24 OCTOMBRIE 2025 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Criza cipurilor loveşte din nou: Volkswagen opreşte producţia Golf şi Tiguan
Criza cipurilor loveşte din nou: Volkswagen opreşte producţia Golf şi Tiguan

Volkswagen a anunţat suspendarea temporară a producţiei pentru modelele sale emblematice, Golf şi Tiguan, după izbucnirea unei noi crize de semiconductori care paralizează din nou industria auto europeană.
Problemele au apărut în urma escaladării tensiunilor diplomatice dintre China şi Olanda, după ce guvernul olandez a intervenit în conducerea companiei Nexperia – producător de cipuri cu acţionariat chinez, esenţial pentru sectorul auto european. Invocând „Legea accesibilităţii bunurilor”, Olanda a preluat controlul asupra companiei, invocând respectarea sancţiunilor occidentale împotriva Chinei.
Ca reacţie, Beijingul a impus restricţii de export asupra produselor Nexperia, provocând un efect de domino în lanţurile de aprovizionare din întreaga Europă. În consecinţă, Volkswagen a decis să oprească temporar liniile de asamblare pentru Golf şi Tiguan începând de săptămâna viitoare, până la restabilirea fluxului de livrări.
„Această întrerupere reprezintă o lovitură dură pentru producţia noastră europeană. Monitorizăm atent piaţa semiconductorilor şi colaborăm cu autorităţile pentru soluţii rapide”, a transmis compania într-un comunicat intern.
Deşi nu este prima criză de cipuri din ultimii ani, actualul blocaj nu este cauzat de cererea ridicată, ci de decizii politice şi restricţii comerciale. Nexperia furnizează semiconductori pentru marii jucători din industria auto – Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Bosch şi Stellantis – iar blocarea exporturilor ameninţă întreaga producţie europeană.
Experţii estimează pierderi de miliarde de dolari în următoarele luni, din cauza opririlor de producţie şi a întârzierilor la livrarea vehiculelor. De asemenea, preţurile automobilelor noi ar putea creşte semnificativ, pe fondul reducerii ofertei.
Unii producători, precum Mercedes-Benz, au reuşit să îşi creeze rezerve de cipuri, însă furnizori cheie, precum Bosch, avertizează că „situaţia ar putea deveni critică” dacă tensiunile nu se detensionează.
Pentru Volkswagen, momentul este deosebit de delicat: grupul se află în plină tranziţie către electrificare, iar oprirea producţiei modelelor Golf şi Tiguan – două dintre cele mai vândute maşini din portofoliu – riscă să afecteze semnificativ profitul trimestrial.
„Fiecare zi de oprire înseamnă pierderi uriaşe. Geopolitica dictează economia, iar fără semiconductori, nicio maşină modernă nu poate fi produsă”, a explicat un analist auto pentru Handelsblatt.
Pentru a reduce dependenţa de furnizorii asiatici, Volkswagen a anunţat un plan de investiţii de 2 miliarde de dolari pentru dezvoltarea unor fabrici de semiconductori în Europa, în parteneriat cu companii din Germania şi Franţa. Până în 2027, grupul îşi propune să acopere intern o parte semnificativă din necesarul de cipuri.
Oficialii europeni consideră că actuala criză este un semnal de alarmă pentru întregul continent.
„Europa are nevoie de o strategie proprie pentru producţia de semiconductori, aşa cum are deja în domeniul energiei sau al apărării”, a declarat un reprezentant al Uniunii Europene.
În prezent, peste 70% din producţia mondială de cipuri este concentrată în Asia – în Taiwan, Coreea de Sud şi China – ceea ce face ca industria auto europeană să fie extrem de vulnerabilă la blocaje şi sancţiuni comerciale.
Criza actuală subliniază fragilitatea economiei globale: o decizie politică într-o ţară poate bloca industrii întregi în alta. Iar cazul Volkswagen devine un exemplu clar al riscurilor interdependenţei economice moderne.
Pe termen lung, Uniunea Europeană speră ca iniţiativa „EU Chips Act” să reducă această dependenţă, dublând producţia internă de semiconductori până în 2030.
Într-o lume digitalizată, criza semiconductoarelor nu mai este doar o problemă de logistică — este un avertisment geopolitic despre cât de vulnerabilă a devenit economia globală atunci când tehnologia devine armă strategică.


Articole înrudite