24 OCTOMBRIE 2025 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Tesla revine pe profit în al treilea trimestru
Tesla revine pe profit în al treilea trimestru

Tesla a raportat un al treilea trimestru profitabil, impulsionat de o creştere bruscă a cererii, după ce cumpărătorii s-au grăbit să achiziţioneze maşini electrice înainte de expirarea creditului fiscal federal american pentru vehicule electrice.
Compania a anunţat un profit net de 1,4 miliarde de dolari şi venituri totale de 28,1 miliarde de dolari pentru trimestrul încheiat în septembrie — o creştere de 12% a veniturilor, dar o scădere de 37% a profitului comparativ cu aceeaşi perioadă din 2024, când Tesla obţinuse 2,2 miliarde de dolari profit net la venituri de 25,2 miliarde. Veniturile au depăşit aşteptările Wall Street, estimate la 26,24 miliarde de dolari, potrivit datelor LSEG.
Profitul operaţional al Tesla a ajuns la 1,6 miliarde de dolari, un sfert din această sumă provenind din vânzarea de credite de reglementare către alţi producători auto — în total 417 milioane de dolari, cu 44% mai puţin faţă de anul trecut. Totuşi, această sursă de venit este pe cale să dispară, ca urmare a noii legi bugetare semnate de preşedintele american Trump, care elimină penalităţile pentru depăşirea limitelor de emisii.
Rezervele de numerar ale companiei au crescut cu 24%, ajungând la 41,6 miliarde de dolari, iar fluxul de numerar liber s-a situat la 3,9 miliarde de dolari.
Marja brută a fost de 18%, în uşoară creştere faţă de 17,2% în trimestrul anterior, dar sub nivelul de 19,8% din T3 2024 — un semnal că presiunea asupra profitabilităţii persistă.
Expirarea creditului fiscal american de 7.500 de dolari la 30 septembrie a stimulat vânzările: Tesla a livrat un număr record de 497.099 vehicule, cu 7,4% mai mult decât anul trecut. Compania a vândut aproximativ 50.000 de maşini peste volumul produs, reducând stocurile acumulate în prima jumătate a anului.
Cu toate acestea, analiştii consideră că trimestrul pozitiv ar putea fi o excepţie într-un an dificil. Tesla a raportat prima scădere anuală a vânzărilor în 2024 şi este aşteptată o nouă contracţie, estimată la 8,5%, până la finalul acestui an. Gama de modele îmbătrânită şi concurenţa tot mai acerbă în pieţele cheie accentuează presiunile. În plus, poziţiile politice ale lui Elon Musk, tot mai apropiate de extrema dreaptă şi sprijinul acordat administraţiei Trump, au îndepărtat o parte din clienţii tradiţionali ai mărcii.
În calitate de lider al pieţei americane de vehicule electrice, Tesla este un indicator al stării generale a sectorului. Experţii se aşteaptă la o scădere semnificativă a vânzărilor în SUA odată cu dispariţia creditului fiscal. Musk a avertizat deja că urmează „câteva trimestre dificile”, dar susţine că redresarea va veni odată cu lansarea proiectelor bazate pe inteligenţă artificială, precum robotaxele şi roboţii umanoizi. El a declarat că jumătate din populaţia SUA va avea acces la serviciile de robotaxi până la sfârşitul anului 2025, deşi în prezent acestea operează doar în Austin şi San Francisco.
Raportul financiar vine în contextul unui nou pachet salarial propus pentru Musk, care, dacă va fi aprobat, l-ar putea transforma în primul trilionar din lume. Pentru a primi compensaţia, Musk ar trebui să atingă obiective ambiţioase: producerea a peste un milion de roboţi şi un milion de robotaxi, precum şi crearea unei valori de 7,5 trilioane de dolari pentru acţionarii Tesla. Votul acţionarilor este programat pentru 6 noiembrie.
În paralel, Musk a cumpărat acţiuni Tesla în valoare de 1 miliard de dolari — prima achiziţie pe piaţa liberă din ultimii cinci ani — şi a publicat o nouă versiune a planului strategic Master Plan, care mută accentul companiei de la producţia de vehicule electrice către o viziune centrată pe AI şi robotică.
Totuşi, aceste planuri sunt deocamdată îndepărtate, iar Tesla trebuie să facă faţă unui prezent marcat de provocări: modele vechi, o imagine de marcă afectată şi o piaţă în schimbare. Compania încearcă să stimuleze cererea prin versiuni mai accesibile ale modelelor sale Model 3 şi Model Y, însă investitorii se tem că astfel îşi va eroda propriile vânzări.


Articole înrudite