt element important constă în avizarea şi aprobarea documentaţiei de amenajare a teritoriului şi a planului urbanistic local. Consilierii mai pot atribui sau schimba denumiri de străzi, de pieţe şi de obiective de interes public local.
CL se ocupă de serviciile publice
Un consiliu mai asigură cadrul necesar pentru furnizarea serviciilor publice de interes local privind: educaţia; serviciile sociale pentru protecţia copilului, a persoanelor cu handicap, a persoanelor vârstnice, a familiei şi a altor persoane sau grupuri aflate în nevoie sociala; sănătatea; cultura; tineretul; sportul; ordinea publică; situaţiile de urgenţă; protecţia şi refacerea mediului înconjurător; conservarea, restaurarea şi punerea în valoare a monumentelor istorice şi de arhitectură, a parcurilor, grădinilor publice şi rezervaţiilor naturale; dezvoltarea urbană; evidenţa persoanelor; podurile şi drumurile publice, serviciile comunitare de utilitate publică; alimentare cu apă, gaz natural, canalizare, salubrizare, energie termică, iluminat public şi transport public local; serviciile de urgenţă de tip salvamont, salvamar şi de prim ajutor; activităţile de administraţie social-comunitară; locuinţele sociale şi celelalte unităţi locative aflate în proprietatea unităţii administrativ-teritoriale sau în administrarea sa; punerea în valoare a resurselor naturale de pe raza localităţii. O atribuţie care a născut de multe ori probleme în comunitate se referă la posibilitatea unui consiliu local de a solicita informări şi raportări de la primar, viceprimar şi de la şefii organismelor prestatoare de servicii publice şi de utilitate publică de interes local.
Dizolvarea unui CL
Consiliul Local se poate dizolva în situaţia în care nu se întruneşte timp de două luni consecutiv, în cazul în care nu a adoptat în 3 şedinţe ordinare (una pe lună) consecutive nicio hotărâre sau în situaţia în care numărul consilierilor locali se reduce sub jumătate plus unu şi nu se mai poate completa prin supleanţi. CL mai poate fi dizolvat prin referendum local, referendum ce se organizează ca urmare a cererii adresate în acest sens prefectului de cel puţin 25% din numărul cetăţenilor cu drept de vot înscrişi pe listele electorale ale unităţii administrativ-teritoriale.


Articole înrudite