Anul 2025 marchează o schimbare majoră în designul interfeţelor mobile, iar Google se pregăteşte să răspundă provocării cu Material 3 Expressive – o reformulare completă a esteticii Android. În timp ce Apple se apropie de o transformare vizuală semnificativă pentru iOS, Google pregăteşte o mişcare similară, anticipată de o postare publicată accidental pe blogul oficial şi apoi ştearsă.
Noua interfaţă Material 3 Expressive nu se rezumă doar la modificări vizuale – ea promite o experienţă de utilizare mai intuitivă, accesibilă unui public divers. Printre noutăţi se numără colţuri rotunjite, o paletă de culori rafinată şi un accent mai mare pe forme şi dimensiuni pentru elementele-cheie ale UI-ului, precum butoanele, cardurile şi meniurile.
Ce face ca această versiune să iasă în evidenţă este amploarea testării din spatele ei. Potrivit informaţiilor din postarea retrasă, Google a evaluat 46 de variante de interfaţă cu ajutorul a 18.000 de utilizatori din grupe variate de vârstă şi niveluri de experienţă tehnologică. Feedbackul a vizat lizibilitatea textului, claritatea pictogramelor, ergonomia butoanelor şi uşurinţa navigării.
Scopul declarat al companiei este clar: o interfaţă care să fie la fel de uşor de folosit de adolescenţi familiarizaţi cu tehnologia, cât şi de persoane trecute de 45 de ani. Google numeşte Material 3 Expressive „cel mai studiat design” din istoria Android – o dovadă a accentului pus pe diversitate, incluziune şi rafinament funcţional.
Printre îmbunătăţirile notabile se mai numără contrastul vizual superior, zone tactile mai generoase şi texte mai clare – toate menite să reducă erorile de navigare, în special pe ecranele mai mici ale telefoanelor.
Deşi lansarea oficială nu a fost confirmată, se aşteaptă ca Google să prezinte oficial Material 3 Expressive în cadrul conferinţei Google I/O, programată pentru luna mai. Noul design ar urma să fie disponibil iniţial în versiunile beta ale Android 15 şi, ulterior, să fie implementat pe scară largă odată cu lansarea oficială din toamnă.
Această mişcare face parte dintr-o tendinţă mai amplă a industriei tech de a prioritiza accesibilitatea, sustenabilitatea digitală şi personalizarea experienţei utilizatorului. Google pare să răspundă acestor cerinţe printr-o abordare matură, orientată spre detalii şi centrată pe utilizator.