22 IULIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Garajele din Micro 19 au devenit istorie
Garajele din Micro 19 au devenit istorie

Este vorba de bateria de garaje amplasată în vecinătatea a două şcoli şi a unui liceu, a unei biserici dar şi a unor grădiniţe, care vineri după amiază, când reporterii noştri au ajuns la faţa locului, erau dărâmate încetul cu încetul. Toată zona părea un şantier, unde puteai vedea pensionari care erau sus pe garaj şi care îl demolau singuri cu ajutorul unui baros, dar şi reprezentanţii unor firme care demolau garajele în timp ce alte firme veneau să care fierul vechi. Din peisajul cartierului muncitoresc din MIcro 19 nu puteau lipsi căruţele cu cai, care erau folosite pentru căratul molozului, al fierului vechi sau al altor obiecte.
Trecătorii puteau admira un tablou, scos probabil dintr-un garaj, care fusesese abandonat pe pământ, în timp ce pubelele Ecosal de la bateria de garaje erau pline ochi de gunoaie. În jurul lor, deşeurile şi molozul creau o privelişte care tutror li s epărea obişnuită.
Am încercat să vorbim cu unii dintre deţinătorii garajelor, majoritatea oameni în vârstă şi pensionari, care şi-au construit garajele acum peste două decenii, însă puţini au dorit să spună ce părere au legat de faptul că au fost nevoiţi să îşi demoleze garajele, conform dispoziţiei primite de la primarul Marius Stan. Cei care au vorbit cu reporterii ziarului nostru nu au fost încântaţi de decizia luată de primar, fiind nemulţumiţi că nu au un loc unde să îşi parcheze maşina, dar au spus că totuşi este bine dacă în locul garajelor s-ar face locuri de parcare şi locuri de joacă dotate cu spaţiu verde.
Necula Felicia susţine că are garajul de 30 de ani iar vineri aştepta ca firma pe care a angajat-o să termine de demolat garajul. Am întrebat-o câţi bani a dat firmei respective, însă nu a dorit să ne spună. Cât despre decizia primarului Stan de a demola garajele, femeia ne-a spus: „Ce părere credeţi că pot avea după ce am avut un garaj timp de 30 de ani? Maşina o să o ţin în stradă. Nu sunt locuri de parcare în zona asta, eu stau la blocul O, aşa că o să văd cum o să mă descurc acum cu parcatul maşinii. Cât despre ideea de a face locuri de parcare şi loc de joacă... este bună, au făcut un sondaj şi la şcoala de aici, unde copiii au zis că este o idee bună să le facă locuri de joacă, ceea ce era şi normal”.
Un alt deţinător de garaj, care nu a dorit să îşi dea numele, ne-a spus că principalele preocupări ale edililor ar trebui să fie înfiinţarea de locuri de muncă, deoarece lumea nu mai are bani iar copiii care merg la şcoală nu sunt hrăniţi aşa cum ar trebui: „Locuri de muncă pentru tineri şi o alimentaţie bună pentru copiii noştri care merg la şcoală, asta ar trebui să fie principalele preocupări. Lumea nu mai are bani de mâncare, nu mai are bani să-şi plăteasc întreţinerea, asta ar trebui să îi preocupe în primul rând şi să facă ceva pentru asta”.

„Eu nu am garaj dar susţin demolarea lor”

Ne-a spus Cantemir Alexandru, care crede că este bine ca în locul bateriei de garaje să fie amenajate locuri de parcare şi locuri de joacă pentru copii. Acesta este însă sceptic în ceea ce priveşte perioada în care se vor finaliza lucrările de reamenajare a zonei.
Chiţu Vasile are şi el garaj în zona respectivă şi este nemulţumit de decizia luată de primar: „Nimeni nu este mulţumit. Dar asta este... o să îmi demolez şi eu garajul. Cred că aici sunt interesele unor politicieni cărora le trebuie bani pentru campanie. Cum să faci parc acolo unde au fost buncăre? Unde va fi făcut parcul şi cât va costa?”.
Un alt gălăţean cu care am vorbit este un pensionar care a lucrat în Combinat şi care ne-a spus că este nemulţumit de ceea ce se întâmplă de 25 de ani: „Ar trebui ca toţi să nu mai plătim taxe şi impozite şi atunci cei aflaţi la putere ne-ar lua în seamă şi ar face ceva şi pentru noi. Pe noi nu ne bagă nimeni în seamă iar mitingurile nu au niciun efect, s-a văzut asta de-a lungul timpului”.

Cât costă demolarea unui garaj?

Deşi sunt mulţi gălăţeni care au preferat să îşi demoleze singuri garajele, lucru care poate fi şi periculos în condiţiile în care se urcă pe ele fără echipament de protecţie şi fără să fie asiguraţi, fiind înarmaţi doar cu un baros, erau şi reprezentanţi ai unor firme care nu purtau echipamente de lucru inscripţionate cu numele societăţii respective. Deşi la bursa zvonurilor se vehiculează că firmele ar cere între 15 şi 25 de milioane de lei vechi pentru demolarea unei garaj, putând fi purtate negocieri de deţinătotrii de garaje, există posibilitatea ca deţinătorii de garaje să apleze la serviciile Ecosal, societate aflată în subordnea Primăriei Galaţi şi care după expirarea termenului limită de pe somaţiile trimise va trece la demolarea garajelor iar contravaloarea lucrărilor va fi trimisă deţinătorilor de garaje pentru a fi plătită.
„entru demolarea unui garaj, ceea ce presupune inclusiv căratul molozului, tarifele percepute de Ecosal sunt cuprinse între 20 şi 30 de milioane de lei vechi, suma fiind stabilită în funcţie de mărimea garajului, din materialul din care este construit, dacă are sau nu beci. Până acum nu ne-a solicitat niciun deţinător de garaje să venim să le dărămâm, dar după expirarea termenului o vom face”, ne-a declarat directorul Ecosal, Ionuţ Pucheanu.
Dacă în zona Micro 19 operaţiunea de demolare a garajelor este în toi, se pare că şi în zona Ancora din Mazepa deţinătorii de garaje au început abia duminică să le demoleze. Reamintim că în cele două locaţii vor fi amenajate locuri de parcare şi locuri de joacă, planul de modernizare a zonei urmând să fie decis în cadrul comisiei tehnico economice care ar uurma să fie înfiinţată la nivelul Primăriei Galaţi.


Articole înrudite