23 APRILIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Calendarul alegerilor, transformat în joc de noroc
Calendarul alegerilor, transformat în joc de noroc
Decizia Curţii Constituţionale plasează clasa politică românească în faţa unei noi decizii controversate privind modul de desfăşurare a alegerilor. Opoziţia va cere în următoarea perioadă alegeri anticipate, sperând să prindă trendul pozitiv pe care îl are şi în felul acesta să obţină cât mai multe mandate. De partea cealaltă, puterea va încerca să tragă de timp şi să organizeze alegerile într-un moment favorabil, pentru a limita pierderile pe care le vor suferi de pe urma eroziuni datorate guvernării. Hotărârea Curţii Constituţionale nu înseamnă în mod obligatoriu că alegerile parlamentare şi cele locale nu vor avea loc simultan, ci că totul se va decide de către politicieni în urma negocierilor care vor avea loc în următoarea sesiune parlamentară. De ce această luptă aprigă între partide pentru calendarul alegerilor? În mod sigur nu pentru motivele invocate de putere şi opoziţie, adică economie la bugetul de stat, respectiv nerespectarea principilor democratice. Adevărata bătălie este de fapt pe numărul de mandate locale câştigate şi mai ales pentru structura viitorului parlament, unde este nevoie de o nouă majoritate pentru a schimba actuala putere. Ambele opţiuni prezintă avantaje şi dezavantaje pentru partidele politice.
Opoziţia îşi doreşte ”şansa dublă”
În cazul în care alegerile vor fi în perioade de timp diferite, cei mai câştigaţi vor fi cei din opoziţie, care vor investi masiv în lupta pentru primării, o luptă crucială pentru alegerile parlamentare. La fel ca în anul 2008, primarii vor fi principalele piese pe tabla de şah, un colegiu care are majoritatea primăriilor câştigate aparţinând unei formaţiuni politice asigură în proporţie de 75% şanse de victoria în alegerile parlamentare. Partidele politice vor acorda resurse finaciare supliementare în alegerile locale pentru a crea posibilitatea ”şansei duble”, care este vitală pentru politicienii care nu au un sprijin electoral puternic. Prin ”şansă dublă” se înţelege posibilitatea unui om politic să candideze atât la alegerile locale cât şi la cele centrale, iar cei care nu vor reuşi să câştige din prima încrederea electoratului îşi vor încerca norocul şi a doua oară. Un alt aspect important privind poziţionarea alegerilor în date diferite este dat de posibilitatea partidelor politice de a-şi regla strategia în funcţie de rezultatele de la locale. Principalii câştigători ai unei asemenea opţiuni politice sunt cei din USL. În primul rând cei de la PSD dau dovadă de o organizare impecabilă în mediul rural, fapt care le va oferi un avantaj important în colegiile de la ţară. Ceilalţi parteneri de alianţă, liberalii, au de partea lor generaţia de vârstă tânără şi medie din mediul urban, fapt ce le poate oferii victorii lejere în mediul urban. Cele două formaţiuni politice au posibilitatea de a obţine o victorie zdrobitoare în faţa actualilor puteri.
Bluff-ul puterii, confuzia electoratului
De multe ori cei de la putere au avut capacitea de a-şi impune decizia politică în ciuda protestelor celor de la USL. Nici acum nu ar fi ceva deosebit să vedem cum cei din PDL vor hotărî să organizeze alegerile simultan. În cazul unei asemenea opţiuni se va instala confuzia în rândul electoratului pentru că vor fi o grămadă de feţe necunoscute pe afişele electorale, iar mesajul va fi unul ambiguu, chestiunile locale vor fi amestecate cu cele centrale, iar votul se poate transforma într-un concurs de tras cu arcul în care eşti legat la ochi. Un factor crucial va fi lipsa elementului de ”dublă şansă”, iar din acest motiv oamenii politici din România vor avea de ales între o funcţie la nivel local şi una la nivel central. O asemenea situaţie poate duce la o uşoară reformare a clasei politice. În aceste condiţii, principalii finanţatori ai campaniilor vor fi cei care vor dori un loc în politica dâmboviţean, împreună cu sponsorii lor. Un asemenea sistem va aduce pierderi importate din punct de vedere al scorului electoral al USL, pentru că va fi nevoită să îşi împartă forţele între locale şi centrale. Cei din opoziţie vor prefera în mod clar să aibă cât mai mulţi primari pentru a-şi putea păstra electoratul, care va fi esenţial în cazul alegerilor prezidenţiale sau unor posibile anticipate, iar victoria de la nivel central să vină ca urmare a valului de simpatie din partea populaţiei. În cazul unor eventuale alegeri comasate, mesajul va fi purtat de formaţiuni şi în primul rând de liderii acestora, iar votul va fi dat mai mult pentru formaţiunile politice şi nu pentru oamenii care vor reprezenta cetăţeanul în funcţiile publice. În aceste condiţii, dacă cei din uniune nu îşi vor schimba discursul steril din acest moment, vor avea foarte mult de pierdut, iar cota de popularitate din acest moment nu va fi reflectată şi în numărul de voturi.
Ciprian NECULA


Articole înrudite