05 MAI 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Toriul - un metal radioactiv cu proprietăţi chimice interesante - ar putea sta la baza energiei electrice pe care o vor utiliza motoarele electrice ale viitorului. Dacă toriul se va dovedi o soluţie bună, bateriile nu vor mai avea sens!
După ce Cadillac a prezentat în 2009 un concept ce folosea energia nucleară ca sistem de propulsie, americanii de la Laser Power Systems lucrează la un nou automobil nuclear. Compania americană Laser Power Systems susţine că a găsit soluţia optimă pentru alimentarea tuturor maşinilor existente în lume în acest moment. Iar aceasta nu este hidrogenul - răspunsul etern al industriei la întrebarea "Ce va fi în viitor?" - ci un metal radioactiv. Este vorba de toriu, al 90-lea element din tabelul periodic şi - spun cercetătorii americani - o sursă optimă de energie pentru alimentarea maşinilor de orice fel. Maşina va funcţia cu ajutorul unui generator cu turbină electric cu laser, folosind toriu, un metal cu radiocativitate scăzută. Metalul va fi încălzit cu ajutorul unui laser. Toriul va produce astfel căldură şi abur care va alimenta un generator ce va produce energie electrică.
Cu doar 8 grame de toriu, maşina va putea parcurge circa 480.000 km (300.000 mile). Toriul are o radioactivitate mult mai redusă decât uraniul şi nu presupune costuri mari de exploatare, iar efectele nocive asupra mediului înconjurător sunt minime.
Chiar dacă americanii nu au publicat foarte multe informaţii despre sistemul pe care îl utilizează în acest moment, este clar că vorbim de maşini cu motor electric, energia electrică utilizată de acestea nefiind însă stocată în baterii clasice litiu-ion, ci "dezvoltată" de toriu. Soluţia este aparent simplă: toriul va fi utilizat pentru a produce căldură, aceasta va genera aburi printr-o turbină, iar presiunea acestora va pune în mişcare un generator care alimentează motorul. Practic, vom vorbi de un sistem energie calorică-energie mecanică-energie electrică, al cărui rezultat va fi mult mai eficient şi mult mai uşor de obţinut decât cel utilizat pe maşinile electrice de astăzi.
Toriul este sigur
Conform oamenilor de ştiinţă care lucrează la dezvoltarea turbinei pe aburi pe bază de toriu, sistemul este foarte sigur pentru mediu şi pentru ocupanţii maşinii deoarece nu va fi nevoie decât de o cantitate infimă de toriu pentru a funcţiona. Mai mult, o simplă folie din aluminiu care va proteja toriul din sistemul de propulsie va fi perfectă pentru a "acoperi" radiaţiile metalului. Motivul: toriul natural emite radiaţii de tip alfa, iar acestea nu pot să penetreze pielea umană.
Rezerve suficiente pentru câteva sute de ani
Cel mai mare avantaj al sistemului este faptul că va fi nevoie de doar 8 grame de toriu pentru ca o maşină să parcurgă 500.000 de kilometri. În condiţiile în care toriul este un element la fel de des întâlnit pe planetă precum plumbul, iar toate maşinile din lume în 2011 ar avea nevoie de 8.000 de tone de toriu pentru a funcţiona câte 500.000 de kilometri, rezervele estimate de toriu ale lumii (1.300.000 de tone) sunt mai mult decât suficiente pentru toate maşinile care vor apărea în următoarele câteva sute de ani. Estimările United States Geological Survey arată că cele mai mari rezerve de toriu se află în SUA, Australia şi India.
Cadillac a experimentat deja toriul
Deşi toriul pare un element nou în industria auto, Cadillac a experimentat deja această soluţie acum doi ani. World Thorium Fuel Concept, prezentat de compania americană acum doi ani, propunea acest element ca pe unul de viitor în industrie. Rămâne de văzut dacă toriul va fi adoptat de marii constructori sau dacă interesele politice ale lumii vor duce la înfundarea unei surse foarte interesante de energie.


Articole înrudite