24 OCTOMBRIE 2025 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Fosta directoare Sony Santa Monica atrage atenţia: Industria jocurilor AAA riscă să devină nesustenabilă
Fosta directoare Sony Santa Monica atrage atenţia: Industria jocurilor AAA riscă să devină nesustenabilă

Meghan Morgan Juinio, fosta directoare de dezvoltare de produs la Sony Santa Monica, studioul din spatele seriei God of War, avertizează că modelul actual de dezvoltare a jocurilor blockbuster nu mai este sustenabil. Într-un interviu acordat PC Gamer la Gamescom Asia, Juinio a explicat că studiourile mari trebuie să regândească modul în care produc jocurile, deoarece costurile de dezvoltare au atins niveluri extreme. Ea menţionează că numeroase concedieri recente, în special pe Coasta de Vest a SUA, au fost cauzate de aceste cheltuieli uriaşe, iar marile companii trebuie să găsească noi direcţii.
Serii precum God of War, The Last of Us sau Horizon au definit standardele pentru jocurile AAA, cu grafică de top, echipe numeroase şi campanii de marketing comparabile cu cele de la Hollywood. Totuşi, Juinio subliniază că aceste proiecte mari reprezintă un lux dificil de gestionat chiar şi pentru studiourile majore. Costurile unui joc AAA pot depăşi 200-300 de milioane de dolari, iar dacă titlul nu are succes comercial, consecinţele pot fi dramatice: concedieri, restructurări şi chiar închiderea unor studiouri. Industria a traversat în 2024 şi 2025 perioade dificile, cu mii de angajaţi afectaţi.
Juinio sugerează că publisherii mari ar putea învăţa din filosofia jocurilor AA – titluri cu bugete moderate, dar cu idei inovatoare şi accent pe distracţie. Exemple precum Clair Obscur: Expedition 33 sau Peak demonstrează că studiourile mai mici pot crea experienţe memorabile fără resurse uriaşe. Potrivit ei, succesul nu depinde de realismul grafic sau de coloanele sonore premiate, ci de plăcerea efectivă de a juca. „Poţi avea cel mai frumos joc din lume, cu cea mai bună coloană sonoră, dar dacă nu e distractiv, nu merită investiţia”, a spus Juinio.
Această viziune prinde contur în tot mai multe studiouri, unde se pune accent pe „miezul experienţei”, adică pe bucuria pură a jocului, mai degrabă decât pe durată, tehnologii de ultimă generaţie sau caracteristici complexe. Chiar şi în interiorul Sony există exemple de succes care confirmă această abordare: Astro Bot, dezvoltat de Team Asobi, este un joc cu buget moderat şi echipă restrânsă, dar care a cucerit publicul şi critica. Directorul studioului, Nicolas Doucet, a explicat că succesul depinde mai mult de execuţie decât de amploarea jocului.
Mesajul lui Juinio pentru industria de gaming este clar: reconectaţi-vă la esenţă şi puneţi distracţia pe primul loc. Într-o perioadă în care piaţa este saturată de titluri şi campanii de marketing impresionante, calitatea, autenticitatea şi experienţa jucătorului pot deveni adevăratele criterii de succes. Industria trebuie să-şi regăsească echilibrul, investind în idei curajoase şi experienţe captivante, nu doar în efecte vizuale spectaculoase.


Articole înrudite