02 MAI 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Materialele de construcţie pentru autostrăzi pompează bani în economie, susţine Anca Boagiu, mininstrul Transporturilor. "Practic, din septembrie anul trecut de când am început noi să accelerăm lucrările până astăzi, am cheltuit sau am dus în economia românească circa 155 de milioane de euro numai în materiale de construcţii", a declarat Anca Boagiu, ministrul Transporturilor.
Ministrul Transporturilor este contrazis de specialişti. Aceştia susţin că multe dintre materiale provin din import. De exemplu, România importă anual 500.000 de tone de bitum în valoare de 250 milioane de euro. Bitumul românesc a dispărut de pe piaţă în martie 2011, după închiderea celui mai mare producător local, rafinăria Arpechim, controlată de OMV-Petrom.
"Poate fi acum desfiinţată platforma de rafinare de la Arpechim cu consecinţe directe asupra capacităţii de rafinarea a României dar, mai ales, asupra producţiei de bitume de unde vom lua aceste bitume. Din import. Deci, vom scoate banii de la bugetul de stat înafara României", a spus Iulian Iancu, şeful Comisiei de Industrii din Camera Deputaţilor.
Mai mult decât atât. România este nevoită să scoată în acest an şi mai mulţi bani de la buget ca să cumpere bitum din import. Preţul acestuia a crescut de la 300 de euro pe tonă la începutul anului, la peste 500 de euro pe tonă în prezent, pe fondul creşterii preţului petrolului. "Singurul furnizor de bitum din România e în judeţul Bihor, care făcea cam 30%. În condiţiile acestea, norocul României este piaţa. Piaţa va spune în felul următor. Dacă nu am bitum în România la preţul ăsta, o să-l iau din altă parte", potrivit lui Gheorghe Boeru, consultant infrastructură.
După închiderea Arpechim, care asigura 70-80% din producţia locală, bitumul este adus aproape în totalitate din import, din ţări precum Ungaria, Austria, Polonia, Bulgaria, Italia şi Serbia. Cea mai mare parte a bitumului importat provine din Ungaria şi Bulgaria.


Articole înrudite