Primăvara anului 2024 aduce o efervescenţă de noi şi noi manifestări culturale, în ultima săptămână fiind notabile două vernisaje care au în comun pasiunea pentru artele grafice şi tinereţea autorilor.
În ziua de miercuri, 13 martie, Muzeul de Artă Vizuală a deschis simezele pentru Theodor Romilă, născut în Turda pe 1 iunie 1999, absolvent în 2021 al Universităţii de Artă şi Design din Cluj-Napoca, secţia Grafică. Tot acolo Theodor are şi un masterat (2023), în prezent fiind înscris la doctorat. A avut expoziţii personale şi participări la expoziţii de grup în ţară, dar şi în Bulgaria, Italia sau Spania. A beneficiat de burse Erasmus, studiind câte un semestru la Accademia di Belle Arti di Brera, Milano şi la Accademia di Belle Arti di Bari, Italia.
La muzeul gălăţean prezenţa lui Theodor Romilă poartă numele de „Explorări”, curatorul expoziţiei fiind Ada-Simona Biriş. Vizitatorii pot viziona o serie de lucrări grafice de dimensiuni diferite, executate în creion negru pe hârtie, rezultatul multor ore de muncă intensă, unele tablouri de mari dimensiuni înglobând şi câte 4-5 luni de sârg. Spectacolul lumilor lui Theodor este cu atât mai pregnant, cu cât stilul său este numit „hiper-realist”, acesta fiind un gen de pictură sau sculptură care seamănă cu o fotografie de înaltă rezoluţie, dezvoltat începând cu anii ’70 în America şi apoi răspândit şi în Europa.
Hiperrealismul, deşi fotografic în esenţă, presupune adesea o focalizare mai blândă, mult mai complexă asupra subiectului înfăţişat, prezentându-l ca un obiect viu, tangibil. Aceste obiecte şi scene din picturile şi sculpturile hiperrealismului sunt detaliate meticulos pentru a crea iluzia unor aspecte nevăzute în viaţa reală.
La expoziţie a participat şi tatăl artistului, Marius Romilă, fotograf profesionist, care a mărturisit că arta este o tradiţie la ei în familie, bunicul lui Theodor fiind şi el artist vizual.
Joi, pe 14 martie, la Casa Artelor, a fost vernisată expoziţia personală „Alerg ca să-mi cunosc natura”, cu lucrări ale Amaliei Popescu, elevă în clasa a XI-a a Liceului de Arte „Dimitrie Cuclin”. Unul dintre organizatori, profesorul Constantin-Adrian Corcăcel, apreciind talentul şi munca elevei sale, scrie: „Pentru a atinge măiestria şi autenticul în arta plastică, tânărul creator are nevoie de o dinamică a conştiinţei artistice formate din simbioza harului cu nevoia de ştiinţă şi a lucrului intens din atelier. Amalia Popescu, chiar dacă parcurge acum primii paşi în arta graficii, ne demonstrează că poate descoperi minunatele taine ale frumosului în artă, ilustrându-ne prin efort şi dedicare câteva dintre lucrările de gravură şi desen”.
Chiar dacă este liceeană, Amalia Popescu ne face o demonstraţie de eclectism tematic şi tehnic, dar şi de maturitate a viziunilor care parcurg o cale iniţiatică de maturizare permanentă, aici fiind o confluenţă între visele adolescenţei cu conturul distilat al unei artiste ce „vede” bine subiectul şi îl plasează într-o transcendenţă graţioasă. Stăpână pe tehnică, indiferent dacă este vorba despre peniţă, creion, tuş, pastel sau gravură, linia sa demonstrază sinceritatea şi originalitatea unui artist ce promite imens. Unul dintre organizatori, Liviu-Adrian Sandu, conferenţiar la Facultatea de Arte, admiră tenacitatea Amaliei şi speră ca după ce-şi termină studiile universitare care se apropie vertiginos, să revină la Galati, oraşul natal care are nevoie de ea. FOTO, mai jos! ↓